SFS 2013:866 Lag om ändring i lagen (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i lagen (2000:1383) om kommunernas
bostadsf�rs�rjningsansvar;
utf�rdad den 14 november 2013.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs i fr�ga om lagen (2000:1383) om kom-
munernas bostadsf�rs�rjningsansvar
dels att nuvarande 2, 3 och 4 �� ska betecknas 3, 7 och 8 ��,
dels att 1 och 5 �� samt de nya 3, 7 och 8 �� ska ha f�ljande lydelse,
dels att det i lagen ska inf�ras tre nya paragrafer, 2, 4 och 6 ��, av f�ljande
lydelse.
1 �
2
Varje kommun ska med riktlinjer planera f�r bostadsf�rs�rjningen i
kommunen. Syftet med planeringen ska vara att skapa f�ruts�ttningar f�r alla
i kommunen att leva i goda bost�der och f�r att fr�mja att �ndam�lsenliga �t-
g�rder f�r bostadsf�rs�rjningen f�rbereds och genomf�rs.
Vid planeringen av bostadsf�rs�rjningen ska kommunen samr�da med be-
r�rda kommuner och ge l�nsstyrelsen, akt�ren med ansvar f�r regionalt till-
v�xtarbete i l�net och andra regionala organ tillf�lle att yttra sig.
Riktlinjer f�r bostadsf�rs�rjningen ska antas av kommunfullm�ktige under
varje mandatperiod. F�r�ndras f�ruts�ttningarna f�r de antagna riktlinjerna
ska nya riktlinjer uppr�ttas och antas av kommunfullm�ktige.
2 �
Kommunens riktlinjer f�r bostadsf�rs�rjningen ska minst inneh�lla f�l-
jande uppgifter:
1. kommunens m�l f�r bostadsbyggande och utveckling av bostadsbest�n-
det,
2. kommunens planerade insatser f�r att n� uppsatta m�l, och
3. hur kommunen har tagit h�nsyn till relevanta nationella och regionala
m�l, planer och program som �r av betydelse f�r bostadsf�rs�rjningen.
Uppgifterna ska s�rskilt grundas p� en analys av den demografiska utveck-
lingen, av efterfr�gan p� bost�der, bostadsbehovet f�r s�rskilda grupper och
marknadsf�ruts�ttningar.
3 �
L�nsstyrelsen ska l�mna kommunerna i l�net r�d, information och un-
derlag f�r deras planering av bostadsf�rs�rjningen. L�nsstyrelsen ska upp-
m�rksamma kommunerna p� behovet av samordning mellan kommuner i fr�-
gor om bostadsf�rs�rjning och verka f�r att s�dan samordning kommer till
st�nd.
1 Prop. 2012/13:178, bet. 2013/14:CU5, rskr. 2013/14:39.
2 Senaste lydelse 2002:104.
SFS 2013:866
Utkom fr�n trycket
den 26 november 2013
2
SFS 2013:866
Norstedts Juridik AB/Fritzes
Elanders Sverige AB, 2013
4 �
Kommunens riktlinjer f�r bostadsf�rs�rjningen ska vara v�gledande vid
till�mpningen av 2 kap. 3 � 5 plan- och bygglagen (2010:900).
5 �
En kommun ska l�mna regeringen de uppgifter om kommunens bo-
stadsf�rs�rjningsplanering som regeringen beg�r.
6 �
Om kommunens riktlinjer f�r bostadsf�rs�rjningen saknar n�gon s�dan
uppgift som avses i 2 � f�rsta stycket 3, f�r regeringen f�rel�gga kommunen
att anta nya riktlinjer.
7 �
Om det beh�vs f�r att fr�mja bostadsf�rs�rjningen ska en kommun an-
ordna bostadsf�rmedling. Om tv� eller flera kommuner beh�ver gemensam
bostadsf�rmedling, ska dessa kommuner anordna s�dan bostadsf�rmedling.
Regeringen f�r f�rel�gga en kommun att anordna kommunal bostadsf�r-
medling enligt f�rsta stycket.
8 �
En kommunal bostadsf�rmedling som f�rmedlar l�genheter i turordning
efter k�tid f�r, ut�ver s�dan f�rmedlingsers�ttning som f�r tas ut vid yrkes-
m�ssig bostadsf�rmedling enligt 12 kap. 65 a � jordabalken, ta ut en avgift f�r
r�tten att st� i k� (k�avgift) av den hyress�kande. Kravet p� f�rmedling efter
k�tid ska inte hindra att ett begr�nsat antal l�genheter som �r tillg�ngliga f�r
k�n f�rdelas enligt ett f�rturssystem.
K�avgiften f�r tas ut f�r h�gst ett �r i taget. Kommunen f�r best�mma av-
giften och grunderna f�r hur den ska tas ut.
1. Denna lag tr�der i kraft den 1 januari 2014.
2. �ldre f�reskrifter g�ller fortfarande f�r riktlinjer f�r bostadsf�rs�rjning
som antagits f�re den 1 januari 2014.
P� regeringens v�gnar
STEFAN ATTEFALL
Kjell Rempler
(Socialdepartementet)