700105.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
1970 • nr 105 utkom från trycket den 12 maj 1970
nr 105
sjöarliets tidslag;
given stockholms slott den 10 april 1970.
v i gustaf adolf, med guds nåde, sveriges, götes och
v e n d e s konung, göra v e t e r 1 i g t: att vi, med nksdagen^, funnit
gott förordna som följer.
inledande bestämmelser
1 §
denna lag äger, med de inskränkningar som anges i 2 §, tillämpning på
skeppstjänst.
med s keppstjänst förstås i denna lag arbete som person, vilken är anställd
på svenskt fartyg, för fartygets räkning eller eljest på grund av förmans
uppdrag utför ombord på fartyget eller på annat ställe.
2 §
från lagens tillämpning undantages skejdpstjänst som utföres av
befälhavare, om utom denne minst tre personer är anställda på fartj^get,
maskinchef, om hans skeppstjänst ej är indelad i vakter,
främste styrman, om hans skeppstjänst ej är indelad i vakter,
föreståndare för ekonomiavdelning, om utom denne minst sex personer
är anställda inom avdelningen,
läkare,
musiker,
den som är anställd uteslutande för att meddela undervisning,
medlem av redarens familj, om fartygets brultodräktigbet undersliger öoo
registerton.
från lagens tillämpning undantages även skeppstjänst på
fiskefartyg när det användes som sådant och fartyg som användes till
verksamhet omedelbart förbunden med fiske,
räddningsfartyg när det användes som sådant,
lustfartyg.
ytterligare undantag från lagens tillämpning får göras genom kollektiv
avtal, som på arbetstagarsidan slutits eller godkänts av organisation, vilken
är att anse som huvudorganisation enligt lagen (1936:506) om förenings-
ocb förhandlingsrätt.
konungen får förordna, att denna lag ej skall gälla på staten tillhörigt far
tyg. om synnerliga skäl föreligger, får konungen eller myndighet som ko
nungen bestämmer även i övrigt medge undantag från tillämpningen av
lagen.
' prop. 1970: 29, 2lu 17, rskr 127.
27—7000f(0. svensk fvrfaltniiujssamlinq 1070
(c'
¬
u s
på fartyg, vars briillodråklighet nndersliger 500 regislerton, får i närfart
den ordinarie arljetstiden för sjöman som avses i 5 g uppgå till högst 24
timmar under två dygn i följd när fartyget är till sjöss.
^1
240 1970 . nr 105
3 §
i denna lag förstås med
sjöman: den som utför skeppstjänst för vilken lagen gäller,
ekonomipersonal: personal som är anställd för besättningens eller passa
gerarnas förplägning eller uppassning, för andra sysslor som har samband
med sådant arbete eller för expeditionsgöromål eller annan liknande tjänst-
goring,
dagman: sjöman vars skeppstjänst ej är indelad i vakter och som ej till
hör radio- eller ekonomipersonalen,
passagerarfartyg: fartyg som har passagerarfartygscer ti fikat,
dygn: tiden från klockan o till klockan 24,
vecka: en fast period av sju på varandra följande dygn,
oavbruten gång: färdsätt som kännetecknas av att fartyget ej anlöper
hamn eller annars kommer i beröring med land under längre tid än 2 tim
mar vid något tillfälle,
lokalfart: resa till eller från svensk hamn med fartyg, vars bruttodräktig-
het understiger 500 registerton, vilken under vanliga förhållanden ej kräver
mer än 12 timmars oavbruten gång,
närfart: fart, dock ej lokalfart, inom sveriges sjöterritorium eller annars
i ö stersjön eller med denna i sjöfartsförbindelse varande farvatten innanför
linjen trondheimsfjorden—shetlands nordpynt, därifrån västerut till 11°
västlig longitud, därifrån längs denna longitud över irlands västkust till 48°
nordlig latitud och därifrån österut längs denna latitud till brest,
oceanfart: fart bortom den för närfart angivna linjen.
fartyg anses under resa hela tiden användas i den vidsträcktaste fart som
resan omfattar. hänsyn tages dock ej till sådan oförutsedd utsträckning av
resan som föranledes av storm, sjöskada eller annan nödsituation.
förordnande enligt 1 kap. 10 § tredje stycket lagen (1965:719) om sä
kerheten på fartyg gäller även vid tillämpningen av sjöarbetstidslagen i den
mån förordnandet har betydelse för tillämpningen. ^111
vid beräkning av arbetstid undantages, utom i fall som avses i 8 §, dels
måltidsrast, dels annat uppehåll i skeppstjänsten, om sjömannen enligt för
mans besked får avlägsna sig från arbetsplatsen under uppehållet och detta
varar minst 1 timme.
'^5 ordinarie nrbeisiid i ocean- och närfart
4 § ,
i ocean- och närfart får den ordinarie arbetstiden för dagman uppgå till
högst 8 timmar om dygnet och 40 timmar i veckan. ^ 'ca sitt
5 §
för vaktindelad sjöman som ej lillhör ekonomipersonalen och för sjö-
man som tillhör radiopersonalen får den ordinarie arbetstiden i ocean- ocli
närfart uppgå till högst 8 timmar om dygnet, om ej annat följer av 6 §• '
der fartygets uppehåll i hamn får den ordinarie arbetstiden ej heller över
stiga 40 timmar i veckan. vid tillämpning av andra punkten medräknas ej
dygn under vilket fartyget går från eller kommer till hamn.
6 §
%
¬
1970 • nr 105 241
under dygn då fartyget går från eller kommer till lianiii får den ordinarie
arbetstiden uppgå till högst 8 timmar, om fartyget ligger i hamn minst halva
dygnet. är fartyget till sjöss eller annars under gång större delen av sådant
dygn» får den arbetstid tillämpas som motsvarar arbetstiden enligt första
stycket med den begränsningen att den ordinarie arbetstiden medan fartyget
ligger i hamn ej får överstiga den tid som återstår när frän 9 timmar dras
den ordinarie arbetstid som sjömannen redan fullgjort under dygnet.
för sjöman som omfattas av första och andra styckena får den ordinarie
arbetstiden under en fast period av två veckor ej överstiga 112 timmar.
första—tredje styckena gäller ej sjöman som tillhör maskinpefsonalen,
om fartygets maskinstyrka överstiger 550 effektiva hästkrafter.
7 §
för sjöman som tillhör ekonomipersonalen får den ordinarie arbetstiden
i ocean- och närfart uppgå till
a) på passagerarfartyg högst 9 timmar om dygnet och 56 timmar i vec
kan,
b) på annat fartyg högst 8 timmar om dygnet.
ordinarie arbetstid i lokalfart
8 §
1 lokalfart inom svensk hamn får den ordinarie arbetstiden uppgå till högst
9 timmar om dygnet och 40 timmar i veckan, raster ej inräknade.
när det behövs med hänsyn till arbetets natur eller arbetsförhållandena
i övrigt, får annan ordinarie arbetstid tillämpas, om tiden under en fast
period av högst fyra veckor ej överstiger 40 timmar i veckan i genonisnitt.
9 §
i lokalfart utom svensk hamn får den ordinarie arbetstiden uppgå till
högst 10 timmar om dygnet och 56 timmar i veckan.
vederlag, övertid m. m.
10 §
överstiger den ordinaiåe arbetstiden
a) 40 timmar i veckan i fall på ^^lket 5, 7 eller 9 § äger tillämpning,
b) 80 timmar under en fast period av två veckor i fall på vilket 6 § äger
tillämpning,
skall för överskjutande tid utgå vederlag i form av fritid i hamn eller
pä annat sätt enligt vad som fastställts i kollektivavtal, som tillkommit i
den ordning som anges i 2 § tredje stycket.
från den tid för vilken vederlag utgår avräknas ledighet som sjömannen
åtnjutit enligt 51 § tredje stycket sjömanslagen (1952: 530).
11 §
utöver skeppstjänst under den ordinarie arbetstid som är medgiven en
ligt 4—9 §§ eller den längre ordinarie arbetstid som är överenskommen i
kollektivavtal, vilket tillkommit i den ordning som anges i 2 § tredje stycket,
får skeppstjänst på övertid åläggas sjöman under högst 13 timmar i veckan
och, om så medges i sådant kollektivavtal, ytterligare högst 5 timmar i
veckan.
övertidsarbete bör ej förekomma regelbundet.
\
¬
242 1970 • nv 105
frän den i första stycket föreskrivna begränsningen undantages skepps
tjänst på övertid som är nödvändig för
a) att avvärja hotande fara för fartyg, liv eller gods,
b) att lämna hjälp enligt 62 § andra stycket, 222 eller 223 § sjölagen
(1891:35 s. 1),
c) att deltaga i sådan övning med säkerhetsanordningar som skall före
tagas enligt lag eller annan författning,
d) nödvändig vakttjänst i hamn,
e) åtgärd som påkallas av myndighet i hamn,
f) åtgärd som föranledes av att besättningen blivit minskad under re
san,
g) annan åtgärd som ej kan tåla uppskov och som ej kunnat planeras
alt utföras på annan tid.
12 §
sjöman lär åläggas högst 16 timmars skeppstjänst under 24 timmar i
följd.
sjöman skall under 24 timmar i följd beredas tillfälle alt vila under sam
manhängande tid av tillräcklig längd.
den som ålägger anställd arbetstid i skeppstjänst skall taga skälig hänsyn
till arbetstid i annat arbete som den anställde utför för samma arbetsgivare.
skeppstjänst, som avses i 11 § tredje stycket a—c, får åläggas sjöman utan
hinder av första, andra och tredje styckena.
övriga bestämmelser
13 §
från de begränsningar som föreskrives i 4—9 §§ får avsteg göras genom
kollektivavtal, som tillkommit i den ordning som anges i 2 § tredje styc
ket.
14 §
redare, vilken är bunden av kollektivavtal som avses i 2, 10, 11 eller
13 §, får tillämpa avtalet på sjöman, vilken sysselsättes i arbete som avses
med aadalet, även om sjömannen ej är medlem av den avtalsslutande orga
nisationen på arbetstagarsidan. detta gäller dock ej sjöman, som omfattas
av annat tillämpligt kollektivavtal.
15 §
för fartyg skall föras anteckningar om arbetstid enligt föreskrifter av
tillsynsmyndighet som avses i 17 §.
sjöman har rätt att själv eller genom annan taga del av anteckningarna.
samma rätt tillkommer facklig organisation som företräder sjöman på far-
lvget.
§
befälhavare skall se till att ett exemplar av denna lag finns tillgängligt
pä fartyget, om detta har en bruttodräktighet av minst 25 registerton.
17 §
tillsyn över efterlevnaden av denna lag och föreskrifter för tillämpningen
av lagen utövas av myndighet som konungen bestämmer. därvid äger 1 kap.
g—8 och 15 §§, 7 kap. 1 och 16 §§ och 11 kap. 3 § lagen (1965: 719) om sä
kerheten på fartyg motsvarande tillämpning.
anteckningar om arbetstid skall hällas tillgängliga vid tillsynsförrättning.
jj'fiinl
¬
1970 • nr 105 243
. §
befälhavare som uppsåtligeii eller av oaklsamliet använder sjöman till
skeppstjänst i strid mot denna lag eller föreskrift för tillämpningen av lagen
dömes till böter. detsamma gäller den som på grund av arbetsförhållandena
bar den arbetsledande ställning som annars tillkommer befälhavare.
till böter dömes även redare eller annan som i redarens ställe bar haft
befattning med fartyget, om han därvid känt till eller bort känna till över
trädelsen.
19 §
ansvar enligt 18 § skall ej ådömas, om det visas att brist uppkommit i be
manningen under pågående resa och att tillgång till nödvändig bemanning
för att i alla hänseenden anordna skeppstjänsten enligt denna lag ej fun
nits i senast besökta hamn.
har flera medverkat till gärning som avses i 18 §, äger 23 kap. 4 och 5 §§
brottsbalken motsvarande tillämpning.
20 §
till böter dömes den som
1. bryter mot 15 § första stycket eller 17 § andra stycket,
2. i strid mot 15 § andra stycket vägrar någon att taga del av anteck
ningarna,
3. uppsåtligen eller av oaktsambet lämnar oriktig eller vilseledande upp
gift i anteckningar om arbetstid, om ej gärningen är belagd med straff i
brottsbalken.
21 §
den som tagit befattning med tillsyn enligt denna lag får ej obeliörigen
yppa eller nyttja vad han därvid erfarit om yrkeshemlighet, arbetsförfaran
de, affärsförhållande eller förhållande av betydelse för landets försvar. den
som uppsåtligen eller av oaktsambet bryter häremot dömes till böter eller
fängelse i högst ett år. gäller brottet annat än förhållande av betydelse för
landets försvar, får allmänt åtal väckas endast om målsägande anger brottet
till åtal eller åtal är påkallat från allmän synpunkt.
denna lag träder i kraft den 1 januari 1971, då sjöarbelslidslagen (1959:
404) skall upphöra att gälla.
1. den i 4, 5 och 8 §§ och 10 § första stycket a angivna arbetstiden för
vecka skall, i stället för 40 timmar, utgöra 41 timmar 30 minuter under år
1971 och 41 timmar under år 1972.
2. den i 10 § första st3'cket b angivna arbetstiden under en fast period av
två veckor skall, i stället för 80 timmar, utgöra 83 timmar under år 1971 och
82 timmar under år 1972.
3. för tiden till utgången av år 1972 får avsteg göras från punkterna 1 och
2 genom kollektivavtal som tillkommit i den ordning som anges i 2 § tredje
stycket.
4. på fartyg, som sjösatts innan denna lag träder i kraft och vars maskin
styrka understiger 7(10 indikerade hästkrafter, får de i 6 § angivna arbets
tiderna åläggas sjöman som tillhör maskinpersonalen, även om maskinstyr
kan överstiger 550 effektiva hästkrafter.
5. förekommer i lag eller annan författning hänvisning till föreskrift
som ersatts genom bestämmelse i denna lag, tillämpas i stället den nya be
stämmelsen.
i'i imf
¬
244 1970 . nr 105
det alla som vederbör hava sig hörsamligen att efterrätta. till yttermera
aisso hava vi detta med egen hand underskrivit och med vårt kungl. sigill
bekräfta låtit.
stockholms slott den 10 april 1970.
gustaf adolf
(l. s.)
(kommunikationsdepartementet) bengt norling
nr 105, "it ark. slocuholm 1970. kiingl.boktryckeriet, f. a. norslcdlä söner
'a
¬
Viktiga lagar inom arbetsrätten
JP Infonets arbetsrättsliga tjänster
JP Infonets arbetsrättsliga tjänster
Hanterar du arbetsrättsliga frågeställningar i ditt arbete? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd för såväl arbetsrättsjurister och fackliga ombudsmän som chefer och personalansvariga. Här hittar du allt för att hålla dig uppdaterad inom arbetsrättens område. Se allt inom arbetsrätt.