SFS 1988:50
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
Xi)W'
Lag
SFS 1988:50
om �ndring i sj�arbetstidslagen (1970:105);
utkom fr�n trycket
den 16 februari 1988
Utf�rdad den 28 januari 1988.
Enligt riksdagens beslut' f�reskrivs i fr�ga om sj�arbetstidslagen
(1970:105)
it^y'
dels att 3 och 17 �� skall ha f�ljande lydelse,
dels att det i lagen skall inf�ras en ny paragraf, 21 �, av f�ljande lydelse.
' Prop, 1987/88; 3. TU 4. rskr. 42.
�
\
SFS 1988:50
3
I denna lag f�rst�s med
^ .1
sj�man: den som utf�r skeppstj�nst f�r vilken lagen g�ller,
f
ekonomipersonal: personal som �r anst�lld f�r bes�ttningens eller pass�^
geramas f�rpl�gning eller uppassning, f�r andra sysslor som har samband
med s�dant arbete eller f�r expeditionsg�rom�l eller annan liknande tj�nst�
g�ring,
dagman: sj�man vars skeppstj�nst ej �r indelad i vakter och som ej
tillh�r radio- eller ekonomipersonalen,
passagerarfartyg: fartyg som har passagerarfartygscertifikat,
dygn: tiden fr�n klockan O till klockan 24,
vecka: en fast period av sju p� varandra f�ljande dygn,
oavbruten g�ng: f�rds�tt som k�nnetecknas av att fartyget ej anl�per
hamn eller annars kommer i ber�ring med land under l�ngre tid �n 2
timmar vid n�got tillf�lle,
i
lokalfart: resa till eller fr�n svensk hamn med fartyg, vars bruttodr�ktig-
het understiger 500, vilken under vanliga f�rh�llanden ej kr�ver mer �n 12
timmars oavbruten g�ng,
n�rfart: fart, dock ej lokalfart, inom Sveriges sj�territorium eller annars i
�stersj�n eller med denna i sj�fartsf�rbindelse varande farvatten innanf�r
linjen Trondheimsfjorden-Shetlands nordpynt, d�rifr�n v�sterut till .llr^
v�stlig longitud, d�rifr�n l�ngs denna longitud �ver Irlands v�stkust till 48�
nordlig latitud och d�rifr�n �sterut l�ngs denna latitud till Brest,
- /
oceanfart: fart bortom den f�r n�rfart angivna linjen.
, i /n
Fartyg anses under resa hela tiden anv�ndas i den vidstr�cktaste fart
som resan omfattar. H�nsyn tages dock ej till s�dan of�rutsedd utstr�ckr
ning av resan som f�ranledes av storm, sj�skada eller annan n�dsituation.
F�rordnande enligt 1 kap. 8� andra meningen fartygss�kerhetslagen
(1988:49) g�ller �ven vi till�mpningen av sj�arbetstidslagen i den m�n
f�rordnandet har betydelse f�r till�mpningen.
Vid ber�kningen av arbetstid undantages, utom i fall som avses i 8 �, dels
m�ltidsrast, dels annat uppeh�ll i skeppstj�nsten, om sj�mannen enligt
f�rmans besked f�r avl�gsna sig fr�n arbetsplatsen under uppeh�llet och
detta varar minst 1 timme.
17
Tillsyn �ver efterlevnaden av denna lag och f�reskrifter f�r till�mp�
ningen av lagen ut�vas av myndighet som regeringen best�mmer. D�rvid
�ger 10 kap. och 13 kap. 1-3 �� fartygss�kerhetslagen (1988:49) motsva�
rande till�mpning.
Anteckningar om arbetstid skall h�llas tillg�ngliga vid tillsynsf�ir�tt-
ning.
154
21 � Regeringen eller den myndighet som regeringen best�mmer f�r
meddela s�rskilda f�reskrifter f�r totalf�rsvaret med avvikelse fr�n denna
lag. F�reskrifter som avser f�rh�llandet mellan enskilda eller som annars
m�ste meddelas i lag f�r doc k inte meddelas med st�d av denna paragraD
-i'
.'"A.
^ Senaste lydelse 1982: 257.
^ Senaste lydelse 1975:729.
�
Denn� lag tr�der i kraft den 1 juli 1988.
"
SFS 1988:50
P� regenngens vagnar
't;
ROINE CARLSSON
Peter L�fmarck
(Kommunikationsdepartementet)
�