SFS 2004:455 Lag om ändring i konsumenttjänstlagen (1985:716)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i konsumenttj�nstlagen (1985:716);
utf�rdad den 27 maj 2004.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs att 5, 9, 15, 21 och 33 �� konsument-
tj�nstlagen (1985:716) skall ha f�ljande lydelse.
5 �
2 N�ringsidkaren skall s�rskilt iaktta att tj�nsten inte utf�rs
1. i strid mot s�dana f�rfattningsf�reskrifter eller myndighetsbeslut som
v�sentligen syftar till att s�kerst�lla att f�rem�let f�r tj�nsten �r tillf�rlitligt
fr�n s�kerhetssynpunkt, eller
2. i strid mot f�rbud enligt 27 � produkts�kerhetslagen (2004:451) eller
17 � marknadsf�ringslagen (1995:450).
9 �
3 Tj�nsten skall anses felaktig, om resultatet avviker fr�n
1. vad konsumenten med h�nsyn till 4 � har r�tt att kr�va, �ven om avvi-
kelsen beror p� en olycksh�ndelse eller d�rmed j�mf�rlig h�ndelse,
2. s�dana f�reskrifter eller myndighetsbeslut som v�sentligen syftar till att
s�kerst�lla att f�rem�let f�r tj�nsten �r tillf�rlitligt fr�n s�kerhetssynpunkt,
eller
3. vad som d�rut�ver f�r anses avtalat.
Tj�nsten skall ocks� anses felaktig, om den har utf�rts i strid mot f�rbud
enligt 27 � produkts�kerhetslagen (2004:451) eller 17 � marknadsf�ringsla-
gen (1995:450) eller om n�ringsidkaren inte har utf�rt s�dant till�ggsarbete
som han �r skyldig att utf�ra enligt 8 � tredje stycket.
15 �
4 Avser tj�nsten f�rvaring av en l�s sak g�ller i st�llet f�r vad som s�gs
i 9, 10 och 1214 �� att tj�nsten skall anses felaktig, om f�rvaringen anord-
nas p� ett s�tt som avviker fr�n
1. vad konsumenten med h�nsyn till 4 � har r�tt att kr�va, �ven om avvi-
kelsen beror p� en olycksh�ndelse eller d�rmed j�mf�rlig h�ndelse,
2. s�dana f�rfattningsf�reskrifter eller myndighetsbeslut som v�sentligen
syftar till att s�kerst�lla att f�rem�let f�r tj�nsten �r tillf�rlitligt fr�n s�ker-
hetssynpunkt, eller
3. vad som d�rut�ver f�r anses avtalat.
Tj�nsten skall ocks� anses felaktig, om f�rvaringen anordnas i strid mot
f�rbud enligt 27 � produkts�kerhetslagen (2004:451) eller 17 � marknadsf�-
1 Prop. 2003/04:121, bet. 2003/04:LU29, rskr. 2003/04:241.
2 Senaste lydelse 1995:455.
3 Senaste lydelse 1995:455.
4 Senaste lydelse 1995:455.
SFS 2004:455
Utkom fr�n trycket
den 8 juni 2004
2
SFS 2004:455
Thomson Fakta, tel. 08-587 671 00
Elanders Gotab, Stockholm 2004
ringslagen (1995:450) eller p� ett s�tt som avviker fr�n s�dana uppgifter en-
ligt 10 � som inte har r�ttats p� ett tydligt s�tt.
21 �
5 Avhj�lps inte felet enligt vad som s�gs i 20 �, f�r konsumenten g�ra
avdrag p� priset.
Om syftet med tj�nsten i huvudsak �r f�rfelat och n�ringsidkaren insett el-
ler bort inse detta, f�r konsumenten i st�llet h�va avtalet. Detsamma g�ller,
om tj�nsten har utf�rts i strid mot f�rbud enligt 27 � produkts�kerhetslagen
(2004:451) eller 17 � marknadsf�ringslagen (1995:450).
Har tj�nsten utf�rts till en del och finns det starka sk�l att anta att den inte
kommer att fullf�ljas utan fel av v�sentlig betydelse f�r konsumenten f�r
denne h�va avtalet betr�ffande �terst�ende del. �r felet s�dant att syftet med
tj�nsten i huvudsak �r f�rfelat och n�ringsidkaren insett eller bort inse detta
eller utf�rs tj�nsten i strid mot f�rbud enligt 27 � produkts�kerhetslagen el-
ler 17 � marknadsf�ringslagen, f�r konsumenten i st�llet h�va avtalet i dess
helhet.
Om det redan innan tj�nsten har p�b�rjats finns starka sk�l att anta att den
inte kommer att utf�ras utan fel av v�sentlig betydelse f�r konsumenten, f�r
denne h�va avtalet.
33 �
6 Har n�gon som avses i 10 � f�rsta stycket 2 eller 3 upps�tligen eller
av v�rdsl�shet l�mnat vilseledande uppgifter av betydelse f�r bed�mningen
av tj�nstens beskaffenhet eller �ndam�lsenlighet och �r tj�nsten p� grund
d�rav felaktig enligt 10 � eller 15 � andra stycket, �r han skyldig att ers�tta
konsumenten skada som denne d�rigenom tillfogas.
Har n�gon som avses i 10 � f�rsta stycket 2 eller 3 underl�tit att l�mna s�-
kerhetsinformation som han enligt 27 � produkts�kerhetslagen (2004:451)
har f�relagts att l�mna eller s�dan information av betydelse f�r bed�m-
ningen av tj�nstens beskaffenhet eller �ndam�lsenlighet som han enligt
marknadsf�ringslagen (1995:450) har �lagts att l�mna och kan underl�ten-
heten antas ha inverkat p� avtalet om tj�nsten, �r han skyldig att ers�tta kon-
sumenten skada som denne d�rigenom tillfogas.
Skadest�ndsskyldigheten enligt f�rsta eller andra stycket omfattar �ven
ers�ttning f�r skada p� f�rem�let f�r tj�nsten eller p� annan egendom som
tillh�r konsumenten eller n�gon medlem av hans hush�ll.
Denna lag tr�der i kraft den 1 juli 2004.
P� regeringens v�gnar
THOMAS BODSTR�M
Dag Mattsson
(Justitiedepartementet)
5 Senaste lydelse 1995:455.
6 Senaste lydelse 1995:455.