SFS 1986:167
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
SFS 1986:167
Utkom från trycket
den 22 april 1986
Lag
om äedriinig i lagen (1922:382) angående ansvariglhiet för
skada 5 följd av InflLfarIt;
utfärdad den 27 februari 1986.
Enligt riksdagens beslut' föreskrivs i fråga om lagen (1922:382) an
gående ansvarighet för skada i följd av luftfart
dels att 4 § skall ha nedan angivn a lydelse,
dels att i lagen skall införas en ny paragraf, 3a§, av nedan angivna
lydelse.
3 a § När ett luftfartyg innehas på grund av kreditköp med förbehåll om
återtaganderätt, är köparen ansvarig enligt denna lag.
När ett luftfartyg innehas med n yttjanderätt, är nyttjanderättshavaren i
stället för ägaren ansvarig, om
1. ägaren och nyttjanderättshavaren har träffat avtal om att ansvaret
skall vila på nyttjanderättshavaren,
2. nyttjanderätten avser en bestämd tid om minst ett år,
3. nyttjanderättshavaren enligt avtalet har rätt att skaffa förare eller
befälhavare eller att använda fartyget för luftfart i förvärvssyfte, och
4. anteckning om nyttjanderätten har gjorts i luftfartygsregistret.
4 §
När ett luftfartyg innehas med nyttjanderätt men 3 a § andra stycket
inte är tillämpligt, är nyttjanderättshavaren solidariskt med ägaren ansva
rig enligt denna lag, om han
1. enligt nyttjanderättsavtalet har rätt att skaffa förare eller befälhavare,
eller
2. trots att han saknar sådan rätt använder sig av en annan förare eller
befälhavare än den som ägaren har anställt och skador inträffar vid ett
sådant tillfälle.
Den ersättning ägaren kan ha gett ut i ett sådant fall som avs es i första
stycket får han kräva åter av nyttjanderättshavaren.
Denna lag träder i kraft de n I januari 1987.
På regeringens vägnar
STEN WICKBOM
Magnus Göransson
(Justitiedepartementet)
312
' Prop. 1984/85:212, TU 1985/86:6, rskr, 1985/ 86:71.
¬