SFS 2016:447 Förordning om ändring i förordningen (2007:1077) med instruktion för Revisorsnämnden
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i f�rordningen (2007:1077) med
instruktion f�r Revisorsn�mnden;
utf�rdad den 19 maj 2016.
Regeringen f�reskriver
1 i fr�ga om f�rordningen (2007:1077) med instruk-
tion f�r Revisorsn�mnden
dels att 1, 3, 4, 6 och 8 �� ska ha f�ljande lydelse,
dels att det ska inf�ras tre nya paragrafer, 1 a, 6 a och 7 a ��, och n�rmast
f�re 6 a � en ny rubrik av f�ljande lydelse.
1 �
2
Revisorsn�mndens verksamhet syftar till att uppr�tth�lla f�rtroendet
f�r revisorers verksamhet och f�r auktorisationssystemet f�r att p� s� s�tt bi-
dra till att olika intressenter har tillg�ng till trov�rdig ekonomisk information
om f�retags redovisning och f�rvaltning.
Revisorsn�mnden ska
1. handl�gga fr�gor om auktorisation och godk�nnande av revisorer samt
registrering av revisionsbolag i syfte att tillgodose samh�llets behov av kvali-
ficerade och oberoende externa revisorer,
2. ut�va tillsyn i syfte att s�kerst�lla att auktoriserade och godk�nda reviso-
rer samt registrerade revisionsbolag driver revisionsverksamhet som �r av
h�g kvalitet och uppfyller h�ga etiska krav,
3. pr�va fr�gor om disciplin�ra �tg�rder,
4. anordna examina och l�mplighetsprov och samarbeta med tillsynsmyn-
digheter inom Europeiska ekonomiska samarbetsomr�det f�r att utj�mna
skillnader i utbildningskraven,
5. f�ra ett register �ver auktoriserade och godk�nda revisorer samt registre-
rade revisionsbolag,
6. l�mna information och uppgifter i fr�gor om auktorisation, godk�n-
nande, registrering och tillsyn,
7. f�lja utvecklingen inom revisorsomr�det och s�rskilt beakta nya natio-
nella och internationella f�rh�llanden som har eller kan f� betydelse f�r tillsy-
nen �ver revisorer och revisionsbolag och f�r tolkningen och utvecklingen av
god revisors- och revisionssed,
8. vara representerad i samordningsorganet f�r tillsyn enligt f�rordningen
(2009:92) om �tg�rder mot penningtv�tt och finansiering av terrorism,
1 Jfr Europaparlamentets och r�dets direktiv 2006/43/EG av den 17 maj 2006 om lag-
stadgad revision av �rsredovisning, �rsbokslut och koncernredovisning och om �ndring
av r�dets direktiv 78/660/EEG och 83/349/EEG samt om upph�vande av r�dets direk-
tiv 84/253/EEG, i lydelsen enligt Europaparlamentets och r�dets direktiv 2014/56/EU.
2 Senaste lydelse 2013:223.
SFS 2016:447
Utkom fr�n trycket
den 31 maj 2016
2
SFS 2016:447
9. vara representerad i Kommitt�n f�r europeiska tillsynsorgan f�r reviso-
rer (CEAOB),
10. vara beh�rig myndighet enligt Europaparlamentets och r�dets f�rord-
ning (EU) nr 537/2014 av den 16 april 2014 om s�rskilda krav avseende lag-
stadgad revision av f�retag av allm�nt intresse och om upph�vande av kom-
missionens beslut 2005/909/EG (EU:s revisorsf�rordning), i fr�gor som avser
tillsyn �ver revisorer och registrerade revisionsbolag, och
11. ansvara f�r den rapport om kvalitet och konkurrens p� marknaden f�r
tillhandah�llande av revisionstj�nster till f�retag av allm�nt intresse som ska
utarbetas enligt artikel 27 i EU:s revisorsf�rordning.
Det �r s�rskilt viktigt att Revisorsn�mnden i sin verksamhet ingriper mot
revisorer som medverkar till eller underl�ttar f�r ekonomisk brottslighet.
1 a �
Revisorsn�mnden ska ha effektiva och tillf�rlitliga rutiner f�r att upp-
muntra rapportering av �vertr�delser av de best�mmelser som g�ller f�r auk-
toriserade och godk�nda revisorer och f�r registrerade revisionsbolag samt
f�r att ta emot rapporter om s�dana �vertr�delser.
3 �
3
Inom Revisorsn�mnden finns ett s�rskilt beslutsorgan som ben�mns
Tillsynsn�mnden f�r revisorer. Tillsynsn�mnden har till uppgift att besluta
om disciplin�ra �tg�rder, avge f�rhandsbesked och i �vrigt avg�ra �renden av
principiell karakt�r som r�r myndighetsut�vning mot enskilda. Tillsynsn�mn-
den f�r i s�rskilda beslut l�mna �ver till ordf�randen eller vice ordf�randen att
avg�ra �renden som �r br�dskande eller som �r av det slaget att de inte beh�-
ver pr�vas av tillsynsn�mnden. Om tillsynsn�mnden beslutar det, ska ordf�-
randens eller vice ordf�randens beslut anm�las vid n�sta sammantr�de med
tillsynsn�mnden.
4 �
Tillsynsn�mnden f�r revisorer best�r av en ordf�rande och �tta andra
ledam�ter. En av ledam�terna ska vara vice ordf�rande. F�r andra ledam�ter
�n ordf�randen ska det finnas ers�ttare.
6 �
Tillsynsn�mnden f�r revisorer �r beslutsf�r n�r ordf�randen eller vice
ordf�randen och minst h�lften av de andra ledam�terna �r n�rvarande. Myn-
dighetschefen eller hans eller hennes st�llf�retr�dare ska n�rvara vid tillsyns-
n�mndens sammantr�den.
Beslut om f�reskrifter m.m.
6 a �
Myndighetschefen beslutar om Revisorsn�mndens f�reskrifter.
Myndighetschefen f�r ocks� avg�ra �renden som annars ska avg�ras av
Tillsynsn�mnden f�r revisorer, om �rendena �r br�dskande eller �r av det sla-
get att de inte beh�ver pr�vas av tillsynsn�mnden. Ett beslut i ett br�dskande
�rende ska anm�las vid n�sta sammantr�de med tillsynsn�mnden.
7 a �
Varken myndighetschefen eller hans eller hennes st�llf�retr�dare f�r
vara auktoriserad eller godk�nd revisor.
3 Senaste lydelse 2014:202.
3
SFS 2016:447
8 �
Ordf�rande, ledam�ter och ers�ttare i Tillsynsn�mnden f�r revisorer ut-
ses av regeringen f�r en best�md tid.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 2 juli 2016.
P� regeringens v�gnar
ANDERS YGEMAN
Jenny Kvarnholt
(Justitiedepartementet)
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2016