820257.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
lag sfs 1982:257
om ändring i sjöarbetstidslagen (1970:105); utkom från trycket
den 18 maj 19 82
utfärdad den 1 april 1982.
enligt riksdagens beslut' föreskrivs att 2, 3, 6 och 16 §§ sjöarbetstidsla
gen (1970:105) skall ha nedan angivna lydelse.
2 från lagens tillämpning undantages skeppstjänst som utföres av
befälhavare, om utom denne minst tre personer är anställda på fartyget,
maskinchef, om hans skeppstjänst ej är indelad i vak ter,
främste styrman, om hans skeppstjänst ej är indelad i vak ter,
föreståndare för ekonomiavdelning, om utom denne minst sex personer
är anställda inom avdelningen,
läkare,
musiker,
den som är anställd uteslutande för att meddela undervisning,
medlem av redarens familj, om fartygets bruttodräktighet understiger
500.
från lagens tillämpning undantages även skeppstjänst på
fiskefartyg när det användes som sådant och fartyg som användes till
verksamhet omedelbart förbunden med fiske,
räddningsfartyg när det användes som sådant,
lustfartyg.
ytterligare undantag från lagens tillämpning får göras genom kollektiv
avtal, som på arbetstagarsidan slutits eller godkänts av organisation, vil
ken är att anse som central arbetstagarorganisation enligt lagen (1976: 580)
om medbestämmande i arbetslivet.
regeringen få r förordna, att denna lag ej skall gälla på staten tillhörigt
fartyg. om synnerliga skäl föreligger, får regeringen eller myndighet som
regeringen bestämmer även i övrigt medge undantag från tillämpningen av
lagen.
3 § 1 denna lag förstås med
sjöman: den som utför skeppstjänst för vilken lagen gäller,
ekonomipersonal: personal som är anställd för besättningens eller passa
gerarnas förplägning eller uppassning, för andra sysslor som har samband
med sådant arbete eller för expeditionsgöromål eller annan liknande tjänst
göring,
dagman: sjöman vars skeppstjänst ej är indelad i vak ter och som ej till
hör radio- eller ekonomipersonalen,
passagerarfartyg: fartyg som har passagerarfartygscertifikat,
dygn: tiden från klockan o till klockan 24,
vecka: en fast period av sju på varandra följande dygn,
oavbruten gång: färdsätt som kännetecknas av att fartyget ej anlöper
hamn eller annars kommer i berörin g med land under längre tid än 2 tim
mar vid något tillfälle,
' prop. 1981/82: 87, tu 18, rskr 176.
2 senaste lydelse 1976:586. 587
\
¬
\
sfs 1982:257 lokalfart; resa till eller från svensk hamn med fartyg, vars bruttodräktig-
het understiger 500, vilken unde r vanliga förhållanden ej kräver mer än 12
timmars oavbruten gång,
närfart: fart, dock ej lokalfart, inom sveriges sjöterritorium eller annars i
östersjön eller med denna i sjöfartsförbind else varande farvatten innanför
linjen trondheimsfjorden-shetlands nordpynt, därifrån västerut till 11°
västlig longitud, därifrån längs denna longitud över irlands västkust till 48°
nordlig latitud och därifrån österut längs denna latitud till brest,
oceanfart: fart bortom den för närfart angivna linjen.
fartyg anses under resa hela tiden användas i de n vidsträcktaste fart
som resan omfattar. hänsyn tages dock ej till sådan oförutsedd utsträck
ning av resan som föranledes av storm, sjöskada eller annan nödsituation.
förordnande enligt 1 kap. 11 § tredje stycket lagen (1965; 719) om säker
heten på fartyg gäller även vid tillämpningen av sjöarbetstidslagen i den
mån förordnandet har betydelse för tillämpningen.
vid beräkning av arbetstid undantages, utom i fall som av ses i 8 §, dels
måltidsrast, dels annat uppehåll i skeppstjänsten, om sjömannen enligt för
mans besked får avlägsna sig från arbetsplatsen under uppehållet och detta
varar minst i timme.
6 § på fartyg, vars bruttodräktighet understiger 500, får i närfart den or
dinarie arbetstiden för sjöman som avses i 5 § uppgå till högst 24 timmar
under två dygn i föl jd när fartyget är till sjöss.
under dygn då fartyget går från eller kommer till hamn får den ordinarie
arbetstiden uppgå till högst 8 timmar, om fartyget ligger i hamn minst halva
dygnet. är fartyget till sjöss eller annars under gång större delen av sådant
dygn, får den arbetstid tillämpas som motsvarar arbetstiden enligt första
stycket med den begränsningen att den ordinarie arbetstiden medan farty
get ligger i hamn ej får överstiga den tid som återstår när från 9 timmar dras
den ordinarie arbetstid som sjömannen redan fullgjort under dygnet.
för sjöman som omfattas av första och andra styckena får den ordinarie
arbetstiden under en fast period av två veckor ej överstiga 112 timmar.
första-tredje styckena gäller ej sjöman som tillhör maskinpersonalen,
om fartygets maskinstyrka överstiger 550 effektiva hästkrafter.
16 § befälhavare skall se till att ett exemplar av denna lag finns tillgäng
ligt på farty get, om delta har en bruttodräktighet av minst 25.
denna lag träder i kraft den 18 juli 1982 . vid tillämpningen av lagen av
ses med br uttodräktighet det bruttodräktighetstal som anges i det mätbrev
som gäller för fartyget.
på regeringens vägnar
claes elmstedt
s-e sigfridsson
(kommunikationsdepartementet)
588
¬
Viktiga lagar inom arbetsrätten
JP Infonets arbetsrättsliga tjänster
JP Infonets arbetsrättsliga tjänster
Hanterar du arbetsrättsliga frågeställningar i ditt arbete? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd för såväl arbetsrättsjurister och fackliga ombudsmän som chefer och personalansvariga. Här hittar du allt för att hålla dig uppdaterad inom arbetsrättens område. Se allt inom arbetsrätt.