SFS 2018:1498 Förordning om ändring i förordningen (2011:326) om behörighet och legitimation för lärare och förskollärare
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i f�rordningen (2011:326) om beh�righet och
legitimation f�r l�rare och f�rskoll�rare
Utf�rdad den 5 juli 2018
Regeringen f�reskriver i fr�ga om f�rordningen (2011:326) om beh�righet
och legitimation f�r l�rare och f�rskoll�rare1
dels att 2 kap. 1717 b �� ska ha f�ljande lydelse,
dels att det ska inf�ras tre nya paragrafer, 2 kap. 17 d17 f ��, av f�ljande
lydelse.
2 kap.
17 � Beh�rig att undervisa i specialskolan �r den som har avlagt special-
l�rarexamen enligt bilaga 2 till h�gskolef�rordningen (1993:100) med spe-
cialisering mot d�vhet eller h�rselskada, synskada, grav spr�kst�rning eller
utvecklingsst�rning och
1. en examen enligt samma bilaga som ger beh�righet att undervisa i
grundskolan,
2. en �ldre examen �n som avses i 1 och som �r avsedd f�r arbete i grund-
skolan, eller
3. genom att ha kompletterat en examen som ger beh�righet att bedriva
undervisning enligt denna f�rordning med ytterligare utbildning �r beh�rig
att undervisa i grundskolan.
En l�rare som avses i f�rsta stycket �r endast beh�rig att bedriva undervis-
ning som �r avsedd f�r elever med s�dan funktionsneds�ttning som l�rarens
speciall�rarexamen avser och i motsvarande �rskurser och �mnen som l�ra-
rens utbildning ger beh�righet att undervisa i i grundskolan enligt best�m-
melser i denna f�rordning. Detta g�ller dock inte beh�righet att undervisa i
�rskurserna 7 och 8 enligt 10 �.
Om s�dana elever som avses i andra stycket har mer �n en funktionsned-
s�ttning ska en l�rare som avses i f�rsta stycket vara beh�rig om l�rarens
speciall�rarexamen �r specialiserad mot minst en av funktionsneds�ttningar-
na. En s�dan l�rare �r beh�rig i motsvarande �rskurser och �mnen som l�ra-
rens utbildning ger beh�righet att undervisa i i grundskolan enligt best�m-
melser i denna f�rordning. Detta g�ller dock inte beh�righet att undervisa i
�rskurserna 7 och 8 enligt 10 �.
En l�rare som �r beh�rig att undervisa i specialskolans �rskurs 9 har mot-
svarande beh�righet att undervisa i specialskolans �rskurs 10 och i s�dan
ytterligare utbildning som avses i 7 kap. 15 � tredje stycket skollagen
(2010:800).
1 Senaste lydelse av f�rordningens rubrik 2013:532.
SFS
2018:1498
Publicerad
den
12 juli 2018
2
SFS
2018:1498
17 a �2 Beh�rig att undervisa i specialskolan i ett eller flera av �mnena
bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och h�lsa, musik eller sl�jd �r, ut-
�ver vad som f�ljer av 17 �, den som har avlagt speciall�rarexamen enligt
bilaga 2 till h�gskolef�rordningen (1993:100) med specialisering mot d�v-
het eller h�rselskada, synskada, grav spr�kst�rning eller utvecklingsst�rning
och som �r beh�rig att undervisa i samma �mne eller �mnen i minst en av
�rskurserna 79 i grundskolan eller i gymnasieskolan.
En l�rare som avses i f�rsta stycket �r endast beh�rig att bedriva undervis-
ning som �r avsedd f�r elever med s�dan funktionsneds�ttning som l�rarens
speciall�rarexamen avser.
Om s�dana elever som avses i andra stycket har mer �n en funktionsned-
s�ttning ska en l�rare som avses i f�rsta stycket vara beh�rig om l�rarens
speciall�rarexamen �r specialiserad mot minst en av funktionsneds�ttningar-
na.
17 b �3 Beh�rig att undervisa i specialskolan i �mnet r�relse och drama �r
den som har avlagt speciall�rarexamen enligt bilaga 2 till h�gskolef�rord-
ningen (1993:100) med specialisering mot d�vhet eller h�rselskada, eller
utvecklingsst�rning och
1. �mnesl�rarexamen enligt samma bilaga med inriktning mot arbete i
grundskolans �rskurs 79 och som omfattar �mnet,
2. en �ldre examen �n som avses i 1 som �r avsedd f�r arbete som l�rare
i minst en av �rskurserna 79 i grundskolan och som omfattar �mnet, eller
3. en examen som ger beh�righet att bedriva undervisning enligt denna
f�rordning, om han eller hon genom att ha kompletterat sin beh�righet att
undervisa som l�rare med ytterligare utbildning har fullgjort �mnesstudier
om minst 45 h�gskolepo�ng eller motsvarande omfattning i �mnet.
En l�rare som avses i f�rsta stycket 3 �r beh�rig att undervisa i �mnet
r�relse och drama, om �mnesstudierna i huvudsak kan anses motsvara kra-
ven i en �mnesl�rarexamen enligt bilaga 2 till h�gskolef�rordningen med
inriktning mot arbete i grundskolans �rskurs 79 i fr�ga om �mneskunska-
per.
En l�rare som avses i f�rsta stycket �r endast beh�rig att bedriva undervis-
ning som �r avsedd f�r elever med s�dan funktionsneds�ttning som l�rarens
speciall�rarexamen avser.
Om s�dana elever som avses i tredje stycket har mer �n en funktionsned-
s�ttning ska en l�rare som avses i f�rsta stycket vara beh�rig om l�rarens
speciall�rarexamen �r specialiserad mot minst en av funktionsneds�ttningar-
na.
17 d � Beh�rig att undervisa i specialskolan n�r det g�ller elever som �r
h�rselskadade, d�va eller har en grav spr�kst�rning utan ytterligare funk-
tionsneds�ttning �r, ut�ver vad som f�ljer av 1717 c ��, den som
1. har avlagt en examen enligt bilaga 2 till h�gskolef�rordningen
(1993:100) som ger beh�righet att undervisa i grundskolan,
2. har avlagt en �ldre examen �n som avses i 1 och som �r avsedd f�r
arbete i grundskolan, eller
3. genom att ha kompletterat en examen som ger beh�righet att bedriva
undervisning enligt denna f�rordning med ytterligare utbildning �r beh�rig
att undervisa i grundskolan.
2 Senaste lydelse 2014:1097.
3 Senaste lydelse 2013:830.
3
SFS
2018:1498
En l�rare som avses i f�rsta stycket �r endast beh�rig att bedriva under-
visning i motsvarande �rskurser och �mnen som l�rarens utbildning ger be-
h�righet att undervisa i i grundskolan enligt best�mmelser i denna f�rord-
ning. Detta g�ller dock inte beh�righet att undervisa i �rskurserna 7 och 8
enligt 10 �.
En l�rare som �r beh�rig att undervisa i specialskolans �rskurs 9 har
motsvarande beh�righet att undervisa i specialskolans �rskurs 10 och i s�dan
ytterligare utbildning som avses i 7 kap. 15 � tredje stycket skollagen
(2010:800).
17 e � Beh�rig att undervisa i specialskolan i ett eller flera av �mnena bild,
hem- och konsumentkunskap, idrott och h�lsa eller sl�jd n�r det g�ller elever
som �r h�rselskadade, d�va eller har en grav spr�kst�rning utan ytterligare
funktionsneds�ttning �r, ut�ver vad som f�ljer av 17 och 17 a ��, den som �r
beh�rig att undervisa i samma �mne eller �mnen i minst en av �rskurserna 79
i grundskolan eller i gymnasieskolan.
Beh�rig att undervisa i specialskolan i �mnet musik n�r det g�ller elever
som har en grav spr�kst�rning utan ytterligare funktionsneds�ttning �r, ut-
�ver vad som f�ljer av 17 och 17 a ��, den som �r beh�rig att undervisa i
samma �mne i minst en av �rskurserna 79 i grundskolan eller i gymnasie-
skolan.
17 f � Beh�rig att undervisa i specialskolan i �mnet r�relse och drama n�r
det g�ller elever som �r h�rselskadade eller d�va utan ytterligare funktions-
neds�ttning �r, ut�ver vad som f�ljer av 17 b �, den som har avlagt
1. en �mnesl�rarexamen enligt bilaga 2 till h�gskolef�rordningen
(1993:100) med inriktning mot arbete i grundskolans �rskurs 79 och som
omfattar �mnet,
2. en �ldre examen �n som avses i 1 som �r avsedd f�r arbete som l�rare
i minst en av �rskurserna 79 i grundskolan och som omfattar �mnet, eller
3. en examen som ger beh�righet att bedriva undervisning enligt denna
f�rordning, om han eller hon genom att ha kompletterat sin beh�righet att
undervisa som l�rare med ytterligare utbildning har fullgjort �mnesstudier
om minst 45 h�gskolepo�ng eller motsvarande omfattning i �mnet.
En l�rare som avses i f�rsta stycket 3 �r beh�rig att undervisa i �mnet
r�relse och drama, om �mnesstudierna i huvudsak kan anses motsvara kra-
ven i en �mnesl�rarexamen enligt bilaga 2 till h�gskolef�rordningen med
inriktning mot arbete i grundskolans �rskurs 79 i fr�ga om �mneskunska-
per.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 augusti 2018.
P� regeringens v�gnar
HELENE HELLMARK KNUTSSON
Eva Lenberg
(Utbildningsdepartementet)