SFS 2019:545 Förordning om ändring i förordningen (2015:739) med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i f�rordningen (2015:739) med instruktion f�r
Allm�nna reklamationsn�mnden
Utf�rdad den 27 juni 2019
Regeringen f�reskriver i fr�ga om f�rordningen (2015:739) med instruktion
f�r Allm�nna reklamationsn�mnden
dels att nuvarande 36 � ska betecknas 37 �,
dels att 3, 8, 10 och 20 �� ska ha f�ljande lydelse,
dels att rubriken n�rmast f�re 36 � ska s�ttas n�rmast f�re 37 �,
dels att det ska inf�ras tv� nya paragrafer, 32 a och 36 ��, och n�rmast
f�re 36 � en ny rubrik av f�ljande lydelse.
3 �1 Myndigheten ska efter anm�lan av en konsument rekommendera en
l�sning av
1. tvister mellan konsumenter och n�ringsidkare som h�rr�r fr�n ett avtal
om k�p av en vara, tj�nst eller annan nyttighet,
2. tvister mellan konsumenter och f�rs�kringsbolag om ers�ttning f�r
skada ur en n�ringsidkares ansvarsf�rs�kring, om konsumenten har direkt-
kravsr�tt mot f�rs�kringsbolaget och skadest�ndskravet har sin grund i ett
avtalsf�rh�llande mellan konsumenten och den f�rs�krade n�ringsidkaren,
3. tvister mellan konsumenter och kreditinstitut eller betaltj�nst-
leverant�rer som g�ller tillg�ng till eller byte av betalkonto enligt 4 a kap.
lagen (2010:751) om betaltj�nster, och
4. tvister mellan konsumenter och f�rs�kringsbolag om ers�ttning ur en
n�ringsidkares resegaranti i form av en f�rs�kring, om konsumenten har
direktkravsr�tt mot f�rs�kringsbolaget.
Myndigheten ska verka f�r att parterna kommer �verens vid tvister enligt
f�rsta stycket.
8 �2 Myndigheten pr�var inte tvister n�r
1. anm�lan till myndigheten har gjorts av n�gon annan �n konsumenten
eller, n�r det g�ller grupptalan enligt 9 �, n�gon annan �n Konsument-
ombudsmannen eller en sammanslutning av konsumenter,
2. v�rdet av vad som yrkas understiger
a) 2 000 kronor f�r tvister som r�r bank, f�rs�kring, b�t eller bostad,
b) 1 000 kronor f�r tvister som r�r motor, resor, m�bler, tv�tt, spel eller
lotterier,
c) 500 kronor f�r tvister enligt
Europaparlamentets och r�dets f�rordning (EG) nr 261/2004 av den
11 februari 2004 om fastst�llande av gemensamma regler om kompensation
1 Senaste lydelse 2018:1391.
2 Senaste lydelse 2018:1391.
SFS
2019:545
Publicerad
den
3 juli 2019
SFS
2019:545
2
och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inst�llda eller
kraftigt f�rsenade flygningar och om upph�vande av f�rordning (EEG) nr
295/91,
Europaparlamentets och r�dets f�rordning (EG) nr 1371/2007 av den
23 oktober 2007 om r�ttigheter och skyldigheter f�r t�gresen�rer,
Europaparlamentets och r�dets f�rordning (EU) nr 1177/2010 av den
24 november 2010 om passagerares r�ttigheter vid resor till sj�ss och p� inre
vattenv�gar och om �ndring av f�rordning (EG) nr 2006/2004,
Europaparlamentets och r�dets f�rordning (EU) nr 181/2011 av den
16 februari 2011 om passagerares r�ttigheter vid busstransport och om
�ndring av f�rordning (EG) nr 2006/2004,
lagen (2015:953) om kollektivtrafikresen�rers r�ttigheter, samt
d) 500 kronor f�r tvister som r�r elektronik, gas- och elavtal, skor eller
textil och f�r �vriga tvister, eller
3. anm�lan har kommit in till myndigheten mer �n ett �r efter det att
konsumenten gjort en reklamation till n�ringsidkaren.
I beloppen enligt f�rsta stycket 2 r�knas inte in yrkanden om ers�ttning
f�r annan skada �n ekonomisk skada.
10 � Myndigheten ska redovisa statistik �ver mottagna anm�lningar.
Statistiken ska, i den utstr�ckning som s�dan information finns att tillg�,
vara uppdelad p� k�n och �lder och avse antal och typ av klagom�l.
20 �3 Anm�lan av tvister ska g�ras skriftligen p� en s�rskild blankett som
myndigheten tillhandah�ller. Myndigheten f�r beg�ra in de kompletterande
uppgifter fr�n anm�laren som beh�vs f�r handl�ggningen.
Myndigheten ska skicka anm�lan till den n�ringsidkare som anm�laren
angett som motpart. N�ringsidkaren ska uppmanas att svara inom sk�lig tid.
Myndigheten beh�ver inte be n�ringsidkaren om svar, om det inte finns
anledning att anta att anm�larens krav kommer att bifallas helt eller delvis.
N�ringsidkarens svar enligt andra stycket ska skickas till anm�laren, som
ska ges tillf�lle att inom sk�lig tid yttra sig �ver svaret.
Ytterligare skriftv�xling ska ske om det beh�vs f�r att klarg�ra parternas
inst�llning.
32 a � En tvist f�r avg�ras av myndighetens ordf�rande eller vice
ordf�rande och tv� externa ordf�rande, om det st�r klart att det inte finns
behov av andra ledam�ters kompetens. Om b�de myndighetens ordf�rande
och vice ordf�rande deltar, ska endast en extern ordf�rande delta.
Myndighetens ordf�rande beslutar om en tvist ska avg�ras i s�dan
sammans�ttning.
Bemyndigande
36 � Myndigheten f�r meddela f�reskrifter om den s�rskilda blankett som
avses i 20 � f�rsta stycket.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 augusti 2019.
3 Senaste lydelse 2016:124.
SFS
2019:545
3
P� regeringens v�gnar
ARDALAN SHEKARABI
Linda Utterberg
(Finansdepartementet)