Förordning (2014:110) om en upplysningstjänst för konsumenter
Utfärdad:
Ikraftträdandedatum:
Källa: Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
SFS nr: 2014:110
Departement: Finansdepartementet KO
Ändring införd: t.o.m. SFS 2020:1132
Länk: Länk till register
2014:110
Departement/myndighet:
Finansdepartementet KO
Utfärdad:
2014-02-20
Ändrad:
t.o.m. SFS
2020:1132
Ändringsregister:
SFSR (Regeringskansliet)
Källa:
Fulltext (Regeringskansliet)
Förordning (2020:55).4 § Upplysningstjänsten ska vara tillgänglig främst via internet, men även via telefon. Den information som tillhandahålls via internet ska i möjligaste mån vara utformad på ett enhetligt sätt och där så är lämpligt ges med hjälp av interaktiva lösningar.
Förordning (2020:55).5 § Det ska finnas ett råd som samordnar upplysningstjänsten. I rådet ska samtliga informationsansvariga myndigheter enligt 1 § andra stycket ingå. Rådet ska sammanträda minst två gånger om året. Myndighetschefen vid Konsumentverket ska vara ordförande i rådet. Ordföranden utser representanter från de myndigheter som ingår i rådet efter förslag från dessa myndigheter. Ordföranden får även utse representanter från andra organ att ingå i rådet. Förordning (2020:55).