SFS 2004:347 Prisinformationslag
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Prisinformationslag;
utf�rdad den 13 maj 2004.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs2 f�ljande.
Lagens �ndam�l och till�mpningsomr�de
1 � Denna lag har till �ndam�l att fr�mja god prisinformation till konsu-
menter.
2 � I denna lag avses med
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen f�r �ndam�l som
faller utanf�r n�ringsverksamhet,
n�ringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar f�r �ndam�l
som har samband med den egna n�ringsverksamheten,
produkt: vara, tj�nst eller annan nyttighet, dock inte fast egendom och
arbetstillf�lle,
pris: det slutliga priset f�r en best�md produkt eller en best�md enhet av
en produkt, uttryckt i kronor, inbegripet merv�rdesskatt och andra skatter,
j�mf�rpris: det slutliga priset f�r en produkt per kilogram, liter, meter
eller annat vanligen anv�nt m�tt f�r produkten, uttryckt i kronor, inbegripet
merv�rdesskatt och andra skatter.
3 � Lagen g�ller f�r s�dana n�ringsidkare som i sin yrkesm�ssiga verk-
samhet tillhandah�ller produkter till konsumenter.
4 � Lagen g�ller inte produkter som f�rs�ljs p� auktion. Inte heller g�ller
lagen andra produkter �n varor som f�rs�ljs vid auktionsliknande f�rfaran-
den.
5 � Om det i lag eller annan f�rfattning finns s�rskilda best�mmelser om
prisinformation till konsumenter, skall de best�mmelserna g�lla i st�llet f�r
best�mmelserna i denna lag.
1 Prop. 2003/04:38, bet. 2003/04:LU21, rskr. 2003/04:192.
2 Jfr Europaparlamentets och r�dets direktiv 98/6/EG av den 16 februari 1998 om kon-
sumentskydd i samband med prism�rkning av varor som erbjuds konsumenter (EGT L
80, 18.3.1998, s. 27, Celex 398L0006).
SFS 2004:347
Utkom fr�n trycket
den 2 juni 2004
2
SFS 2004:347
Thomson Fakta, tel. 08-587 671 00
Elanders Gotab, Stockholm 2004
Prisinformation
6 � Prisinformation skall l�mnas n�r en n�ringsidkare marknadsf�r be-
st�mda produkter.
7 � Prisinformation f�r varor skall l�mnas genom uppgift om varans pris
och j�mf�rpris.
F�r andra produkter �n varor skall prisinformation l�mnas genom uppgift
om produktens pris. Regeringen eller den myndighet som regeringen be-
st�mmer f�r f�reskriva att �ven j�mf�rpris skall anges f�r s�dana produkter.
Om priset f�r en produkt inte kan anges, skall n�ringsidkaren i st�llet
l�mna prisinformation genom att ange grunderna f�r hur priset best�ms.
8 � J�mf�rpris beh�ver inte anges om det p� grund av produktens karakt�r
eller �ndam�l kan antas att en angivelse av j�mf�rpris skulle sakna betydelse
eller om en s�dan angivelse skulle kunna skapa f�rvirring.
9 � Endast j�mf�rpris beh�ver anges f�r en vara som inte �r f�rdigf�r-
packad och som m�ts upp i kundens n�rvaro.
10 � Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan till-
komma avgifter och andra kostnader, skall detta anges s�rskilt.
Prisinformationen skall l�mnas skriftligen, om konsumenten inte kan f�
informationen p� n�got annat likv�rdigt s�tt.
Prisinformationen skall l�mnas p� s�dant s�tt att det framg�r klart f�r kon-
sumenten vilken produkt informationen avser.
Bemyndigande
11 � Regeringen eller den myndighet som regeringen best�mmer f�r med-
dela f�reskrifter om skyldigheten att l�mna prisinformation och om ber�k-
ningen av pris och j�mf�rpris.
P�f�ljder
12 � Om en n�ringsidkare inte l�mnar prisinformation enligt denna lag
eller enligt f�reskrift som meddelats med st�d av denna lag, skall marknads-
f�ringslagen (1995:450) till�mpas. Prisinformation skall d�rvid anses vara
s�dan information av s�rskild betydelse ur konsumentsynpunkt som avses i
4 � andra stycket marknadsf�ringslagen.
1. Denna lag tr�der i kraft den 1 oktober 2004 d� prisinformationslagen
(1991:601) upph�r att g�lla.
2. �ldre best�mmelser g�ller fortfarande f�r marknadsf�rings�tg�rder
som har vidtagits f�re ikrafttr�dandet.
P� regeringens v�gnar
G�RAN PERSSON
ANN-CHRISTIN NYKVIST
(Jordbruksdepartementet)