SFS 2009:1084 Lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i marknadsf�ringslagen (2008:486);
utf�rdad den 12 november 2009.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs2 att 2 � marknadsf�ringslagen
(2008:486) ska ha f�ljande lydelse.
2 �
Lagen till�mpas
1. d� n�ringsidkare marknadsf�r eller sj�lva efterfr�gar produkter i sin n�-
ringsverksamhet,
2. p� s�dana TV-s�ndningar �ver satellit som omfattas av radio- och TV-
lagen (1996:844),
3. d� Konsumentombudsmannen fullg�r sina skyldigheter enligt Europa-
parlamentets och r�dets f�rordning (EG) nr 2006/2004 av den 27 oktober
2004 om samarbete mellan de nationella tillsynsmyndigheter som ansvarar
f�r konsumentskyddslagstiftningen
3, och
4. d� beh�rig myndighet fullg�r sina skyldigheter enligt Europarlamentets
och r�dets direktiv 2006/123/EG av den 12 december 2006 om tj�nster p�
den inre marknaden
4.
Best�mmelserna om garantier i 22 � till�mpas inte i fr�ga om en tj�nst
som tillhandah�lls av en n�ringsidkare som �r etablerad i en annan stat �n
Sverige inom Europeiska ekonomiska samarbetsomr�det (EES). Detsamma
g�ller best�mmelserna i 4 � tredje stycket och 7 � n�r en n�ringsidkare, som
�r etablerad i en annan stat �n Sverige inom EES, riktar marknadsf�ring mot
en annan n�ringsidkare.
Denna lag tr�der i kraft den 27 december 2009.
P� regeringens v�gnar
TOBIAS KRANTZ
Cecilia Bergman
(Integrations- och
j�mst�lldhetsdepartementet)
1 Prop. 2008/09:187, bet. 2009/10:NU6, rskr. 2009/10:18.
2 Jfr Europaparlamentets och r�dets direktiv 2006/123/EG av den 12 december 2006
om tj�nster p� den inre marknaden (EUT L 376, 27.12.2006, s. 36, Celex
32006L0123).
3 EUT L 364, 9.12.2004, s. 1 (Celex 32004R2006).
4 EUT L 376, 27.12.2006, s. 1 (Celex 32006L0123).
SFS 2009:1084
Utkom fr�n trycket
den 24 november 2009
Thomson Reuters Professional AB, tel. 08-587 671 00
Edita V�stra Aros, V�ster�s 2009