SFS 2016:963 Lag om ändring i fartygssäkerhetslagen (2003:364)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i fartygss�kerhetslagen (2003:364);
utf�rdad den 3 november 2016.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs2 att 5 kap. 1 och 5 �� och 6 kap. 1 �
fartygss�kerhetslagen (2003:364) ska ha f�ljande lydelse.
5 kap.
1 �
3
Transportstyrelsen ut�var, om n�got annat inte anges, tillsyn enligt
denna lag och enligt f�reskrifter som har meddelats med st�d av lagen n�r det
g�ller
1. fartyg och deras utrustning, drift, lastning, lossning och s�kerhetsorgani-
sation,
2. s�kring av last som �nnu inte har f�rts ombord,
3. rederiers s�kerhetsorganisation,
4. arbetsmilj�n ombord, och
5. arbets- och levnadsf�rh�llandena ombord.
N�r det g�ller inspektion enligt 8 � ut�vas tillsyn �ven av Kustbevakningen
i den utstr�ckning som Transportstyrelsen beslutar i samr�d med Kustbevak-
ningen.
I fr�gor som avser arbetsmilj�n samt arbets- och levnadsf�rh�llandena om-
bord avser tillsynen �ven sj�manslagen (1973:282), arbetsmilj�lagen
(1977:1160), m�nstringslagen (1983:929), lagen (1998:958) om vilotid f�r
sj�m�n och lagen (2016:960) om arbetstid vid inlandssj�fart samt f�reskrifter
som har meddelats med st�d av dessa lagar. Vid tillsyn av lagen om arbetstid
vid inlandssj�fart avses med fartyg i denna lag �ven flytande utrustning.
Tillsynen ska ocks� avse de delar av Europaparlamentets och r�dets f�rord-
ning (EG) nr 1907/2006 av den 18 december 2006 om registrering, utv�rde-
ring, godk�nnande och begr�nsning av kemikalier (Reach), inr�ttande av en
europeisk kemikaliemyndighet, �ndring av direktiv 1999/45/EG och upph�-
vande av r�dets f�rordning (EEG) nr 793/93 och kommissionens f�rordning
(EG) nr 1488/94 samt r�dets direktiv 76/769/EEG och kommissionens direk-
tiv 91/155/EEG, 93/67/EEG, 93/105/EG och 2000/21/EG som omfattas av
1 Prop. 2015/16:189, bet. 2016/17:TU3, rskr: 2016/17:28.
2 Jfr r�dets direktiv 2014/112/EU av den 19 december 2014 om genomf�rande av det
europeiska avtal om arbetstidens f�rl�ggning i vissa avseenden vid transporter p� inre
vattenv�gar, som ing�tts av European Barge Union (EBU), European Skippers Organi-
sation (ESO) och Europeiska transportarbetarfederationen (ETF), i den ursprungliga
lydelsen.
3 Senaste lydelse 2012:96.
SFS 2016:963
Utkom fr�n trycket
den 15 november 2016
2
SFS 2016:963
tillsynsansvar enligt f�reskrifter som har meddelats med st�d av arbetsmilj�-
lagen (1977:1160).
Tillsyn enligt tredje och fj�rde styckena ut�vas s�vitt avser arbetsmilj�n i
samverkan med Arbetsmilj�verket.
Best�mmelser om tillsyn av livsmedelshanteringen finns i livsmedelslagen
(2006:804).
5 �
Besiktningar ska g�ras fr�mst f�r att
1. unders�ka om ett fartyg �r sj�v�rdigt,
2. unders�ka om fartyget �r l�mpligt att anv�ndas som passagerarfartyg,
3. best�mma fartygets minsta till�tna fribord,
4. unders�ka om fartygets s�kerhetsorganisation �verensst�mmer med re-
deriets s�kerhetsorganisation, och
5. unders�ka efterlevnaden av best�mmelserna i lagen (1998:958) om vilo-
tid f�r sj�m�n och lagen (2016:960) om arbetstid vid inlandssj�fart.
6 kap.
1 �
4
Ett fartygs resa f�r f�rbjudas, om det finns sk�lig anledning att anta att
1. fartyget inte �r sj�v�rdigt f�r en resa i den avsedda farten eller zonen,
2. fartyget i n�got v�sentligt avseende har brister i skyddet mot oh�lsa,
olycksfall eller otrygghet i fr�ga om arbets- och levnadsf�rh�llanden,
3. fartyget inte �r lastat eller barlastat p� ett betryggande s�tt,
4. fartyget medf�r fler passagerare �n det h�gsta till�tna antalet,
5. fartyget inte �r bemannat p� ett betryggande s�tt f�r den avsedda resan,
6. rederiet eller fartyget inte uppfyller kraven p� s�kerhetsorganisation en-
ligt denna lag, enligt f�reskrifter som har meddelats med st�d av lagen eller
enligt f�rordning (EG) nr 336/2006,
7. best�mmelserna i lagen (1998:958) om vilotid f�r sj�m�n eller lagen
(2016:960) om arbetstid vid inlandssj�fart inte f�ljs och detta inneb�r en
uppenbar fara f�r sj�m�nnens eller arbetstagarnas h�lsa och s�kerhet,
8. v�der- eller sj�f�rh�llandena �r s� ogynnsamma att resan skulle inneb�ra
allvarliga risker f�r m�nniskor eller milj�n,
9. fartyget inte uppfyller f�reskrivna krav p� m�rkning med IMO-identifi-
kationsnummer, eller
10. fartyget inte uppfyller f�reskrivna krav p� s�dana handlingar med far-
tygshistorik som ska finnas ombord p� fartyget.
Om det �r fr�ga endast om brister i anordningar f�r arbetet eller i arbetsred-
skap f�r i st�llet anv�ndningen av anordningarna eller redskapen f�rbjudas
tills r�ttelse har skett.
Likas� f�r, i st�llet f�r f�rbud enligt f�rsta stycket, anv�ndningen av en viss
lokal, arbetsprocess eller arbetsmetod eller av ett visst �mne f�rbjudas tills
r�ttelse har skett om det finns sk�lig anledning att anta att anv�ndningen inne-
b�r risk f�r oh�lsa eller olycksfall.
Denna lag tr�der i kraft den 31 december 2016.
4 Senaste lydelse 2013:986.
3
SFS 2016:963
P� regeringens v�gnar
ANNA JOHANSSON
Jonas Ragell
(N�ringsdepartementet)
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2016