SFS 2008:498 Lag om ändring i radio- och TV-lagen (1996:844)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i radio- och TV-lagen (1996:844);
utf�rdad den 5 juni 2008.
Enligt riksdagens beslut
1
f�reskrivs att 7 kap. 2 � och 10 kap. 7 � radio-
och TV lagen (1996:844) ska ha f�ljande lydelse.
7 kap.
2 �
Av en annons som inte �r reklam ska det framg� i vems intresse den
s�nds. Om reklamidentifiering finns best�mmelser i 9 � marknadsf�rings-
lagen (2008:486).
10 kap.
7 �
2
En handling som strider mot 7 kap. 3 och 4 �� samt 10 � f�rsta eller
tredje stycket ska vid till�mpningen av 5, 23 och 26 �� marknadsf�rings-
lagen (2008:486) anses utg�ra otillb�rlig marknadsf�ring mot konsumenter.
En s�dan handling kan medf�ra marknadsst�rningsavgift enligt best�m-
melserna i 2936 �� marknadsf�ringslagen.
Denna lag tr�der i kraft den 1 juli 2008.
P� regeringens v�gnar
LENA ADELSOHN LILJEROTH
Maria Eka
(Kulturdepartementet)
1
Prop. 2007/08:115, bet. 2007/08:CU21, rskr. 2007/08:222.
2
Senaste lydelse 1998:1713.
SFS 2008:498
Utkom fr�n trycket
den 16 juni 2008
Thomson F�rlag AB, tel. 08-587 671 00
Elanders, V�llingby 2008