SFS 2005:61 Lag om ändring i konsumenttjänstlagen (1985:716)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i konsumenttj�nstlagen (1985:716);
utf�rdad den 24 februari 2005.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs i fr�ga om konsumenttj�nstlagen
(1985:716)
dels att 17, 20, 28, 31 och 33 �� skall ha f�ljande lydelse,
dels att i lagen skall inf�ras en ny paragraf, 50 a �, och n�rmast f�re den
en ny rubrik av f�ljande lydelse.
17 �
2 Vill konsumenten �beropa att tj�nsten �r felaktig, skall han under-
r�tta n�ringsidkaren om detta inom sk�lig tid efter det att han m�rkt eller
borde ha m�rkt felet (reklamation). Underr�ttelse som sker inom tv� m�na-
der efter det att konsumenten m�rkt felet skall alltid anses ha skett i r�tt tid.
Reklamation f�r dock inte ske senare �n tre �r eller, i fr�ga om arbete p�
mark eller p� byggnader eller andra anl�ggningar p� mark eller i vatten eller
p� andra fasta saker, tio �r efter det att uppdraget avslutades, s�vida inte an-
nat f�ljer av en garanti eller liknande utf�stelse.
Har n�ringsidkaren handlat grovt v�rdsl�st eller i strid mot tro och heder,
f�r reklamation alltid ske inom tio �r efter det att uppdraget avslutades.
Har meddelande om reklamation l�mnats in f�r befordran med post eller
avs�nts p� annat �ndam�lsenligt s�tt, anses reklamation ha skett n�r detta
gjordes.
20 � Konsumenten har r�tt att kr�va att n�ringsidkaren avhj�lper felet, om
det inte medf�r ol�genheter eller kostnader f�r n�ringsidkaren som �r osk�-
ligt stora i f�rh�llande till felets betydelse f�r konsumenten.
�ven om konsumenten inte kr�ver det f�r n�ringsidkaren avhj�lpa felet,
om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov
erbjuder sig att g�ra detta och konsumenten inte har n�got s�rskilt sk�l att
avvisa erbjudandet.
Avhj�lpande skall ske inom sk�lig tid efter det att konsumenten har gett
n�ringsidkaren tillf�lle till det.
Avhj�lpande skall ske utan kostnad f�r konsumenten. Detta g�ller dock
inte kostnader som skulle ha uppkommit �ven om tj�nsten hade utf�rts fel-
fritt eller, om felet beror p� en olycksh�ndelse eller d�rmed j�mf�rlig h�n-
delse, kostnader f�r att ers�tta material som konsumenten enligt avtalet om
tj�nsten har tillhandah�llit och bekostat.
1 Prop. 2004/05:13, bet. 2004/05:LU5, rskr. 2004/05:161.
2 Senaste lydelse 2002:588.
SFS 2005:61
Utkom fr�n trycket
den 8 mars 2005
2
SFS 2005:61
28 � Konsumenten f�r kr�va att n�ringsidkaren utf�r tj�nsten.
N�ringsidkaren �r inte skyldig att utf�ra tj�nsten, om det f�religger ett
hinder som han inte kan �vervinna eller om utf�randet skulle medf�ra ol�-
genheter eller kostnader f�r n�ringsidkaren som �r osk�ligt stora i f�rh�l-
lande till konsumentens intresse av att avtalet fullf�ljs. Om ett f�rh�llande
som nu n�mnts upph�r inom rimlig tid, f�r konsumenten dock kr�va att n�-
ringsidkaren utf�r tj�nsten.
Konsumenten f�rlorar r�tten att kr�va att n�ringsidkaren utf�r tj�nsten,
om han v�ntar orimligt l�nge med att framst�lla kravet.
31 �
3 N�ringsidkaren �r skyldig att ers�tta konsumenten skada som denne
tillfogas p� grund av dr�jsm�l, om inte n�ringsidkaren visar att dr�jsm�let
beror p� ett hinder utanf�r hans kontroll som han inte sk�ligen kunde f�rv�n-
tas ha r�knat med vid avtalets ing�ende och vars f�ljder han inte heller sk�li-
gen kunde ha undvikit eller �vervunnit.
Beror dr�jsm�let p� n�gon som n�ringsidkaren har anlitat f�r att helt eller
delvis utf�ra tj�nsten, �r n�ringsidkaren fri fr�n skadest�ndsskyldighet en-
dast om ocks� den som han har anlitat skulle vara fri enligt f�rsta stycket.
Detsamma g�ller om dr�jsm�let beror p� en leverant�r som n�ringsidkaren
har anlitat eller n�gon annan i tidigare led.
N�ringsidkaren �r skyldig att ers�tta konsumenten skada som denne tillfo-
gas p� grund av fel, om inte n�ringsidkaren visar att det har f�relegat ett s�-
dant hinder som avses i f�rsta eller andra stycket f�r en felfri tj�nst. N�rings-
idkaren �r alltid skyldig att ers�tta skadan, om resultatet av tj�nsten avviker
fr�n vad han s�rskilt har utf�st.
N�ringsidkarens skadest�ndsskyldighet p� grund av fel eller dr�jsm�l om-
fattar �ven ers�ttning f�r skada p� f�rem�let f�r tj�nsten eller annan egen-
dom som tillh�r konsumenten eller n�gon medlem av hans hush�ll och egen-
domen �r avsedd huvudsakligen f�r �ndam�l som faller utanf�r n�ringsverk-
samhet.
N�ringsidkaren och konsumenten kan tr�ffa avtal om att ers�ttning enligt
denna paragraf inte skall omfatta f�rlust i n�ringsverksamhet.
33 �
4 Har n�gon som avses i 10 � f�rsta stycket 2 eller 3 upps�tligen eller
av v�rdsl�shet l�mnat vilseledande uppgifter av betydelse f�r bed�mningen
av tj�nstens beskaffenhet eller �ndam�lsenlighet och �r tj�nsten p� grund
d�rav felaktig enligt 10 � eller 15 � andra stycket, �r han skyldig att ers�tta
konsumenten skada som denne d�rigenom tillfogas.
Har n�gon som avses i 10 � f�rsta stycket 2 eller 3 underl�tit att l�mna s�-
kerhetsinformation som han enligt 27 � produkts�kerhetslagen (2004:451)
har f�relagts att l�mna eller s�dan information av betydelse f�r bed�m-
ningen av tj�nstens beskaffenhet eller �ndam�lsenlighet som han enligt
marknadsf�ringslagen (1995:450) har �lagts att l�mna och kan underl�ten-
heten antas ha inverkat p� avtalet om tj�nsten, �r han skyldig att ers�tta kon-
sumenten skada som denne d�rigenom tillfogas.
Skadest�ndsskyldigheten enligt f�rsta eller andra stycket omfattar �ven
ers�ttning f�r skada p� f�rem�let f�r tj�nsten eller p� annan egendom som
3 Senaste lydelse 1990:935.
4 Senaste lydelse 2004:455.
3
SFS 2005:61
tillh�r konsumenten eller n�gon medlem av hans hush�ll och egendomen �r
avsedd huvudsakligen f�r �ndam�l som faller utanf�r n�ringsverksamhet.
Begr�nsning av skadan
50 a � Den skadelidande parten skall vidta sk�liga �tg�rder f�r att be-
gr�nsa sin skada. F�rsummar han det, f�r han sj�lv b�ra en motsvarande del
av f�rlusten.
1. Denna lag tr�der i kraft den 1 april 2005.
2. I fr�ga om avtal som har ing�tts f�re ikrafttr�dandet g�ller �ldre be-
st�mmelser.
P� regeringens v�gnar
THOMAS BODSTR�M
Dag Mattsson
(Justitiedepartementet)
Thomson Fakta, tel. 08-587 671 00
Elanders Gotab, Stockholm 2005