771047.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
lag sfs 1977:1047
om ändring i lagen (1976:600) om offentlig anställning; utkom mn trycket
den 22 dec. 1977
utfärdad den 15 december 1977.
enligt r iksdagens beslut' föreskrives i fråga om lagen (1976:600) om of
fentlig anställning
dels att 2 ka p. 4 §, 11 kap. 4 §, 14 kap. 7 §, 15 kap. 1 § och 16 kap. 2 §
skall ha nedan angivna lydelse,
dels att rubriken till 16 kap. skall lyda "rättegång m. m.",
dels att i lagen skall införas fyra nya paragrafer, 14 kap. 11 §, 15 kap. 8 §
samt 16 kap. 5 och 6 §§, av nedan angivna lydelse.
till följd härav kommer lagen att ha följande lydelse från och med den
dag då denna lag träder i kraft.
1 kap. lagens tillämpningsområde
1 § denna lag är, med de undantag som framgår av 2-6 §§, tillämplig på
arbetstagare hos
1. staten,
2. kommun, landstingskommun, kommunalförbund, församling, kyrklig
samfällighet, skogsvårdsstyrelse eller allmän försäkringskassa,
3. annan allmän inrättning, om anställningen är statligt reglerad.
2 § lagen gäller ej statsråden eller riksdagens ombudsmän och ej heller
den som är anställd på annan prästerlig tjänst än sådan som omfattas av 1 §
2.
3 § i fråga om justitieråd eller regeringsråd gäller ej 10, 12, 16 och 17 kap.
i fråga om justitiek anslern gäller ej 10 kap.
4 § i fråga om a rbetstagare som är av svenska staten lokalanställd utom
riket gäller lagen endast den som är svensk medborgare.
5 § i fråga om arbetstagare hos kommun, landstingskommun, kommu
nalförbund, församling, kyrklig samfällighet eller skogsvårdsstyrelse gäller
4-17 kap. endast om anställningen är statligt reglerad och ej avser präster
lig tjänst,
6 § lagen gäller ej arbetstagare som av arbetsmarknadsmyndighet med
delas arbetslöshetshjälp i form av beredskapsarbete, arkivarbete eller mu-
sikerhjälp eller som har anvisats arbete i verkst ad inom arbetsvärden.
2 kap. allmänna bestämmelser
1 § med statligt reglerad anställning förstås i de nna lag ans tällning där
enligt lag eller särskilt beslut av riksdagen avlöningsförmånerna fastställes
under medverkan av regeringen eller myndighet som regeringen bestäm
mer.
' prop. 1977/78:34, au 14, rskr 56. 2343
¬
sfs lf>77:1047 2 § lagens bestämmelser om tjänst äger motsvarande tillämpning på vi
kariat, om ej annat föreskrives.
3 § 1 fråga om arbetstagare hos riksdagen eller dess myndigheter utövar
riksdagen sådan befogenhet att meddela föreskrifter som enligt denna lag
tillkommer regeringen. annan befogenhet som enligt lagen tillkommer re
geringen utövas i fråga om sådan arbetstagare av riksdagen eller myndig
het som riksdagen bestämmer.
4 § föreskrifterna i 2 samt 21 och 22 §§ lagen (1976: 580) om medbestäm
mande i arbets livet tillämpas ej i ans tällningsförhållande som omfattas av
denna lag.
föreskrifterna i 1 1-14 §§ lagen om medbestämmande i arbetsliv et till-
lämpas ej i fråga om beslut som meddelas med stöd av 10-13 kap.
3 kap. arbetskonflikter och skadestånd
1 § 1 arbete, som består i my ndighetsutövning eller som är oundgängli
gen nödvändigt för att genomföra myndighetsutövning, får stridsåtgärd
vidtagas endast i form av lockout, strejk, vägran att arbeta på övertid eller
nyanställningsblockad. 1 sådant arbete får stridsåtgärd ej vidtagas på grund
av annat än förhållandet mellan arbetsgivare och sådan arbetstagare som
omfattas av denna lag.
även i annat arbete än som sägs i första stycket är stridsåtgärd med syf
te att påverka inhemska politiska förhållanden otillåten inom lagens till-
lämpningsområde.
2 § uppkommer tvist i fråga huruvida viss stridsåtgärd är tillåten enligt
denna lag, får åtgärden ej vidtagas förrän tvisten har avgjorts slutligt.
3 § arbetstagare får deltaga i stridsåtgärd endast efter beslut av arbetsta
garorganisation som har anordnat åtgärden.
4 § arbetstagarorganisation får ej anordna eller på annat sätt föranleda
stridsåtgärd som enligt 1 eller 2 § ej är tillåten. sådan organisation får ej
heller genom understöd eller på annat sätt medverka vid otillåten stridsåt
gärd. arbetstagarorganisation är även skyldig att, om otillåten stridsåtgärd
av medlem förestår eller pågår, söka hindra åtgärden eller verka för dess
upphörande.
2344
5 § har stridsåtgärd i strid mot 3 § vidtagits av arbetstagare som tillhör
arbetstagarorganisation, åligger det arbetsgivaren och arbetstagarorgani
sationen att omedelbart taga upp överläggning med anledning av stridsåt
gärden och att gemensamt verka för dess upphörande.
har ej annat föreskrivits i ko llektivavtal, gäller första stycket lokal ar
betstagarorganisation, om sådan finns.
6 § bryter arbetsgivare mot 1, 2 eller 5 § eller arbetstagarorganisation
mot 4 eller 5 §, skall arbetsgivaren eller organisationen, även om förplik
telse till följd av kollektivavtal ej har satts åsido, ersätta uppkommen ska-
; (
¬
da enligt de grunder som anges i 54, 55, 60 och 61 §§ lagen (1976: 580) om sfs 1977:1047
medbestämmande i arbe tslivet. detsamma gäller arbetstagare som bryter
mot 1, 2 eller 3 §, om ej annat följer av andra stycket.
har arbetstagarorganisation anordnat eller föranlett stridsåtgärd som ej
är tillåten enligt i eller 2 §, får arbetstagare åläggas skadestånd på den
grund att han h ar deltagit i åtgärden endast om synnerliga skäl föreligger.
4 kap. tjänstetillsättning m. m.
1 § att tjänst vid domstol eller vid förvaltningsmyndighet under rege
ringen tillsättes av regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer
framgår av regeringsformen. även annan tjänst tillsättes av regeringen el
ler myndighet som regeringen bestämmer, om ej annat är särskilt föreskri
vet i lag eller annan författning.
2 § om svenskt medborgarskap som villkor för innehav eller utövande
av statlig tjänst gäller vad som är föreskrivet i regeringsformen eller annan
lag. vidare gäller alt endast svensk medborgare får inneha eller utöva mili
tär eller civilmilitär tjänst eller tjänst som åklagare eller polisman. rege
ringen äger i övrigt föreskriva eller för särskilt fall besluta att endast
svensk medborgare får inneha eller utöva
1. tjänst i reger ingskansliet eller utrikesförvaltningen,
2. statlig tjänst med vilken kan vara förenad myndighetsutövning eller
handläggning av frågor vilka rör förhållandet till an nan stat eller mellan-
folklig organisation,
3. statlig tjänst som kan medföra kännedom om förhållande, som är av
betydelse för rikets säkerhet eller som rör betydelsefullt, allmänt eller en
skilt ekonomiskt intresse.
om andra särskilda villkor för innehav eller utövande av tjänst än såda
na, som anges i första stycket eller som avser pensionsålder eller viss lägs
ta levnadsålder, gäller vad som är föreskrivet i lag eller anna n författning.
3 § om saklig grund för tillsättning av statlig tjänst gäller vad som är fö
reskrivet i regeringsformen eller annan författning.
även vid tillsättning av icke statlig tjänst skall avseende fästas endast
vid sakliga grun der, såsom förtjänst och skicklighet. närmare föreskrifter
om detta meddelas i författning.
4 § tjänst, som tillsättes av annan myndighet än regeringen, skall kun
göras ledig till ansökan, om regeringen ej bestämmer annat.
har tjänst kungjorts ledig enligt f örsta stycket, får den tillsättas endast
med någon som har sökt tjänsten inom föreskriven tid. föreligger särskilda
skäl, får dock även ansökan, som har kommit in för sent, tagas i bea ktan
de.
5 § vikariat skall kungöras ledigt till ansökan endast i de fall där det före-
skrives av regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer.
6 § tjänst tillsättes med förordnande eller, där regeringen så bestämmer, 2345
¬
sfs 1977:1047 med fullmakt. ordinarie domartjänst skall dock alltid tillsättas med full
makt. regeringen bestämmer vilka domartjänster som skall vara ordinarie.
vikariat tillsättes med förordnande.
7 § förordnande, som har tidsbegränsats i strid mot 5 § lagen (1974:1 2)
om anställningsskydd eller mot föreskrift i sådant kollektivavtal som avses
i 3 § andra stycket samma lag, skall på talan av a rbetstagaren förklaras gäl
la utan tidsbegränsning.
1 fråga om arbetstagare i ve rksledande eller därmed jämförlig ställning
får förordnande tidsbegränsas enligt vad regeringen bestämmer.
8 § närmare föreskrifter om förfarandet vid tjä nstetillsättning meddelas
av regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer.
5 kap. tjänstgöringsskyldighet i vis sa fall
1 § innehavare av ordinarie domartjänst är ej skyldig att utöva annan
statlig tjänst än jämställd eller högre domartjänst vid den domstol han till
hör. annan ordinarie underrättsdomare än lagman är dock skyldig att
dessutom tjänstgöra som ledamot i annan underrätt inom samma hovrätts
område vid handläggning, som kräver flera lagfarna domare än en.
2 § är sverige i krig, får arbetstagare hos staten ej utan tillstånd lämna
sin anställning. så snart kriget har upphört och innan pågående eller näst
kommande riksmöte avslutas, skall regeringen föreskriva att bestämmel
sen ej längre skall tillämpas.
är sverige i krigsfa ra, får regeringen föreskriva att arbetstagare hos sta
ten ej utan tillstånd får lämna sin anställning. sådan föreskrift upphör att
gälla, om den ej underställes riksdagen inom en månad efter beslutet där
om eller, om riksm öte ej pågår, efter början av närmast följande riksmöte
samt godkännes av riksdagen inom två m ånader efter underställningen. så
snart krigsfaran har upphört och innan pågående eller nästkommande riks
möte avslutas, skall regeringen upphäva föreskrift som nu har s agts.
om vissa andra anställnings- och arbetsvillkor vid krig eller krigsfara el
ler annars under utomordentliga, av krig föranledda förhållanden finns sär
skilda föreskrifter i lag och annan författning. regeringen får därutöver
meddela sådana föreskrifter, i den mån det är nödvändigt för statens verk
samhet.
6 kap. bisysslor m. m.
1 § arbetstagare får ej inneha anställning eller uppdrag eller utöva verk
samhet, som kan rubba förtroendet till hans eller annan arbetstagares
opartiskhet i tjän steutövningen eller skada myndighetens anseende. när
mare föreskrifter om d etta förbud meddelas för vissa fall i lag och i övr igt
av regeringen.
2346
¬
2 § arbetstagare får endast efter tillst ånd av regeringen uppbära sådana sfs 1977:1047
gåvo- eller donationsmedel eller liknande förmåner som är förenade med
tjänst.
7 kap. anställnings upphörande på annat sätt än genom avskedande
1 § arbetstagare får skiljas från anställningen endast med stöd av före
skrift i denna lag.
2 § arbetstagare som är förordnad tills vidare får sägas upp enligt lagen
(1974:12) om anställningsskydd. innehar arbetstagaren statligt reglerad an
ställning hos annan än staten, tillämpas även bestämmelse om uppsägning i
annan författning.
i fråga om grund fö r uppsägning, förfarandet vid uppsägning, varsel och
överläggning samt tvist om giltigheten av uppsägning äger lagen om an
ställningsskydd motsvarande tillämpning på arbetstagare i verksledande
eller därmed jämförlig ställning med förordnande tills vidare, i den mån an
nat ej följer av denna lag eller, såvitt rör andra frågor än grunden för upp
sägning, av föreskrift som regeringen meddelar.
uppsägning som avses i för sta eller andra stycket skall ske skriftligen
för att vara giltig.
3 § arbetstagare är skyldig att avgå från anställningen vid ålder som an
ges i avtal om statlig pension eller motsvarande avtal.
4 § arbetstagare får entledigas innan han har uppnått den ålder som av
ses i 3 §,
1. om han till följd av förlust av eller nedsättning i arbetsförmågan är för
framtiden oförmögen att fullgöra sina arbetsuppgifter tillfredsställande,
2. om han till följd av nedsatt arbetsförmåga under två år i följd e j har
tjänstgjort annat än försöksvis under kortare tid och socialstyrelsen anser
det dels sannolikt att han ej kan återinträda i arbete inom ytterligare ett år,
dels ovisst hur arbetsförmågan därefter kommer att utveckla sig.
5 § arbetstagare som är anställd med fullmakt får entledigas, om han ej
kan fullgöra sin tjänst tillfredsställande och högst fem år återstår till d ess
han äger avgå med ålderspension.
6 § arbetstagare, som har rätt till statlig pension men ej har uppnått den
ålder då han äg er avgå med ålderspension, får ej entledigas enligt 4 eller
5 §, om han lämpligen kan förflyttas eller annars omplaceras till annan an
ställning som är förenad med sådan pensionsrätt.
7 § arbetstagare vid polisväsendet, utrikesförvaltningen eller försvars
makten får försättas i disponibilitet, om det är nödvändigt av hänsyn till ri
kets bästa.
8 § arbetstagare hos staten som är anställd med fullmakt får förflyttas
till annan statlig tjänst, som tillsättes med fullmakt. inom försvarsmakten
får dessutom arbetstagare, som är krigsman och anställd med förordnande 2347
f:
¬
sfs 1977:1047 tills vidare, förflyttas till annan anställning avsedd för krigsman enligt de
närmare föreskrifter som regeringen meddelar.
förflyttning enligt första stycket till anställning hos myndighet inom an
nat verksamhetsområde får ske endast om arbetsuppgifterna är likartade
eller arbetstagaren i allt fall med hänsyn till sin utbildning är lämpad för'an-
ställningen.
om förflyttning av den som är utnämnd till ordinarie domare föreskrives
i regeringsform en.
9 § arbetstagares begäran om entledigande skall ske skriftligen för att
vara giltig.
10 § erhåller arbetstagare annan anställning och är denna statligt regle
rad, upphör den första anställningen utan särskild åtgärd, om ej annat föl
jer av föreskrift om förening av tjänster. sådan föreskrift meddelas i kol
lektivavtal eller, i fråga om förening av en fullmaktstjänst med annan all
män tjänst, av regeringen. vad nu har sagts äger tillämpning även där den
andra anställningen ej är statligt reglerad, om denna utgör anställning hos
riksdagen eller dess myndigheter eller hos allmän försäkringskassa.
föreligger särskilda skäl, får regeringen besluta att anställning skall be
stå utan hinder av första stycket.
att justitieråd och regeringsråd ej får inneha eller utöva annan statlig
tjänst är särskilt föreskrivet.
8 kap. turordning vid uppsägning på grund av arbetsbrist
1 § uppkommer fråga om uppsägning på grund av arbetsbrist, skall, när
det behövs, turordning för uppsägningen fastställas.
1 fråga om turordning vid uppsägning äger lagen (1974:12) om anställ
ningsskydd motsvarande tillämpning på arbetstagare i ver ksledande eller
därmed jämförlig ställning, i den mån regeringen ej föreskriver annat.
2 § vid bestämmandet av arbetstagares plats i turordning för uppsägning
skall hänsyn tagas även till kravet att myndigheten på ett riktigt sätt fullgör
rättskipnings- eller förvaltningsuppgift.
3 § uppsägning, som strider mot bestämmelse om turordning, skall på
talan av arbetstagaren förklaras ogiltig.
vid tvist om giltigheten av uppsägning enligt första stycket äger 34 §
andra och tredje styckena samt 36 och 37 §§ lagen (1974:12) om anställ
ningsskydd motsvarande tillämpning.
9 kap. fö reträdesrätt till ny anställning
1 § i ärende om tillsättning av tjänst skall, när det behövs, turordning för
företrädesrätt till ny anställnin g fastställas.
2348 i fråga om företrädesrätt till ny anställning äger lagen (1974:12) om an-
¬
ställningsskydd motsvarande tillämpning på arbetstagare i verksledande sfs 1977:1047
eller därmed jämförlig ställning, i den mån regeringen ej föreskriver annat.
om grund fö r tjänstetillsättning gäller vad som sägs i 4 ka p. 3 §.
2 § företrädesrätt till ny anställning gäller ej till högre tjänst än den som
det tidigare förordnandet avsåg, om ej särskilda skäl föranleder annat. så
dan företrädesrätt gäller ej heller gentemot arbetstagare som skall ompla
ceras på grund av 7 § andra stycket lagen (1974:12) om anställningsskydd.
3 § anmälan enligt 27 s första stycket lagen (1974:12) om anställnings
skydd av anspråk på företrädesrätt till ny anställning skall för att vara giltig
göras skriftligen hos den myndighet där arbetstagaren är eller senast har
varit anställd.
1 beslut om uppsägning på grund av arbetsbrist och i u nderrättelse om
att tidsbegränsat förordnande på grund av arbetsbrist ej kommer att för
nyas skall tagas in erinran om var och hur anmälan skall göras.
10 kap. disciplinansvar
1 § sätter arbetstagare uppsåtligen eller av oaktsamhet åsido vad som
åligger honom i hans anställning oc h är felet ej ringa, får disciplinpåföljd
åläggas honom för tjänsteförseelse.
disciplinpåföljd enligt första stycket får dock ej i något fall åläggas ar
betstagare därför att han har deltagit i strejk eller därmed jämförlig strids
åtgärd .
2 § disciplinpåföljder är varning och löneavdrag.
mer än en disciplinpåföljd får ej samtidigt åläggas.
löneavdrag ålägges för minst en och högst trettio dagar. om storleken
av löneavdrag föreskriver regeringen.
3 § innehåller kollektivavtal bestämmelse som avviker från 2 § eller från
föreskrift som avses där, gäller i stället den bestämmelsen för arbetstagare,
som är sysselsatt inom yr kesgrupp och område som avtalet avser.
4 § disciplinpåföljd som avses i 1 -3 §§ får ej åläggas
1. krigsman, som är underkastad ansvar enligt 21 kap. brottsbalken,
2. medicinalpersonal, som i sin yrkesutövning står under socialstyrel
sens inseende, om förseelsen har skett i denna yrkesutövning,
3. veterinär, som står under lantbruksstyrelsens inseende, om förseel
sen har skett i utövning a v veterinäryrket.
11 kap. avskedande
1 § har arbetstagare begått brott, som visar att han uppenbarligen är
olämplig att inneha sin anställning, får han avskedas,
2 § har arbetstagare genom annan gärning än brott begått grov tjänste
förseelse, som visar att han uppenbarligen är olämplig att inneha sin an
ställning, får han avskedas i stället för att disciplinpåföljd ålägges honom. 2349
¬
sfs 1977:1047 detsamma skall gälla, om arbetstagare, som av myndighet har ålagts dis
ciplinpåföljd, inom två år därefter i anställning hos samma myndighet på
nytt har begått tjänsteförseelse och därigenom har visat sig uppenbarligen
olämplig att inneha sin anställning.
3 § arbetstagare, som har rätt till statlig p ension men ej har uppnått den
ålder då han äger avgå med ålderspension, får ej avskedas enligt 1 eller 2 §,
om han har begått brottet eller tjänsteförseelsen under inflytande av själs
lig abnormitet som avses i 33 kap. 2 § b rottsbalken och han lämpligen kan
förflyttas eller annars omplaceras till annan anställning som är förenad
med sådan pensionsrätt.
4 § har i annan lag än lagen (1974:12) om anställningsskydd eller i anna n
författning meddelats bestämmelse, som inskränker rätten att avskeda ar
betstagare i förh ållande till vad som fö reskrives i 1 eller 2 §, gäller i stället
den bestämmelsen.
5 § avskedande får ej grundas enbart på omständighet, som myndighe
ten har känt till mer än en månad före prövningen. när frågan om avske
dande prövas av statens ansvarsnämnd enligt 15 kap. 4 §, får avskedande
ej grundas enbart på omständighet, som den myndighet som arbetstagaren
lyder under har känt till mer än två månader före prövningen.
första stycket gäller ej, när beslut om avskedande påkallas av riksda
gens ombudsman eller justitiekanslern inom sex månader efter det att om
ständigheten har inträffat.
12 kap. åtalsanmälan
1 § arbetstagare, som är skäligen misstänkt för sådant i tjänsteutövning
en begånget brott som avses i 20 kap. 1 —3 §§ brottsbalken eller annat brott
varigenom han har satt åliggande i tjänsteut övningen åsido, skall anmälas
till åtal, om för brottet är föreskrivet fängelse eller det finns anledning an-
laga att talan om enskilt anspråk kommer att föras.
2 § i fråga om allmänfarlig vårdslöshet som avses i 13 kap . 6 § första
stycket brottsbalken får regeringen medge undantag från anmälningsskyl
dighet enligt 1 §.
!35()
13 kap. avstängning och läkarundersökning
1 § inledes enligt denna lag förfarande, som syftar till att ålägga arbetsta
gare disciplinpåföljd eller till att avskeda honom, eller vidtages åtgärd för
att anställa åtal mot honom, får arbetstagaren avstängas från arbetet, om
gärningen i fråga kan an tagas medföra avskedande. sådan avstängning får
dock ej gälla för längre tid än till dess frågan om avskedande har prövats
slutligt.
2 § fullgör arbetstagare ej sina arbetsuppgifter tillfredsställande, får han
avstängas från arbetet, om den bristande tjänstdugligheten beror av sjuk
dom eller därmed jämförligt förhållande.
¬
saknas i fall som avses i först a stycket tillräcklig utredning om att den sfs 1977:1047
bristande tjänstdugligheten beror av förhållande som sägs där men fram
står detta ändå som sannolikt, får arbetstagaren åläggas att låta sig under
sökas av läkare som anvisas honom.
efterkommer arbetstagaren ej åläggande enligt andra stycket, får han
avstängas från arbetet.
3 § upphör grunden för avstängning enligt 1 eller 2 §, skall avstängning-
en omedelbart hävas.
4 § närmare föreskrifter för tillämpningen av 1 eller 2 § meddelas av re
geringen.
5 § att arbetstagare hos staten kan vara skyldig att frånträda utövning av
tjänst, om han förklaras omyndig eller försättes i konkurs, följer av särskil
da bestämmelser i lag eller annan författning.
14 kap. handläggningen av frågor som avses 1 10 — 13 kap,
1 § uppkommer fråga om disciplinansvar, avskedande, avstängning el
ler läkarundersökning enligt denna lag, skall genom skriftlig anmaning till
fälle be redas arbetstagaren att yttra sig om vad som anföres mot honom.
yttrande får lämnas muntligen, om arbetstagaren begär det eller det annars
anses lämpligt.
begär arbetstagare att även annan skall yttra sig i sake n eller att annan
utredning skall förebringas, skall hans begäran efterkommas, om det ej är
uppenbart att utredningen saknar betydelse.
2 § finner myndighet i äre nde om disciplinansvar eller avskedande en
ligt denna lag, på fr amställning av arbetstagaren eller annars, att vittne el
ler sakkunnig behöver höras vid domstol eller att föreläggande behöver
meddelas någon att som bevis tillhandahålla skriftlig handling eller före
mål, skall myndighete n hemställa därom hos den allmänna underrätt inom
vars område den vistas som skall höras eller annars beröres av åtgärden.
tillhandahålles utredning som behövs, skall rätten anställa förhör eller
meddela föreläggande, om laga hinder ej möter.
1 fråga om åtgärd enligt andra stycket skall i tillämpliga d elar gälla vad
som föreskrives om bevisupptagning i rättegån g utom huvudförhandling.
3 § har åtgärd vidtagits för att anställa åtal mot arbetstagare, får myn
dighet ej inleda eller fortsätta disciplinärt förfarande enligt denna lag i fråga
om förseelse som avses med åtgärden.
4 § sedan arbetstagares anställning hos myndigheten har upphört eller
uppsägning har ägt rum, får disciplinpåföljd som avses i 10 kap. i -3 §§ ej
åläggas honom.
5 § arbetstagare, som i ä rende om disciplinansvar eller avskedande ej
inom två år efter förseelsen har erhållit skriftlig anmaning enligt i § eller 2351
¬
sfs 1977:1047 motsvarande anmaning av riksdagens ombudsman eller justitiekanslern,
får ej åläggas disciplinpåföljd som avses i 10 kap. 1-3 §§.
6 § har åtgärd vidtagits för att anställa åtal mot arbetstagare, får ärende
om a vskedande på grund av gärningen i fråga ej avgöras, förrän ansvars
frågan har prövats slutligt.
7 § uppkommer fråga om avskedande, skall myndigheten så snart det
kan ske varsla arbetstagarorganisation därom. påkallar organisationen se
nast en vecka efter varslet överläggning i frågan, skall myndigheten lämna
organisationen tillfälle därtill, innan frågan avgöres.
beslutas avstängning enligt 13 kap. 1 eller 2 §, skall arbe tstagarorganisa
tion genast underrättas om beslutet.
med arbetstagarorganisation förstås i det ta lagrum lokal arbetstagaror
ganisation i förhålland e till vilken arbetsgivaren är eller brukar vara bun
den av kollektivavtal, såvitt gäller berörd arbetstagarkategori.
8 § beslutas avstängning enligt 13 kap. 1 §, skall frågan om avskedande
snarast tagas upp till prövning. vid avgörandet av denna fråga skall prövas
huruvida avstängningen skall bestå.
9 § beslut om läkarundersökning enligt 13 kap. 2 § andra stycket får ej
läggas till grund för avstängning enligt samma lagrum tredje stycket, förrän
beslutet har prövats slutligt efter talan som avses i 16 kap. 2 § eller rätten
till sådan talan har förlorats.
10 § 1 fråga om beslut om avstängning enligt 13 kap. 1 eller 2 § eller om
läkarundersökning enligt sistnämnda lagrum skall 17 och 18 §§ förvalt
ningslagen (1971: 290) tillämpas, även om beslutet utgör beslut under ären
des handläggning.
11 § bryter myndighet mot 7 §, äger bestämmelserna om skadestånd i la
gen (1974:12) om anställningsskydd motsvarande tillämpning.
2352
15 kap. beslutande myndighet, m. m.
1 § fråga om anställnings upphörande som avses i 7 k ap. 2-4 eller 9 §
prövas av den myndighet som tillsätter tjänsten, om ej annat följer av 5 §
nedan eller av föreskrift eller särskilt beslut som regeringen meddelar.
fråga om anställnings upphörande enligt 7 kap. 5 eller 7 § prövas av re
geringen, om ej annat följer av 5 § nedan. närmare föreskrifter meddelas
av regeringen.
2 § fråga om förflyttning enligt 7 kap. 8 § prövas av regeringen. fråga
om förflyttning till tjänst som tillsättes av samma myndighet som har an
ställt arbetstagaren prövas dock av myndigheten.
3 § fråga om disciplinansvar enligt 10 kap., avskedande enligt 11 kap.,
åtalsanmälan enligt 12 k ap. eller avstängning eller läkarundersökning en
ligt 13 kap. prövas av den myndighet som arbetstagaren lyder under, om ej
¬
annat följer av 4 eller 5 § nedan, av annan föreskrift i lag eller av föreskrift sfs 1977:1047
som regeringen meddelar. fråga om disciplinansvar enligt 10 kap., avske
dande enligt 11 kap. eller avstängning enligt 13 kap. 1 § tages upp äv en på
anmälan av riksdagens ombudsman eller justitiekanslern. fråga om av
stängning enligt 13 kap. 1 § på grund av misstanke om brott tages upp även
på anmälan av åklagare.
4 § fråga som avses i 3 § pröv as av en särskild nämnd, statens ansvars
nämnd, beträffande den som innehar eller uppehåller
1. annan ordinarie domartjänst än tjänst som justitieråd eller regerings
råd,
2. tjänst som byråchef eller därmed jämställd eller högre tjänst vid stat
lig myndighet,
3. annan tjänst som regeringen bestämmer.
nämnden består av ordförande, vice ordförande och tre andra ledamö
ter. ordföranden och vice ordföranden skall vara lagfarna och dessutom
erfarna i domarvärv.
regeringen meddelar närmare föreskrifter om nämndens sammansätt
ning och verksamhet.
5 § fråga om skiljande från tjänsten enligt 7 kap. 3,4 eller 5 §, avskedan
de enligt 11 kap. eller avstängning eller läkarundersökning enligt 13 kap. av
justitieråd eller regeringsråd prövas enligt särskilda bestämmelser i rege
ringsformen och i annan lag. handläggningen sker i den ordning som före-
skrives för tvistemål, dock med tillämpning av 7 §.
6 § beträffande arbetstagare hos riksdagen eller dess myndigheter med
delar riksdagen bestämmelser om beslutande organ i fråg or som avses i
1-4 §§.
7 § deltager flera i avgörande som avses i 1 eller 3 §, äger i ann at fall än
där frågan prövas av regeringen bestämmelserna i 29 kap. rättegångsbal
ken om omröstning i domsto l med uteslutande lagfarna ledamöter motsva
rande tillämpning. vad nu har sagts gäller även i fråga om arbets tagare hos
annan än staten.
8 § har statlig myndighet meddelat beslut om disciplinansvar, avskedan
de, avstängning eller läkarundersökning beträffande arbetstagare hos an
nan än sta ten, skall staten anses som arbetsgivare i tvist som rör beslutet.
16 kap. rättegång m. m.
1 § om handläggningen av mål angående tillämpningen av denna lag fö-
reskrives i lagen (197 4: 371) om rättegången i arbetstvister.
i fråga om rättegångskostnad i mål som rör disciplinansvar, avskedande,
avstängning eller läkarundersökning enligt denna lag äger 41 § t redje styc
ket lagen (1974: 12) om anställningsskydd motsvarande tillämpning.
2353
148-sfs 1977
¬
sfs 1977:1047 2 § vill arbetstagare söka ändring i beslut enligt 7 kap. 3-5 eller 8 s, 10
kap. i ij, ii kap. i eller 2 § eller 13 kap. 2 s andra stycket, skall han v äcka
talan inom fyra veckor från den dag då han fick la del av beslutet.
3 § om rätt för riksdagens ombudsman och justitiekanslern att söka änd
ring i beslut enligt 10 eller 11 kap. eller 13 kap. 1 s är för eskrivet i lagen
(1975:1057) med instruktion för justitieombudsmännen och i lagen
(1975:1339) om justitiekanslerns tillsyn. talan skall väckas inom fyra vec
kor från det beslutet har meddelats.
med an ledning av talan som avses i första stycket får dock disciplinpå
följd åläggas eller skärpas endast om det är påkallat frän allmän synpun kt.
avskedande eller avstängning får beslutas endast om myndighetsutövning
är förenad med a nställningen samt arbetstagaren har begått eller, vid av
stängning, är misstänkt för brott för vilket är stadgat fängelse i minst två
ar.
4 § om talan mot beslut av riksdagens organ gäller särskilda bestämmel
ser.
5 § talan om skadestånd enligt 3 kap, 6 s väckas senast tre månader ef
ter det att stridsåtgärden har avslutats.
talan som avses i 4 kap. 7 § första stycket väckas senast två månader
efter forordnandetidens utgång.
6 § väcker part ej talan inom tid som anges i 2 eller 5 s, är rätten till t alan
förlorad.
17 kap. verkställighet av b eslut
1 § beslut om anställnings upphörande enligt 7 kap. 4 eller 5 §, om för
flyttning enligt 7 kap. 8 om löneavdrag som disciplinpåföljd enligt 10
kap. i s eller om avsked ande enligt 11 kap. får ej verkställas, förrän beslu
tet har prövats slutligt efter talan som avses i 16 kap. 2 § eller rätten till så
dan talan har förlorats. detsamma gäller beslut om avgångsskyldighet en
ligt 7 kap. 3 §, om ej annat följer av 2 s.
2 § i tvist om tillämpningen av 7 kap. 3 § äger domstolen för tiden inti ll
dess lagakraftägande dom eller beslut föreligger förordna, att anställningen
skall upph öra när arbetstagaren har uppnått ålder som avses i nämnda la g
rum.
mot beslut enligt för sta stycket som tingsrätt har meddelat under rätte
gången skall talan föras särskilt genom besvär.
3 § beslut om avstängning enligt 13 kap. 1 eller 2 s har omedelbar ver
kan. 1 tvist om sådan avstängning äger domstolen dock för tiden intill dess
lagakraftägande dom eller beslut föreligger förordna, att beslutad avstäng
ning skall va ra hävd.
2354
i. denna lag^ träd er i kraft den i januari 1977.
^ 1976 :600,
¬
2. genom den nya lagen upphäves statstjänstemannalagen (1965:274), sfs 1977:1047
kommunaitjänstemannalagen (1965:275) och stadgan (1965:602) om vissa
tjänstemän hos kommuner m. fl.
3. 1 den mån regeringen föreskriver, gäller den nya lagen äve n den som
innehar sådan anställning hos allmän inrättning som vid utgången av år
1976 enligt regeringens bestämmande omfattas av kommunaitjänsteman
nalagen (1965: 275) men som ej ä r statligt reglerad i den mening som sägs i
2 kap. i s.
4. äldre bestämmelse, som omfattas av hänvisning i 1 3 § 2 eller 6 mom.
lagen (1936: 567) om domkapitel eller annars i ky rkolag, gäller fortfarande i
stället för motsvarande föreskrift i den nya lagen, såvitt avses med hänvis
ningen.
5. förekommer i författnin g, som ej är kyrkolag, hänvisning till eller av
ses där annars bestämmelse som har ersatts av föreskrift i den nya lagen,
tillämpas i stället den nya föreskriften.
6. i fråga om anställnings- eller arbetsvillkor för sådan arbetstagare som
omfattas av den nya lagen äger offentlig arbetsgivare tills vidare i förf att
ning meddela föreskr ift utan hinder av att villkoret kan bli föremål för av
tal. detta gäller dock endast föreskrift som ej strider mot kollektivavtal.
7. har i författning , som ej har beslutats av eller med riksdagen, medde
lats föreskrift i fråga om anställnings- eller arbetsvillkor för sådan arbetsta
gare som om fattas av den nya lagen, skall föreskriften upphöra att gälla i
den mån villkoret regleras genom kollektivavtal.
8. 1 fråga om konstitutorial som har meddelats före ikraftträdandet till-
lämpas äldre bestämmelser.
9. i stället för 5 ka p. i s gäller fortfarande äldre bestämmelser för den
som sedan utgången av å r 1971 innehar ordinarie tjänst som vattenrättsdo
mare eller vattenrättsingenjör.
10. föreskriften i 6 kap. 2 i? gäller ej tjänsteman, som vid utgången av år
1965 var berättigad att utan avdrag på lönen uppbära förmån som avses i
föreskriften.
11. i fråga om talan mot myndighets beslut som har meddelats före
ikraftträdandet gäller fortfarande äldre bestämmelser.
denna lag^ trä der i kraft den 1 juli 1977. ä ldre bestämmelser gäller allt
jämt i fråga om mål där talan har väckts före ikraftträdandet. i fråga om ta
lan mot myndighets beslut som har meddelats före ikraftträdandet gäller
fortfarande äldre bestämmelser.
denna \ag* träd er i kraft den 1 januari 1978.
1 fråga om förordnande på tidsbegränsad anställning där tiden löper ut
före ikraftträdandet gäller, i stället för 16 kap. 5 § andra stycket, att talan
som avses i 4 kap. 7 § första stycket skall väckas före utgången av februari
månad 1978.
på regeringens vägnar
ingemar mundebo
börje hårdefelt
(budgetdepartementet)
''977:533, 9355
' 1977:1047.
¬
Viktiga lagar inom arbetsrätten
JP Infonets arbetsrättsliga tjänster
JP Infonets arbetsrättsliga tjänster
Hanterar du arbetsrättsliga frågeställningar i ditt arbete? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd för såväl arbetsrättsjurister och fackliga ombudsmän som chefer och personalansvariga. Här hittar du allt för att hålla dig uppdaterad inom arbetsrättens område. Se allt inom arbetsrätt.