741009.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
lag sfs 1974:1008
om ändring i lagen (1974: 359) om ändring i utkom från trycket
statstjänstemannalagen (1965: 274); den 23 dec. 1974
utfärdad den 20 december 1974.
kungl. maj:t förordnar med riksdagen! att andra stycket i övergångs-
bestämmelserna till lagen (1974: 359) om ändring i statstjänstemanna-
lagen (1965: 274) skall ha nedan angivna lydelse.
i anställningsförhållande varå statstjänstemannalagen är tillämplig nka
gäller tills vidare icke reglerna om avskedande i lagen (1974: 12) om dki
anställningsskydd.
denna lag träder i kraft den 1 januari 1975.
carl gustaf
bertil löfberg
(finansdepartementet)
1 prop. 1974: 174, inu 33, rskr 401.
lag sfs 1974: 1009
om ändring i statstjänstemannalagen (1965: 274); utkom från trycket
utfärdad den 20 december 1974. den 23 dec. 1974
kungl. maj:t förordnar med riksdagen! i fråga om statstjänstemanna-
lagen (1965: 274),
dels att i 3, 5, 6, 9, 11—14, 18—20, 23, 26, 37, 40 och 41 §§ ordet
”konungen” i olika böjningsformer skall bytas ut mot ”regeringen” i
motsvarande form,
dels atti 33 § ordet ”krigsmakten” skall bytas ut mot ”försvarsmak-
ten”,
dels att i 40 § ordet ”riksdagssession” skall bytas ut mot ”riksmöte”,
dels att nuvarande 39, 39 a, 40 och 41 §§ skall betecknas 50, 51, 54
respektive 55 §,
dels att 1, 2, 4, 7, 10, 27, 29, 30, 34 och 38 §$§, nya 50 och 51 §§ samt
rubriken närmast före nuvarande 39 § skall ha nedan angivna lydelse,
dels att rubrikerna närmast före nuvarande 39 och 40 §§ skall sättas
närmast före nya 50 § respektive nya 54 §,
dels att i lagen skall införas tretton nya paragrafer, 39—49, 52 och
53 §§, samt närmast före 39 och 44 §§ nya rubriker av nedan angivna
lydelse.
till följd härav kommer lagen att ha följande lydelse från och med
den dag då denna lag träder i kraft.
1 prop. 1974: 174, inu 33, rskr 401. 2063
sfs 1974: 1009 allmänna bestämmelser
1 8° denna lag äger tillämpning på anställning med staten såsom ar-
betsgivare och tjänsteman såsom arbetstagare.
lagen gäller icke statsråden eller riksdagens ombudsmän. den är rlig tjänst. ej
heller tillämplig på den som innehar eller uppehåller präste
lagens bestämmelser om tjänst äga motsvarande tillämpning på vika-
riat, om annat ej anges.
2 § befogenhet att meddela föreskrifter som enligt denna lag tillkom-
mer regeringen gäller ej i fråga om tjänsteman hos riksdagen eller dess
verk. annan befogenhet som enligt lagen tillkommer regeringen utövas
i fråga om sådan tjänsteman av organ som riksdagen bestämmer.
3 88 i anställningsförhållande varå denna lag är tillämplig gäller vad
som är bestämt i avtal.
avtal må ej träffas om
a) inrättande eller indragning av tjänst eller tjänsteorganisationens ut-
formning i övrigt;
b) myndighets verksamhet;
c) anställnings- eller arbetsvillkor som regleras i denna lag eller i för-
fattning vartill lagen hänvisar eller enligt lagen tillhör regeringens, riks-
dagens eller myndighets beslutanderätt.
har avtal träffats i strid mot bestämmelserna i andra stycket, är av-
talet i denna del utan verkan.
4 § om saklig grund för tjänstetillsättning gäller vad som är föreskri-
vet i regeringsformen eller annan författning.
om svenskt medborgarskap som villkor för innehav eller utövande av
tjänst gäller vad som är föreskrivet i regeringsformen eller annan lag. vi-
dare får endast den som är svensk medborgare inneha eller utöva militär
eller civilmilitär tjänst eller tjänst som åklagare eller polisman. rege-
ringen äger i övrigt föreskriva eller för särskilt fall besluta, att endast den
som är svensk medborgare får inneha eller utöva tjänst i regerings-
kansliet eller utrikesförvaltningen eller tjänst med vilken kan vara för-
enad myndighetsutövning eller handläggning av frågor som röra för-
hållandet till annan stat eller mellanfolklig organisation eller tjänst som
kan medföra kännedom om förhållande av betydelse för rikets säkerhet
eller om förhållande som rör betydelsefullt allmänt eller enskilt eko-
nomiskt intresse.
villkor i fråga om ålder, hälsotillstånd, kunskaper eller utbildning samt
andra särskilda villkor för innehav eller utövande av tjänst fastställas, i
den mån de ej frampå av särskilda bestämmelser, av regeringen eller be-
hörig myndighet. om pensionsålder må dock avtal träffas.
anställning av tjänsteman
5 § om annat ej är särskilt föreskrivet, tillsättes tjänst av regeringen
eller myndighet som regeringen bestämmer.
? senaste lydelse 1970: 353.
2064 3 senaste lydelse 1973: 969,
å
6 § tjänst som myndighet tillsätter skall kungöras ledig till ansökan, sfs 1974: 1009
om regeringen ej bestämmer annat.
kungjord tjänst som myndighet tillsätter må endast den erhålla som
sökt tjänsten inom föreskriven tid. om särskilda skäl föreligga, må även
för sent inkommen ansökan prövas.
om förfarandet i övrigt vid tjänstetillsättning meddelas föreskrifter av
regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer.
7 g ordinarie domartjänst tillsättes med fullmakt. annan ordinarie
tjänst tillsättes med fullmakt eller konstitutorial eller, om särskilda skäl
föreligga, med förordnande. övriga tjänster tillsättas med förordnande.
förordnande meddelas för bestämd tid eller tills vidare. förordnande n
tills vidare må meddelas att gälla längst till viss tidpunkt. r
om ej annat följer av föreskrift som regeringen meddelar, må för-
ordnande meddelas för bestämd tid eller tills vidare längst till viss tid-
punkt endast om det föranledes av arbetsuppgifternas särskilda beskaf-
fenhet eller om anställningen gäller provtjänstgöring, praktikarbete eller
vikariat.
har förordnande meddelats i strid mot tredje stycket eller mot före-
skrift som avses där, skall förordnandet på yrkande av tjänstemannen
förklaras gälla tills vidare utan tidsbegränsning.
8 § den anställde skall erhålla skriftligt bevis om anställningen. av be-
viset skall framgå att han är anställd som tjänsteman. om förordnande
avser anställning, vars varaktighet beräknas ej överstiga tre månader
(tillfällig anställning), utfärdas anställningsbevis endast om den anställde
begär det.
i beviset skall anställningsformen enligt 7 § anges. om förordnande
tills vidare avser tillfällig anställning, skall det anmärkas i beviset.
9 § vikariat skall kungöras ledigt till ansökan endast i de fall det före-
skrives av regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer.
vikariat tillsättes med förordnande varvid bestämmelserna i 7 § andra
stycket äga tillämpning.
tjänstemans åligganden
10 § tjänsteman skall ställa sig till efterrättelse instruktion, arbets-
ordning och andra allmänna bestämmelser om arbetet samt särskilda fö-
reskrifter rörande hans tjänsteutövning.
oberoende av fastställd arbetsfördelning skall tjänsteman lämna det
biträde som förman bestämmer.
11 §6 tjänsteman är skyldig att utöva annan statlig tjänst enligt be-
stämmelser som regeringen meddelar.
innehavare av ordinarie domartjänst är icke skyldig att utöva annan
statlig tjänst än jämställd eller högre domartjänst vid den domstol han
tillhör. annan ordinarie underrättsdomare än lagman är dock skyldig
4 senaste jydelse 1974: 359.
3 senaste lydelse 1970: 353. ändringen innebär att tredje stycket upphävs.
8 senaste lydelse 1971: 533. 2065
130—sfs 1974
sfs 1974: 1009 att dessutom tjänstgöra som ledamot i annan underrätt inom samma
hovrättsområde vid handläggning för vilken kräves flera lagfarna do-
mare än en.
i den mån regeringen föreskriver är tjänsteman hos central förvalt-
ningsmyndighet eller hos myndighet eller inrättning, vilken lyder under
central förvaltningsmyndighet, skyldig att utöva tjänst vid myndighet el-
ler allmän inrättning som icke är statlig men står under tillsyn av för-
valtningsmyndigheten. sådan föreskrift må meddelas endast om särskilda
skäl föreligga.
12 § tjänsteman är skyldig att bo i anvisad bostad (tjänstebostad) eller
att bo på viss ort, om det föreskrives av regeringen eller myndighet som
regeringen bestämmer. sådan skyldighet må föreskrivas endast om det
är av väsentlig betydelse för tjänsten.
13 $° tjänsteman må ej inneha anställning eller uppdrag eller utöva
verksamhet som kan rubba förtroendet till hans eller annan tjänstemans
opartiskhet i tjänsteutövningen eller skada myndighetens anseende. när-
mare bestämmelser härom meddelas för vissa fall i lag och i övrigt av
regeringen.
14 § tjänsteman må icke utan tillstånd av regeringen uppbära med
tjänsten förenade gåvo- eller donationsmedel eller därmed jämförlig för-
mån.
arbetskonflikter
15 § vid konflikt om sådant anställnings- eller arbetsvillkor för stats-
tjänsteman som må bestämmas genom avtal må lockout eller strejk
vidtagas, om annat ej följer av lag eller avtal. i övrigt är stridsåtgärd som
berör bestående anställningsförhållande icke tillåten.
tjänsteman må deltaga i strejk endast efter beslut av arbetstagarför-
ening som anordnat strejken.
arbetstagarförening må ej anordna eller eljest föranleda stridsåtgärd,
som enligt första stycket icke är tillåten, ej heller genom lämnande av
understöd eller på annat sätt medverka vid otillåten stridsåtgärd som
medlem i föreningen vidtagit. arbetstagarförening är även skyldig att
söka hindra sina medlemmar att vidtaga otillåten stridsåtgärd eller att,
om sådan redan vidtagits, söka förmå dem att häva den.
om skyldighet att lämna underrättelse angående arbetsinställelse gälla
särskilda bestämmelser.
16 § om från statens sida förfares i strid mot 15 § första stycket eller
om arbetstagarförening åsidosätter vad som åligger den enligt 15 §
tredje stycket, skall staten eller föreningen, även om förpliktelse till följd
av kollektivavtal ej åsidosatts, ersätta uppkommen skada enligt de grun-
der som anges i 8 och 9 §§ lagen om kollektivavtal. detsamma gäller
tjänsteman, om han deltager i sådan av arbetstagarförening anordnad
eller föranledd stridsåtgärd som icke är tillåten enligt 15 § första stycket.
2066 * senaste lydelse 1970: 353.
17 § tjänsteman är icke skyldig att utföra arbete som är föremål för sfs 1974: 1009
lockout eller för tillåten strejk eller därmed jämförlig stridsåtgärd eller
för lovlig blockad vid konflikt om anställnings- eller arbetsvillkor vilket
må bestämmas genom avtal. den som står utanför arbetskonflikt skall
dock fullgöra sina vanliga tjänsteåligganden. han är även skyldig att ut-
föra skyddsarbete.
till skyddsarbete hänföres arbete som fordras för avveckling av verk-
samheten på ett tekniskt försvarligt sätt eller till förebyggande av fara
för människor eller skada på egendom. lika med skyddsarbete anses
arbete som någon är skyldig att utföra på grund av särskild föreskrift
i lag.
åtal och disciplinär bestraffning
18 § brott i tjänsten av den som innehar eller uppehåller ordinarie
domartjänst eller tjänst som byråchef eller därmed jämställd eller
högre tjänst i statsdepartement, central förvaltningsmyndighet eller
länsstyrelse beivras efter åtal.
regeringen äger föreskriva att bestämmelserna i första stycket skola
gälla även annan tjänsteman än som anges där.
19 § asidosätter tjänsteman på vilken bestämmelserna i 18 § icke
äga tillämpning av försummelse, oförstånd eller oskicklighet vad som
åligger honom enligt lag, instruktion eller annan författning, särskild
föreskrift eller tjänstens beskaffenhet, må han dömas till disciplinstraff.
bestämmelserna i 20 kap. 4 § tredje stycket brottsbalken äga motsva-
rande tillämpning.
disciplinstraff äro varning, löneavdrag under högst trettio dagar, sus-
pension i högst tre månader och, för tjänsteman som ej är anställd med
fullmakt, avsättning. till avsättning må dömas endast om tjänsteman-
nen gjort sig skyldig till svårare fel eller icke jåtit sig rätta av tidigare
bestraffning. mer än ett disciplinstraff må ej samtidigt ådömas. rege-
ringen äger meddela bestämmelser om inskränkning i tillämpligheten
av disciplinstraff.
om storleken av löneavdrag enligt andra stycket förordnar regeringen.
20 § tjänsteman som kan dömas till disciplinstraff enligt 19 § skall
anmälas till åtal, om han är skäligen misstänkt för
a) brott som avses i 20 kap. 1—3 §§ brottsbalken;
b) brott som avses i 20 kap. 4 § andra stycket brottsbalken, såvitt
fråga är om tjänsteman som är anställd med fullmakt;
c) annat brott i tjänsten, för vilket är stadgat fängelse;
d) brott i tjänsten i annat fall än som avses i a)—c) och det finnes
anledning antaga, att talan om enskilt anspråk kommer att föras, eller
tjänstemannen bestrider vad som lägges honom till last och tillfredsstäl-
lande utredning icke kan åstadkommas hos myndigheten.
regeringen må befria från anmälningsskyldighet enligt c) i fråga
om brott som avses i 13 kap. 6 § första stycket brottsbalken. 2067
yen
sfs 1974: 1009 21 § har åtal väckts mot tjänsteman, må disciplinärt förfarande rö-
rande gärning som omfattas av åtalet ej inledas eller fortsättas. om
verkan av att åtal väckes innan beslut rörande disciplinär bestraffning
helt eller delvis verkställts föreskrives i 20 kap. 9 § brottsbalken.
22 § har tjänsteman, som innehar tjänstebostad eller fri bostad,
efter åtal eller disciplinärt förfarande dömts till suspension, äger han bo
kvar i bostaden, om icke särskilda skäl föranleda annat. ålägges tjänste-
mannen att flytta, skall han erhålla skälig tid därför.
23 $ om disciplinstraff enligt 19 §, åtalsanmälan enligt 20 § och
flyttningsskyldighet enligt 22 § beslutar den myndighet under vilken
tjänstemannen lyder, om regeringen ej bestämmer annat.
deltaga flera i avgörande som avses i första stycket skola rättegångs-
balkens regler om omröstning i överrätt i fråga om ansvar äga mot-
svarande tillämpning.
24 § i ärende om disciplinär bestraffning skall, om tjänstemannen på-
fordrar det, tillfälle beredas honom att vid muntligt förhör uttala sig i
saken.
25 § om åtal och disciplinär bestraffning av tjänsteman som är krigs-
man samt om åtal för brott i tjänsten av vissa tjänstemän vid riksdagens
verk gälla särskilda bestämmelser.
avstängning m. m.
26 §£ vidtages åtgärd för att anställa åtal eller inledes disciplinärt
förfarande enligt denna lag mot tjänsteman, må han, om den gärning
varom är fråga kan antagas medföra avsättning eller om eljest särskilda
skäl föreligga, avstängas från utövning av tjänsten med omedelbar
verkan, dock icke för längre tid än till dess lagakraftägande dom eller
beslut föreligger. finnas ej längre skäl för avstängning, skall denna
omedelbart hävas.
beslut om avstängning meddelas i fråga om tjänsteman, som icke kan
dömas till disciplinstraff, av regeringen och eljest av myndighet som
regeringen bestämmer. i ärende om avstängning skola bestämmelserna
i 23 § andra stycket och 24 § iakttagas. bestämmelserna i 15, 17 och
18 §§ förvaltningslagen (1971: 290) skola tillämpas även om beslut som
nyss sagts utgör beslut under ärendes handläggning.
om avstängning av domare som misstänkes för brott och om skyl-
dighet för vissa tjänstemän vid riksdagens verk att frånträda utövningen
av sin tjänst, om de åtalas för brott i tjänsten, gälla särskilda bestäm-
melser.
27 89 tjänsteman som ej fullgör sin tjänst tillfredsställande må av-
stängas från utövning av tjänsten med omedelbar verkan, om den bris-
tande tjänstdugligheten beror av sjukdom, vanförhet, lyte eller annat
8 senastc lydelse 1971: 637.
2068 9 senaste lydelse 1971: 637.
därmed jämförligt förbållande eller om den sannolikt har sådan orsak sfs 1974: 1009
och tjänstemannen vägrar att låta sig undersökas av läkare som anvisas
honom. beslut om avstängning av justitieråd eller regeringsråd må dock
ej verkställas förrän beslutets giltighet har prövats av högsta domstolen.
finnas ej längre skäl för avstängning, skall denna omedelbart hävas.
beslut om avstängning enligt första stycket eller om läkarundersök-
ning som avses där meddelas i fråga om tjänsteman, som icke kan dö-
mas till disciplinstraff, av regeringen och eljest av myndighet som rege-
ringen bestämmer. i sådant ärende skola bestämmelserna i 23 § andra
stycket iakttagas. om tjänstemannen påfordrar det, ska.. tillfälle bere-
das honom att muntligen uttala sig i ärendet.
bestämmelserna i 15, 17 och 18 §§ förvaltningslagen (1971: 290)
skola tillämpas även om beslut som nyss sagts utgör beslut under ären-
des handläggning.
närmare bestämmelser om tillämpningen av första stycket och om
jäkarundersökning som avses där meddelas av regeringen.
28 § att tjänsteman som förklaras omyndig eller försättes i konkurs-
tillstånd kan vara skyldig att frånträda utövningen av tjänsten följer av
särskilda i jag eller annan författning meddelade bestämmelser.
anställnings upphörande
29 §10 tjänsteman må skiljas från tjänsten endast av allmän domstol
efter åtal eller av regeringen eller myndighet med stöd av bestämmelse i
denna lag eller, i fråga om tjänsteman som är förordnad tills vidare, i
lagen (1974: 12) om anställningsskydd.
30 811 tjänsteman som är förordnad tills vidare må efter skriftlig
uppsägning skiljas från tjänsten. uppsägning i annan form är ogiltig.
bestämmelserna om grund för uppsägning, om förfarandet vid upp-
sägning, om varsel och överläggning samt om tvist om giltigheten av
uppsägning i lagen (1974: 12) om anställningsskydd äga motsvarande
tillämpning i fråga om sådan tjänsteman i verksledande eller därmed
jämförlig ställning som är förordnad tills vidare, i den mån annat ej
följer av denna lag. i fråga om förfarandet vid uppsägning, om varsel
och överläggning samt om tvist om giltigheten av uppsägning får rege-
ringen dock meddela avvikande föreskrifter.
har förordnande meddelats för bestämd tid eller tills vidare längst
till viss tidpunkt, upphör anställningen på tjänsten utan föregående
uppsägning vid förordnandetidens utgång.
31 § tjänsteman är skyldig att avgå från tjänsten vid ålder som anges
i avtal om statlig pension.
32 § tjänsteman är skyldig att avgå från tjänsten innan han uppnått
den ålder som avses i 31 §, om han
10 senaste lydelse 1974: 359. ändringen innebär bl. a. att andra stycket upp-
hävs.
11 senaste lydelse 1974: 359. 2069
sfs 1974: 1009 a) till följd av förlust av eller nedsättning i arbetsförmågan är för
framtiden oförmögen att fullgöra sin tjänst tillfredsställande;
b) till följd av nedsatt arbetsförmåga under två år i följd icke tjänst-
gjort annat än försöksvis under kortare tid samt socialstyrelsen finner
det sannolikt att han icke kan återinträda i tjänst inom ytterligare ett år
och ovisst hur arbetsförmågan därefter kommer att utveckla sig;
c) genom lagakraftägande dom befunnits skyldig till brott varå av-
sättning kunnat följa men enligt 33 kap. 2 § brottsbalken överlämnats
till särskild vård, dömts till böter eller skyddstillsyn eller förklarats fri
från påföljd.
tjänsteman som är anställd med fullmakt eller konstitutorial är
skyldig att avgå från tjänsten, om han är urståndsatt att fullgöra tjänsten
tillfredsställande och högst fem år återstå till dess han äger avgå med
ålderspension.
tjänsteman som har rätt till statlig pension men icke uppnått den
ålder då han äger avgå med ålderspension må icke åläggas att avgå
från tjänsten enligt första eller andra stycket, om han lämpligen kan
förflyttas till eller beredas annan anställning som är förenad med sådan
pensionsrätt.
33 § tjänsteman vid utrikesförvaltningen, försvarsmakten eller polis-
väsendet är skyldig att avgå från tjänsten, om det är påkallat med hän-
syn till rikets bästa.
tjänsteman som entledigas enligt första stycket inträder i disponibili-
tet.
34 § tjänsteman som är anställd med fullmakt eller konstitutorial
må förflyttas till annan statlig tjänst som tillsättes med samma anställ-
ningsform. inom försvarsmakten må dessutom ordinarie tjänsteman som
är krigsman och är anställd med förordnande tills vidare förflyttas till
annan ordinarie tjänst som är avsedd för krigsman.
förflyttning till tjänst hos myndighet inom annat verksamhetsområde
må ske endast om arbetsuppgifterna äro likartade eller tjänstemannen i
allt fall med hänsyn till sin utbildning är lämpad för tjänsten.
om förflyttning av den som är utnämnd till ordinarie domare före-
skrives i regeringsformen.
35 8 tjänsteman som är anställd med fullmakt, konstitutorial eller
förordnande tills vidare äger lämna tjänsten cfter skriftlig uppsägning.
uppsägning i annan form är ogiltig.
36 § tjänsteman som är förordnad för bestämd tid må på egen be-
gäran beviljas avsked före anställningstidens utgång, om särskilda skäl!
föreligga.
37 8 fråga om anställnings upphörande enligt 30 eller 31 §, 32 §
första stycket a) eller b), 35 eller 36 § prövas i fråga om tjänst, som
regeringen tillsätter, av regeringen eller myndighet som regeringen be-
stämmer och i annat fall av den myndighet som tillsätter tjänsten. fråga
om anställnings upphörande enligt 32 § första stycket c) eller andra
stycket eller enligt 33 § prövas av regeringen.
2070 fråga om förflyttning av tjänsteman enligt 34 § prövas av rege-
] ringen. fråga om förflyttning till tjänst som tillsättes av samma myndig- sfs 1974: 1009
het som anställt tjänstemannen prövas dock av myndigheten.
38 §12 om anställnings upphörande utan iakttagande av eljest gäl-
lande bestämmelser angående uppsägning för det fall att tjänsteman är
eller blir innehavare av annan allmän tjänst och om förening av tjänster
meddelar regeringen bestämmelser.
om förbud för justitieråd och regeringsråd att tillika inneha eller
utöva annan statlig tjänst gälla särskilda bestämmelser.
turordning vid uppsägning på grund av arbetsbrist
30 § i fråga om turordning vid uppsägning gälla bestämmelserna i
lagen (1974: 12) om anställningsskydd, i den mån annat ej följer av
denna lag eller av föreskrift om avvikelse från denna som regeringen
har meddelat. vad som nu sagts äger tillämpning även i fråga om
tjänsteman i verksledande eller därmed jämförlig ställning.
40 § uppkommer fråga om uppsägning på grund av arbetsbrist, skall
turordning för uppsägningen fastställas.
41 § i stället för vad som föreskrives i 22 § fjärde stycket lagen
(1974: 12) om anställningsskydd gäller, att turordning för uppsägning
enligt 40 § skall omfatta de tjänstemän vid myndigheten som ha i hu-
vudsak jämförbara arbetsuppgifter, om annat ej följer av andra stycket.
har staten och arbetstagarorganisation, som är eller brukar vara part
i kollektivavtal med staten såvitt gäller berörd tjänstemannakategori,
vid överläggning enats om att turordning för uppsägning skall omfatta
tjänstemän som avses i första stycket vid enbart någon eller några för-
valtningsenheter inom myndigheten, skall turordningen fastställas i
enlighet härmed.
42 § vid bestämmande av tjänstemans plats i turordning för uppsäg-
ning gäller, utöver bestämmelserna i 22§ andra och tredje styckena
lagen (1974: 12) om anställningsskydd, att hänsyn skall tagas även till
kravet att myndigheten på ett riktigt sätt fullgör rättskipnings- eller för-
valtningsuppgift.
vid tillämpning av första stycket skall som anställningstid hos arbets-
givaren räknas all anställningstid hos staten. föreligga särskilda skäl, får
med sådan anställningstid jämställas anställningstid hos annan arbetsgi-
vare än staten.
43 § strider uppsägning mot bestämmelse om turordning, skall upp-
sägningen på yrkande av tjänstemannen förklaras ogiltig.
vid tvist om giltigheten av uppsägning som avses i första stycket äga
bestämmelserna i 34§ andra och tredje styckena samt 36 och 37 §§
lagen (1974: 12) om anställningsskydd motsvarande tillämpning.
12 senaste lydelse 1970: 353. 2071
sfs 1974: 1009 företrädesrätt till ny anställning
44 § i fråga om företrädesrätt till ny anställning gälla bestämmelserna
i lagen (1974: 12) om anställningsskydd, i den mån annat ej följer av
denna lag eller av föreskrift om avvikelse från denna som regeringen har
meddelat. vad som nu sagts äger tillämpning även i fråga om tjänste-
man i verksledande eller därmed jämförlig ställning.
om grund för tjänstetillsättning föreskrives i regeringsformen.
45 § företrädesrätt till ny anställning gäller ej till högre tjänst än den
som det tidigare förordnandet avsåg, om ej särskilda skäl föranleda an-
nat. sådan företrädesrätt gäller ej heller gentemot tjänsteman som skall
omplaceras enligt 7§ andra stycket lagen (1974: 12) om anställnings-
skydd.
46 § i ärende om tillsättning av tjänst skall turordning för företrädes-
rätt till ny anställning fastställas.
47 § i stället för vad som föreskrives i 25 § tredje stycket lagen (1974:
12) om anställningsskydd gäller, att turordning för företrädesrätt till ny
anställning enligt 46 § skall omfatta tjänstemän vid myndigheten i fråga,
om ej annat följer av andra stycket.
har staten och arbetstagarorganisation, som är eller brukar vara part
1 kollektivavtal med staten såvitt gäller berörd tjänstemannakategori,
vid överläggning enats om att turordning för företrädesrätt till ny an-
ställning skall omfatta tjänstemän vid enbart någon eller några förvalt-
ningsenheter inom myndigheten, skall turordningen fastställas i enlighet
härmed.
nom” 48 § vid bestämmande av tjänstemans plats i turordning för företrä-
s desrätt till ny anställning skall som anställningstid hos arbetsgivaren
räknas all anställningstid hos staten. föreligga särskilda skäl, får med
rasmni sådan anställningstid jämställas anställningstid hos annan arbetsgivare än
staten.
49 8 anmälan enligt 27§ första stycket lagen (1974: 12) om anställ-
tent ningsskydd av anspråk på företrädesrätt till ny anställning skall för att
vara giltig göras skriftligen hos anställningsmyndigheten.
i beslut om uppsägning på grund av arbetsbrist eller i underrättelse
om att tidsbegränsat förordnande på grund av arbetsbrist ej kommer att
förnyas skall intagas erinran om hos vilken myndighet anmälan skall
göras och om formen för anmälan.
talan mot myndighets beslut, m. m.
50 § där ej annat föreskrives i lag må rätten att anföra besvär över
myndighets beslut enligt denna lag eller enligt bestämmelse som med-
delats med stöd av lagen ej inskränkas.
om talan mot beslut av riksdagens organ gälla särskilda bestämmelser.
51 8132 mål om skadestånd enligt 16§ prövas av arbetsdomstolen. så-
a 2072 13 senaste lydelse (39 a §) 1974; 383.
+
í dant mål, liksom mål om tillämpning av 7 § tredje eller fjärde stycket, sfs 1974: 1009
30 §, 35 § eller 39—43 § eller av föreskrift som avses i 7 § tredje stycket,
30§ andra stycket eller 39 §, handlägges enligt lagen (1974: 371) om
rättegången i arbetstvister. enligt nämnda lag handlägges även mål om
tillämpning av 27, 31 eller 32§ i fråga om ordinarie domare. mål som lr
gäller justitieråd eller regeringsråd prövas dock av högsta domstolen fife
enligt 57 kap. rättegångsbalken på talan av riksdagens ombudsman eller
justitiekanslern.
i fråga om tvist som rör företrädesrätt till ny anställning tillämpas ej =
42 § lagen (1974: 12) om anställningsskydd.
52 § uppkommer tvist i fråga, varom enligt 3 § avtal ej får träffas,
och skall talan i saken handläggas enligt lagen (1974: 371) om rätte-
gången i arbetstvister, åligger det arbetsgivare eller arbetstagarorganisa-
tion som avser att väcka talan vid arbetsdomstolen att bereda motparten
tillfälle till särskild överläggning i frågan. fr
gäller tvisten fråga om uppsägning, skall vid tillämpning av 37 §
andra stycket lagen (1974: 12) om anställningsskydd med förhandling
jämställas överläggning som avses i första stycket.
53 § har i fråga om annan ordinarie domare än justitieråd eller re- rar
geringsråd meddelats beslut om jäkarundersökning som avses i 27 § eller aa
om anställningens upphörande enligt 31 eller 32§ och vill han ha änd-
ring i beslutet, skall han väcka talan inom fyra veckor från den dag då
han fick del av beslutet. iakttager han ej detta, är rätten till talan för-
lorad. i
fråga om ordinarie domare må beslut om läkarundersökning som
avses i 27 § ej läggas till grund för avstängning enligt nämnda paragraf.
förrän beslutet slutligt prövats av domstolen eller rätten till talan för-
lorats. ej heller må verkställighet äga rum av beslut, varigenom ordina-
rie domare skilts från tjänsten enligt 32§ eller, om ej annat följer av
tredje stycket, enligt 31 §, förrän beslutet slutligt prövats av domstolen
eller rätten till talan förlorats.
i mål som gäller ordinarie domare äger domstolen för tiden intill dess
lagakraftägande dom eller beslut föreligger förordna, i tvist om avstäng-
ning enligt 27 §, att beslutad avstängning skall vara hävd, och, i tvist
om tillämpningen av 31 § beträffande annan tjänsteman än justitieråd
eller regeringsråd, att anställningen skall upphöra när tjänstemannen
uppnått den ålder då skyldighet att avgå senast inträder.
särskilda bestämmelser
54 § kommer riket i krig, må tjänsteman icke utan tillstånd lämna
tjänsten. när kriget upphört, skall regeringen, innan nästkommande riks-
möte avslutas, förordna att bestämmelsen icke vidare skall tillämpas.
i den mån regeringen förordnar må tjänsteman, när riket är i krigs-
fara, icke utan tillstånd lämna tjänsten. sådant förordnande förfaller om
det icke underställes riksdagen inom en månad och godkännes av riks-
dagen inom två månader efter underställningen. upphör krigsfaran, skall
regeringen upphäva förordnandet innan nästkommande riksmöte avslu-
2073
tas.
sfs 1974: 1009 särskilda bestämmelser äro meddelade om vissa andra anställnings-
och arbetsvillkor vid krig eller krigsfara eller eljest under utomordent-
liga, av krig föranledda förhållanden.
55 § ytterligare föreskrifter för tillämpningen av denna lag meddelas
av regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer.
denna lag!! träderi kraft den 1 januari 1966.
om tjänsteman, som vid lagens ikraftträdande innehar tionsmedel eller uppe- eller
håller tjänst med vilken äro förenade gåvo- eller dona
därmed jämförlig förmån, då äger uppbära förmånenalltjämt utan avdrag uppbärapå
lönen, må han utan hinder av bestämmelsen i 14 §
förmånen.
denna lag!5 träder i kraft den 1 januari 1972.
äldre bestämmelser gäller fortfarande i fråga om den som efter
ikraftträdandet innehar ordinarie tjänst som vattenrättsdomare eller vat-
tenrättsingenjör.
denna lag !6 träder i kraft den 1 juli 1974.
gäller i anställningsförhållande tills vidare icke reglerna varåomstatstjänstemannalagen avskedande i lagen (1974: är tillämplig 12) om
anställningsskydd.
har uppsägning skett före ikraftträdandet, tillämpas 30 § tredje
stycket i dess äldre lydelse.
denna lag!? träder i kraft den 1 januari 1975. de nya bestämmelser-
na tillämpas dock ej i fråga om beslut som har meddelats dessförinnan
eller i fråga om talan mot sådant beslut.
reglerna om turordning vid uppsägning och om företrädesrätt ämpas ej på den till ny
anställning i lagen (1974: 12) om anställningsskydd eller vars förordnandetid har till
som har blivit uppsagd före ikraftträdandet
utlöpt dessförinnan.
carl gustaf
bertil löfberg
(finansdepartementet)
14 1965: 274.
15 1971: 533.
2074 16 1974: 359. senaste lydelse 1974: 1008.
17 1974: 1009.
Viktiga lagar inom arbetsrätten
JP Infonets arbetsrättsliga tjänster
JP Infonets arbetsrättsliga tjänster
Hanterar du arbetsrättsliga frågeställningar i ditt arbete? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd för såväl arbetsrättsjurister och fackliga ombudsmän som chefer och personalansvariga. Här hittar du allt för att hålla dig uppdaterad inom arbetsrättens område. Se allt inom arbetsrätt.