SFS 2019:556 Förordning om statligt stöd för bättre vattenhushållning
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om statligt st�d f�r b�ttre vattenhush�llning
Utf�rdad den 4 juli 2019
Regeringen f�reskriver f�ljande.
Inledande best�mmelser
1 � Om det finns medel, f�r statligt st�d l�mnas i form av bidrag enligt
denna f�rordning f�r �tg�rder som syftar till b�ttre vattenhush�llning och
b�ttre tillg�ng till dricksvatten.
Bidraget ska avse �tg�rder i fr�ga om vattenskyddsomr�den, vattenbespa-
rande, framtagande av kunskaps- eller planeringsunderlag, investering i ny
teknik eller andra �tg�rder.
F�rordningen �r meddelad med st�d av 8 kap. 7 � regeringsformen.
Ordf�rklaringar
2 � Ord och uttryck i denna f�rordning har samma betydelse som i kom-
missionens f�rordning (EU) nr 1407/2013 av den 18 december 2013 om
till�mpningen av artiklarna 107 och 108 i f�rdraget om Europeiska unionens
funktionss�tt p� st�d av mindre betydelse.
F�ruts�ttningar f�r bidrag
3 � Bidrag till f�retag f�r endast ges enligt de villkor som anges i kom-
missionens f�rordning (EU) nr 1407/2013.
4 � Bidrag f�r inte avse �tg�rder som
1. har p�b�rjats innan ett beslut om bidrag enligt denna f�rordning har
fattats, eller
2. f�ljer av skyldighet i lag eller annan f�rfattning.
5 � Bidrag f�r ges med h�gst 1 000 000 kronor och avse h�gst 50 procent
av kostnaden f�r de bidragsber�ttigade �tg�rderna. Vid ber�kningen av kost-
naden f�r en �tg�rd ska st�d som har getts enligt en annan f�rfattning r�knas
av.
Ans�kan om bidrag
6 � En ans�kan om bidrag ska vara skriftlig och l�mnas till l�nsstyrelsen.
7 � En ans�kan om bidrag ska inneh�lla uppgifter om
1. s�kanden,
2. kontaktperson f�r s�kanden,
3. de �tg�rder som ska genomf�ras,
SFS
2019:556
Publicerad
den
9 juli 2019
2
SFS
2019:556
4. kostnaden f�r att genomf�ra �tg�rderna och hur stor andel av kostnaden
som det s�ks bidrag f�r,
5. den uppf�ljning som planeras f�r att kontrollera att resultatet n�s, och
6. �tg�rder f�r vilka st�d har s�kts eller beviljats enligt annan f�rfattning.
8 � F�retag som ans�ker om bidrag ska i ans�kan redog�ra f�r allt annat
st�d
1. av mindre betydelse som f�retaget f�tt under det beskattnings�r som
ans�kan g�rs och de tv� f�reg�ende beskattnings�ren, och
2. som f�retaget tidigare ans�kt om eller beviljats och som avser samma
st�dber�ttigande kostnader som ans�kan omfattar.
Pr�vning och beslut om bidrag
9 � Fr�gor om bidrag pr�vas av l�nsstyrelsen i det l�n d�r �tg�rderna
huvudsakligen �r avsedda att genomf�ras.
10 � N�r l�nsstyrelsen pr�var en ans�kan om bidrag ska myndigheten
s�rskilt beakta hur v�l �tg�rden, med h�nsyn till totalkostnaden, bidrar till
att det syfte som anges i 1 � n�s.
11 � Innan ett bidrag beslutas ska l�nsstyrelsen l�mna de upplysningar till
bidragsmottagaren som framg�r av artikel 6.1 i kommissionens f�rordning
(EU) nr 1407/2013 och genomf�ra den kontroll som f�ljer av artikel 6.3 i
samma f�rordning.
12 � Om l�nsstyrelsen beslutar att bevilja bidrag ska den prelimin�rt be-
st�mma st�dets storlek och besluta om utbetalning av h�gst 75 procent av
bidraget.
L�nsstyrelsen f�r f�rena ett beslut med de villkor som beh�vs med h�nsyn
till bidragets syfte.
Rapportering och slutlig utbetalning
13 � Den som har f�tt ett bidrag ska i en slutrapport till l�nsstyrelsen efter
det att �tg�rderna har genomf�rts redovisa
1. vilka resultat som �tg�rderna har medf�rt,
2. hur villkoren i bidragsbeslutet har uppfyllts,
3. den kostnad som omfattas av st�det, och
4. hur den �terst�ende uppf�ljningen och utv�rderingen av �tg�rderna �r
avsedd att genomf�ras.
14 � N�r slutrapporten l�mnats in ska l�nsstyrelsen slutligt best�mma bi-
dragets storlek och besluta om slutlig utbetalning.
Hinder mot utbetalning
15 � L�nsstyrelsen f�r besluta att ett beviljat st�d helt eller delvis inte ska
betalas ut, om
1. mottagaren genom att l�mna oriktiga uppgifter eller p� annat s�tt har
f�rorsakat att bidrag har l�mnats felaktigt eller med ett f�r h�gt belopp,
2. bidraget av n�got annat sk�l har l�mnats felaktigt eller med ett f�r h�gt
belopp och mottagaren borde ha insett detta, eller
3. villkoren f�r bidraget inte har f�ljts.
3
SFS
2019:556
�terbetalning och �terkrav
16 � Mottagaren av ett bidrag som har betalats ut enligt denna f�rordning
�r �terbetalningsskyldig, om
1. en �tg�rd i v�sentliga avseenden avviker fr�n villkor som beslutats
enligt 12 �,
2. en �tg�rd inte har genomf�rts eller �ndrats i n�got v�sentligt avseende
utan l�nsstyrelsens medgivande,
3. bidraget har utbetalats felaktigt eller med f�r h�gt belopp till f�ljd av
att s�kanden l�mnat oriktiga eller ofullst�ndiga uppgifter, eller
4. bidraget av annat sk�l har utbetalats felaktigt eller med ett f�r h�gt
belopp och mottagaren sk�ligen borde ha insett detta.
17 � R�nta enligt r�ntelagen (1975:635) ska betalas p� det belopp som
mottagaren av ett bidrag �r �terbetalningsskyldig f�r.
18 � Om en bidragsmottagare �r �terbetalningsskyldig enligt 16 �, ska
l�nsstyrelsen besluta att helt eller delvis kr�va tillbaka st�det tillsammans
med r�nta. Kravet eller r�ntan f�r helt eller delvis s�ttas ned om det finns
s�rskilda sk�l.
Offentligg�rande, rapportering och registerf�ring
19 � Best�mmelser om offentligg�rande, rapportering och registerf�ring
finns i 12 a � lagen (2013:388) om till�mpning av Europeiska unionens
statsst�dsregler och i f�rordningen (2016:605) om till�mpning av Euro-
peiska unionens statsst�dsregler.
�verklagande
20 � I 40 � f�rvaltningslagen (2017:900) finns best�mmelser om �ver-
klagande till allm�n f�rvaltningsdomstol. Andra beslut �n beslut enligt 15 �
f�r dock inte �verklagas.
1. Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 augusti 2019.
2. F�rordningen upph�r att g�lla vid utg�ngen av 2019.
3. Den upph�vda f�rordningen g�ller dock fortfarande f�r st�d som har
beviljats f�re utg�ngen av 2019.
P� regeringens v�gnar
ISABELLA L�VIN
Linn�a Klefb�ck
(Milj�departementet)