820432.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
lag sfs 1982:432
om ändring i lagen (1973:370) om utkom från trycket
arbetslöshetsförsäkring;
utfärdad den 10 juni 1982.
enligt r iksdagens beslut'föreskrivs att 7, 8, 11, 12, 17, 1 8,20,21,30,31
och 56 §§ lagen (1973: 370) om arbetslöshetsförsäkring skall ha nedan an
givna lydelse.
till följd h ärav kommer lagen att ha följande lydelse från och med den
dag då denna lag träder i kraft .
första avdelningen
försäkringsbestämmelser
inledande bestämmelser
1 § arbetslöshetsförsäkringen handhas av erkända arbetslöshetskassor.
dessa står under tillsyn av arbetsmarknadsstyrelsen.
2 § förening med ändamål att bereda medlemmarna ersättning vid a r
betslöshet kan vinna registrering som erkänd arbetslöshetskassa.
närmare bestämmelser om arbetslöshetskassor finns i andra avdelning
en.
' prop. 1981/82: 139, au 13 , rskr 358. 891
¬
\
sfs 1982:432 3 § försäkrad enligt denna lag är var och en som är medlem i erkänd ar
betslöshetskassa.
allmänna villkor för rätt till ersättning
4 § ersättning vid arbetslöshet tillkommer försäkrad som
1. är arbetsför och i övrigt oförhind rad att åtaga sig arbete,
2. är beredd att antaga erbjudet lämpligt arbete under tid för vilken han
icke anmält hinder som kan godtagas av arbetslöshetskassan,
3. är anmäld som arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen i
den ordning som arbetsmarknadsstyrelsen föreskriver.
4. icke kan erhålla lämpligt arbete.
företagare anses arbetslös, när hans personliga verksamhet i rörelsen
har upphört annat än tillfälligt, om icke arbetsmarknadsstyrelsen av sär
skilda skäl föreskriver annat.
5 § erbjudet arbete skall anses lämpligt, om
1. inom ramen för tillgången på arbetstillfällen skälig hänsyn tagits till
den försäkrades yrkesvana och förutsättningar i övrigt för arbetet samt
andra personliga förhållanden,
2. anställningsförmånerna är förenliga med de förmåner som utgår till
den som är anställd enligt kollektivavtal eller, om sådant icke finnes, är
skäliga i förhållande till de förmåner som vid jämförliga företag utgår till ar
betstagare med likvärdiga arbetsuppgifter och kvalifikationer,
3. arbetet ej hänför sig till arbetsplats där arbetskonflikt råder till följd
av stridsåtgärd som är lovlig enligt lag och kollektivavtal,
4. förhållandena på arbetsplatsen motsvarar vad som angives i författ
ning eller myndighets föreskrifter rörande åtgärder till förebyggande av
ohälsa eller olycksfall.
892
medlems- och arbetsvillkor
6 § rätt till ersättning vid arbetslöshet föreligger, för försäkrad som efter
senaste inträdet i arbets löshetskassan
1. varit medlem i kass an under minst tolv månader, om han haft sin hu
vudsakliga försörjning genom avlönat arbete för annans räkning, eller un
der minst 24 måna der, om han haft sin h uvudsakliga försörjning som själv
ständig företagare (medlemsvillkor),
2. under en ramtid av tolv månader omedelbart före arbetslöshetens in
träde utfört förvärvsarbete i minst fem månader (arbetsvillkor).
föreligger särskilda skäl får arbetsmarknadsstyrelsen medge a tt med
lemsvillkoret bestäms till tolv månader för försäkrad, som haft sin huvud
sakliga försörjning som självständig företagare.
arbetsmarknadsstyrelsen får medge att tid då förvärvsarbete skall vara
utfört beräknas i anna n tidsenhet än månad.
tid då förvärvsarbete har utförts får icke räknas mer än en gång för upp
fyllande av arbetsvillkoret.
7 § med tid under vilken en försäkrad enligt 6 § skall ha utfört förvä rvs
arbete jämställs tid då den försäkrade
¬
1. genomgått arbetsmarknadsutbildning eller yrkesinriktad rehabilite- sfs 1982:432
ring för vilken statligt utbildningsbidrag utgått, fullgjort värnplikt eller åt
njutitföräldrapenning enligt lagen (1962; 381) om allmän försäkring, i samt
liga fall dock til lsammans högst två månader,
2. haft semester, eller
3. eljest varit ledig av annan anledning än sjukdom, värnpliktstjänstgö
ring eller barns födelse med helt eller delvis bibehållen lön.
8 § vid be stämmande av ramtid enligt 6 § inräknas icke tid då försäkrad
varit hindrad att arbeta på grund av styrkt sjukdom, värnpliktstjänstgö
ring, vuxenutbildning, yrkesinriktad rehabilitering, nykterhetsvård på an
stalt, frihetsberövande på kriminalvårdens område eller vård av eget barn
eller adoptivbarn som ej fyllt två år, i den mån sådan tid ej enligt 7 § jäm-
ställes med tid u nder vilken förvärvsarbete utförts.
9 § erkänd arbetslöshetskassa får föreskriva att arbetsvillkoret skall
vara uppfyllt endas t genom arbete som arbetstagare, om arbetsmarknads
styrelsen medger det.
10 § försäkrad som omedelbart före inträdet i erkänd arbetslöshetskas
sa varit medlem i annan sådan kassa får för uppfyllande av medlems- och
arbetsvillkoret t illgodoräkna sig tid i den kassan. vad nu har sagts gäller
utan hinder av vad som kan ha föreskrivits enligt 9 §.
ersättningens form m. m.
11 § ersättningutgår i form av ett för dag beräknat belopp (dagpenning).
under en kalendervecka får summan av antalet ersatta och arbetade
dagar samt karen s- och avstängningsdagar uppgå till högst fe m.
12 § dagpenning får ej utges för söndag. för helgdag som ej infaller på
söndag samt för påskafton, pingstafton, midsommarafton, julafton och ny
årsafton får dagpenning utges endast om dagpenning utgår för minst två yt
terligare dagar under samma kalendervecka och en arbetslös dag infaller
omedelbart före eller efter helgen.
dagpenning far ej utges för tid under vilken försäkrad uppbär föräldra
penning enligt lagen (1962: 381) om allmän försäkring.
karenstid och ersättningstidens längd
13 § dagpenning får icke utgå förrän den försäkrade under en samman
hängande tid av fem kalenderveckor varit arbetslös fem dagar (karensvill
kor). 1 karenstid inräknas endast dag för vilken dagpenning skulle ha ut
gått, om kare nstiden gått till ända.
i fråga om medlem som före arbetslöshetens inträde haft sin h uvudsakli
ga försörjning genom verksamhet som självständig företagare får erkänd
arbetslöshetskassa föreskriva en karenstid om högst två månader. därvid
skall den tid inom vilken karenstiden beräknas förlängas i motsvarande
omfattning. 893
¬
sfs 1982:432 14 § ersättning utgår under längst 300 dagar från det karensvillkoret
uppfyllts (ersättningsperiod). har försäkrad uppnått 55 års ålder innan er
sättningsperioden gått till änd a är perioden i stället 450 dagar.
1 ersättningsperioden inräknas i fall som avses i 1 0 § ersättningstid i den
andra arbetslöshetskassan.
ersättningsrätten upphör vid utgången av månaden före den under vil
ken den försäkrade fyller 65 år.
15 § om arbetslöshet upphör innan ersättningsperioden gått till ända,
har den försäkrade, om annat ej följer av 16 §, rätt till e rsättning under
återstående antal dagar av perioden vid ny arb etslöshet, även om han då ej
uppfyller arbets- och karensvillkoret.
har ersättningsperioden gått till ända men har den försäkrade under
perioden ånyo uppfyllt arbetsvillkoret, utgår ersättning under ytterligare
ersättningsperiod. därvid skall dock karensvillkoret ånyo uppfyllas. den
nya perioden räknas från inträdet av den arbetslöshet då den försäkrade
senast uppfyllde arbetsvillkoret.
16 § har en sammanhängande tid av tolv månader, vari icke inräknas tid
som avses i 8 §, förflutit f rån det försäkrad senast uppbar ersättning, före
ligger rätt till ersättning endast om den försäkrade ånyo uppfyller arbets-
och karensvillkoret.
dagpenningens storlek
17 dagpenning, som berättigar till statsbidrag, utges med lägst 90 och
högst 230 kronor om inte annat följer av denna lag. en erkänd arbets
löshetskassa kan härutöver, med arbetsmarknadsstyrelsens medgivande,
på egen bekostnad utge dagpenning till den försäkrade. arbetslöshetskas
san beslutar om dagpenningens storlek.
18 § övergår försäkrad till högre dagpen ning med annan medlemsavgift,
får, om arbetsmarknadsstyrelsen ej föreskriver annat, den högre dagpen
ningen ej utges till den fö rsäkrade, förrän den försäkrade efter övergången
uppfyllt en månad av arbetsvillkoret.
19 § dagpenning får icke sättas lägre än att den uppfyller de krav som
uppställes i internationella arbetsorganisationens konvention angående mi
nimistandard för social trygghet.
överförsäkringsavdrag
20 dagpenning får ej utgå med högre belopp i förh ållande till den för
säkrades dagsförtjänst än som framgår av en av arbetsmarknadsstyrelsen
fastställd överförsäkringstabell.
med dagsförtjänst avses en femtedel av den veckoinkomst eller, i fråga
om försäkrad med månadslön, en tjugotvåendel av den månadsinkomst,
894
^ senaste lydelse 1981:1 52.
' senaste lydelse 1974:783.
¬
soni den försäkrade före arbetslöshetens inträde vanligen åtnjöt under sfs 1982:432
arbetstid som var normal för den försäkrade. föreligger särskilda omstän
digheter, far arbetsmarknadsstyrelsen medge att större andel av medlems
inkomst än som nu sagts skall utgöra medlemmens dagsförtjänst.
saknas underlag för beräkning av dagsförtjänsten enligt andra stycket,
skall som medlemmens dagsförtjänst räknas den i orten vanliga arbetsför
tjänsten per arbetsdag för arbetstagare inom samma yrke och med samma
arbetsförmåga som medlemmen.
åtnjuter medlem med anledning av arbetslöshet fortlöpande ersättning
från annan än erkänd arbetslöshetskassa, får dagpenning utges högst med
belopp som motsvarar skillnaden mellan det högsta belopp som får utgå
enligt första-tredje styckena och ersättningen.
pensionsavdrag
21 sedan försäkrad erhållit ålderspension skall han eller hon, när an
sökan om ersättning därefter första gången görs under verksamhetsåret,
inplaceras i av dragsklass enligt en av arbetsmarknadsstyrelsen fastställd
pensionsavdragstabell. dagpenning skall, sedan den fastställts enligt be
stämmelserna i 20 § första stycket, nedsättas med det mot avdragsklassen
svarande avdragsbeloppet. ersättning som understiger fyra kronor för dag
utbetalas ej.
rätten till ers ättning upphör, när den försäkrade böjjar uppbära ålders
pension med en tjänstetidsfaktor som uppgår till 0,8 eller mer och pensio
nen utgår på grund av förvärvsarbete. vad som nu har sagts gäller dock in
te tilläggspension i form av ålderspension enligt lagen (1962:381) om all
män försäkring.
ersättning vid arbetslöshet del av vecka m . m.
22 § försäkrad som söker deltidsarbete har rätt till ersättning endast om
arbetsutbudet är minst tre timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst
17 timmar i veckan. ersättning vid deltidsarbete utgår med de t antal dag
penningbelopp per vecka som svarar mot den arbetslöshet som skall ersät
tas enligt en av regeringen fastställd omräkningstabell.
arbetsmarknadsstyrelsen får utfärda föreskrifter för beräkning av er
sättning vid de ltidsarbete för det fall a tt arbetstiden ej är bestämd i visst
antal timmar p er dag eller vecka.
23 § är någon arbetslös under del av vecka i an nat fall än som avses i
22 §, utgår ersättning med det antal dagpenningbelopp per vecka som
svarar mot den arbetslöshet som skall ersättas enligt tabell som avses i 22 §
första stycket.
vid beräkning av arbetslöshet enligt första stycket tages icke hänsyn till
bisyssla som försäkrad före arbetslöshetens inträde varaktigt utfört vid si
dan av h eltidsarbete, om bisysslan ej utvidgas under arbetslösheten och ej
senaste lydelse 1980: 971. 895
¬
sfs 1982:432 hindrar den försäkrade från att antaga erbjudet lämpligt arbete samt ej hel
ler omfattar mer än fem timmar under dag som vanligen varit arbetsfri i
den försäkrades ordinarie arbete före arbetslösheten.
24 § ersättning till försäkrad som regelbundet utför deltidsarbete under
veckor då han i övrigt är arbetslös, utgår med högst 50 dagpenningbelopp.
arbetslöshetskassan får dock för enskild medlem medge att antalet belopp
ökas till 150. om a rbetsmarknadsstyrelsen medger det, och särskilda skäl
föreligger, kan det antal dagpenningbelopp som skall utgå till medlemmen
ökas ytterligare.
25 § överstiger försäkrads arbetsutbud per vecka den veckotid, under
vilken han normalt utfört arbete närmast före arbetslösheten, medräknas
ej överskjutande tid vid fastställande av ersättning. arbetslöshetskassan
får dock medge undantag, om den försäkrade har särskilda skäl för att ut
vidga arbetsutbudet.
den som närmast före arbetslösheten haft anställning med arbetstid,
som någon arbetsdag eller flera regelmässigt varit kortare än tre timmar,
skall ha rä tt att medräkna även sådan tid vid fastställ ande av ersättning en
ligt omräkningstabell.
26 § har försäkrad vid det företag, där han fortlöpande är anställd, på
grund av arbetsinskränkning arbete mindre än fem dagar i veckan (kort
tidsarbete), får arbetsmarknadsstyrelsen, om särskilda skäl föreligger, fö
reskriva att antalet dagar under varje vecka för vilka han annars skulle haft
rätt till dag penning minskas med en. arbetsmarknadsstyrelsen får lämna
motsvarande föreskrifter även i fråga om såda n arbetsinskränkning som ej
innebär att antalet arbetsdagar per vecka minskas.
27 § om särskilda skäl föreligger, får erkänd arbetslöshetskassa före
skriva att försäkrad, som under en kalendervecka i fyra dagar utför arbete i
sådan utsträckning, att hel dagpenning ej kunnat utgå för någon av dagar
na, ej heller skall ha rätt till dagpenning för den femte dagen samt att dag
penning ej får utges för dag för vilken försäkrad kan anses gottgjord genom
semesterersättning. under samma förutsättning får arbetsmarknadsstyrel
sen meddela motsvarande föreskrifter beträffande kassas medlemmar eller
viss grupp av dem.
begränsning vid säsongarbetslöshet
28 § omfattar erkänd arbetslöshetskassas verksamhetsområde yrke,
inom vilket arbetslöshet förekommer vaije år, eller föreligger i annat fall
särskilda omständigheter, får kassan eller arbetsmarknadsstyrelsen beträf
fande samtliga medlemmar eller viss grupp av dem begränsa rätten till dag
penning.
avstängning från rätt till ersättning
29 § försäkrad skall avstängas från rätt til) ersättn ing under tid som an-
896 ges i 30 §, om han
¬
5
1. lämnat sitt arbete friviliigt utan giltig anledning, sfs 1982:432
2. skilts från arbetet på grund av otillbörligt uppförande,
3. avvisat erbjudet lämpligt arbete, eller
4. utan att uttryckligen ha avvisat sådant arbete ändå genom sitt uppträ
dande uppenbarligen vållat, att anställning ej kommit till s tånd.
30 § är det sannolikt att arbete som avses i 29 § s kulle ha varat högst
fem dagar eller mer än fem men högst tio dagar eller mer än tio dagar, utgör
avstängningstiden fem, tio respektive 30 ersättningsdagar. 1 avstängnings-
tiden inräknas endast dagar för vilka karenstid skulle ha tillgodoräknats el
ler dagpenning skulle ha utgått, om avstängningen inte hade skett, eller
dagar under vilka den försäkrade har utfört förvärvsarbete. den totala av-
stängningstiden får dock inte överstiga 14, 28 respektive 84 kalenderdagar.
inträffar under avstängningstiden förhållande som avses i 29 §, b eräknas
ny avstängningstid i enlighet med bestämmelserna i första stycket, om inte
den nya avstängningstiden ryms inom den löpande avstängningstiden.
är det uppenbart att en försäkrad ej vill antaga lämpligt arbete, såsom då
den försäkrade vid upp repade tillfällen har avvisat erbjudet sådant arbete,
skall den försäkrade vara avstängd till dess han eller hon utfört förvärvsar
bete under 30 dagar.
avstängningstiden räknas från den dag då det förhållande som anges i
29 § inträffat.
31 § bestämmelserna i 29 § 1 -3 om arbete får, om det är skäligt, tilläm
pas i fråga om ar betsmarknadsutbildning och yrkesinriktad rehabilitering.
bestämmelserna i 30 § skall därvid gälla i tillämpliga d elar.
ansökan om ersättning m. m.
32 § ansökan om ersättning göres skriftligen hos arbetslöshetskassan.
vid ansökningen skall fogas intyg av arbetsgivare om den försäkrades ar
betsförhållanden samt de uppgifter i övrigt som behövs för bedömande av
den försäkrades ersättningsrätt.
intyg och övriga uppgifter skall förvaras bland kassans handlingar.
arbetsgivare skall på begäran utfärda intyg som avses i förs ta stycket
enligt formulär som fastställts av arbetsmarknadsstyrelsen.
särskilda bestämmelser
33 § har regeringen träffat överenskommelse med annan stat om andra
villkor för rätt att erhålla ersättning än som föreskrives i den na lag, skall
erkänd arbetslöshetskassa tillämpa dessa villkor.
34 § finner erkänd arbetslöshetskassa att försäkrad medlem, som med
vetet eller av grov vårdslöshet lämnat oriktig eller vilseledande uppgift
angående förhållande av betydelse för bedömande av hans rätt till ers ätt
ning, icke bör ute slutas ur kassan enligt 51 § denna lag, kan kassan i stället
frånkänna honom rätt till ersättning för en tid av högst ett år.
förekommer sannolika skäl att försäkrad gjort sig skyldig till förfarande 897
57-sfs 1982
(
r ' • ' • • ' \
• \
¬
sfs 1982:432 som avses i första stycket, kan ersättning som tillkommer honom innehål
las i avvaktan på utredning i ärendet.
beslut enligt första eller andra stycket skall av kassan ofördröjligen an
mälas till ar betsmarknadsstyrelsen.
35 § lagen (1969: 93) om begränsning av samhällsstöd vid arbetskonflikt
äger tillämpning på ersättning enligt denna lag.
36 § har någon genom oriktig uppgift eller genom underlåtenhet att full
göra honom åvilande uppgifts- eller anmälningsskyldighet eller på annat
sätt orsakat att ersättning utgått obehörigen eller med för högt belopp eller
har någon eljest obehörigen eller med för högt belopp uppburit ersättning
och har han skäligen bort inse detta, skall det som betalats ut för mycket
återbetalas, om ej i särs kilt fall anledning föreligger att helt eller delvis ef
terge återbetalningsskyldighet.
föreligger återbetalningsskyldighet enligt första stycket, får vid senare
utbetalning skäligt belopp innehållas i avräkning på vad som betalats ut för
mycket.
37 § beträffande minskning i vissa fall av pension med utgiven dagpen
ning gäller föreskrifterna i 17 kap . 4 § andra stycket lagen (1962:3 81) om
allmän försäkring.
andra avdelningen
bestämmelser om erkända arbetslöshetskassor
allmänna bestämmelser
38 § erkänd arbetslöshetskassa registreras hos arbetsmarknadsstyrel
sen.
med registrer ingen följer rätt till statsbidrag enligt de bestämmelser som
gäller därom.
denna lag äger icke tillämpning på facklig organisation eller annan lik
nande förening för vårdande av yrkesangelägenheter av den anledningen
att föreningen meddelar understöd vid arbetslöshet.
39 § erkänd arbetslöshetskassa skall till medlemm arna utgiva ersättning
vid arbetslöshet enligt denna lag.
kassan får ej utöva annan verksamhet än sådan som avses i första styc
ket eller använda medel för ändamål som är främmande för sådan verk
samhet. arbetsmarknadsstyrelsen får dock, om särskilda skäl föreligger,
medge undantag från denna regel.
40 § för erkänd arbetslöshetskassas förbindelser svarar endast kassans
tillgångar inbegripet förfallna men ej erlagda avgifter.
41 § innan erkänd arbetslöshetskassa registrerats, kan den ej förvärva
898 rättigheter eller ikläda sig skyldigheter eller vara part inför domstol eller
¬
annan myndighet. sedan styrelse utsetts, kan dock denna föra talan i mål sfs 1982:432
rörande k assans bildande.
handlar medlemmar i kassa n eller ledamöter av dess styrelse eller andra
på kassans vägnar, innan den registrerats, svarar de som deltagit i åtgärden
eller beslutet därom solidariskt för uppkomna förbindelser.
42 § för att förening skall kunna registreras som erkänd arbetslöshets
kassa fordras att föreningen
1. har minst 1 500 medlemmar,
2. antagit stadgar och utsett styrelse och revisorer enligt denna lag.
om särskilda skäl föreligger kan arbetsmarknadsstyrelsen medge att för
ening med mindre antal medlemmar än som sägs i första stycket 1 får re
gistreras.
43 § sammanfaller det avsedda verksamhetsområdet för kassa som sö
ker registrering helt eller till huvudsaklig del med verksamhetsområdet för
redan re gistrerad arbetslöshetskassa och kan på grund härav väntas upp
komma oläge nheter med hänsyn till försäkringsverksamhetens ändamåls
enliga bedrivande, får registrering vägras.
44 § för bildandet av erkänd arbetslöshetskassa för företagare fordras
tillstånd av regerin gen.
stadgar och firma m. m.
45 § erkänd arbetslöshetskassas stadgar skall i tillämpliga dela r och i en
lighet med denna lag avfattas enligt normalstadgar som fastställs av arbets
marknadsstyrelsen.
stadgarna skall ange
1. kassans firma,
2. kassans verksamhetsområde med uppgift huruvida kassan är avsedd
för anställda eller företagare eller för bådadera kategorierna,
3. den ort inom riket där kassans styrelse skall ha sitt säte,
4. de villkor som skall gälla för inträde i k assan och för uteslutning av
medlem,
5. vad som skall gälla beträffande medlemmarnas förmåner och skyldig
heter i arbetsl öshetsförsäkringen samt ordningen för utbetalning av ersätt
ning,
6. storleken av de fasta avgifter, som skall erläggas till kassan, och ord
ningen för avgifternas erläggande,
7. påföljden av försummelse att till k assan erlägga fast avgift eller uttax
erat belopp,
8. grunderna för fondbildning,
9. bestämmelser angående fondmedels placering och värdehandlingars
förvarande,
10. antalet styrelseledamöter, revisorer och suppleanter för dem, sättet
förderas tillsättande och tiden för deras uppdrag,
11. bestämmelser om föreningsstämma och hur dess befogenhet skall
utövas,
12. om föreningsstämmans befogenhet skall utövas av därtill utsedda 899
.r
¬
sfs 1982:432 ombud, antalet ombud, hur de skall utses samt tiden för deras uppdrag,
13. tid för ordinarie föreningsstämma,
14. det sätt varpå kallelse till föreningsstämma skall ske och andra med
delanden bringas till medlemmarnas eller ombudens kännedom samt den
tid före stämman då förslag, som enskild medlem önskar få behandlat,
skall vara styrelsen tillhanda och den tid då föreskrivna kallelseåtgärder
senast skall vara vidtagna,
15. hur vid ka ssans upplösning skall förfaras med kassans behållna till
gångar.
stadgarna får ej utan medgivande av arbetsmarknadsstyrelsen innehålla
annat än som angivits i andra stycket.
46 § erkänd arbetslöshetskassas firma skall innehålla orden "erkänd ar
betslöshetskassa".
annan än erkänd arbetslöshetskassa får ej i sin firma eller eljest vid be
teckning av rörelsen använda ordet "arbetslöshetskassa" tillsammans
med ord et "erkänd" eller på annat sätt i firman intaga något, som kan ge
sken av att firman innehas av erkänd arbetslöshetskassa.
firman skall tydligt skilja sig från annan förut registrerad, ännu beståen
de erkänd arbetslöshetskassas firma. för registrering av erkänd arbetslös
hetskassas firma gäller i övrigt vad som föreskrives i firmalagen
(1974:156).
47 § ansökan om registrering av erkänd arbetslöshetskassa göres skrift
ligen av k assans styrelse.
vid ansökningshandlingen skall fogas
1. två avskrifter av kassans stadgar,
2. avskrift av protokoll som förts vid ko nstituerande sammanträde och
som utvisar att stadgarna antagits,
3. avskrift av protokoll eller annan handling varav framgår att styrelse
och revisorer utsetts,
4. skriftliga uppgifter rörande medlemmarnas antal och tillförsäkrade
förmåner ävensom angående kassans tillgångar och skulder samt av sam
fund, inrättning eller annan gjord utfästelse om bidrag till kassan.
de up pgifter som avses i and ra stycket 3 skall avfattas enligt formulär
som fastställes av arbetsmarknadsstyrelsen och skall vara styrkta med sty
relseledamöternas egenhändiga, bevittnade namnunderskrifter.
48 § ansökan om registrering skall också innehålla uppgifter om kassans
postadress, om styrelseledamöters, revisorers och eventuella suppleanters
fullständiga namn, medborgarskap och postadress samt förklaring att
dessa personer ej är omyndiga.
1 ansökningshandlingen skall anges av vilka och hur kassans firma skall
tecknas, om ej denna befogenhet skall utövas endast av styrelsen. skall fir
man tecknas av annan än styrelseledamot eller styrelsesuppleant, gäller
första stycket även i fråga om sådan firmatecknare.
har ej den som ensam eller gemensamt med a nnan får teckna kassans
firma egenhändigt skrivit sin namnteckning på ansökningshandlingen,
skall vid denna fogas särskild bilaga, på vilken namnteckningen finns.
900 namnteckning skall vara styrkt av vittnen.
¬
medlemsförteckning gpg 1982:432
49 § över erkänd arbetslöshetskassas medlemmar skall finnas förteck
ning. denna skall för varje medlem innehålla uppgift om fullständ igt namn,
personnummer, senast kända hemvist och tiden för inträdet i kassa n.
förteckningen skall förvaras på betryggande sätt.
medlemskap
50 § rätt att bli medlem i erkänd arbetslöshetskassa tillkommer var och
en som uppfyller föreskrift i kassans stadgar om arbete inom dess verk
samhetsområde.
från rätt att bli medlem i kassa skall undantagas
1. den som är medlem i annan arbetslöshetskassa,
2. den som icke fyllt 15 år,
3. den som fyllt 64 år,
4. den som förvärvsarbetar mindre än tre timmar per arbetsdag och i ge
nomsnitt mindre än 17 timmar per vecka.
51 § från rätt att kvarstå som medlem i k assa får undantagas
1. den som ej uppfyller och ej heller under minst sex av de senaste tolv
månaderna uppfyllt före skrift i kassa ns stadgar om arbete inom visst verk
samhetsområde,
2. den som medvetet eller av grov vårdslöshet lämnar oriktig eller vilse
ledande uppgift a ngående förhållande av betydelse för hans rätt till me d
lemskap eller ersättning.
3. den som underlåter att ställa sig till efterrättelse kassans stadgar eller
styrelsens behörigen utfärdade föreskrifter.
från rätt att kvarstå som medlem i erkä nd arbetslöshetskassa skall un
dantagas den som fyllt 65 å r.
52 § inträffar omständighet som enligt 51 § kan föranleda att medlem
uteslutes ur erkänd arbetslöshetskassa, skall kassans styrelse genom re
kommenderat brev under medlemmens senast kända adress underrätta ho
nom därom sam t utsätta skälig tid för förklaring. vad som sagts nu gäller
ej, om rätten a tt kvarstå som medlem upphör på grund av att medlemmen
uppnått 65 års ålder.
meddelas beslut om medlems uteslutning av annan anledning än som
anges i 51 § första stycket 2 och andra stycket under tid då medlemmen har
rätt till dagpenning, skall b eslutet träda i kraft när h ans rätt härtill upphör.
53 § medlems rätt att utträda ur erkänd arbetslöshetskassa får icke be
gränsas.
medlem som icke vid utgå ngen av andra månaden efter den tid, på vil
ken fast medlemsavgift eller uttaxerat belopp belöper, till kassan antingen
erlagt avgiften eller beloppet eller anmält förhållande, på vilket befrielse
från betal ningsskyldighet kan grundas, skall anses ha utträtt ur kassan vid
nämnda tidpunkt, i kassa med längre avgiftsperiod än kalendermånad skall
medlem som icke inom tre månader från periodens början erlagt avgiften
anses ha utträtt ur kassan efter nämnda tid. om särskilda skäl föreligger
901
¬
sfs 1982:432 för arbetsmarknadsstyrelsen medge, att utträdet skall anses äga rum vid en
senare tidpunkt, dock senast vid utgången av sjätte månaden.
kassans styrelse för medge, att den som underlåtit att inom föreskriven
tid anmäla förhållande, på vilket befrielse från betalningsskyldighet kan
grundas, ändå får bibehållas vid sitt medlemskap. om särskilda skäl före
ligger, för styrelsen även i annat fall besluta, att medlem som underlåtit att
inom föreskriven tid erlägga fast avgift eller uttaxerat belopp skall få kvar
stå i kas san.
avgifter och uttaxering
54 § erkänd arbetslöshetskassa skall till verksamhetens bedrivande ut
taga fasta medlemsavgifter. dessa skall vara så bestämda att de i förening
med a ndra för verksamheten avsedda inkomster får antagas förslå till be
talning av utfösta ersättningar, förvaltningskostnader och övriga kassan
åliggande utgifter samt föreskriven fondbildning.
55 § är erkänd arbetslöshetskassas tillgångar otillräckliga för verksam
hetens behöriga utövande, får kassan besluta om särskild uttaxering utan
hinder av att stadgarna ej medger det. beslutet skall godkännas av arbets
marknadsstyrelsen. särskild uttaxering får ej äga rum i annat fall än som
nu sagts.
fondbildning
56 erkänd arbetslöshetskassa skall såsom fond avsätta tillgångar,
motsvarande per medlem räknat minst summan av förvaltningskostnader
per medlem under det sistförflutna räkenskapsåret och en tredjedel av det
genomsnittliga ersättningsbelopp kassan utgivit per ersättningsdag och
medlem under det sistförflutna räkenskapsåret, efter avdrag för preliminär
skatt, multiplicerat med det genomsnittliga antalet ersättningsdagar per
medlem un der de fem senaste åren.
om särskilda skäl föreligger, får arbetsmarknadsstyrelsen föreskriva att
såsom fond skall avsättas annat belopp än som följer av första stycket.
intill dess kassan varit i verk samhet under fem år, skall arbetsmarknads
styrelsen årligen bestämma fondens minimibelopp.
utbetalning av ersättning får ej påbörjas, förrän arbetsmarknadsstyrel
sen med hänsyn till kassans tillgångar samt kassans ekonomiska ställning i
övrigt lämnat medgivande till det.
överskott på ve rksamheten skall tillföras fonden.
fonden får tas i ansprå k endast i den mån kassans inkomster ej förslår
till täckande av kassans löpande utgifter.
kapitalplacering
57 § fondens tillgångar skall redovisas i en eller flera av följande former
i. obligationer som utfärdats av staten, kommun. sveriges allmänna hy-
poteksbank eller konungariket sveriges stadshypotekskassa.
902 senaste lydelse 1976: 828.
¬
2. obligationer som garanterats av staten elle r kommun, sfs 1982:432
3. obligationer eller andra för den allmänna rörelsen avsedda förskriv
ningar, som offentligen utbjudits av svenskt bankaktiebolag, sveriges in
vesteringsbank aktiebolag eller nordiska investeringsbanken, med u ndan
tag av så dana förskrivningar, som medför rätt till betalning först efter ut
färdarens övriga fordringsägare (förlagsbevis),
4. andra skuldförbindelser som utfärdats eller garanterats av staten eller
kommun eller som utfärdats av riksbanken, bankaktiebolag, sparbank eller
centralkassa för jordbrukskredit,
5. intill högst en femtedel av fondens tillgångar i skul dförbindelser, för
vilka kassan har säkerhet i form av panträtt på grundval av inteckning i an
nan fastighet än industrifastighet eller i tom trätt inom tre qärdedelar av se
nast faststä llda taxeringsvärde, varvid i ta xeringsvärdet på jordbruksfas
tighet icke får medräknas taxeringsvärdet på växande skog; dock skall
byggnad, för att inteckning i f astigheten skall godkännas, vara brandför-
säkrad i svens k försäkringsanstalt eller i utländsk försäkringsanstalt med
rätt att driva försäkringsrörelse här i landet, eller
6. med arbetsmarknadsstyrelsens medgivande i fastighet, avsedd för
kassans verksamhet, varvid i fråga om brandförsäkring skall gälla vad som
anges i 5.
utan hinder av första stycket får ett belopp, som motsvarar högst en
tiondel av fonden, redovisas i andra värdehandlingar än som avses i första
stycket 1 -6, dock ej i aktier eller andelar i aktiefo nd.
styrelse och flrmateckning
58 § bestämmelserna i 21-23 §§, 25-30 §§ och 32-37 §§ lagen
(1951:308) om e konomiska föreningar gäller i tillämpliga delar i fråga om
erkänd arbetslöshetskassa med följande avvikelser, nämligen
1. att styrelseledamot ej får utses för längre tid än fyra år, dock att ar
betsmarknadsstyrelsen får medge att mandattiden omfattar längre tid,
2. att anställd hos kassan ej får vara styrelseordförande,
3. att arbetsmarknadsstyrelsen efter förslag av kassan skall utse en sty
relseledamotjämte suppleant för honom,
4. att sådan ledamot och suppleant har rätt att för uppdragets fullgöran
de uppbära ersättning med belopp som arbetsmarknadsstyrelsen bestäm
mer.
vid tillämpningen av 37 § näm nda lag skall iakttagas att hänvisningen till
9 § skall avse 48 § denna lag.
59 § styrelsen skall särskilt tillse
att kassans verksamhet organiseras och drives på sätt som bäst tillgodo
ser medlemmarnas och övriga förmånsberättigades intressen,
att kassans bokföring fullgöres i öv erensstämmelse med lag och givna
föreskrifter samt
att medelsförvaltningen är ordnad på ett betryggande sätt.
styrelsen skall hålla sig fortlöpande underrättad om de förhållanden som
kan ha betydelse för kassans verksamhet och ekonomiska ställning.
finnes anledning antaga att kassan ej kan fullgöra sina utfästelser eller
att k assans ställning kommer att fortgående försämras eller kan s tadgarna 903
¬
sfs 1982:432 av annan orsak ej längre anses svara mel de allmänna kraven enligt 45 §,
åligger det styrelsen att till föreningsstämman så snart det kan ske föreslå
stadgeändring eller annan lämplig åtgärd.
räkenskaper och årsredovisning
60 § bestämmelserna i 38 § första och qärde-sjätte styckena lagen
(1951: 308) om ekonomiska föreningar tillämpas också på erkänd arbetslös
hetskassa. vad som sägs där om skyldighet att sända in handlingar till läns
styrelse gäller dock ej. resultaträkning och balansräkning i årsredovisning
och i årsbokslut enligt bokföringslagen (1976: 125) skall upprättas enligt be
stämmelserna i sist nämnda lag, om annat inte följer av 61 § denna lag eller
av föreskrift som har meddelats med stöd av nämnda paragraf.
61 § räkenskapsavslutning skall ske för kalenderår.
1 balansräkning en skall s om skuld upptagas ett belopp, som minst mot
svarar det för kassan föreskrivna lägsta fondbeloppet.
regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, arbetsmarknadssty
relsen får utfärda närmare föreskrifter om arbetslöshetskassas löpande
bokföring, årsbokslut och årsredovisning samt därvid, om särskilda skäl
föreligger, meddela regler som avviker från bokföringslagen (1976: 125).
revision
62 § bestämmelserna i 45 § och 46 § i mom. samt 49-51 §§ lagen
(1951: 308) om ekonomiska föreningar gäller i tillämpliga del ar i fråga om
erkänd arbetslöshetskassa med följande avvikelser, nämligen
1. att styrelsens förvaltning och kassans räkenskaper skall granskas av
minst två revisorer,
2. att revisor får utses för tid till och med den ordinarie stämma som
skall äga rum under tredje räkenskapsåret efter det han utsetts.
63 § är erkänd arbetslöshetskassas verksamhet av stor omfattning eller
föreligger annars särskilda skäl till det, kan arbetsmarknadsstyrelsen före
skriva att minst en av revisorerna skall vara auktoriserad revisor eller god
känd revisor.
när revisor eller revisorssuppleant utsetts skall anmälan därom oför-
dröjiigen göras till arbetsmarknadsstyrelsen genom kassastyrelsens för
sorg, om han valts på fö reningsstämma. närmare föreskrifter i fråga om
sådan anmälan meddelas av arbetsmarknadsstyrelsen.
föreningsstämma
64 § vid handhavandet av erkänd arbetslöshetskassas angelägenheter
kan me dlemmarna företrädas av valda ombud.
ombuden utövar sina befogenheter vid ombu dsmöte. detta skall anses
som föreningsstämma.
9(j4 ombud skall vara medlem i kassan . när särskilda skäl föreligger till det,
¬
får dock arbetsmarknadsstyrelsen medge att även annan än medlem får va- sfs 1982:432
ra ombud.
bestämmelserna om föreningsstämma i 53—60 §§ och 61 § första och
andra styckena lagen (1951:308) om ekonomiska föreningar gäller i till
lämpliga delar i fråga om erkänd arbetslöshetskassa. arbetsmarknadssty
relsen får dock medge att ordinarie föreningsstämma skall hållas vid annan
tidpunkt än före den i juli. vid tillämpningen av bestämmelserna i nämnda
lag skall iakttagas att vad där sägs om länsstyrelsen i stället skall avse ar
betsmarknadsstyrelsen.
arbetsmarknadsstyrelsen kan medge, att kassa håller ordinarie för
eningsstämma endast vartannat eller vart tredje år, och meddelar i sådant
fall de föreskrifter som behövs med anledning därav.
65 § ärende, som ej angivits i kallelse till stämma och som ej särskilt
meddelats medlemmarna enligt föreskrift i stad garna, får avgöras på stäm
man endast om ärendet enligt denna lag eller stadgarna skall förekomma på
stämman eller omedelbart föranledes av ärende som skall avgöras där. an
nat ärende än som avses i 67. 71, 83 eller 88 § får dock utan att ärendet an
givits i kallelse avgöras på ordinarie stämma, om tre qärdedelar av de när
varande samtycker till det.
utan hinder av första stycket kan på föreningsstämma beslutas att extra
stämma skall utlysas förbehandling av visst ärende.
talan mot styrelseledamot, re visor, föreningsmedlem eller röstberättigad
66 § bestämmelserna i 6 3-66 §§ lagen (1951:308) om ekonomiska för
eningar äger mot svarande tillämpning på erkänd arbetslöshetskassa.
ändring av stadgar m. m.
67 § beslut om ändring av erkänd arbetslöshetskassas stadgar är giltigt
endast om det vid föreningsstämma biträtts av minst tre qärdedelar av de
röstande.
innebär ändring av stadgarna att dessas innehåll anpassas till tvingande
bestämmelse i denna lag, får beslut om ändringen fattas av kassans styrel
se.
för att beslut om stadgeändring skall bli giltigt fo rdras utöver vad som
anges i först a och andra styckena att arbetsmarknadsstyrelsen godkänner
beslutet.
är för giltighet av beslut om stadgeändring något ytterligare villkor be
stämt i sta dgarna, skall det också iakttagas.
68 § bestämmelserna i 67 § äger motsvarande tillämpning på beslut om
att erkänd arbetslöshetskassa skall träda i likvidation i a nnat fall än när
förhållande inträffat som medför att kassan enligt stadgarna skall upphöra
med sin verksamhet eller när kassans medlemsantal nedgått under före
skrivet antal. detsamma gäller beslut under likvidation, om överlåtelse av
kassans rörelse eller beslut av överlåtande kassa om godkännande av
fusionsavtal enligt 88 §.
905
¬
sfs 1982:432 69 § beslut om ändring av erkänd arbetslöshetskassas stadgar skall oför-
dröjligen anmälas för registrering och får ej gå i verkställighet innan regi
strering skett. vid anmälningen skall fogas två avskrifter av protokoll som
förts i ärend et.
beslut som avses i 67 eller 68 § första punkten får ej underställas arbets
marknadsstyrelsen för godkännande annat än genom beslutets anmälan för
registrering.
beslut som avses i 68 § andra punkten skall genast underställas arbets
marknadsstyrelsen för godkännande. vid a nmälningen skall fogas avskrift
av protokoll, som förts i ären det, och av de på föreningsstämma i ärendet
framlagda handlingarna.
likvidation och upplösning
70 § erkänd arbetslöshetskassa skall träda i likvidation, när förhållande
inträffar, på grund varav kassan enligt bestämmelse i stadgarna skall upp
höra med sin verksamhet.
nedgår erkänd arbetslöshetskassas medlemsantal under det minsta an
tal. som skall gälla för kassan, skall styrelsen omedelbart anmäla det till ar
betsmarknadsstyrelsen, som prövar om kassan skall få fortsätta sin verk
samhet. lämnas medgivande härtill föreskriver arbetsmarknadsstyrelsen
de villkor som skall gälla och bestämmer nytt minsta antal medlemmar för
kassan. beslutar arbetsmarknadsstyrelsen att ej medge kassan att fortsätta
verksamheten, skall kassan träda i likvidation.
71 § har erkänd arbetslöshetskassa beslutat träda i likvidation eller skall
likvidation ske av anledning som anges i 70 eller 87 §, skall en eller flera
likvidatorer väljas på föreningsstämma för att verkställa likvidationen. i
stadgarna kan vara bestämt att därutöver en eller flera likvidatorer skall
tillsättas i annan ordning.
72 § har sådant förhållande inträffat som påkallar likvidation enligt 70
eller 87 § och har ej inom sex veckor därefter i registret införts uppgift om
att kassan trätt i likvidation, skall rätten på ansökan av styrelseledamot el
ler medlem eller på anmälan av arbetsmarknadsstyrelsen och efter kassans
hörande förklara att kassan skall träda i likvidation. rätten skall därvid
förelägga kassan att inom viss tid, ej understigande sex veckor, till rätten
inge bevis om registrering att kassan utsett en eller flera likvidatorer vid
påföljd att annars en eller flera likvidatorer förordnas av rätten.
73 § saknar erkänd arbetslöshetskassa till registret anmäld behörig sty
relse, kan styrelseledamot, kassamedlem eller borgenär eller annan, vars
rätt kan vara beroende av att det finns någon som kan f öreträda kassan,
ansöka hos rätten att kassan skall förklaras skyldig att träda i likvidation.
arbetsmarknadsstyrelsen kan hos rätten göra anmälan om sådant förhål
lande som nu sagts.
bestämmelserna i 72 § tredje och fjärde styckena lagen (1951:308) om
ekonomiska föreningar äger motsvarande tillämpning på ansöka n eller an-
905 mälan enligt förs ta stycket.
¬
74 § utser erkänd arbetslöshetskassa ej likvidatorer, fastän sådant för- sfs 1982:432
hållande inträffat som enligt 70 eller 87 § påkallar likvidation, är de som
med vetskap om förhållandet deltager i beslut om att fortsätta kassans
verksamhet eller handlar på dess vägnar solidariskt ansvariga för uppkom
mande förbindelser.
75 § bestämmelserna i 76 och 77 §§ lagen (1951: 308) om ekonomiska för
eningar äge r motsvarande tillämpning på erkänd arbetslöshetskassa. vid
tillämpningen av 77 § n ämnda lag skall iakttagas att vad där sägs om läns
styrelsen i stället skall avse arbetsmarknadsstyrelsen.
76 § visar likvidator uppenbar motvilja eller försummelse vid fullgöran
de av sitt uppdrag, kan rätten på anmälan av arbetsmarknadsstyrelsen och
efter likvidatorns hörande entlediga honom och förordna annan i hans stäl
le. underrättelse om sådant beslut skall ofördröjligen genom rättens för
sorg avsändas för registrering.
77 § bestämmelserna i 78 och 79 §§ lagen (1951: 308) om ekonomiska för
eningar äger motsvarande tillämpning på erkänd arbetslöshetskassa. vid
tillämpningen av bestämmelserna skall dock iakttagas att vad som i 78 §
nämnda lag sägs om länsstyrelsen i stället skall avse arbetsmarknadsstyrel
sen och att hänvisningen i 79 § nämnda lag till 9 § skall avse 48 § denna lag.
78 § bestämmelserna i 8 0 § lagen (1951: 308) om ekonomiska föreningar
äger motsvarande tillämpning på erkänd arbetslöshetskassa med undantag
av hänvisningen till 47 §.
bestämmelserna i 63 § den na lag om revisor äger motsvarande tillämp
ning på likvid ationsrevisor.
79 § bestämmelserna i 81 § lagen (1951: 308) om ekonomiska föreningar
tillämpas också på erkänd arbetslöshetskassa med undantag av hänvis
ningen till 38 § and ra, tredje och sjunde styckena samt till 39-43 §§.
bestämmelserna i 61 § den na lag om årsredovisning tillämpas också på
slutredovisning.
80 § bestämmelserna i 83 §, 84 § första stycket första och andra punkter
na, andra och tredje styckena samt 85-87, 89 och 90 §§ lagen (1951:308)
om ekonomiska föreningar gäller i tillämpliga delar i fråga om erkänd ar
betslöshetskassa. vid tillämpningen av bestämmelserna skall dock iaktta
gas att hänvisningen i 84 § andra stycket nämnda lag till 73 § skall avse
95 § denna lag och att, i samband med anmälan enligt 90 § nämnda lag, till
arbetsmarknadsstyrelsen skall lämnas avskrifter av förvaltningsberättel
sen jämte redovisningshandlingarna och revisionsberättelsen.
81 § under tid då erkänd arbetslöshetskassa är i likvidation får ej ny
medlem antagas eller förskott på framtida förmåner lämnas. rätt för med
lem att vid avg ång ur kassan få ut de l av dess tillgångar gäller endast om
medlemmen avgått innan likvidationsbeslut fattats av kassan eller medde
lats av domstol. 907
¬
sfs 1982:432 under likvidationen får ej dé fasta avgifter och uttaxerade belopp utkrä
vas eller de försäkringsförmåner utges, som förfallit till betalning sedan be
slutet om likvidationen fattades av kassan eller meddelades av domstol.
arbetsmarknadsstyrelsen kan medge att kassans verksamhet får fortsät
tas under likvidationen, om det kan antagas främja en ändamålsenlig av
veckling av kassan. sådant medgivande får förenas med föreskrifter.
82 § vid e rkänd arbetslöshetskassas likvidation får överlåtelse av kas
sans tillgångar ej ske. föirän den i kallelsen på kassa ns okända borgenärer
utsatta inställelsedagen är förbi och alla kända skulder betalats. till sådana
skulder räknas försäkringsförmån, som förfallit till betalning innan likvida
tionsbeslutet fattats av kassan eller meddelats av domstol, samt sådan obe
tald andel i kassans tillgångar som enligt stadgarna tillkommer medlem,
som avgått före beslutet, eller dennes rättsinnehavare. är skuld till någo n
del tvistig eller ej förfallen och kan betalning därför eller av annan orsak ej
ske, skall medel som fordras för betalningen hållas inne.
83 § om förslag till överlåtelse av kassans rörelse på annan erkänd ar
betslöshetskassa kan åstadkommas, skall likvidatorema utlysa förenings
stämma för behandling av förslaget och på stämman lägga fram anbud som
lämnats på röreisens övertagande.
arbetsmarknadsstyrelsen skall ofördröjligen registrera beslut, varige
nom styrelsen godkänt beslut om överlåtelse av kassas rörelse. när regist
rering skett, skall kassa som övertager rörelsen anses ha inträtt i den likvi
derande kassans rättigheter och skyldigheter. sistnämnda kassas återstå
ende tillgångar och handlingar skall överlämnas till övertagande kassa.
sker ej överlåtelse av kassans rörelse, skall stadgamas bestämmelser
om förfarandet med kassans behållna tillgångar vid dess upplösning tilläm
pas.
84 § har vid erkänd arbetslöshetskassas likvidation tillgångarna förde
lats eller överlämnats till någon som enligt st adgarna är berättigad att över
taga dem, utan att betalning för skuld erlagts eller innehållits, eller förslår
ej innehållna medel till att betala skuld, är den som uppburit något till för
fång för borgenär skyldig att återbära vad han sålunda fått, om kassan ej
kan fullgöra sina förpliktelser. för brist som kan uppkomma när belopp
skall återbäras är likvidatorema ansvariga efter de grunder för skade
ståndsskyldighet som anges i 106, 108 och 109 §§ lagen (1951: 308) om eko
nomiska föreningar.
anser medlem eller annan förmånsberättigad att han vid fördelning av
kassans tillgångar ej fått vad som belöper på honom, skall han väcka talan
mot kassan inom tre månader efter det slutredovisning framlades på för
eningsstämma vid påföljd att han a nnars förlorar sin talan. i fråga om åter
bäringsskyldighet och om likvidators ansvarighet äger första stycket mot
svarande tillämpning.
har medlem eller annan förmånsberättigad ej inom fem år efter det slut
redovisning lades fram på föreningsstämma anmält sig för att lyfta vad han
fått vid fördelningen, har han förlorat sin rätt.
908 85 § kan det antagas att erkänd arbetslöshetskassa som trätt i likvida-
¬
tion saknar tillgångar eller att dessa ej förslår till betalning av likvidations- sfs 1982; 432
kostnaderna, kan rätten på anmälan av likvidatorema och efter arbets
marknadsstyrelsens hörande förklara att likvidationen skall läggas ned och
kassan anses upplöst. när sådan förklaring meddelats, gäller ej 78-84 §§.
tillgång som enligt vad nu sagts ej skall ingå i likvidation skall eft er rättens
förordnande tillfalla allmännyttigt eller därmed jämförligt ändamål.
meddelande om förklaring enligt första stycket skall ofördröjligen ge
nom rättens försorg avsändas för registrering.
86 § bestämmelserna i 93 § och 94 § första stycket lagen (1951: 308) om
ekonomiska föreningar äger motsvarande tillämpning på erkänd arbetslös
hetskassa.
87 § är erkänd arbetslöshetskassa ej i likvidation när dess egendom av-
trädes till k onkurs, äger 81 § m otsvarande tillämpning tills konkursen av
slutats eller kassan trätt i likvidation enligt a ndra stycket. vad där sägs om
likvidationsbeslut skall i stället gälla beslutet om egendomsavträde. vidare
skall iakttagas att utbetalning av dagpenning ej får ske innan konkursen av
slutats.
finns överskott när kassas konkurs avslutas och var kassan ej i likvida
tion då dess egendom avträddes till k onkurs, skall kassan träda i likvida
tion. vad i 81 och 82 §§ sägs om likvida tionsbeslut skall därvid i stället av
se beslutet om egendomsavträde.
fusion
88 § mellan erkända arbetslöshetskassor får avtal träffas om att den ena
kassan (överlåtande kassan) skall uppgå i den andra kassan (övertagande
kassan) på så sätt att dels medlemmarna i den överlåtande kassan enligt
avtalets närmare bestämmelser blir medlemmar i den öv ertagande kassan,
dels den överlåtande kassan utan likvidation upplöses samt alla dess till
gångar och skulder övertages av den övertagande kassan (fusion). fu
sionsavtal får ej verkställas förrän det godkänts av arbetsmarknadsstyrel
sen. sedan avtalet godkänts, skall det registreras. fusionen anses genom
förd, när registrering skett.
registrering
89 § hos arbetsmarknadsstyrelsen skall föras register över erkända ar
betslöshetskassor för inskrivning av de uppgifter, vilka enligt denna lag
skall anmälas för registrering eller i övrigt t as in i regist ret.
ansökan om erkänd arbetslöshetskassas registrering och anmälan för
registrering skall inges eller i betalt brev med posten insändas till arbets
marknadsstyrelsen. ansöknings- och anmälningsskriften med därvid foga
de handlingar skall fö r varje kassa förvaras som bilagor till re gistret.
90 § bestämmelserna i 100 § fö rsta-ljärde och sjätte styckena, 101 och
102 §§ samt 103 § i mom. lagen (1 951: 308) om ekonomiska föreningar äger 909
¬
-rf
sfs 1982:432 motsvarande tillämpning på erkänd arbetslöshetskassa. vid tillämpningen
av bestämmelserna skall iakttagas att vad där sägs om länsstyrelsen i stäl
let skall avse arbetsmarknadsstyrelsen. vidare gäller att registrering skall
vägras, förutom i fall som anges i 10 0 § tredje stycket nämnda lag, även när
medgivande eller godkännande som krävs enligt denna lag ej lämnas.
91 § vid registreringsanmälan som avser beslut om stadgeändring skall
fogas två avskrifter av protokoll som förts i ärend et.
vid re gistrering av erkänd arbetslöshetskassa förses det ena exemplaret
av stadgarna med bevis om registreringen och återställes till kassan.
registreras stadgeändring, förses det ena exemplaret av det protokoll
som innehåller beslutet med bevis om registreringen och återställes till
kassan.
92 § mot den som inhämtat kännedom om vad registret beträffande visst
förhållande innehåller vid den t idpunkt varom är fråga, kan ändring i sam
ma förhållande med laga verkan åberopas endast om han visas ha ägt vet
skap om ändringen.
tillsyn
93 § arbetsmarknadsstyrelsen utövar tillsyn över de erkända arbetslös
hetskassorna, vilka har att ställa sig arbetsmarknadsstyrelsens anvisningar
till efterrättelse.
94 § erkänd arbetslöshetskassa är skyldig att lämna arbetsmarknadssty
relsen eller dess ombud tillträde till föreningsstämma och sammanträde
med kassans styrelse.
95 § arbetsmarknadsstyrelsen kan meddela de erinringar i fråga om er
känd arbetslöshetskassas verksamhet som styrelsen finner påkallade.
arbetsmarknadsstyrelsen skall förelägga erkänd arbetslöshetskassa att
inom viss tid vidtaga de åtgärder som behövs för rättelse, om
1. avvikelse skett från denna lag eller de för kassan gäpande stadgarna
eller de författningar eller föreskrifter i övrigt som gäller för verksamheten,
2. stadgarna ej längre uppfyller de i 45 § angivna krave n,
3. kassans tillgångar ej är tillräckliga, eller
4. annan allvarlig anmärkning kan riktas mot kassans verksamhet.
har föreläggande enligt andra stycket ej efterkommits inom bestämd tid
och har det anmärkta förhållandet ej heller på annat sätt undanröjts, kan
arbetsmarknadsstyrelsen förklara kassan för viss tid förlustig rätten till
statsbidrag helt eller delvis. om skäl därtill föreligger, kan arbetsmark
nadsstyrelsen också hos rätten ansöka om att kassan skall förklaras skyl
dig att träda i likvidation. har sådan ansökan skett, äger bestämmelserna i
72 § tredje stycket lagen (1951; 308) om ekonomiska föreningar motsvaran
de tillämpning.
styrkes ej innan rätten avgör ärendet att meddelat föreläggande efter
kommits, skall rätten förklara, att kassan skall träda i likvidation, och för-
910 ordna en eller flera likvidatorer.
¬
96 § har erkänd arbetslöshetskassa trätt i l ikvidation, kan arbetsmark- sfs 1982:432
nadsstyrelsen förordna likvidator att tillsammans med övr iga likvidatorer
verkställa likvidationen. kassans firma tecknas därvid av denne likvidator
i förening med den eller dem som annars är berättigade att teckna firman.
under kassas likvidation har arbetsmarknadsstyrelsen samma befogen
heter beträffande likvidatorema som i fråga om k assans styrelse.
arbetsmarknadsstyrelsen kan förordna likvidationsrevisor att jämte öv
riga likvidationsrevisorer granska likvidatorernas förvaltning och kassans
räkenskaper under likvidationen.
likvidator och likvidationsrevisor som förordnats enligt denna paragraf
kan utlysa föreningsstämma. sådan likvidator och likvidationsrevisor skall
iakttaga de föreskrifter, som arbetsmarknadsstyrelsen meddelar. arvode
till likvidatorn och l ikvidationsrevisorn betalas av kassan med belopp som
arbetsmarknadsstyrelsen bestämmer. arbetsmarknadsstyrelsen kan när
som helst återkalla uppdraget.
talan mot arbetslöshetskassas och arbetsmarknadsstyrelsens heslut
97 § talan mot beslut av erkänd arbetslöshetskassa föres genom besvär
hos arbetsmarknadsstyrelsen.
98 § talan mot arbetsmarknadsstyrelsens beslut i ärende angående med
lems rätt till ersättning eller medlemskap i erkänd arbetslöshetskassa enligt
denna lag föres genom besvär hos försäkringsdomstolen, om ej annat följer
av lagen (1969: 93) om begräns ning av samhällsstöd vid arbetskonflikt.
beslut som a vses i första s tycket och som ej innebär tillämpning av sist
nämnda lag få r av arbetsmarknadsstyrelsen underställas försäkringsdom
stolens prövning, om det för enhetlig lagtolkning eller rättstillämpning är
av synnerlig vikt att saken prövas av domstolen eller annars särskilda skäl
finns för sådan prövning.
mot arbetsmarknadsstyrelsens beslut enligt denna lag i annat fall än som
avses i första eller andra stycket föres talan hos regeringen genom besvär.
99 § besvär skall inges till den myndighet eller det organ som har medde
lat be slutet. den omständigheten att besvären ingivits eller insänts direkt
till den myndighet som har att pröva besvären utgör dock ej hinder för be
svärens upptagande till prövning, om de inkommit före besvärstidens ut
gång.
beträffande tid för anförande av besvär gäller även i fråga om erkänd ar
betslöshetskassas beslut bestämmelserna i 12 § andra stycket förvaltnings
lagen (1971; 290). besvär över arbetsmarknadsstyrelsens beslut om vägrad
registrering föres sist inom två månader från beslutets dag.
kassas beslut och arbetsmarknadsstyrelsens beslut enligt denna lag län
der till omedelbar efterrättelse, om ej annat angivits i beslutet eller bestäm
mes av myndighet som har att pröva beslutet.
skadestånd
100 § bestämmelserna i 106-109 §§ lagen (1951:308) om ekonomiska
föreningar äger motsvarande tillämpning på erkänd arbetslöshetskassa.
¬
\ ^ • vy
sfs 1982:432 straffbestämmelser
101 § driver arbetslöshetskassa utan att vara registrerad verksamhet
som avses i denn a lag, dömes den som på kassans vägnar deltar i åtgärd el
ler beslut som rör verksamheten till böter eller fängelse i högst sex måna
der.
102 § till böter dömes
1. styrelseledamot, likvidator eller annan som i ansökan om eller anmä
lan för registrering eller i därvid foga de handlingar eller i annan enligt den
na lag till arbe tsmarknadsstyrelsen ingiven handling eller vid lämnande av
begärd upplysning till styrelsen uppsåtligen eller av grov vårdslöshet med
delar oriktig eller vilseledande uppgift,
2. styrelseledamot eller likvidator som uppsåtligen eller av grov vårds
löshet meddelar oriktig eller vilseledande uppgift i hand ling som hålles till
gänglig för medlemmar eller röstberättigade eller framlägges på ombuds
möte.
3. revisor eller likvidationsrevisor som i revisio nsberättelse eller annan
handling, som framlägges på ombudsmöte eller på annat sätt hålles till
gänglig för medlemmar eller röstberättigade, uppsåtligen eller av grov
vårdslöshet meddelar oriktig eller vilseledande uppgift om kassa ns angelä
genheter eller uppsåtligen eller av grov vårdslöshet underlåter att göra an
märkning beträffande förvaltningen, fastän anledning därtill föreligger,
4. revisor, likvidationsrevisor eller revisors eller likvidationsrevisors
medhjälpare som, oaktat han insett eller bort inse att skada kunnat följa
därav, yppar något som kommit till ha ns kännedom vid verkställd gransk
ning utan att det varit nödvändigt för att fullgöra hans uppdrag,
5. styrelseledamot, revisor, likvidator eller annan som ej iakttar eller
fullgör vad som åligger honom enligt 52 § första stycket, 58 § såvitt därige
nom hänvisas till 37 § lagen (1951: 308) om ekonomiska föreningar, 60 § så
vitt därigenom hänvisas till 38 § femte stycket nämnda lag, 62 § såvitt däri
genom hänvisas till 50 § tredje stycket och 51 § fö rsta stycket samma lag,
63 § andra stycket, 64 § såvitt därigenom hänvisas till 55 § tredje stycket
samma lag, 69 § första eller tredje stycket, 70 § andra stycket första punk
ten. 77 § såvitt därigenom hänvisas till 79 § första eller andra stycket sam
ma lag, 78 § för sta stycket såvitt därigenom hänvisas till 80 § tredje styc
ket, jämfört med 50 § tredje stycket samma lag, 79 § första stycket såvitt
därigenom hänvisas till 81 § andra stycket första punkten samma lag, 80 §
såvitt därigenom hänvisas till 89 § f örsta stycket och 90 § fö rsta stycket
samma lag. 93 § eller 95 §.
103 § är gärning som a vses i 101 och 102 §§ belagd med straff i brotts
balken, dömes ej till ansvar enligt denna lag.
särskilda bestämmelser
104 § bestämmelserna i 11 4 och 115 §§ lag en (195 i: 308) om ekonomiska
föreningar äger motsvarande tillämpning pä erkänd arbetslöshetskassa.
912
¬
105 § de närmare föreskrifter som behövs för tillämpningen av denna lag sfs 1982:432
meddelas av regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, av arbets
marknadsstyrelsen.
denna lag träder i kraft den i j uli 1982. vid avstängning s om grundar sig
på en händelse som har inträffat före den 1 juli 1982 gäller 30 och 31 §§ i de
ras äldre lydelse.
på regeringens vägnar
ingemar e liasson
stig jansson
(arbetsmarknadsdepartementet)
¬
Viktiga lagar inom arbetsrätten
JP Infonets arbetsrättsliga tjänster
JP Infonets arbetsrättsliga tjänster
Hanterar du arbetsrättsliga frågeställningar i ditt arbete? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd för såväl arbetsrättsjurister och fackliga ombudsmän som chefer och personalansvariga. Här hittar du allt för att hålla dig uppdaterad inom arbetsrättens område. Se allt inom arbetsrätt.