SFS 2018:1088 Lag om ändring i fartygssäkerhetslagen (2003:364)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i fartygss�kerhetslagen (2003:364)
Utf�rdad den 7 juni 2018
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs2 i fr�ga om fartygss�kerhetslagen
(2003:364)
dels att 1 kap. 5 �, 3 kap. 1, 1 a, 1 b och 7 ��, 5 kap. 7 � och 7 kap. 11 och
11 a �� och rubriken n�rmast f�re 3 kap. 1 a � ska ha f�ljande lydelse,
dels att det ska inf�ras en ny paragraf, 5 kap. 21 a �, av f�ljande lydelse.
1 kap.
5 �3 Med erk�nd organisation avses i denna lag en organisation som har
erk�nts i enlighet med Europaparlamentets och r�dets f�rordning (EG)
nr 391/2009 av den 23 april 2009 om gemensamma regler och standarder
f�r organisationer som utf�r inspektioner och ut�var tillsyn av fartyg.
Med erk�nt klassificeringss�llskap avses i denna lag ett s�llskap som har
erk�nts i enlighet med Europaparlamentets och r�dets direktiv (EU)
2016/1629 av den 14 september 2016 om tekniska krav f�r fartyg i
inlandssj�fart, om �ndring av direktiv 2009/100/EG och om upph�vande av
direktiv 2006/87/EG, i den ursprungliga lydelsen.
3 kap.
1 �4 Ett svenskt fartyg som har ett skrov med en st�rsta l�ngd av minst
15 meter eller �r ett passagerarfartyg ska ha ett fartcertifikat. Fritidsfartyg
beh�ver dock ha fartcertifikat endast om den st�rsta l�ngden hos skrovet
�verstiger 24 meter.
Ett fartyg som �gs eller brukas av svenska staten och som anv�nds ute-
slutande f�r stats�ndam�l och inte f�r aff�rsdrift beh�ver inte ha fartcertifikat.
Transportstyrelsen f�r befria ett fartyg fr�n skyldigheten att ha fartcertifikat,
om ett passagerarfartygscertifikat har utf�rdats f�r fartyget enligt 2 �.
Fartyg och flytande utrustning som har n�got av de certifikat som anges i
1 a � f�rsta stycket beh�ver inte ha n�got fartcertifikat vid trafik p� inre
vattenv�gar.
1
Prop. 2017/18:166, bet. 2017/18:TU16, rskr. 2017/18:346.
2
Jfr Europaparlamentets och r�dets direktiv (EU) 2016/1629 av den 14 september 2016 om
tekniska krav f�r fartyg i inlandssj�fart, om �ndring av direktiv 2009/100/EG och om
upph�vande av direktiv 2006/87/EG.
3
Senaste lydelse 2013:986.
4
Senaste lydelse 2017:306.
SFS 2018:1088
Publicerad
den 21 juni 2018
2
SFS 2018:1088
Unionscertifikat f�r inlandssj�fart
1 a �5 F�ljande fartyg ska n�r de trafikerar inre vattenv�gar ha ett unions-
certifikat f�r inlandssj�fart eller ett certifikat utf�rdat i enlighet med artikel 22
i den reviderade konventionen f�r sj�farten p� Rhen:
1. passagerarfartyg,
2. bogserfartyg och skjutbogserare som �r avsedda att bogsera, sidobogsera
eller skjuta p� antingen s�dana fartyg som avses i 3 eller flytande utrustning,
och
3. andra fartyg som har en l�ngd av minst 20 meter, eller f�r vilka pro-
dukten av l�ngd, bredd och djupg�ende ger en volym p� minst 100 m3.
Flytande utrustning ska ocks� ha n�got av de certifikat som anges i f�rsta
stycket vid trafik p� inre vattenv�gar.
Certifikatet ska medf�ras ombord i original.
1 b �6 Svenska fartyg eller svensk flytande utrustning som endast trafikerar
svenska vattenv�gar utan f�rbindelse med en vattenv�g i n�gon annan med-
lemsstat i EU via en inre vattenv�g beh�ver inte ha n�got s�dant certifikat
som anges i 1 a � f�rsta stycket.
7 �7 Ett fartyg som ska ha fribordsm�rken enligt 5 � ska ocks� ha ett fri-
bordscertifikat. Fartyg som har n�got av de certifikat som anges i 1 a � f�rsta
stycket beh�ver inte ha n�got fribordscertifikat.
5 kap.
7 �8 Ett fartyg som har besiktigats enligt 6 � ska besiktigas om det har
genomg�tt n�gon st�rre ombyggnad, reparation eller f�rnyelse eller har
skadats p� ett s�tt som kan inverka menligt p� sj�v�rdigheten. En s�dan be-
siktning ska g�ras inom tre m�nader fr�n det att ombyggnaden, reparationen
eller f�rnyelsen har avslutats. F�r fartyg som har ett unionscertifikat f�r
inlandssj�fart ska en besiktning, i st�llet f�r inom den tid som anges i andra
meningen, g�ras innan fartyget g�r n�gon ny resa.
21 a � Om ett unionscertifikat f�r inlandssj�fart har ersatts av ett nytt ska
fartygets �gare eller redare p� uppmaning av tillsynsmyndigheten �terl�mna
det ersatta certifikatet till myndigheten.
7 kap.
11 �9 Transportstyrelsen f�r �verl�ta �t en erk�nd organisation att utf�rda
och f�rnya andra certifikat �n unionscertifikat f�r inlandssj�fart och att i
s�dant syfte fastst�lla minsta till�tna fribord.
Inneh�llet i �verl�telsen ska regleras genom ett avtal. Avtalet f�r inneh�lla
en begr�nsning av statens r�tt att kr�va ers�ttning fr�n organisationen f�r
skadest�nd som staten �lagts att betala p� grund av organisationens v�llande.
En s�dan begr�nsning ska vara f�renlig med vad som anges i detta avseende
i Europaparlamentets och r�dets direktiv 2009/15/EG av den 23 april 2009
om gemensamma regler och standarder f�r organisationer som utf�r inspek-
tioner och ut�var tillsyn av fartyg och f�r sj�fartsadministrationernas verk-
samhet i f�rbindelse d�rmed, i lydelsen enligt kommissionens genomf�rande-
direktiv 2014/111/EU.
5
Senaste lydelse 2013:986.
6
Senaste lydelse 2013:986.
7
Senaste lydelse 2013:986.
8
Senaste lydelse 2013:986.
9
Senaste lydelse 2017:306.
3
SFS 2018:1088
11 a �10 Transportstyrelsen f�r �verl�ta �t ett erk�nt klassificeringss�llskap
att utf�rda och f�rnya unionscertifikat f�r inlandssj�fart. Om fartyget ute-
slutande trafikerar inre vattenv�gar i Sverige, f�r Transportstyrelsen i st�llet
�verl�ta uppgifterna �t en erk�nd organisation.
1. Denna lag tr�der i kraft den 7 oktober 2018.
2. Certifikat som har utf�rdats med st�d av �ldre best�mmelser g�ller till
och med de datum som f�ljer av de best�mmelserna eller av beslutet om
utf�rdande.
P� regeringens v�gnar
TOMAS ENEROTH
Jonas Ragell
(N�ringsdepartementet)
10
Senaste lydelse 2013:986.