SFS 2020:486 Förordning om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om milj�- och trafiks�kerhetskrav f�r myndigheters bilar
Utf�rdad den 4 juni 2020
Regeringen f�reskriver f�ljande.
Inledning
1 � I denna f�rordning finns best�mmelser om milj�- och trafiks�ker-
hetskrav f�r myndigheters ink�p och leasing av bilar samt f�r myndigheters
upphandling av bilhyra och taxiresor. F�rordningens syfte �r att fr�mja
anv�ndningen av milj�anpassade och trafiks�kra bilar.
2 � F�rordningen g�ller f�r myndigheter under regeringen.
F�rordningens krav ska inte till�mpas p�
1. utryckningsfordon,
2. fordon som �r avsedda att anv�ndas av F�rsvarsmakten, F�rsvarets
materielverk, F�rsvarets radioanstalt, Totalf�rsvarets forskningsinstitut eller
Fortifikationsverket,
3. fordon som �r avsedda att anv�ndas av utlandsmyndigheterna,
4. fordon som �r avsedda att anv�ndas av Polismyndigheten eller S�kerhets-
polisen i myndigheternas polisi�ra verksamhet,
5. fordon som �r avsedda att anv�ndas av Ekobrottsmyndigheten, Tull-
verket eller Kustbevakningen i myndigheternas spaningsverksamhet,
6. fordon som �r anpassade f�r personskydd,
7. fordon som �r avsedda att anv�ndas vid krockprov, eller
8. fordon som �r avsedda att anv�ndas i museiverksamhet.
Uttryck i f�rordningen
3 � I denna f�rordning avses med
alkol�s: en s�dan anordning i ett fordon som hindrar att fordonet startas
och k�rs av f�rare som har alkohol i utandningsluften,
bilhyra: hyra av en bil, utan anlitande av f�rare, f�r kortare tid �n ett �r,
leasing: hyra av en bil med en best�md hyrestid p� minst ett �r, och
milj�bil: en personbil eller en l�tt lastbil som uppfyller kraven i 5 �
f�rordningen (2017:1334) om klimatbonusbilar.
4 � Andra uttryck som anv�nds i denna f�rordning har samma betydelse som
i lagen (2001:559) om v�gtrafikdefinitioner och i f�rordningen (2001:651) om
v�gtrafikdefinitioner.
SFS
2020:486
Publicerad
den
11 juni 2020
2
SFS
2020:486
Milj�krav vid myndigheters ink�p och leasing av bilar
5 � De personbilar och l�tta lastbilar som en myndighet k�per in eller ing�r
leasingavtal om ska vara milj�bilar.
6 � Om det finns s�rskilda sk�l, f�r en myndighet g�ra avsteg fr�n kravet
i 5 �.
De personbilar som en myndighet k�per in eller ing�r leasingavtal om och
som inte �r milj�bilar f�r sl�ppa ut h�gst 225 gram koldioxid per kilometer
vid blandad k�rning enligt uppgift i v�gtrafikregistret eller motsvarande
utl�ndska register.
De l�tta lastbilar som en myndighet k�per in eller ing�r leasingavtal om
och som inte �r milj�bilar f�r sl�ppa ut h�gst 230 gram koldioxid per kilo-
meter vid blandad k�rning enligt uppgift i v�gtrafikregistret eller motsvar-
ande utl�ndska register.
Trafiks�kerhetskrav vid myndigheters ink�p och leasing av bilar
Alkol�s
7 � De bilar som en myndighet k�per in eller ing�r leasingavtal om ska
vara utrustade med alkol�s.
Om det finns s�rskilda sk�l, f�r en myndighet g�ra avsteg fr�n kravet i
f�rsta stycket.
8 � De bilar som en myndighet har k�pt in eller ing�tt leasingavtal om f�re
den 1 juli 2020 ska senast den 1 januari 2025 vara utrustade med alkol�s om
det inte finns s�rskilda sk�l.
Krockskydd och kollisionsundvikande system
9 � De personbilar som en myndighet k�per in eller ing�r leasingavtal om
ska vara av en modell som uppn�r kravniv�n fem stj�rnor enligt ett s�ker-
hetsbetyg utf�rdat i det europeiska krockprovningsprogrammet (Euro NCAP)
eller, om ett s�dant s�kerhetsintyg inte har utf�rdats, ha motsvarande krock-
skydds- och kollisionsundvikande egenskaper enligt ett intyg fr�n tillverk-
aren. Det s�kerhetsbetyg eller intyg som utvisar att kravniv�n uppfyllts f�r
inte ha utf�rdats l�ngre tid tillbaka �n fem �r.
F�r myndigheternas ink�p av eller leasingavtal om personbilar av en
modell d�r provning inte har utf�rts eller intyg inte har utf�rdats enligt f�rsta
stycket, f�r Transportstyrelsen meddela f�reskrifter om godtagbara krav-
niv�er �ven i fr�ga om andra system f�r provning av krockskydd.
Om det finns s�rskilda sk�l, f�r en myndighet g�ra avsteg fr�n kravet i
f�rsta stycket eller s�dana kravniv�er i f�reskrifter som meddelats med st�d
av andra stycket.
Milj�- och trafiks�kerhetskrav vid myndigheters upphandling
av bilhyra och taxiresor
10 � Vid upphandling av bilhyra av personbilar eller av taxiresor som ska
utf�ras med personbilar ska en myndighet v�lja milj�bilar som uppfyller
kravet i 9 � f�rsta stycket eller s�dana kravniv�er i f�reskrifter som med-
delats med st�d av 9 � andra stycket. Detsamma ska g�lla vid myndighetens
avrop fr�n ett s�dant upphandlat avtal.
3
SFS
2020:486
Vid upphandling av bilhyra av l�tta lastbilar eller av taxiresor som ska
utf�ras med l�tta lastbilar ska en myndighet v�lja milj�bilar. Detsamma ska
g�lla vid myndighetens avrop fr�n ett s�dant upphandlat avtal.
Om det finns s�rskilda sk�l, f�r en myndighet g�ra avsteg fr�n kraven i
f�rsta eller andra stycket. I fr�ga om utsl�pp g�ller i s�dant fall de kravniv�er
som avses i 6 � andra och tredje styckena.
Redovisningskrav
11 � Samtliga myndigheter ska senast den 1 mars varje �r l�mna en redo-
g�relse till Transportstyrelsen f�r sina ink�p, sin leasing och sina upphand-
lingar under det f�reg�ende kalender�ret. Av redog�relsen ska det framg�
1. hur m�nga bilar som har k�pts in eller leasats, f�rdelat p� fordonsslag,
2. hur m�nga upphandlingar av bilhyra eller taxiresor som har utf�rts, och
3. vilka avsteg som har gjorts fr�n kraven i denna f�rordning med st�d av
6 �, 7 � andra stycket, 9 � tredje stycket eller 10 � tredje stycket samt vilka
s�rskilda sk�l som motiverat dessa avsteg.
�ven Transportstyrelsen ska senast den 1 mars varje �r uppr�tta en s�dan
redog�relse som avses i f�rsta stycket f�r den egna verksamheten.
12 � Transportstyrelsen f�r meddela n�rmare f�reskrifter om hur en myn-
dighets rapportering enligt 11 � ska utf�ras.
13 � Transportstyrelsen ska g�ra en uppf�ljning av redog�relserna enligt
11 �. Uppf�ljningen ska ges in till Regeringskansliet (Infrastrukturdeparte-
mentet) senast den 30 april varje �r.
1. Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 juli 2020.
2. Best�mmelserna i 10 � till�mpas inte i fr�ga om upphandlingar som en
myndighet har p�b�rjat f�re ikrafttr�dandet.
3. Genom f�rordningen upph�vs f�rordningen (2009:1) om milj�- och
trafiks�kerhetskrav f�r myndigheters bilar och bilresor.
P� regeringens v�gnar
TOMAS ENEROTH
Jonas Ragell
(Infrastrukturdepartementet)