SFS 2019:1282 Förordning om statsbidrag för förebyggande arbete mot våldsbejakande extremism
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om statsbidrag f�r f�rebyggande arbete mot
v�ldsbejakande extremism
Utf�rdad den 17 december 2019
Regeringen f�reskriver f�ljande.
Inledande best�mmelser
1 � Denna f�rordning inneh�ller best�mmelser om statsbidrag f�r f�re-
byggande arbete mot v�ldsbejakande extremism.
F�rordningen �r meddelad med st�d av 8 kap. 7 � regeringsformen.
2 � Brottsf�rebyggande r�det pr�var fr�gor om bidrag enligt denna f�r-
ordning.
3 � Syftet med bidraget �r att st�rka och utveckla det f�rebyggande arbetet
mot v�ldsbejakande extremism.
Bidragsformer
4 � Bidrag enligt denna f�rordning f�r l�mnas i form av projektbidrag eller
verksamhetsbidrag.
Bidragsmottagare
5 � Bidrag f�r l�mnas till en ideell f�rening som
1. �r sj�lvst�ndig och demokratiskt uppbyggd,
2. bedriver verksamhet i Sverige utan vinstsyfte, och
3. i sin verksamhet respekterar demokratins id�er, inklusive j�mst�lldhet
och f�rbud mot diskriminering.
Bidrag f�r �ven l�mnas till en stiftelse som inte �r statlig eller kommunal
och som uppfyller kraven i f�rsta stycket 2 och 3.
Projektbidrag f�r ocks� l�mnas till kommuner och regioner.
6 � Bidrag f�r inte l�mnas till en f�rening eller stiftelse som har skulder
f�r svenska skatter eller avgifter hos Kronofogdemyndigheten eller som �r i
likvidation eller f�rsatt i konkurs.
F�ruts�ttningar f�r bidrag
7 � Bidrag i form av projektbidrag f�r l�mnas f�r projekt som syftar till att
st�rka och utveckla det f�rebyggande arbetet mot v�ldsbejakande extremism.
SFS
2019:1282
Publicerad
den
20 december 2019
2
SFS
2019:1282
8 � Bidrag i form av verksamhetsbidrag f�r l�mnas till en ideell f�rening
eller en stiftelse som bedriver verksamhet som ger st�d till individer f�r att
de ska l�mna v�ldsbejakande extremistmilj�er eller till deras anh�riga, om
1. verksamheten har en l�ngsiktig inriktning, och
2. sker i samverkan med en eller flera kommuner.
9 � Brottsf�rebyggande r�det f�r prioritera mellan inkomna ans�kningar
och ge f�retr�de till de ans�kningar som bed�ms ha b�st f�ruts�ttningar att
uppfylla de syften som anges i 3, 7 och 8 �� samt �vriga f�ruts�ttningar f�r
statsbidrag enligt denna f�rordning.
10 � Bidrag enligt denna f�rordning l�mnas i m�n av tillg�ng p� medel.
Ans�kan
11 � En ans�kan om bidrag ska vara skriftlig och l�mnas in till Brottsf�re-
byggande r�det. Den s�kande ska l�mna de handlingar och uppgifter som
myndigheten beh�ver f�r att kunna pr�va ans�kan. Ans�kan ska inneh�lla
1. en beskrivning av vad bidraget ska anv�ndas till, en �vergripande plan
inklusive tidsram f�r arbetet och uppgift om ber�knade kostnader, och
2. uppgifter om huruvida s�kanden ans�kt om eller beviljats annat bidrag
av liknande slag och i s� fall f�r vilket �ndam�l och med vilket belopp.
12 � Om s�kanden inte l�mnar in de handlingar och uppgifter som f�ljer
av 11 � ska Brottsf�rebyggande r�det ge s�kanden m�jlighet att komplettera
ans�kan.
Beslut och utbetalning
13 � I ett beslut om bidrag ska det anges f�r vilket projekt eller verksamhet
samt f�r vilket �ndam�l bidraget beviljas. Beslutet om bidrag f�r f�renas
med villkor som ska framg� av beslutet. I beslutet ska �ven sista dag anges
f�r redovisning enligt 15 �.
14 � Bidraget betalas ut vid ett tillf�lle. Om bidraget �verstiger fem pris-
basbelopp enligt 2 kap. 6 och 7 �� socialf�rs�kringsbalken, f�r det dock
betalas ut vid tv� tillf�llen.
Redovisning
15 � Mottagaren av bidrag ska redovisa det bidragsber�ttigade projektet
eller verksamheten till Brottsf�rebyggande r�det vid den tidpunkt som myn-
digheten beslutar. Av rapporten ska det framg� vilka resultat som har upp-
n�tts och hur resultaten f�rh�ller sig till det �ndam�l som bidraget har
beviljats f�r. Den som har beviljats bidrag enligt denna f�rordning ska senast
vid den tidpunkt som angetts i beslutet �ven l�mna en ekonomisk redovis-
ning till Brottsf�rebyggande r�det av de mottagna medlen.
Om den som tagit emot bidrag enligt denna f�rordning �r en ideell f�r-
ening eller en stiftelse, ska en revisor intyga att den ekonomiska redovis-
ningen �r tillf�rlitlig och att r�kenskaperna �r godk�nda. Revisorns intyg ska
l�mnas in tillsammans med redovisningen.
Om det bidrag som har tagits emot uppg�r till minst fem prisbasbelopp
enligt 2 kap. 6 och 7 �� socialf�rs�kringsbalken, ska revisorn vara auktori-
serad eller godk�nd.
3
SFS
2019:1282
16 � En mottagare av bidrag ska p� beg�ran av Brottsf�rebyggande r�det
l�mna det underlag som myndigheten beh�ver f�r att granska redovisningen.
17 � Brottsf�rebyggande r�det ska i sin �rsredovisning redog�ra f�r vilka
som har f�tt bidrag enligt denna f�rordning, med vilka belopp och f�r vilka
�ndam�l.
�terbetalning och �terkrav
18 � Mottagaren av ett bidrag enligt denna f�rordning �r �terbetalnings-
skyldig, om
1. bidrag har l�mnats p� felaktiga grunder,
2. bidraget helt eller delvis inte har utnyttjats eller inte har anv�nts f�r det
�ndam�l som det har beviljats f�r,
3. mottagaren inte har l�mnat en redovisning som avses i 15 �, eller
4. villkor i beslutet om bidraget inte har f�ljts.
19 � Om en bidragsmottagare �r �terbetalningsskyldig enligt 18 �, ska
Brottsf�rebyggande r�det besluta att helt eller delvis kr�va tillbaka bidraget.
Om det finns s�rskilda sk�l, f�r Brottsf�rebyggande r�det besluta att helt
eller delvis avst� fr�n att kr�va tillbaka bidraget.
Bemyndigande
20 � Brottsf�rebyggande r�det f�r meddela f�reskrifter om verkst�llig-
heten av denna f�rordning.
�verklagande
21 � Beslut enligt denna f�rordning f�r inte �verklagas.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 januari 2020.
P� regeringens v�gnar
MORGAN JOHANSSON
John Ahlberk
(Justitiedepartementet)