SFS 2016:749 Lag om särskilt skydd mot repressalier för arbetstagare som slår larm om allvarliga missförhållanden
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om s�rskilt skydd mot repressalier f�r arbetstagare
som sl�r larm om allvarliga missf�rh�llanden;
utf�rdad den 16 juni 2016.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs f�ljande.
Lagens till�mpningsomr�de
1 �
Denna lag inneh�ller best�mmelser som ger ett s�rskilt skydd mot
repressalier f�r arbetstagare som sl�r larm om allvarliga missf�rh�llanden i
arbetsgivarens verksamhet. Lagen inskr�nker inte det skydd som kan g�lla p�
annan grund.
Med allvarliga missf�rh�llanden avses brott med f�ngelse i straffskalan
eller d�rmed j�mf�rliga missf�rh�llanden. Det �r tillr�ckligt att arbetstagaren
genom larmet framf�r konkreta misstankar om s�dana allvarliga missf�rh�l-
landen.
2 �
Med arbetstagare j�mst�lls den som utf�r arbete som inhyrd, om larmet
avser f�rh�llanden i inhyrarens verksamhet. I s�dana fall ska med arbets-
givare avses inhyraren.
Med inhyrd avses arbetstagare som lagen (2012:854) om uthyrning av
arbetstagare �r till�mplig p�. Med inhyrare avses detsamma som med kund-
f�retag enligt den lagen.
Avtals ogiltighet
3 �
Ett avtal �r ogiltigt i den utstr�ckning som det upph�ver eller inskr�nker
arbetstagares skydd enligt denna lag.
Vad lagen skyddar mot
4 �
En arbetsgivare f�r inte uts�tta en arbetstagare f�r repressalier p� grund
av att arbetstagaren sl�r larm om allvarliga missf�rh�llanden i arbetsgivarens
verksamhet enligt 57 ��.
Den som i arbetsgivarens st�lle har r�tt att besluta i fr�gor som r�r arbets-
tagaren ska likst�llas med arbetsgivaren vid till�mpningen av f�rsta stycket.
1 Prop. 2015/16:128, bet. 2015/16:AU11, rskr. 2015/16:269.
SFS 2016:749
Utkom fr�n trycket
den 29 juni 2016
2
SFS 2016:749
Olika s�tt att sl� larm
Interna larm
5 �
En arbetstagare har skydd enligt 4 � om arbetstagaren sl�r larm till
arbetsgivaren eller en representant f�r denne, eller genom att anv�nda sig av
interna rutiner f�r rapportering av missf�rh�llanden som g�ller hos arbets-
givaren.
Larm till arbetstagarorganisation
6 �
En arbetstagare har skydd enligt 4 � om arbetstagaren sl�r larm genom
att v�nda sig till sin arbetstagarorganisation.
Externa larm
7 �
En arbetstagare som sl�r larm genom att offentligg�ra uppgifter eller
l�mna uppgifter f�r offentligg�rande, eller genom att v�nda sig till en myn-
dighet, har skydd enligt 4 � om
1. arbetstagaren
a) f�rst slagit larm internt enligt 5 � utan att arbetsgivaren vidtagit sk�liga
�tg�rder med anledning av larmet och i sk�lig utstr�ckning informerat arbets-
tagaren om i vilken omfattning �tg�rder vidtagits, eller
b) av n�got annat sk�l hade befogad anledning att sl� larm externt, och
2. arbetstagaren hade fog f�r det p�st�ende om allvarliga missf�rh�llanden
som larmet avser.
Undantag fr�n skyddet vid brott
8 �
Den arbetstagare som genom att sl� larm g�r sig skyldig till brott har
inte skydd enligt lagen.
Skadest�nd
9 �
En arbetsgivare som bryter mot 4 � ska betala skadest�nd f�r den f�rlust
som uppkommer och f�r den kr�nkning som repressalien inneb�r.
Om talan f�rs med anledning av upps�gning eller avskedande eller annat
f�rfarande som omfattas av lagen (1982:80) om anst�llningsskydd f�r ers�tt-
ning f�r f�rlust som avser tid efter anst�llningens upph�rande under alla f�r-
h�llanden best�mmas till h�gst det belopp som anges i 39 � i den lagen.
Om det �r sk�ligt, f�r skadest�ndet s�ttas ned eller helt falla bort.
Bevisb�rda
10 �
Om den som anser sig ha blivit utsatt f�r repressalier som strider mot
denna lag visar omst�ndigheter som ger anledning att anta att s� �r fallet, �r
det arbetsgivaren som ska visa att s�dana repressalier inte har vidtagits.
R�tteg�ngen
11 �
M�l om till�mpningen av denna lag ska handl�ggas enligt lagen
(1974:371) om r�tteg�ngen i arbetstvister.
3
SFS 2016:749
I s�dana m�l ska som arbetstagare anses ocks� den som utf�r arbete som in-
hyrd. Den hos vilken arbetet utf�rs ska anses som arbetsgivare. Detta g�ller
ocks� n�r reglerna om tvistef�rhandling i lagen (1976:580) om medbest�m-
mande i arbetslivet till�mpas.
N�r n�gon f�r talan ska f�ljande best�mmelser i lagen (1976:580) om med-
best�mmande i arbetslivet till�mpas:
64 � om tidsfrist f�r p�kallande av f�rhandling,
65 � om tidsfrist f�r v�ckande av talan,
66 � om f�rl�ngd tidsfrist f�r den som inte f�retr�ds av en arbetstagar-
organisation, och
68 � om f�rlorad taler�tt p� grund av preskription.
Denna lag tr�der i kraft den 1 januari 2017.
P� regeringens v�gnar
STEFAN L�FVEN
MIKAEL DAMBERG
(Arbetsmarknadsdepartementet)
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2016