SFS 2007:1287 Lag om ändring i radio- och TV-lagen (1996:844)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i radio- och TV-lagen (1996:844);
utf�rdad den 29 november 2007.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs att 7 kap. 5 � radio- och TV-lagen
(1996:844) ska ha f�ljande lydelse.
7 kap.
5 �
2 Annonser i en TV-s�ndning f�r s�ndas h�gst tolv minuter under en
timme mellan hela klockslag. Den sammanlagda s�ndningstiden f�r annon-
ser under ett dygn f�r dock inte �verstiga femton procent av s�ndningstiden.
Programtj�nster som uteslutande �r avsedda f�r program d�r publiken er-
bjuds att best�lla varor eller tj�nster (f�rs�ljningsprogram) f�r trots det som
s�gs i f�rsta stycket s�ndas i televisionen. Med programtj�nst avses ett sam-
lat utbud av program som s�nds under en gemensam beteckning. Ut�ver vad
som f�ljer av 6 kap. 9 � ska programtj�nstens beteckning anges i b�rjan och
i slutet av s�ndningen.
Annonser i en ljudradios�ndning f�r s�ndas h�gst tolv minuter under en
timme mellan hela klockslag. Om s�ndningstiden inte omfattar en timme
mellan hela klockslag f�r annonser s�ndas under h�gst femton procent av
s�ndningstiden.
Denna lag tr�der i kraft den 1 februari 2008.
P� regeringens v�gnar
LENA ADELSOHN LILJEROTH
Knut Weibull
(Kulturdepartementet)
1 Prop. 2007/08:4, bet. 2007/08:KU3, bet. 2007/08:KU4, rskr. 2007/08:39, rskr.
2007/08:40.
2 Senaste lydelse 2004:147.
SFS 2007:1287
Utkom fr�n trycket
den 14 december 2007
Thomson F�rlag AB, tel. 08-587 671 00
Elanders, V�llingby 2007