SFS 2018:1321 Lag om ändring i lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk författningssamling
Lag
om ändring i lagen (2005:59) om distansavtal och avtal
utanför affärslokaler
Utfärdad den 20 juni 2018
Enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om lagen (2005:59) om distans-
avtal och avtal utanför affärslokaler2
dels att 2 kap. 2–5 och 8 §§, 3 kap. 1, 3, 4 och 8 §§ och rubriken närmast
före 2 kap. 3 § ska ha följande lydelse,
dels att det ska införas två nya paragrafer, 2 kap. 3 a § och 3 kap. 4 a §,
och närmast före 2 kap. 3 a och 4 §§ nya rubriker av följande lydelse.
2 kap.
2 §3 Innan ett avtal ingås ska näringsidkaren ge konsumenten information
om
1. sitt namn, organisationsnummer, telefonnummer och telefaxnummer
samt sin adress och e-postadress, och, om näringsidkaren agerar för någon
annans räkning, dennes motsvarande uppgifter,
2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper i den omfattning som är
lämplig med hänsyn till varan eller tjänsten och till hur informationen ges,
3. varans eller tjänstens pris, inbegripet skatter och avgifter, eller, om
priset inte kan anges i förväg, hur priset beräknas; om avtalet löper på
obegränsad tid eller avser en prenumeration, ska även kostnaderna per
faktureringsperiod och per månad anges,
4. kostnader för leverans eller porto och andra tillkommande kostnader,
5. kostnaden för att ett medel för distanskommunikation används, om inte
kostnaden är beräknad efter normaltaxa,
6. villkoren för betalning samt för leverans eller fullgörande på något
annat sätt och tidpunkt för leverans eller fullgörande; om avtalet ska ingås
på näringsidkarens webbplats, ska det i början av beställningsprocessen
anges vilka betalningssätt som godtas och om det finns några begränsningar
för leveransen,
7. handpenning eller andra ekonomiska garantier som konsumenten ska
lämna och de villkor som gäller för detta,
8. den rätt som konsumenten har att reklamera enligt lag, hur reklamation
kan göras och gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan
vända sig för att framställa klagomål,
9. huruvida och under vilka förutsättningar det finns en ångerrätt, tids-
fristen och övriga villkor för ångerrätten, hur ångerrätten utövas samt att det
1
Prop. 2017/18:129, bet. 2017/18:CU36, rskr. 2017/18:404.
2
Senaste lydelse av lagens rubrik 2014:14.
3
Senaste lydelse 2014:14.
SFS 2018:1321
Publicerad
den 29 juni 2018
2
SFS
finns ett standardformulär för utövande av ångerrätten och hur konsumenten
kan ta del av det,
10. den skyldighet konsumenten vid utövande av ångerrätten kan ha att
på egen bekostnad återsända varan samt, vid distansavtal, kostnaden för att
återsända varan om den är sådan att den inte kan återsändas med post,
11. huruvida konsumenten är skyldig att ersätta näringsidkaren enligt 15 §
3 eller 4,
12. garantier eller liknande utfästelser samt den assistans och service som
gäller efter försäljningen,
13. uppförandekoder som gäller för näringsidkaren och hur konsumenten
kan ta del av dem,
14. avtalets löptid,
15. kortaste giltighetstid för konsumentens skyldigheter enligt avtalet,
16. villkoren för att säga upp avtalet, om det gäller tills vidare eller
förnyas automatiskt,
17. funktionen hos digitalt innehåll, inbegripet tekniska skyddsåtgärder,
och vilken maskin- och programvara som krävs för att använda det digitala
innehållet, och
18. vilka möjligheter som finns att få en tvist med näringsidkaren prövad
utanför domstol.
Vid en auktion får informationen enligt första stycket 1 ersättas med
motsvarande uppgifter om auktionsförrättaren, om det är möjligt att delta i
auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för
distanskommunikation. Under samma förutsättning får information enligt
första stycket 8 om gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten
kan framställa klagomål avse auktionsförrättarens verksamhetsställe.
Hur information ska ges innan ett distansavtal ingås
3 §4 I fråga om distansavtal ska informationen enligt 2 § ges klart och
begripligt och på ett sätt som är anpassat till det medel för distans-
kommunikation som används. Särskild hänsyn ska tas till behoven hos
underåriga och andra särskilt utsatta personer.
Om avtalet ska ingås genom ett sådant medel för distanskommunikation
som gör att information endast kan ges i begränsad omfattning eller under
begränsad tid, ska åtminstone information enligt 2 § första stycket 1, i fråga
om näringsidkarens namn och organisationsnummer, 2–4, 14 och 16 ges
med hjälp av det kommunikationsmedlet. Om det finns en ångerrätt, ska
information enligt 2 § första stycket 9 också ges med hjälp av kommunika-
tionsmedlet. Övrig information enligt 2 § första stycket ska ges på något
annat lämpligt sätt i enlighet med kraven i första stycket i denna paragraf.
Om avtalet ska ingås på näringsidkarens webbplats, ska konsumenten
särskilt uppmärksammas på innehållet i den information som ges enligt 2 §
första stycket 2–4 och 14–16.
Särskilda regler vid telefonförsäljning
3 a § Om näringsidkaren på eget initiativ kontaktar konsumenten per
telefon i syfte att ingå ett distansavtal, ska konsumenten i början av samtalet
informeras om näringsidkarens identitet, syftet med samtalet och namnet på
4
Senaste lydelse 2014:14.
2018:1321
3
SFS
den person som är i kontakt med konsumenten och hans eller hennes relation
till näringsidkaren.
Om ett avtal ska ingås till följd av en sådan kontakt som avses i första
stycket, ska näringsidkaren bekräfta sitt anbud i en handling eller i någon
annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten.
Ett avtal ingås genom att konsumenten efter samtalet skriftligen accepte-
rar näringsidkarens anbud. Ett avtal som inte har ingåtts på detta sätt är
ogiltigt och konsumenten är då inte skyldig att betala för några varor eller
tjänster. Konsumenten ska informeras om detta i näringsidkarens bekräftelse
av anbudet.
Hur information ska ges efter det att ett distansavtal har ingåtts
4 §5 När ett distansavtal har ingåtts ska näringsidkaren inom rimlig tid ge
konsumenten en bekräftelse på avtalet. Bekräftelsen ska ges senast när varan
levereras eller tjänsten börjar utföras.
Bekräftelsen ska ges i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig
form som är tillgänglig för konsumenten och innehålla den information
enligt 2 § som inte redan har getts i sådan form. Om konsumenten i enlighet
med 11 § 11 har gått med på att det inte finns någon ångerrätt vid köp av
digitalt innehåll, ska det framgå av bekräftelsen.
5 §6 I fråga om avtal utanför affärslokaler ska informationen enligt 2 § ges
klart och begripligt i en handling eller, om konsumenten samtycker till det,
i en annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten.
Särskild hänsyn ska tas till behoven hos underåriga och andra särskilt utsatta
personer.
När ett avtal har ingåtts ska näringsidkaren ge konsumenten en kopia av
det undertecknade avtalet eller en bekräftelse på avtalet. Kopian eller
bekräftelsen ska ges i en handling eller, om konsumenten samtycker till det,
i en annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten. Om
konsumenten i enlighet med 11 § 11 har gått med på att det inte finns någon
ångerrätt vid köp av digitalt innehåll, ska det framgå av kopian eller
bekräftelsen.
8 §7 Informationen enligt 2 § är en del av avtalet, såvida parterna inte
uttryckligen har kommit överens om något annat.
3 kap.
1 §8 Detta kapitel gäller för distansavtal mellan en näringsidkare och en
konsument om kredit, försäkring, betalning eller andra finansiella tjänster
eller om överlåtelse eller emission av finansiella instrument.
Kapitlet gäller även för avtal utanför affärslokaler mellan en närings-
idkare och en konsument om finansiella tjänster. Kapitlet gäller dock inte
för ett sådant avtal, om det pris som konsumenten sammanlagt ska betala
understiger 400 kronor eller om avtalet omfattas av konsumentkreditlagen
(2010:1846).
5
Senaste lydelse 2014:14.
6
Senaste lydelse 2014:14.
7
Senaste lydelse 2014:14.
8
Senaste lydelse 2018:774.
2018:1321
4
SFS
Bestämmelserna gäller inte för de enskilda tjänster eller överlåtelser som
utförs inom ramen för ett avtal om fortlöpande tjänster eller återkommande
överlåtelser.
Om parterna inom ett år ingår ett nytt avtal om samma slag av finansiella
tjänster eller finansiella instrument, behöver näringsidkaren inte på nytt
lämna information enligt 3 och 4 a §§.
Med finansiella instrument avses detsamma som i lagen (1991:980) om
handel med finansiella instrument. Det som sägs i detta kapitel om
finansiella instrument gäller också andra finansiella produkter.
3 §9 I rimlig tid innan ett avtal ingås ska näringsidkaren ge information om
1. sitt namn och organisationsnummer, sin adress, sitt telefonnummer
eller sin e-postadress och sin huvudsakliga verksamhet samt motsvarande
uppgifter beträffande en mellanman som näringsidkaren anlitar, inklusive
uppgift om dennes relation till näringsidkaren,
2. ansvarig tillsynsmyndighet, om verksamheten kräver tillstånd,
3. den finansiella tjänstens eller det finansiella instrumentets huvud-
sakliga egenskaper,
4. den finansiella tjänstens eller det finansiella instrumentets pris,
inbegripet arvoden, skatter och avgifter,
5. att det med avtalet kan följa skatter, avgifter eller kostnader som varken
betalas genom näringsidkaren eller påförs av denne,
6. de särskilda risker som följer med det finansiella instrument som avtalet
avser, inklusive uppgift om att den tidigare värdeutvecklingen och avkast-
ningen inte ger någon säker vägledning i fråga om den framtida utvecklingen
och avkastningen,
7. sättet för betalning och för fullgörande,
8. vad som gäller om ångerrätt enligt denna lag, inklusive uppgift om vad
konsumenten enligt 11 § kan komma att få betala vid utövande av ånger-
rätten,
9. kostnaden för att ett medel för distanskommunikation används, om inte
kostnaden är beräknad efter normaltaxa,
10. den tid under vilken erbjudandet gäller,
11. avtalets kortaste löptid, om avtalet avser en fortlöpande eller
periodiskt återkommande finansiell tjänst,
12. vad som gäller om uppsägning av avtalet i förtid eller ensidigt,
13. vilket lands lag om marknadsföring som har följts,
14. avtalsvillkor om vilket lands lag som ska tillämpas på avtalet och om
vilken domstol som är behörig,
15. på vilket språk avtalsvillkoren och informationen tillhandahålls och
på vilket språk näringsidkaren åtar sig att kommunicera under avtalstiden,
16. hur klagomål i fråga om avtalet behandlas och vilka möjligheter som
finns att få en tvist med näringsidkaren prövad utanför domstol, och
17. vilka garantifonder eller liknande ersättningssystem som finns.
Informationen ska ges klart och begripligt och på ett sätt som är anpassat
till det medel för distanskommunikation som används. Näringsidkaren ska
ta särskild hänsyn till behovet av skydd för underåriga och andra särskilt
utsatta personer.
I rimlig tid innan ett avtal ingås ska näringsidkaren också tillhandahålla
samtliga avtalsvillkor.
Informationen och avtalsvillkoren ska ges i en handling eller i någon
annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten. Om
9
Senaste lydelse 2014:14.
2018:1321
5
SFS
avtalet ska ingås genom ett medel för distanskommunikation som inte
tillåter att informationen och avtalsvillkoren ges i sådan form före avtals-
slutet, ska näringsidkaren ge konsumenten informationen i denna form
snarast efter det att avtalet har ingåtts.
Om avtalet avser en betaltjänst enligt lagen (2010:751) om betaltjänster
gäller inte första stycket 1–4, 11, 12 och 14–16.
4 § Om näringsidkaren på eget initiativ kontaktar konsumenten per telefon
i syfte att ingå ett distansavtal, ska konsumenten i början av samtalet
informeras om näringsidkarens identitet, syftet med samtalet och namnet på
den person som är i kontakt med konsumenten och hans eller hennes relation
till näringsidkaren.
Om ett avtal ska ingås till följd av en sådan kontakt som avses i första
stycket, ska näringsidkaren bekräfta sitt anbud i en handling eller i någon
annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten.
Ett avtal ingås genom att konsumenten efter samtalet skriftligen
accepterar näringsidkarens anbud. Ett avtal som inte har ingåtts på detta sätt
är ogiltigt och konsumenten är då inte skyldig att betala för några finansiella
tjänster eller finansiella instrument. Konsumenten ska informeras om detta i
näringsidkarens bekräftelse av anbudet.
4 a §10 I de fall ett avtal får ingås per telefon behöver näringsidkaren, om
konsumenten uttryckligen samtycker till det, under samtalet endast ge
information enligt 3 § första stycket 3–6, 8 och 15. Näringsidkaren ska dock
upplysa konsumenten om att ytterligare information finns tillgänglig på
begäran och ange vad denna information avser.
Snarast efter det att avtalet har ingåtts ska näringsidkaren ge konsumenten
all den information som avses i 3 § första stycket och samtliga avtalsvillkor
i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig
för konsumenten.
8 §11 Ångerfristen börjar löpa den dag då avtalet ingås. Vid avtal om
livförsäkring börjar ångerfristen dock löpa den dag då konsumenten får
kännedom om att försäkringsavtalet kommit till stånd.
Ångerfristen börjar löpa tidigast den dag då information och avtalsvillkor
enligt 3 § fjärde stycket eller 4 a § andra stycket kommer konsumenten till
handa.
Denna lag träder i kraft den 1 september 2018.
På regeringens vägnar
MORGAN JOHANSSON
Tobias Eriksson
(Justitiedepartementet)
10
Tidigare 3 kap. 4 a § upphävd genom 2018:774.
11
Senaste lydelse 2018:774.
2018:1321