SFS 2018:2094 Lag om ändring i radio- och tv-lagen (2010:696)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i radio- och tv-lagen (2010:696)
Utf�rdad den 20 december 2018
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs att 6 kap. 2 �, 7 kap. 2 �, 8 kap. 13 � och
15 kap. 5 och 9 �� radio- och tv-lagen (2010:696) ska ha f�ljande lydelse.
6 kap.
2 �2 Leverant�rer av medietj�nster f�r p� de villkor som anges i 3 och 4 ��
s�nda filmer, tv-serier, sportprogram och program med l�tt underh�llning
d�r det f�rekommer produktplacering.
F�rsta stycket g�ller dock inte program som huvudsakligen v�nder sig till
barn under tolv �r och inte heller program d�r det f�rekommer produktplace-
ring av
1. alkoholdrycker och tobaksvaror,
2. andra produkter som kommer fr�n f�retag vars huvudsakliga verksam-
het �r att tillverka eller s�lja alkoholdrycker eller tobaksvaror,
3. receptbelagda l�kemedel och s�dan medicinsk behandling som bara �r
tillg�nglig efter ordination,
4. modersmj�lksers�ttning,
5. spelprodukter fr�n ett f�retag som inte har n�dv�ndig licens enligt
spellagen (2018:1138), eller
6. s�dana elektroniska cigaretter och p�fyllningsbeh�llare som avses i
lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter.
7 kap.
2 �3 Program i tv-s�ndningar, s�kbar text-tv eller i best�ll-tv f�r inte spons-
ras av n�gon vars huvudsakliga verksamhet �r att tillverka eller s�lja alko-
holdrycker, tobaksvaror eller s�dana elektroniska cigaretter och p�fyll-
ningsbeh�llare som avses i lagen (2018:2088) om tobak och liknande pro-
dukter.
8 kap.
13 �4 Best�mmelser om f�rbud mot reklam f�r alkoholdrycker, tobaks-
varor samt elektroniska cigaretter och p�fyllningsbeh�llare finns i 7 kap. 3 �
alkohollagen (2010:1622) och i 4 kap. 14 �� lagen (2018:2088) om tobak
och liknande produkter.
1 Prop. 2017/18:156, bet. 2018/19:SoU3, rskr. 2018/19:61.
2 Senaste lydelse 2018:1145.
3 Senaste lydelse 2017:428.
4 Senaste lydelse 2017:428.
SFS
2018:2094
Publicerad
den
21 december 2018
2
SFS
2018:2094
15 kap.
5 �5
Best�mmelser om f�rbud mot reklam f�r alkoholdrycker, tobaksvaror samt
elektroniska cigaretter och p�fyllningsbeh�llare finns i 7 kap. 3 � alkohol-
lagen (2010:1622) och i 4 kap. 14 �� lagen (2018:2088) om tobak och lik-
nande produkter.
9 �6
Program i ljudradios�ndning f�r inte sponsras av n�gon vars huvudsakliga
verksamhet �r att tillverka eller s�lja alkoholdrycker, tobaksvaror eller s�-
dana elektroniska cigaretter och p�fyllningsbeh�llare som avses i lagen
(2018:2088) om tobak och liknande produkter.
Denna lag tr�der i kraft den 1 juli 2019.
P� regeringens v�gnar
ALICE BAH KUHNKE
Helena Swenz�n
(Kulturdepartementet)
5 Senaste lydelse 2017:428.
6 Senaste lydelse 2017:428.