SFS 2015:216 Förordning om trafikbuller vid bostadsbyggnader
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om trafikbuller vid bostadsbyggnader;
utf�rdad den 9 april 2015.
Regeringen f�reskriver f�ljande.
Inneh�ll och till�mpningsomr�de
1 �
I denna f�rordning finns best�mmelser om riktv�rden f�r buller utom-
hus f�r sp�rtrafik, v�gar och flygplatser vid bostadsbyggnader. F�rordningen
inneh�ller �ven best�mmelser n�r det g�ller ber�kning av bullerv�rden vid
bostadsbyggnader. Denna f�rordning �r meddelad med st�d av 9 kap. 12 �
milj�balken.
Best�mmelserna i 38 �� ska till�mpas vid bed�mningen av om kravet p�
f�rebyggande av ol�genhet f�r m�nniskors h�lsa i 2 kap. 6 a � plan- och
bygglagen (2010:900) �r uppfyllt
1. vid planl�ggning,
2. i �renden om bygglov, och
3. i �renden om f�rhandsbesked.
Best�mmelserna i 6 och 7 �� ska �ven till�mpas i �renden om pr�vning av
tillst�nd f�r flygplatser enligt milj�balken och best�mmelser meddelade med
st�d av balken.
Best�mmelserna i 6 och 7 �� g�ller inte buller fr�n milit�ra luftfartyg som
utf�r flygningar f�r milit�ra �ndam�l.
Uttryck i f�rordningen
2 �
I denna f�rordning avses med
bostadsrum: rum f�r daglig samvaro, utom k�k, och rum f�r s�mn,
buller fr�n flygplatser: buller fr�n flygtrafik vid start och landning upp till
den h�jd som bidrar till ljudniv�n p� marken samt rullbanefas i samband med
start och landning,
dBA: en med frekvensfilter A-v�gd ljudtrycksniv�,
ekvivalent ljudniv�: en medelljudniv� f�r sp�rtrafik och v�gtrafik, ber�k-
nad som ett frif�ltsv�rde och som ett medelv�rde per dygn under ett �r,
FBN: en medelljudniv� f�r flygtrafik, ber�knad som ett frif�ltsv�rde, f�r
�rsmedeldygn som utg�rs av �rsmedeldag, �rsmedelkv�ll och �rsmedelnatt
med ett till�gg om 5 dBA p� ljudniv� f�r kv�ll och 10 dBA p� ljudniv� f�r
natt,
frif�ltsv�rde: en ljudniv� som inte p�verkas av reflexer vid egen fasad,
maximal ljudniv�: en ljudniv� f�r sp�rtrafik och v�gtrafik av den mest bull-
rande fordonstypen med tidsv�gning F, ber�knad som ett frif�ltsv�rde,
SFS 2015:216
Utkom fr�n trycket
den 21 april 2015
2
SFS 2015:216
maximal ljudniv� flygtrafik: den h�gsta ljudniv�n f�r flygtrafik vid en en-
skild flygpassage under en viss tidsperiod som �rsmedelv�rde med tidsv�g-
ning S, ber�knad som ett frif�ltsv�rde,
uteplats: en iordningst�lld yta avsedd f�r vistelse utomhus,
�rsmedeldag: en genomsnittsdag baserad p� samtliga starter och land-
ningar mellan kl. 06.00 och 18.00 under ett kalender�r dividerat med det
totala antalet dagar under samma kalender�r,
�rsmedelkv�ll: en genomsnittskv�ll baserad p� samtliga starter och land-
ningar mellan kl. 18.00 och 22.00 under ett kalender�r dividerat med det
totala antalet kv�llar under samma kalender�r,
�rsmedelnatt: en genomsnittsnatt baserad p� samtliga starter och land-
ningar mellan kl. 22.00 och 06.00 under ett kalender�r dividerat med det
totala antalet n�tter under samma kalender�r, och
�rsmedelv�rde: ett genomsnittsv�rde baserat p� samtliga starter och land-
ningar under ett kalender�r.
Buller fr�n sp�rtrafik och v�gar
3 �
Buller fr�n sp�rtrafik och v�gar b�r inte �verskrida
1. 55 dBA ekvivalent ljudniv� vid en bostadsbyggnads fasad, och
2. 50 dBA ekvivalent ljudniv� samt 70 dBA maximal ljudniv� vid en ute-
plats om en s�dan ska anordnas i anslutning till byggnaden.
F�r en bostad om h�gst 35 kvadratmeter g�ller i st�llet f�r vad som anges i
f�rsta stycket 1 att bullret inte b�r �verskrida 60 dBA ekvivalent ljudniv� vid
bostadsbyggnadens fasad.
4 �
Om den ljudniv� som anges i 3 � f�rsta stycket 1 �nd� �verskrids b�r
1. minst h�lften av bostadsrummen i en bostad vara v�nda mot en sida d�r
55 dBA ekvivalent ljudniv� inte �verskrids vid fasaden, och
2. minst h�lften av bostadsrummen vara v�nda mot en sida d�r 70 dBA
maximal ljudniv� inte �verskrids mellan kl. 22.00 och 06.00 vid fasaden.
Vid en s�dan �ndring av en byggnad som avses i 9 kap. 2 � f�rsta stycket
3 a plan- och bygglagen (2010:900) g�ller i st�llet f�r vad som anges i f�rsta
stycket 1 att minst ett bostadsrum i en bostad b�r vara v�nt mot en sida d�r 55
dBA ekvivalent ljudniv� inte �verskrids vid fasaden.
5 �
Om den ljudniv� om 70 dBA maximal ljudniv� som anges i 3 � f�rsta
stycket 2 �nd� �verskrids, b�r niv�n dock inte �verskridas med mer �n 10
dBA maximal ljudniv� fem g�nger per timme mellan kl. 06.00 och 22.00.
Buller fr�n flygplatser
6 �
Buller fr�n flygplatser b�r inte �verskrida 55 dBA FBN och 70 dBA
maximal ljudniv� flygtrafik vid en bostadsbyggnads fasad.
F�r buller fr�n flygplatser i Stockholms kommun g�ller inte den begr�ns-
ning som anges om maximal ljudniv� flygtrafik i f�rsta stycket mellan
kl. 06.00 och 22.00.
7 � Om den ljudniv� om 70 dBA maximal ljudniv� flygtrafik som anges i
6 � f�rsta stycket �nd� �verskrids, b�r niv�n inte �verskridas mer �n
1. sexton g�nger mellan kl. 06.00 och 22.00, och
3
SFS 2015:216
2. tre g�nger mellan kl. 22.00 och 06.00.
F�r buller fr�n flygplatser i Stockholms kommun g�ller inte den begr�ns-
ning som anges i f�rsta stycket 1.
Ber�kning av bullerv�rden
8 �
Vid ber�kning av bullerv�rden vid en bostadsbyggnad ska h�nsyn tas till
framtida trafik som har betydelse f�r bullersituationen.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 juni 2015.
P� regeringens v�gnar
MEHMET KAPLAN
Magnus Corell
(N�ringsdepartementet)
Norstedts Juridik AB/Fritzes
Elanders Sverige AB, 2015