SFS 2016:793 Lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i marknadsf�ringslagen (2008:486);
utf�rdad den 22 juni 2016.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs i fr�ga om marknadsf�ringslagen
(2008:486)
dels att 28, 31, 32, 51, 53 och 64 �� ska ha f�ljande lydelse,
dels att det i lagen ska inf�ras en ny paragraf, 29 a �, av f�ljande lydelse.
28 �
2
I fall som inte �r av st�rre vikt f�r Konsumentombudsmannen med-
dela f�rel�ggande om
1. f�rbud som avses i 23 � (f�rbudsf�rel�ggande),
2. �l�ggande som avses i 24 � (informationsf�rel�ggande), eller
3. �l�ggande som avses i 25 �.
Ett f�rel�ggande ska f�renas med vite, om det inte av s�rskilda sk�l �r obe-
h�vligt.
Konsumentombudsmannen f�r best�mma att ett f�rel�ggande ska g�lla
omedelbart.
29 a �
Vid pr�vningen av om marknadsst�rningsavgift ska �l�ggas ska det
beaktas hur allvarlig �vertr�delsen �r. S�rskild h�nsyn ska tas till �vertr�del-
sens art, varaktighet, omfattning och spridning.
31 �
Marknadsst�rningsavgiften ska fastst�llas till l�gst tio tusen kronor och
h�gst tio miljoner kronor.
Avgiften f�r inte �verstiga tio procent av n�ringsidkarens �rsoms�ttning.
�rsoms�ttningen ska avse oms�ttningen n�rmast f�reg�ende r�kenskaps�r.
Om �vertr�delsen har skett under n�ringsidkarens f�rsta verksamhets�r eller
om uppgifter om �rsoms�ttning annars saknas eller �r bristf�lliga, f�r �rsom-
s�ttningen uppskattas.
Riktas talan mot flera n�ringsidkare ska avgiften fastst�llas s�rskilt f�r var
och en av dem.
32 �
N�r marknadsst�rningsavgiften fastst�lls ska s�rskild h�nsyn tas till
hur allvarlig �vertr�delsen �r och hur l�nge den har p�g�tt.
Avgiften f�r efterges om det finns synnerliga sk�l f�r det.
1 Prop. 2015/16:168, bet. 2015/16:CU23, rskr. 2015/16:300.
2 �ndringen inneb�r bl.a. att fj�rde stycket tas bort.
SFS 2016:793
Utkom fr�n trycket
den 5 juli 2016
2
SFS 2016:793
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2016
51 �
3
Konsumentombudsmannens beslut enligt 28 � f�r �verklagas till
Patent- och marknadsdomstolen.
Konsumentombudsmannens beslut enligt 4244 �� samt om vitesf�rel�g-
gande efter en s�dan uppmaning f�r �verklagas till Patent- och marknadsdom-
stolen. Detsamma g�ller beslut om ers�ttning enligt 46 � eller enligt f�reskrif-
ter som meddelats med st�d av n�mnda paragraf.
53 �
En dom eller ett beslut om f�rel�ggande d�r fr�gan om f�rbud enligt
23 � eller �l�ggande enligt 24 eller 25 � har pr�vats, hindrar att s�dana fr�gor
pr�vas p� nytt med anledning av marknadsf�ringen. En dom eller ett beslut
hindrar dock inte att samma fr�ga pr�vas p� nytt n�r �ndrade f�rh�llanden
f�ranleder det.
64 �
I m�l enligt denna lag g�ller i fr�ga om r�tteg�ngskostnader 18 kap.
r�tteg�ngsbalken. Best�mmelsen i 18 kap. 16 � r�tteg�ngsbalken ska dock
inte till�mpas i m�l om f�rbud enligt 23 � eller �l�ggande enligt 24 eller 25 �.
I s�dana m�l f�r r�tten best�mma att var och en av parterna ska svara f�r sina
r�tteg�ngskostnader.
I �renden enligt 51 � f�rsta stycket till�mpas i fr�ga om r�tteg�ngskostna-
der 31 kap. r�tteg�ngsbalken.
1. Denna lag tr�der i kraft den 1 oktober 2016.
2. F�r marknadsf�ring som har vidtagits f�re ikrafttr�dandet g�ller �ldre
f�reskrifter.
P� regeringens v�gnar
PER BOLUND
Mikael Pauli
(Finansdepartementet)
3
Senaste lydelse 2016:223.