SFS 1985:716 Konsumenttjänstlag;
Utkom från trycket
den 3 september 1985
utfärdad den 11 juli 1985.
Enligt riksdagens beslut' föreskrivs följande.
Inledande bestämmelser
1 § Denna lag gäller avtal om tjänster som näringsidkare i sin yr kesmäs
siga verksamhet utför åt konsumenter huvudsakligen för enskilt ändamål i
fall då tjänsten av ser
1. arbete på lösa saker, dock ej behandling av levande djur,
2. arbete på fast egendom, på byggnader eller andra anläggningar på
mark eller i vatten eller på andra fasta saker, dock ej arbete som avse r
uppförande av byggnader för bostadsändamål eller annat arbete som den
som uppför byggnaden har åtagit sig att utföra i samband därmed,
3. förvaring av lösa saker, dock ej förvaring av levande djur.
2 § Lagen gäller inte
1. tillverkning av lösa saker, utom då konsumenten skall tillha ndahålla
en väsentlig del av materia let,
2. installation, montering eller annat arbete som en näringsidkare utför
för att fullgöra ett avtal om köp av en lös sak,
3. arbete som till fullgörande av ett avtal om köp utförs för att avhjälpa
fel i den sålda egendomen.
i
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till
nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i
lagen.
Uppdraget m.m.
Utförande och material
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare
med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med
denne i den utsträ ckning som det behövs och är möjligt.
Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren
t
skall tillhandahålla behövligt material.
Säkerhet
5 § Näringsidkaren skall särskilt iaktta att tjänsten inte utförs
1. i stri d mot sådan a författningsföreskrifter eller myndighetsbeslut som
väsentligen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt
från säkerhetssynpunkt, eller
2. i strid mot förbud enligt 4 § marknads föringslagen (1975: 1418).
1614
' Prop. 1984/85: 110, LU 42, rskr 344.
¬
⬢ ^Näringsidkarens skyldighet att avråda
Spg 1985:716
6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten
eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för
konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjäns
ten.
Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den inte kan
anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för tjänsten kan
bli betydligt högre än ko nsumenten hade kunnat räkna med, skall närings
idkaren und errätta konsumenten om förhållande t och begära ha ns anvis
ningar.
Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak
inte anvisningar av honom inom rimlig tid, skall näringsidkaren avbryta
påbörjat arbete. Detta gäller dock ej, om det finns särskilda skäl att anta att
konsumenten ändå önskar få tjänsten utförd.
7 § Har näringsidkaren åsidosatt vad som åligger honom enligt 6 § och
finns det starka skäl att anta att konsumenten i annat fall hade avstått från
att beställa tjänsten eller hade avbeställt den, har näringsidkaren inte
större rätt till ersättning än han skulle ha haft, om konsumenten hade
avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den.
För kostnader som inte ersätts enligt första stycket har näringsidkaren
dock rätt till ersättning i den mån konsumenten a nnars skulle gynnas på ett
oskäligt sätt.
Tilläggsarbete
8 § Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på
grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföra s samtidigt med
detta (tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och
begära dennes anvisningar.
Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak
inte anvisningar av honom inom rimlig tid, får näringsidkaren utföra
tilläggsarbetet
1. om priset för detta är obetydligt eller om det är lågt i förhållande till
priset för den avtalade tjänsten, eller
2. om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få
tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget.
Näringsidkaren är skyldig att utföra sådant tilläggsarbete som inte kan
uppskjutas utan fara för allvarlig skada för konsumenten, om konsumen
tens anvisningar inte kan inhämtas eller om konsumenten begär det.
I fråga om pristillägg för tilläggsarbete gäller 38 §.
Fel hos tjänsten
Vad som avses med fel
9 § Tjänsten skall anses felaktig, om resultatet avviker från
1. vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva, även om
avvikelsen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse,
2, sådana föreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen syftar till
1615
⬢'t,'-" '
¬
'W i ⬢
SFS 1985:716
att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från säkerhetss
punkt, eller
3. vad som därutö ver får anses avtalat.
;
Tjänsten skall också anses felaktig, om den har utförts i strid mot förbild'
enligt 4 § marknadsföringslagen (1975:1 418) eller om näringsidkaren inte
har utfört sådant tilläggsarbete som han är skyldig a tt utföra enligt 8 §
tredje stycket.
10 § Tjänsten skall vidare anses felaktig, om resultatet avviker från
sådana uppgifter av betydelse för bedömningen av tjänstens beskaffenhet
eller ändamålsenlighet som kan antas ha inverkat på avtalet och som i
samband med avtalets ingående eller annars vid marknadsföring har l äm
nats
1. av näringsidkaren,
2. av någon annan näringsidkare eller av en branschförening eller liknan
de organisation för näringsidkarens räkning, eller
3. av en leverantör av material till tjänsten eller av någon annan i tidigare
led.
Första stycket gäller ej i fråga om uppgifter som i tid har rättats på ett
tydligt sätt.
11 § Tjänsten skall slutligen anses felaktig, om näringsidkaren i annat fall
än som avses i 6 § första stycket före avtalets ingående har underlå tit att
upplysa konsumenten om ett sådant förhållande rörande tjänstens beskaf
fenhet eller ändamålsenlighet som näringsidkaren kände till eller b orde ha
känt till och som han insåg eller borde ha insett vara av betydelse för
konsumenten. En förutsättning för att tjänsten skall anses felaktig är dock
att underlåtenheten kan antas ha inverkat på avtalet.
12 § Frågan om tjänsten är felaktig skall bedömas med hänsyn t ill förhål
landena vid den tidpunkt då uppdraget avslutades. Avser tjänsten en s ak
som har överlämnats till näringsidkaren eller som av annan orsak bef inner
sig i h ans besittning, anses uppdraget avslutat först när saken har kommit i
konsumentens besittning.
Om näringsidkaren har utfört tjänsten men uppdraget inte kan avslutas i
rätt tid på grund av något förhållande på konsumentens sida, är den
avgörande tidpunkten i stället den då uppdraget skulle ha avslutats.
13 § Försämras resultatet efter den tidpunkt som anges i 12 §, skall
tjänsten anses felaktig om försämringen är en följd av att näringsidkaren
har åsidosatt vad som ålegat honom enligt avtalet eller denna lag.
14 § Har näringsidkaren genom en garanti eller liknande utfäs telse åtagij
sig att under en viss tid efter den tidpunkt som anges i 12 § svara fö r
resultatet av tjänsten och försämras det utfästa resultatet under den an
givna tiden, skall tjänsten anses felaktig.
Första stycket gäller ej, om näringsidkaren gör sannolikt att förs ämring
en beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på
vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på kon su- /
1616
mentens sida.
,'
¬
;45 § Avser tjänsten förvaring av en lös sak gäller i stället f ör vad som
SFS 1985:716
, sägs i 9, 10 och 12 -14 §§ att tjän sten skall anses felaktig, om förvaringen
anordnas på ett sätt som avviker från
1. vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva, även om
avvikelsen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse,
2. sådana författningsföreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentli
gen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från
säkerhetssynpunkt, eller
3. vad som därutöver får anses avtalat.
Tjänsten skall också anses felaktig, om förvaringen anordnas i strid mot
förbud enligt 4 § marknadsföringslagen (1975: 1418) e ller på e tt sätt som
avviker från sådana uppgifter enligt 10 § som inte i tid har rättats på et t
tydligt sätt.
Påföljder vid fel
16 § �r tjänsten felaktig utan att det beror på något förhållande på
konsumentens sida, får konsumenten hålla inne betalningen enligt 19 §.
Han får vidare kräva att felet avhjälps enligt 20 § första stycket eller också
göra avdrag på priset eller häva avtalet enligt 21 §.
Dessutom får konsu
menten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §.
I fråga om konsumentens rätt till skadestånd av någon annan än närings
idkaren finns bestämmelser i 33 §.
Reklamation
17 § Vill kon sumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han under
rätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller
bort märka felet (reklamation). Reklamation får dock inte ske senare än två
år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anlägg
ningar på mark e ller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att
uppdraget avslutades, såvida inte annat följer av en garanti eller liknande
utfästelse.
Har näringsidkaren handlat i stri d mot tro och heder, far reklamation
alltid ske inom tio år efter det att uppdraget avslutades.
Har meddelande om reklamation lämnats in för befordran med post eller
avsänts på annat ändamål senligt sätt, anses reklamation ha skett när detta
gjordes.
18 § Reklamerar konsumenten inte inom den tid som följer av 17 §,
förlorar han rätten att åberopa felet.
Konsumentens rätt att hålla inne betalningen
19 § Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fo rdras
för att ge honom säke rhet för hans krav på grund av ett fel hos tjänsten.
Avhjälpande
20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet,
om det inte medför ol ägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är
oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.
�ven om konsumenten inte kräver det får näringsidkaren avhjälpa felet,
om han genast efter det att reklamation har kommit honom tillhanda
1617
¬
SFS 1985:716
erbjuder sig att göra detta och konsumenten inte har något särskilt skäl
avvisa erbjudandet.
Avhjälpande skall ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett
näringsidkaren tillfälle till det.
Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock
inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts
felfritt el ler, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jäm förlig
händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt a vta
let om tjänsten ha r tillhandahållit och be kostat.
Prisavdrag och hävning
21 § Avhjälps inte felet enligt vad som sägs i 2 0 §, får konsumenten göra
avdrag på priset.
Om syftet med tjänsten i huvudsak är förf elat, får konsumenten i s tället
häva avtalet. Detsamma gäller, om tjänsten har utförts i strid mot för bud
enligt 4 § marknadsföringslagen (1975:1418).
Har tjänsten utförts till en del och finns det starka skäl att anta att den
inte kommer att fullföljas utan fel av väsentlig betydelse för konsumenten
får denne häva avtalet beträffande återstående del. �r felet sådant att
syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat eller utförs tjänsten i strid mo t
förbud enligt 4 § marknadsföringslagen, får konsumenten i stället häva
avtalet i dess he lhet.
Om det redan innan tjänsten har påbörjats finns starka skäl att anta a tt
den inte kommer att utföras utan fel av väsentlig betydelse för konsumen
ten, får denne häva avtalet.
Frisavdragets storlek
22 § Ett prisavdrag skall motsvara vad det kostar konsumenten att fa
felet avhjälpt, bortsett från sådana kostnader som avses i 20 § Qärde
stycket andra meningen. Om ett på detta sätt beräknat prisavdrag är
oskäligt st ort i förhållande till den betydelse som felet har för kon sumen
ten, skall prisavdraget i stället svara mot felets betydelse för konsumenten.
Avser tjänsten förvaring, skall prisavdraget alltid svara mot felets bety
delse för konsumenten.
Verkningar av hävning
23 § Häver konsumenten avtalet, har näringsidkaren inte rätt till be tal
ning för tjänsten. Näringsidkaren har rätt att återfå det material som h an
har tillhandahållit, om det kan ske utan att konsumenten åsamkas olägen
heter eller kostnader av betydelse. I den mån det är skäligt skall kon su
menten ersätta näringsidkarens kostnader för vad som ej kan åter lämnas,
dock högst med ett belopp som motsva rar dettas värde för konsumenten.
Har tjänsten utförts till en del och häver konsumenten avtalet beträffan
de återstående del, har näringsidkaren rätt till betalning med ett belopp
som motsvarar priset för tjänsten i d ess helhet med avdrag för vad det
kostar konsumenten att få den återstående delen utförd.
1618
\-V-
¬
Näringsidkarens dröjsmål
SFS 1985:716
Vad som avses med dröjsmål
24 § Dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger om uppdra get, utan att
det beror på något fö rhållande på konsumentens sida, inte har avslutats
inom den tid som har avtalats eller, om någon tid inte har avtalats, inom
den tid som är skälig med hänsyn särskilt till vad som ä r normalt för en
tjänst av samma art och omfattning.
Dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger också, om näringsidkaren
inte iakttar en överenskommen tid för påböijande av tjänsten eller för ett
arbetes framskridande.
Påföljder vid dröjsmål
25 § Vid dröjsmål på näringsidkarens sida får konsumenten hålla i nne
betalningen enligt 27 §. Han får välja mellan att kräva att näringsidkaren
utför tjä nsten enligt 28 § och att häva avtalet enligt 29 §. Dessutom far
konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i
31 §.
Reklamation
26 § Har uppdraget avslutats, får konsumenten häva avtalet eller fordra
skadestånd på grund av ett dröjsmål endast under förutsättning att han
senast inom skälig tid efter uppdragets avslutande har underrättat närings
idkaren om att han vill åberopa d röjsmålet (reklamation).
Har meddelande om reklamation lämnats in för befordran med post eller
avsänts på annat ändamålsenligt sätt, anses reklamation ha skett när detta
gjordes.
Konsumentens rätt att hålla inne betalningen
27 § Konsumenten får hålla inne s å mycket av betalningen som fordras
för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av dröjsmål på näringsid
karens sida.
Om betalning enligt avtalet skall ske vid arbetets påböijande eller under
arbetets fortskridande, får konsumenten, även om det inte följer av första
stycket, intill dess att arbetet påbörjas eller fortskrider hålla inne den del
av betalningen som har förfallit efter dröjsmålets inträde. I fråga om
betalning för sådan del av tjänsten som har utförts får konsumenten dock
inte hålla inne mer än som följer av f örsta stycket.
Konsumentens rätt att få tjänsten utförd
28 § Konsumenten får kräva att näringsidkaren utför tjänsten, om det
inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt
stora i förhållande till ko nsumentens intresse av att avtalet fullföljs.
Hävning
29 § �r dröjsmålet av väsentlig betydelse för konsumenten, får han häva
avtalet. Har mer än en obetydlig del av tjänsten utförts, får konsumenten
dock häva avtalet endast beträffande den del som återstår. �ven i ett
sådant fall får avtalet hävas i sin helhet, om syftet med tjänsten i huvudsak
är förfelat på grund av dröjsmålet.
1619
¬
'U'
SFS 1985:716
Om det finns starka skäl att anta att det kommer att inträffa dröjsmål
väsentlig betydelse för konsumenten, får han häva avtalet i enlighet me|'
vad som sägs i första stycket.
' t
' -7
Verkningar av hävning
''
30 § I fråga om verkningarna av hävning tillämpas 23 §.
Näringsidkarens skadeståndsskyldighet m. m.
Skadeståndsskyldighet på grund av fel eller dröjsmål
31 § Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som de n
ne tillfogas på grund av fel eller dröjsm ål, om inte näringsidkaren visar att
skadan ej beror på försummelse av honom eller någon som på hans sida har
anlitats för att utföra tjänsten.
Näringsidkarens skadeståndsskyldighet på grund av fel eller dröjsmål
omfattar även ersättning för skada på föremålet för tjänsten eller annan
egendom som tillhör konsum enten eller någon medlem av hans hushåll.
Näringsidkaren och konsumenten kan träffa avtal om att ersättning
enligt första eller andra stycket ej skall omfatta förlust i näri ngsverksam
het.
Skadeståndsskyldighet i övrigt
32 § Om föremålet för tjänsten eller annan egendom som tillhör ko nsu
menten eller någon medlem av hans hushåll skadas medan egendomen är i '
näringsidkarens besittning eller annars under dennes kontroll, är näringsid
karens även i annat fall än som sägs i 31 § skyld ig att ersätta skadan, om
inte näringsidkaren visar att skadan ej beror på försummelse av honom
eller någon som på hans sida h ar anlitats för att utföra tjänsten.
Näringsidkaren är i övrigt skyldig att ersätta skada som tillfogas konsu
menten, om skadan har vållats genom försummelse på näringsidkarens
sida. Detsamma gäller i fråga om skada på egendom som tillhör någon
medlem av konsumentens hushåll.
Näringsidkaren och konsumenten kan träffa avtal om att ersättning
enligt första eller andra stycket på grund av skada på egendom ej skall
omfatta förlust i näringsve rksamhet.
Skadeståndsskyldighet för tredje man i vissa fall
33 § Har någon som avse s i 10 § första stycket 2 eller 3 uppsåtligen eller
av vårdslöshet lämnat vilseledande uppgifter av betydelse för bedömning
en av tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet och är tjänsten på
grund därav felaktig enligt 10 § eller 15 § andra stycket, är han skyldig att
ersätta konsumenten skada som denne därigenom tillfogas.
Har någon som avse s i 10 § första styck et 2 eller 3 underlåtit att lämna
sådan information av betydelse för bedömningen av tjänstens beskaffenhet
eller ändamålsenlighet som han enligt marknadsföringslagen (1975:1418)
har ålagts att lämna och kan underl åtenheten antas ha inverkat på avtalet
om tjänsten, är han skyldig att ersätta konsumenten skada som denn e
därigenom tillfogas.
,
Skadeståndsskyldigheten enligt första eller andra stycket omfattar ävep : ?
1620
ersättning för skada på föremålet för tjänsten eller på annan egend om sopi.r,).
tillhör konsumenten eller någon medlem av hans hushåll.
''
¬
mkning nv skadestånd
SFS 1985:716
^4 .§ Om skyldigheten att utge skadestånd skulle vara oskäligt betungan
de med hänsyn till den skadeståndsskyldiges ekonomiska förhållanden,
kan skadeståndet jämkas efter vad som är skäligt. Härvid skall även
beaktas föreliggande försä kringar och försäkringsmöjligheter på den ska
delidandes sida, den skadeståndsskyldiges möjligheter att förutse och
hindra skadan samt andra särskilda omständigheter.
Undantag för personskada
35 § Bestämmelserna i 31�34 §§ gäller inte ersättning för personskada.
Priset m. m.
Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtale t, skall konsumenten betala vad
som ä r skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande,
gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstill
fallet samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefarlig prisuppgift får det uppgivna
priset dock inte överskridas med mer än 15 p rocent, såvida inte någon
annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg
enligt 38 §.
37 § Har konsumenten uppdragit åt näringsidkaren att företa enbart för
beredande undersökning för att utreda omfattningen av eller kostnaden för
en tjänst, är konsumenten inte skyldig att betala för undersökningen, om
han på grund av sedvana inom branschen eller i övrigt har haft skäl att anta
att undersökningen skulle göras utan ersättning.
Pristillägg
38 § Näringsidkaren har rätt till pristill ägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §,
eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att
hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när
avtalet träffades.
I fråga om pristilläggets storlek gäller b estämmelserna i 36 §.
Betalning efter olyckshändelse m.m.
39 § Konsumenten är inte skyldig att betala för arbete som näringsid
karen har utfört eller material som denne har tillhandahållit i den mån
arbetet eller materialet försämras eller går förlorat genom en olyckshändel
se eller därmed jämförlig händelse som inträffar före den tidpunkt som
anges i 1 2 §.
Specificerad räkning
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en
specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för
konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den
1621
. t
¬
SFS 1985:716
mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räknj
en hur priset har beräknats.
|
Tid för betalning
41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala
vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten.
^
Har konsumenten i tid begärt en specificerad räkning, är han inte skyldig
att betala förrän en sådan räkning har kommit honom till handa.
Avbeställning
42 § Avbeställer konsumenten tjänsten innan den har slutförts, har nä
ringsidkaren rätt til l ersättning för den del av tjänsten som redan har utförts
samt för arbete som måste utföras trots avbeställningen. Ersättningen skall
motsvara det pris som skulle ha gällt, om avtalet endast hade avsett vad
som har utförts.
Näringsidkaren har vidare rätt till ersättning för förluster i form av
kostnader för den återstående delen av tjänsten samt ersättning för förlus
ter i övrig t på grund av att han har underlåtit att ta på sig annat arbete eller
på grund av att han på annat sä tt har inrättat sig efter uppdraget. Närings
idkaren har dock inte rätt till sådan ersättning, om konsumentens syfte
med tjänsten har blivit förfelat på grund av att
1. föremålet för tjänsten har skadats eller gått förlorat utan att detta har
berott på försummelse på konsum entens sida, eller
2. konsumenten har hindrats att dra nytta av tjänsten till följd av författ
ningsföreskrifter, myndighetsbeslut eller andra liknande omständ igheter
utanför hans kontroll.
Ersättning till näringsidkaren enligt andra stycket får inte överstiga hans
förlust till f öljd av avbeställningen.
43 § Näringsidkaren får förbehålla sig en på förhand bestämd ersä ttning
vid avbeställning, om den är skälig med hänsyn till vad som vid a vbeställ
ning normalt kan antas tillkomma en näringsidkare som ersättning enligt
42 §.
44 § Om den avbeställda tjänsten avser arbete på en sak som har ö ver
lämnats till näringsidkaren eller som av annan orsak befinner sig i ha ns
besittning och konsumenten inte i rätt tid betalar vad han enlig t 42 e ller
43 § är skyldig för tjänsten eller ställer säkerhet för näringsidkarens ford
ran på denna ersättning, får näringsidkaren fullfölja tjänsten och kräva fullt
pris för denna.
Första stycket gäller ej, om det är uppenbart att näringsidkaren vid en
sådan försäljning av saken som avses i 50 § andra stycket ändå kommer att
få betalning för sin fordran, sedan kostnaderna för försäljningen och va d
näringsidkaren har att fordra enligt 50 § första stycket har dragits av från
köpeskillingen.
1622
¬
^ Konsumentens dröjsmål
§P5 1985:716
Näringsidkarens rätt att inställa arbetet
45 § Skall betalning enligt avt alet ske helt eller delvis innan tjänsten har
utförts och betalar inte konsumenten i rätt tid, får näringsidkaren inställa
arbetet till dess att konsumenten betalar. Om det följer av avtalet att
konsumenten skall medverka till tjänstens utförande och han inte i rätt tid
lämnar sådan medverkan som utgör en väsentlig förutsättning för utföran
det, får näringsidkaren inställa arbetet till dess att konsumenten lämnar sin
medverkan.
Har tjänsten påbörjats, är näringsidkaren dock skyldig att såvitt möjligt
utföra arbete som inte kan uppskjutas utan risk för allvarlig skada för
konsumenten.
Inställer näringsidkaren arbetet enligt första stycket, har han rätt till
ersättning för kostnader och andra förluster som detta åsamkar honom, om
konsumenten inte visar att dröjsmålet ej beror på försummelse på hans
sida.
Hävning
46 § Om konsumenten i fall som avses i 45 § inte betalar eller lämnar sin
medverkan i rätt tid och dröjsm ålet är av väsentlig betydelse för näringsid
karen, får denne häva avtalet beträffande återstående del av tjänsten.
Detsamma gäller om näringsidkaren enligt 6 § tredje stycket har avbrutit
påböljat arbete för att få anvisningar av konsumenten och avbrottet med
för väsentlig olägenhet för honom.
Vill näringsidkaren häva avtalet enligt första stycket skall han först
påminna konsumenten om att denne skall betala, medverka eller lämna
anvisningar samt ge konsumente n skälig tid att göra detta.
Har en påminnelse lämnats in för befordran med post eller avsänts på
annat ändamålsenligt sätt, anses påminnelse ha skett när detta gjordes.
47 § Näringsidkaren får också häva avtalet beträffande återstående del
av tjänsten, om det redan på förhand finns starka skäl att anta att konsu
menten inte i rätt tid kommer at t betala eller lämna medverkan enligt 45 §
och att dröjsmålet blir av väsentlig b etydelse för näringsidkaren.
48 § Häver näringsidkaren avtalet, är konsumenten skyldig att betala
som om han hade avbeställt tjänsten den dag då hävningen skedde.
Näringsidkarens rätt att hålla kvar föremålet för tjänsten m. in.
49 § Avser tjänsten en sak som har överlämnats till näringsidkaren eller
som av annan orsak befinner sig i hans besittning och betalar inte konsu
menten i rätt tid vad näringsidkaren har att fordra på grund av uppdraget,
får näringsidkaren hålla kvar saken till dess att han har fått betalt el ler, vid
tvist om betalningen, till dess att konsumenten har ställt godtagbar säker
het för det belopp som näringsidkare n har krävt.
50 § Näringsidkaren skall vidta de åtgärder som skäligen kan krävas av
honom för att vårda en sak som han håller kvar enligt 49 § eller som inte
har hämtats i rätt tid. Han har rätt till skälig ersättning för vården.
1623
;/
¬
SFS 1985:716
I fråga om näringsidkarens rätt att sälja en sak som han har tagit emo
att utföra arbete på finns bestämmelser i lagen (1950:104) om rätt fö^
hantverkare att sälja gods som ej avhämtats.
'
f'-
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1 986.
På regeringens vägnar
LENNART BODSTR�M
STEN WICKBOM
(Justitiedepartementet)
¬