820100.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
sfs 1982:100 lag
utkom från trycket ändring 1 lagen (1976:600) om offentlig anställning;
den 16 mars 19 82
utfärdad den 8 mars 1982.
ti
•iqs
cdiä;:
.b
enligt riksdagens beslut' föreskrivs i fråga om lagen (1976:600) om
offentlig anställning^
dels att nuvarande 2 kap. 4 § samt 7 kap. 9 och 10 §§ s kall betecknas 2 '
kap. 5 §, 7 kap. 10 respektive 11 §,
dels att 1 kap. 1 oc h 6 §§, nya 2 ka p. 5 §, 4 kap. 7 §, 7 kap. 2 § och nya
11 §. 8 kap. 1 och 3 §§. 9 kap. 1 -3 §§, 11 kap. 4 §. 14 kap. 7 §, 15 kap. 1
och 8 §§ samt 16 kap. 1, 5 och 7 §§ skall ha nedan angivna lydelse,
dels att rubriken till 9 kap. skall ha nedan angivna lydelse,
dels att i lagen skall införas tre nya paragrafer, 2 kap. 4 och 6 §§ samt 7
kap. 9 §, av nedan angivna lydelse.
till följd härav kommer lagen att ha följande lydelse från och med den
dag då denna lag träder i kra ft.
b-q
1 kap. lagens tillämpningsområde .
1 §•'• denna lag är, med de undantag som framgår av 2-6 §§. tillämplig på
arbetstagare hos
1. staten.
' prop. 1981/82:90, au 11. rskri53. ^ lagen omtryckt 1977:1047.
254 senaste lydelse 1981:372. (q
/
¬
2. kommuner, landstingskommuner, kommunalförbund, församlingar, sfs 1982:100
kyrkliga samfälligheter eller allmänna försäkringskassor,
3. andra arbetsgivare, om anställningen är statligt reglerad.
2 § lagen gäller ej statsråden eller riksdagens ombudsmän och ej heller
den som är anställd på annan prästerlig tjänst än sådan som omfattas av 1 §
2.
3 § i fråga om justitieråd eller regeringsråd gäller ej 10, 12, 16 och 17 kap.
i fråga om justiti ekanslern gäller ej 10 kap.
4 § i fråga om arbetstagare som är av svenska staten lokalanställd utom
riket gäller lagen endast den som är svensk medborgare. ij
5 § i fråga om arbetstagare hos kommun, landstingskommun, kommu
nalförbund, församling eller kyrklig samfällighet gäller 4-17 kap. endast
om anställningen är statligt reglerad och ej avser prästerlig tjänst.
6 §•* lagen gäller inte arbetstagare som har anvisats beredskapsarbete el
ler skyddat arbete.
2 kap. allmänna bestämmelser
1 § med statligt reglerad anställning förstås i de nna lag anställning där
enligt lag eller särskilt beslut av riksdagen avlöningsförmånerna fastställes
under medverkan av regeringen eller myndighet som regeringen bestäm
mer.
2 § lagens bestämmelser om tjänst äger motsvarande tillämpning på vi
kariat, om ej annat föreskrives.
:.l
i
1 ,? i ^
3 § i fråga om arbetstagare hos riksdagen eller dess myndigheter utövar i 11
riksdagen sådan befogenhet att meddela föreskrifter som enligt denna lag
tillkommer regeringen. annan befogenhet som enligt lagen tillkommer re
geringen utövas i fråga om sådan arbetstagare av riksdagen eller myndig
het som riksdagen bestämmer.
4 § av lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet och lagen
(1982: 80) om anställningsskydd framgår att vad som sägs där skall tilläm
pas i den mån något annat inte föreskrivs i lag eller i författning som har
meddelats med stöd av lag.
5 § föreskrifterna i 2 samt 21 och 22 §§ lagen (1976:580) om medbestäm
mande i arbetsl ivet skall inte tillämpas i anställni ngsförhållanden som om
fattas av denna lag.
föreskrifterna i 11-14 §§ lagen om medbestämmande i ar betslivet skall
inte tillämpas i fråga om beslut som meddelas med stöd av 10-13 kap.
senaste lydelse 1979: 384. 255
\
¬
sfs 1982:100 6 § i fråga om statligt reglerade anställningar skall även föreskrifter i
andra författningar än lagar tillämpas utan hinder av att de avviker från la
gen (1982:80) om anställningsskydd. detsamma gäller i fråga om anställ
ningar hos riksdagen eller dess myndigheter.
3 kap. arbetskonflikter och skadestånd
1 § i a rbete, som består i mynd ighetsutövning eller som är oundgängli
gen nödvändigt för att genomföra myndighetsutövning, får stridsåtgärd
vidtagas endast i form av lockout, strejk, vägran att arbeta på övertid eller
nyanställningsblockad. 1 sådant arbete får stridsåtgärd ej vidtagas på grund
av annat än förhållandet mellan arbetsgivare och sådan arbetstagare som
omfattas av denna lag.
även i anna t arbete än som sägs i första stycket är stridsåtgärd med syf
te att påverka inhemska politiska förhållanden otillåten inom lagens till-
lämpningsområde.
2 § uppkommer tvist i fråga huruvida viss stridsåtgärd är tillåten enligt
denna lag. lår åtgärden ej vidtagas förrän tvisten har avgjorts slutligt.
3 § arbetstagare får deltaga i stridsåtgärd endast efter beslut av arbetsta
garorganisation som har anordnat åtgärden.
4 § arbetstagarorganisation får ej anordna eller på annat sätt föranleda
stridsåtgärd som enligt 1 eller 2 § ej är tillåten. sådan organisation får ej
heller genom understöd eller på annat sätt medverka vid otillåten stridsåt
gärd. arbetstagarorganisation är även skyldig att, om otillåten stridsåtgärd
av medlem förestår eller pågår, söka hindra åtgärden eller verka för dess
upphörande.
5 § har stridsåtgärd i strid mot 3 § vidtagits av arbetstagare som tillhör
arbetstagarorganisation, åligger det arbetsgivaren och arbetstagarorgani
sationen att omedelbart taga upp överläggning med anledning av stridsåt
gärden och att gemensamt verka för dess upphörande.
har ej annat föreskrivits i koll ektivavtal, gäller första stycket lokal ar
betstagarorganisation, om sådan finns.
6 § bryter arbetsgivare mot 1. 2 eller 5 § eller arbetstagarorganisation
mot 4 eller 5 §, skall arbetsgivaren eller organisationen, även om förplik
telse till följd av kollektivavtal ej har satts åsido, ersätta uppkommen ska
da enligt d e grunder som anges i 54, 55, 60 och 61 §§ lagen (1976 : 580) om
medbestämmande i arbet slivet. detsamma gäller arbetstagare som bryter
mot 1, 2 eller 3 §, om ej annat följer av andra stycket.
har arbetstagarorganisation anordnat eller föranlett stridsåtgärd som ej
är tillåten enligt 1 eller 2 §, får arbetstagare åläggas skadestånd på den
grund att han har deltagit i åtgärden en dast om synnerliga skäl föreligger.
r
12
256
/
¬
4 kap. tjänstetillsättning m. m. sfs 1982:100
1 § att tjänst vid domstol eller vid förvaltningsmyndighet under rege
ringen tillsättes av regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer
framgår av regeringsformen. även annan tjänst tillsättes av regeringen el
ler myndighet som regeringen bestämmer, om ej annat är särskilt föreskri
vet i lag eller annan författning.
2 § om sv enskt medborgarskap som villkor för innehav eller utövande
av statlig tjänst gäller vad som är föreskrivet i regeringsformen eller annan
lag. vidare gäller att endast svensk medborgare får inneha eller utöva mili
tär eller civilmilitär tjänst eller tjänst som åklagare eller polisman. rege
ringen äger i övrigt föreskriva eller för särskilt fall besluta att endast
svensk medborgare får inneha eller utöva
1. tjänst i regerings kansliet eller utrikesförvaltningen,
2. statlig tjänst med vilken kan vara förenad myndighetsutövning eller
handläggning av frågor vilka rör förhållandet till ann an stat eller mellan-
folklig organisation,
3. statlig tjänst som kan medföra kännedom om förhållande, som är av
betydelse för rikets säkerhet eller som rör betydelsefullt, allmänt eller en
skilt ekonomiskt intresse.
om andra särskilda villkor för innehav eller utövande av tjänst än såda
na, som anges i första stycket eller som avser pensionsålder eller viss lägs
ta levnadsålder, gäller vad som är föreskrivet i lag eller annan författning.
3 § om saklig grund f ör tillsättning av statlig tjänst gäller vad som är fö
reskrivet i rege ringsformen eller annan författning.
även vid tillsättning av icke statlig tjänst skall avseende fästas endast
vid sakliga grunder, såsom förtjänst och skicklighet. närmare föreskrifter
om detta meddelas i författning,
4 § tjänst, som tillsättes av annan myndighet än regeringen, skall kun
göras ledig till ansökan, om regeringen ej bestämmer annat.
har tjänst kungjorts ledig enligt första stycket, får den tillsättas endast
med någon som har sökt tjänsten inom föreskriven tid. föreligger särskilda
skäl, får dock även ansökan, som har kommit in för sent, tagas i b eaktan
de.
5 § vikariat skall kungöras ledigt till ansökan endast i de fall där det före-
skrives av regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer.
6 § tjänst tillsättes med förordnande eller, där regeringen så bestämmer,
med fullmakt. ordinarie domartjänst skall dock alltid tillsättas med full
makt. regeringen bestämmer vilka domartjänster som skall vara ordinarie.
vikariat tillsättes med förordnande.
7 § förordnanden, som har tidsbegränsats i strid mot 4 § första stycket
lagen (1982:80) om anställningsskydd eller mot ett sådant kollektivavtal
som avses i 2 § andra stycket samma lag, skall på talan av arbetstagaren
förklaras gälla utan tidsbegränsning.
257
17-sfs 1982
¬
sfs 1982; 100 1 fråga om arbetstagare i ve rksledande eller därmed jämförlig ställning
får förordnanden tidsbegränsas enligt vad regeringe n bestämmer.
8 § närmare föreskrifter om förfarandet vid tjänstetillsättning meddelas
av regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer.
le® y
kö
5 kap. tjänstgöringsskyldighet i vissa fall
1 § innehavare av ordinarie domartjänst är ej skyldig att utöva annan
statlig tjänst än jämställd eller högre domartjänst vid den doms tol han till
hör. annan ordinarie underrättsdomare än lagman är dock skyldig att
dessutom tjänstgöra som ledamot i annan underrätt inom samma hovrätts
område vid handlägg ning, som kräver flera lagfarna domare än en.
2 § är sverige i krig, får arbetstagare hos staten ej utan tillstånd lämna
sin anställning. så snart kriget har upphört och innan pågående eller näst
kommande riksmöte avslutas, skall regeringen föreskriva att bestämmel
sen ej längre skall tillämpas.
är sverige i krigsfara , får regeringen föreskriva att arbetstagare hos sta
ten ej utan tillstånd får lämna sin anställning. sådan föreskrift upphör att
gälla, om den ej underställes riksdagen inom en månad efter beslutet där
om eller, om riksmöte ej pågår, efter början av närmast följande riksmöte
samt godkännes av riksdagen inom två månader efter underställningen. så
snart krigsfaran har upphört och innan pågående eller nästkommande riks
möte avslutas, skall regeringen upphäva foreskrift som nu har sagts.
om vissa andra anställnings- och arbetsvillkor vid krig eller krigsfara el
ler annars under utomordentliga, av krig föranledda förhållanden finns sär
skilda föreskrifter i lag och annan författning. regeringen får därutöver
meddela sådana föreskrifter, i den mån det är nödvändigt för statens verk
samhet.
6 kap. bisysslor m. m.
1 § arbetstagare får ej inneha anställning eller uppdrag eller utöva verk
samhet, som kan rubba förtroendet till hans eller annan arbetstagares
opartiskhet i tjä nsteutövningen eller skada myndighetens anseende. när
mare föreskrifter om detta förbud meddelas för vissa fall i lag och i övr igt
av regeringen.
2 § arbetstagare får endast efter tillstånd av regeringen uppbära sådana
gåvo- eller donationsmedel eller liknande förmåner som är förenade med
tjänst.
258
7 kap. anställnings upphörande på annat sätt än genom avskedande
1 § arbetstagare får skiljas från anställningen endast med stöd av före
skrift i denna lag.
¬
2 § arbetstagare som är förordnade tills vidare får sägas upp enligt lagen sfs 1982:100
(1982: 80) om anställningsskydd. om en sådan arbetstagare innehar statligt
reglerad anställning hos någon annan än staten, tillämpas även de bestäm
melser om uppsäg ning som finns i andra författningar.
1 fråga om grund för uppsägning, förfarandet vid uppsägning, varsel och
överläggning samt tvist om giltigheten av uppsägning tillämpas lagen om
anställningsskydd också på sådana arbetstagare i v erksledande eller där
med jämförlig ställning som är förordnade tills vidare, i den mån något an
nat inte följer av denna lag eller, såvitt rör andra frågor än grunden för upp
sägning, av föreskrifter som regeringen meddelar.
uppsägning som avses i fö rsta eller andra stycket skall ske skriftligen
för att vara giltig.
3 § arbetstagare är skyldig att avgå från anställningen vid ålder som an
ges i avtal om statlig pension eller motsvarande avtal.
4 § arbetstagare får entledigas innan han har uppnått den ålder som av
ses i 3 §,
1. om han till följd av förlust av elle r nedsättning i arbetsförmågan är för
framtiden oförmögen att fullgöra sina arbetsuppgifter tillfredsställande,
2. om han till följd av nedsatt arbetsförmåga under två år i följd ej har
tjänstgjort annat än försöksvis under kortare tid och socialstyrelsen anser
det dels sannolikt att han ej kan återinträda i arb ete inom ytterligare ett år,
dels ovisst hur arbetsförmågan därefter kommer att utveckla sig.
5 § arbetstagare som är anställd med fullmakt får entledigas, om han ej
kan fullgöra sin tjänst tillfredsställande och högst fem år återstår till dess
han äger avgå med ålderspension.
6 § arbetstagare, som har rätt till s tatlig pension men ej har uppnått den
ålder då han äger avgå med ålderspension, får ej entledigas enligt 4 eller
5 §, om han lämpligen kan förf lyttas eller annars omplaceras till annan an
ställning som är förenad med sådan pensionsrätt.
7 § arbetstagare vid polisväsendet, utrikesförvaltningen eller försvars
makten får försättas i disponibilitet, om det är nödvändigt av hänsyn till ri
kets bästa.
8 § arbetstagare hos staten som är anställd med fullmakt får förflyttas
till annan statlig tjänst, som tillsättes med fullmakt. inom försvarsmakten
får dessutom arbetstagare, som är krigsman och anställd med förordnande
tills vidare, förflyttas till annan anställning avsedd för krigsman enligt de
närmare föreskrifter som regeringen meddelar.
förflyttning enligt första stycket till anställning hos myndighet inom an
nat verksamhetsområde får ske endast om arbetsuppgifterna är likartade
eller arbetstagaren i allt fall med hänsyn till sin utbildning är lämpad för an
ställningen.
om förflyttning av den som är utnämnd till ordinarie domare föreskrives
i regeringsformen .
259
i'
¬
sfs 1982:100 9 § arbetstagare, som är förordnade för provanställning enligt lagen
(1982: 80) om anställningsskydd, får vid eller före prövotidens utgång skil
jas från sin anställning genom besked om detta enligt samma lag.
beskedet skall lämnas skriftligen för att vara giltigt.
10 § arbetstagares begäran om entledigande skall ske skriftligen för att
vara giltig.
il § erhåller en arbetstagare någon annan anställning och är denna stat
ligt re glerad, upphör den första anställningen utan särskild åtgärd, om inte
annat följer av föreskrifter om förening av tjänster. sådana föreskrifter
meddelas i kollektivavtal eller, i fråga om förening av en fullmaktstjänst
med anna n allmän tjänst, av regeringen. vad nu har sagts tillämpas även
där den andra anställningen är en anställning hos riksdagen eller dess myn
digheter.
föreligger särskilda skäl, får regeringen besluta att anställning skall be
stå utan hinder av första stycket.
att justitieråd och regeringsråd ej får inneha eller utöva annan statlig
tjänst är särskilt föreskrivet.
8 kap. turordning vid uppsägning på grund av arbetsbrist
1 § uppkommer fråga om uppsägning på grund av arbetsbrist, skall, när
det behövs, turordning för uppsägningen fastställas.
i fråga om turordningen tillämpas lagen (1982: 80) om anställningsskydd
också på arbetstagare i verk sledande eller därmed jämförlig ställning, i den
mån regeringen inte föreskriver annat.
2 § vid bestämmandet av arbetstagares plats i turordn ing för uppsägning
skall hänsyn tagas även till kravet att myndigheten på ett riktigt sätt fullgör
rättskipnings- eller förvaltningsuppgift.
3 § uppsägning, som strider mot bestämmelse om turordning, skall på
talan av arbetstagaren förklaras ogiltig.
vid tvist om giltigheten av uppsägning enligt första stycket tillämpas
34 § andra och tredje styckena, 37 §, 40 § först a och tredje styckena samt
42 § lagen (1982 ; 80) om anställningsskydd. i fråga om avvikelser i kolle k
tivavtal från vad som sägs i 40 § fö rsta och tredje styckena lagen om an
ställningsskydd tillämpas 2 § andra stycket samma lag.
260
9 kap. företrädesrätt till återanställning
1 § i ärenden om tjänstetillsättning skall, när det behövs, fastställas tur
ordning för företrädesrätt till återanställning.
1 fråga om företrädesrätt till återanställning tillämpas lagen (1982: 80) om
anställningsskydd också på arbetstagare i verk sledande eller därmed jäm
förlig ställning, i den mån regeringen inte föreskriver annat.
om grunder för tjänstetillsättning gäller vad som sägs i 4 kap. 3 §.
¬
2 § företrädesrätt till återanställning gäller inte till högre tjänst än den sfs 1982:100
som det tidigare förordnandet avsåg, om det inte finns särskilda skäl till nå
got annat. sådan företrädesrätt gäller inte heller gentemot arbetstagare
som skall omplaceras på grund av 7 § andra stycket lagen (1982: 80) om an
ställningsskydd.
3 § anmälan enligt 27 § för sta stycket lagen (1982:80) om anställnings
skydd av anspråk på företrädesrätt till återanställning skall för att vara gil
tig göras skriftligen hos den myndighet där arbetstagaren är eller senast har
varit anställd.
i beslut om uppsägning på grund av arbetsbrist och i beske d om att ett
tidsbegränsat förordnande på grund av arbetsbrist inte kommer att förnyas
skall det tas in en upplysning om var och hur anmälan skall göras.
10 kap. disciplinansvar
1 § sätter arbetstagare uppsåtligen eller av oaktsamhet åsido vad som
åligger hon om i hans anställning och är felet ej ringa, får disciplinpå följd
åläggas honom för tjänsteförseelse.
disciplinpåföljd enligt första stycket får dock ej i något fall ålä ggas ar
betstagare därför att han har deltagit i strejk eller därmed jämförlig strids- i j ,
åtgärd.
2 § disciplinpåföljder är varning och löneavdrag. i
mer än en disciplinpåföljd får ej samtidigt åläggas. ,1!
löneavdrag ålägges för minst en och högst trettio dagar. om storleken j,}!
av löneavdrag föreskriver regeringen. ||i
'i"!)!
3 § innehåller kollektivavtal bestämmelse som avviker från 2 § eller från |j
foreskrift som avses där, gäller i stället den bestämmelsen för arbetstagare,
som är sysselsatt inom yrkesgrupp och område som avtalet avser. !?<] jl|
4 § disciplinpåföljd som avses i 1-3 §§ får ej åläggas
1. krigsman, som är underkastad ansvar enligt 21 kap. brottsbalken,
2. hälso- och sjukvårdspersonal, som i sin yrk esutövning står under so-
cialstyrelsens tillsyn, för förseelse i denna yrkesutövning av sådan beskaf
fenhet att den skall prövas av hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd,
3. veterinär, som står under lantbruksstyrelsens inseende, om förseel
sen har skett i utövning av veterinäryrket.
11 kap. avskedande
1 § har arbetstagare begått brott, som visar att han uppenbarligen är
olämplig att inneha sin anställning, får han avskedas.
2 § har arbetstagare genom annan gärning än brott begått grov tjänste
förseelse, som visar att han uppenbarligen är olämplig att inneha sin an
ställning, får han avskedas i stället för att disciplinpåföljd ålägges honom.
detsamma skall gälla, om arbetstagare, som av myndighet har ålagts dis- 261
ifi
¬
sfs 1982:100 ciplinpåföljd, inom två år därefter i anställning hos samma myndighet på
nytt har begått tjänsteförseelse och därigenom har visat sig uppenbarligen
olämplig att inneha sin anställning.
3 § arbetstagare, som har rätt till statlig pension men ej har uppnått den
ålder då han äger avgå med ålderspension, får ej avskedas enligt 1 eller 2 §,
om han har begått brottet eller tjänsteförseelsen under inflytande av själs
lig abnormitet som avses i 33 kap. 2 § brottsbalken och han lämpligen kan
förflyttas eller annars omplaceras till annan anställning som är förenad
med sådan pensionsrätt.
4 § om det i anna n lag än lagen (1982: 80) om anställningsskydd eller i
annan författning har meddelats någon bestämmelse, som inskränker rät
ten att avskeda arbetstagare i förhållande till vad som föreskrivs i 1 ell er
2 §, gäller i stället de n bestämmelsen.
5 § avskedande får ej grundas enbart på omständighet, som myndighe
ten har känt till m er än en månad före prövningen. när frågan om avske
dande prövas av statens ansvarsnämnd enligt 15 kap. 4 §, får avskedande
ej grundas enbart på omständighet, som den myndighet som arbetstagaren
lyder under har känt till mer än tv å månader före prövningen.
första stycket gäller ej, när beslut om avskedande påkallas av riksda
gens ombudsman eller justitiekanslern inom sex månader efter det att om
ständigheten har inträffat.
cl
12 kap. åtalsanmälan
1 § arbetstagare, som är skäligen misstänkt för sådant i tjänste utövning
en begånget brott som avses i 20 kap. 1 - 3 §§ brottsbalken eller annat brott
varigenom han har satt åliggande i tjänsteutövningen åsido, skall anmälas
till åtal, om för brottet är föreskrivet fängelse eller det finns anledning an
taga att talan om enskilt anspråk kommer att föras.
2 § i fråga om allmänfarlig vårdslöshet som avses i 13 kap . 6 § första
stycket brottsbalken får regeringen medge undantag från anmälningsskyl
dighet enligt 1 §.
262
13 kap. avstängning och läkarundersökning
1 § inledes enligt denna lag förfarande, som syftar till att ålägga arbetsta
gare disciplinpåföljd eller till att avskeda honom, eller vidtages åtgärd för
att anställa åtal mot honom, får arbetstagaren avstängas från arbetet, om
gärningen i fråga kan antagas medföra avskedande. sådan avstängning får
dock ej gälla för längre tid än till dess frågan om avskedande har prövats
slutligt.
2 § fullgör arbetstagare ej sina arbetsuppgifter tillfredsställande, får han
avstängas från arbetet, om den bristande tjänstdugligheten beror av sjuk
dom eller därmed jämförligt förhållande.
/
¬
saknas i fall som avses i första stycket tillräcklig utredning om att den sfs 1982:100
bristande tjänstdugligheten beror av förhållande som sägs där men fram
står detta ändå som sannolikt, får arbetstagaren åläggas att låta sig under
sökas av läkare som anvisas honom.
efterkommer arbetstagaren ej åläggande enligt andra stycket, får han
avstängas från arbetet.
3 § upphör grunden för avstängning enligt 1 eller 2 §, skall avstängning-
en omedelbart hävas.
4 § närmare föreskrifter för tillämpningen av i eller 2 § meddelas av re
geringen.
5 § att arbetstagare hos staten kan vara skyldig att frånträda utövning av
tjänst, om han förklaras omyndig eller försättes i konkurs, följer av särskil
da bestämmelser i lag eller annan författning.
14 kap. handläggningen av frågor som avses i 1 0—13 kap.
1 § uppkommer fråga om disciplinansvar, avskedande, avstängning el
ler läkarundersökning enligt denna lag, skall genom skriftlig anmaning till
fälle beredas arbetstagaren att yttra sig om vad som anföres mot honom.
yttrande får lämnas muntligen, om arbetstagaren begär det eller det annars
anses lämpligt.
begär arbetstagare att även annan skall yttra sig i sa ken eller att annan
utredning skall förebringas, skall hans begäran efterkommas, om det ej är
uppenbart att utredningen saknar betydelse.
2 § finner myndighet i äre nde om disciplinansvar eller avskedande en
ligt denna lag, på framställning av arbetstagaren eller annars, att vittne el
ler sakkunnig behöver höras vid domstol eller att föreläggande behöver
meddelas någon att som bevis tillhandahålla skriftlig handling eller före
mål, skall myndigheten hemställa därom hos den allmänna underrätt inom
vars område den vistas som skall höras eller annars beröres av åtgärden.
tillhandahålles utredning som behövs, skall rätten anställa förhör eller
meddela föreläggande, om laga hinder ej möter.
i fråga om å tgärd enligt andra stycket skall i tillämpliga delar gälla vad
som föreskrives om bevisupptagning i rättegång utom huvudförhandling.
3 § har åtgärd vidtagits för att anställa åtal mot arbetstagare, får myn
dighet ej inleda eller fortsätta disciplinärt förfarande enligt denna lag i fråga
om förseelse som avses med åtgärden.
4 § sedan arbetstagares anställning hos myndigheten har upphört eller
uppsägning har ägt r um, får disciplinpåföljd som avses i 10 kap. 1-3 §§ ej
åläggas honom.
5 § arbetstagare, som i är ende om disciplinansvar eller avskedande ej
inom två år efter förseelsen har erhållit skriftlig anmaning enligt 1 § eller 263
: '
• is '•
¬
sfs 1982:100 motsvarande anmaning av riksdagens ombudsman eller justitiekänslerri,
får ej åläggas disciplinpåföljd som avses i 10 kap. 1 -3 §§.
6 § har åtgärd vidtagits för att anställa åtal mot arbetstagare, får ärende
om avskedande på grund av gärningen i fråga ej avgöras, förrän ansvars
frågan har prövats slutligt.
7 uppkommer fråga om att avskeda en arbetstagare, skall myndighe
ten, om arbetstagaren är fackligt organiserad, minst en vecka före avske
dandet varsla den lokala arbetstagarorganisation som arbetstagaren tillhör
om detta. om organisationen senast en vecka efter varslet begär överlägg
ning i frågan, skall överläggningen ha av slutats, innan frågan avgörs.
beslutas avstängning enligt 13 kap. i eller 2 §. skall myndigheten, om ar
betstagaren är fackligt organiserad, genast underrätta den lokala arbetsta
garorganisation som arbetstagaren tillhör om beslutet.
8 § beslutas avstängning enligt 13 kap. 1 §. skall frågan om avskedande
snarast tagas upp till prövning. vid avgörandet av denna fråga skall prövas
huruvida avstängningen skall bestå.
9 § beslut om läkarundersökning enligt 13 kap. 2 § andra stycket får ej
läggas till grund för avstängning enligt samma lagrum tredje stycket, förrän
beslutet har prövats slutligt efter talan som avses i 16 kap. 2 § e ller rätten
till sådan talan har förlorats.
10 § i fråga om beslut om avstängn ing enligt 13 kap. 1 eller 2 § eller om
läkarundersökning enligt sistnämnda lagrum skall 17 och 18 §§ förvalt
ningslagen (1971:290) tillämpas, även om beslutet utgör beslut under ären
des handläggning.
11 §"
15 kap. beslutande myndighet, m. m.
1 § fråga om anställnings upphörande som avses i 7 kap. 2-4, 9 eller
10 § prövas av den myndighet som tillsätter tjänsten, om inte annat följer
av 5 § nedan eller av föreskrift eller särskilt beslut som regeringen medde
lar.
fråga om anställnings upphörande enligt 7 kap. 5 eller 7 § prövas av re
geringen, om inte annat följer av 5 § nedan. nä rmare föreskrifter meddelas
av regeringen.
2 § fråga om förflyttning enligt 7 k ap. 8 § prövas av regeringen. fråga
om förflyttning till tjänst som tillsättes av samma myndighet som har an
ställt arbetstagaren prövas dock av myndigheten.
264
® ändringen innebär bl. a. att tredje stycket upphävs.
" paragrafen upphävd genom 1979:214.
¬
3 § fråga om disciplinansvar enligt 10 kap., avskedande enligt 11 kap., sfs 1982; 100
åtalsanmälan enligt 12 kap. eller avstängning eller läkarundersökning en
ligt 13 kap. prövas av den myndighet som arbetstagaren lyder under, om ej
annat följer av 4 eller 5 § nedan, av annan föreskrift i lag eller av föreskrift
som regeringen meddelar. fråga om disciplinansvar enligt 10 kap., avske
dande enligt 11 kap. eller avstängning enligt 13 kap. 1 § tages upp även på
anmälan av riksdagens ombudsman eller justitiekanslern. fråga om av
stängning enligt 13 kap. i § på grund av misstanke om brott tages upp även
på anmälan av åk lagare.
4 § fråga som avses i 3 § prövas av en särskild nämnd, statens ansvars
nämnd, beträffande den som innehar eller uppehåller
1. annan ordinarie domartjänst än tjänst som justitieråd eller regerings
råd,
2. tjänst som byråchef eller därmed jämställd eller högre tjänst vid stat
lig myndighet.
3. annan tjänst som regeringen bestämmer.
nämnden består av ordförande, vice ordförande och tre andra ledamö
ter. ordföranden och vice ordföranden skall vara lagfarna och dessutom
erfarna i dom arvärv.
regeringen meddelar närmare föreskrifter om nämndens sammansätt
ning och verksamhet.
5 § fråga om skiljande från tjänsten enligt 7 kap. 3,4 eller 5 §, avskedan
de enligt 11 kap. eller avstängning eller läkarundersökning enligt 13 kap. av
justitieråd eller regeringsråd prövas enligt särskilda bestämmelser i rege
ringsformen och i annan lag . handläggningen sker i den ordning som före-
skrives för tvistemål, dock med tillämpning av 7 §.
6 § beträffande arbetstagare hos riksdagen eller dess myndigheter med
delar riksdagen bestämmelser om beslutande organ i fr ågor som avses i
1-4 §§.
7 § deltager flera i avgörande som avses i 1 eller 3 §, äger i annat fall än
där frågan prövas av regeringen bestämmelserna i 29 ka p. rättegångsbal
ken om omröstning i domstol med uteslutande lagfarna ledamöter motsva
rande tillämpning. vad nu har sagts gäller även i fråga om arbetstagare hos
annan än staten.
8 även om en arbetstagare är anställd hos någon annan än staten,
skall staten anses som hans arbetsgivare i tvister som rör beslut av en stat
lig myndighet om anställnings upphörande eller om disciplinansvar, av
stängning eller läkarundersökning enligt denna lag.
16 kap. rättegång m. m.
i §® om handläggningen av mål angående tillämpningen av denna lag fö
reskrivs i lagen (1974: 371) om rä ttegången i arbetst vister.
^ senaste lydelse 1979:214.
andringen innebär bl. a. att andra stycket upphävs. 265
ii i'i
¬
sfs 1982:100 2 § vill arbetstagare söka ändring i beslut enligt 7 kap. 3-5 eller 8 §, 10
kap. i §, 11 kap, 1 eller 2 § eller 13 kap. 2 § andra stycket, skall han väcka
talan inom fyra veckor från den dag då han fick ta del av beslutet.
3 § om rätt för riksdagens ombudsman och justitiekanslern att söka änd
ring i beslut enligt 10 eller 11 kap . eller 13 kap. 1 § är fö reskrivet i la gen
(1975:1057) med instruktion för justitieombudsmännen och i lagen
(1975:1339) om justi tiekanslerns tillsyn. talan skall väckas inom fyra vec
kor från det beslutet har meddelats.
med anledning av tala n som avse s i för sta stycket får dock disciplinpå
följd åläggas eller skärpas endast om det är påkallat från allmän synpunkt.
avskedande eller avstängning får beslutas endast om myndighetsutövning
är förenad med anställningen samt arbet stagaren ha r begått eller, vid a v
stängning. är miss tänkt för brott för vilket är st adgat fängelse i min st två
år.
4 § om talan mot beslut av riksdagens organ gäller särskilda bestämmel
ser.
0
•0^
5 § talan om skadestånd enligt 3 kap. 6 § väcks senast tre månader efter
det att stridsåtgärden har avslutats.
talan som avs es i 4 kap . 7 § första stycket väcks senast två månader ef
ter förordnandetidens utgång. detta gäller även om förhandling, som på
kallats inom den i 40 § andra stycket lagen (1982: 80) om anställningsskydd
föreskrivna underrättelsetiden, inte har avslutats.
6 § väcker part ej talan inom tid som anges i 2 eller 5 §, är rätten till talan
förlorad.
7 §® bestämmelserna om skadestånd i 38, 41 och 42 §§ lagen (19 82:80)
om anställningsskydd skall tillämpas, om en myndighet i ärenden om
disciplinansvar, avskedande, avstängning eller läkarundersökning bryter
mot någon av följan de bestämmelser:
1. 14 kap. 1 eller 3-9 §,
2. 15 kap. 3, 4 eller 7 §,
3. föreskrifter enligt 13 kap. 4 § om handläggning av ärende om avstäng
ning eller läkarundersökning,
4. föreskrifter som avses i 15 kap. 3 eller 6 §.
i fråga om a vvikelser i kollektivavtal från vad som sägs i 41 § la gen om
anställningsskydd tillämpas 2 § andra stycket samma lag.
17 kap. verkställighet av beslut
1 § beslut om anställnings upphörande enligt 7 kap. 4 eller 5 §, om fo r
flyttning enligt 7 kap. 8 §, om löneavdrag som disciplinpåföljd enligt 10
kap. i § eller om avsked ande enligt 11 kap. får ej verkställas, förrän beslu
tet har prövats slutligt efter talan som avses i 16 kap. 2 § eller rätten till så-
266 " senaste lydelse 1979:214.
¬
dan talan ha r förlorats. detsam ma gäller beslut om avgångsskyldighet en- sfs 1982; 100
ligt 7 kap. 3 §, om ej annat följer av 2 §.
2 § 1 tvist om tillämpningen av 7 kap. 3 § äger domstolen för tiden intill
dess lagakraftägande dom eller beslut föreligger förordna, att anställningen
skall upphöra när arbetstagaren har uppnått ålder som avses i nämnda lag
rum.
mot beslut enli gt första stycket som tingsrätt har meddelat under rätte
gången skall talan föras särskilt genom besvär.
3 § beslut om avstängning enligt 13 kap. i elle r 2 § h ar omedelbar ver
kan. i tvist om såd an avstängning äger domstolen dock för tiden intill dess
lagakraftägande dom eller beslut föreligger förordna, att beslutad avstäng
ning skall vara hävd.
hl
1. denna lag'" träder i kraft den 1 januari 1977.
2. genom den nya lagen upphäves statstjänstemannalagen (1965:274),
kommunaltjänstemannalagen (1965:275) och stadgan (1965:602) om vissa
tjänstemän hos kommuner m. fl.
3. i den mån regeringen föreskriver, gäller den nya lagen även den som
innehar sådan anställning hos allmän inrättning som vid utgången av år ; ,
1976 enligt regeringens bestämmande omfattas av kommunaltjänsteman- j
nalagen (1965:275) men som ej är statligt reglerad i den mening som sägs i j
2 kap. 1 §. i
4. äldre bestämmelse, som omfattas av hänvisning i 13 § 2 eller 6 mom.
lagen (1936:567) om domkapitel eller annars i kyrkolag, gäller fortfarande i j;
stället för motsvarande föreskrift i den nya lagen, såvitt avses med hänvis- ; j
ningen. • i
5. förekommer i författning, som ej är kyrkolag, hänvisning till eller av-
ses där annars bestämmelse som har ersatts av föreskrift i den nya lagen, '\i>
tillämpas i stället den nya föreskriften. '
6. i fråga om anställnings- eller arbetsvillkor för sådan arbetstagare som , !•:
omfattas av den nya lagen äger offentlig arbetsgivare tills vidare i författ- ;
ning meddela föreskrift utan hinder av att villkoret kan bli föremål för av-
tal. detta gäller dock endast föreskrift som ej strider mot kollektivavtal.
7. har i författning, som ej har beslutats av eller med riksdagen, medde- !
lats föreskrift i fråga om anställnings- elle r arbetsvillkor för sådan arbetsta- :
gare som omfattas av den nya lagen, skall föreskriften upphöra att gälla i
den mån villkoret regleras genom kollektivavtal.
8. 1 fråga om konstitutorial som har meddelats före ikraftträdandet till-
lämpas äldre bestämmelser.
9. 1 stället fö r 5 kap. 1 § gäller fort farande äldre bestämmelser för den
som sedan utgången av år 1971 innehar ordinarie tjänst som vattenrättsdo
mare eller vattenrättsingenjör.
10. föreskriften i 6 kap. 2 § gäller ej tjänsteman, som vid utgången av år
1965 var berättigad att utan avdrag på lönen uppbära förmån som avses i
föreskriften.
ti
10 1976:600. 267
¬
sfs 1982:100 ii. i fråga om talan mot myndighets beslut som har meddelats föj^ j
ikraftträdandet gäller fortfarande äldre bestämmelser.
1. denna lag" träder i kraft den 1 april 1982. ^
2. har varsel eller underrättelse enligt 14 kap. 7 § lämnats före ikraftträ'
dandet. tillämpas även därefter lagrummet i dess äldre lydelse.
3. 1 fråga om skadestånd som hänför sig till omständigheter som har in
träffat före ikraftträdandet tillämpas äldre bestämmelser.
4. 1 fråga om rättegångskostnader i mål där talan har väckts före ikraft
trädandet tillämpas äldre bestämmelser.
på regeringens vägnar
olof johansson
" 1982:100.
lennart aspegren
(budgetdepartementet)
cä'
¬
Viktiga lagar inom arbetsrätten
JP Infonets arbetsrättsliga tjänster
JP Infonets arbetsrättsliga tjänster
Hanterar du arbetsrättsliga frågeställningar i ditt arbete? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd för såväl arbetsrättsjurister och fackliga ombudsmän som chefer och personalansvariga. Här hittar du allt för att hålla dig uppdaterad inom arbetsrättens område. Se allt inom arbetsrätt.