SFS 2018:1145 Lag om ändring i radio- och tv-lagen (2010:696)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i radio- och tv-lagen (2010:696)
Utf�rdad den 14 juni 2018
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs i fr�ga om radio- och tv-lagen (2010:696)
dels att 6 kap. 2 � och 18 kap. 5 � ska ha f�ljande lydelse,
dels att det i lagen ska inf�ras fyra nya paragrafer, 7 kap. 2 b �, 8 kap.
13 b � och 15 kap. 5 b och 9 b ��, samt n�rmast f�re 7 kap. 2 b �, 8 kap.
13 b � och 15 kap. 5 b och 9 b �� nya rubriker av f�ljande lydelse.
6 kap.
2 �2 Leverant�rer av medietj�nster f�r p� de villkor som anges i 3 och 4 ��
s�nda filmer, tv-serier, sportprogram och program med l�tt underh�llning
d�r det f�rekommer produktplacering.
F�rsta stycket g�ller dock inte program som huvudsakligen v�nder sig till
barn under tolv �r och inte heller program d�r det f�rekommer produkt-
placering av
1. alkoholdrycker och tobaksvaror,
2. andra produkter som kommer fr�n f�retag vars huvudsakliga verk-
samhet �r att tillverka eller s�lja alkoholdrycker eller tobaksvaror,
3. receptbelagda l�kemedel och s�dan medicinsk behandling som bara �r
tillg�nglig efter ordination,
4. modersmj�lksers�ttning,
5. s�dana elektroniska cigaretter och p�fyllningsbeh�llare som avses i
lagen (2017:425) om elektroniska cigaretter och p�fyllningsbeh�llare, eller
6. spelprodukter fr�n ett f�retag som inte har n�dv�ndig licens enligt
spellagen (2018:1138).
7 kap.
Sponsring fr�n f�retag som tillhandah�ller spel
2 b � Ett f�retag vars huvudsakliga verksamhet �r att tillhandah�lla spel
och som inte har n�dv�ndig licens enligt spellagen (2018:1138) f�r inte
sponsra ett program i en tv-s�ndning, s�kbar text-tv eller best�ll-tv.
8 kap.
Reklam f�r spel
13 b � Best�mmelser om f�rbud mot reklam f�r spel finns i 15 kap. 6 �
spellagen (2018:1138).
1
Prop. 2017/18:220. bet. 2017/18:KrU8, rskr. 2017/18:363.
2
Senaste lydelse 2017:428.
SFS 2018:1145
Publicerad
den 26 juni 2018
2
SFS 2018:1145
15 kap.
Reklam f�r spel
5 b � Best�mmelser om f�rbud mot reklam f�r spel finns i 15 kap. 6 �
spellagen (2018:1138).
Sponsring fr�n f�retag som tillhandah�ller spel
9 b � Ett f�retag vars huvudsakliga verksamhet �r att tillhandah�lla spel
och som inte har n�dv�ndig licens enligt spellagen (2018:1138) f�r inte
sponsra ett program i en ljudradios�ndning.
18 kap.
5 �3 Tillst�nd att s�nda kommersiell radio f�r �terkallas om
1. tillst�ndshavaren inte inlett s�ndningsverksamheten inom sex m�nader
efter tillst�ndets b�rjan,
2. tillst�ndshavaren inte utnyttjat r�tten att s�nda eller s�nt endast i
obetydlig omfattning under en sammanh�ngande tid av minst fyra veckor,
3. tillst�ndshavaren v�sentligt brutit mot n�gon av 14 kap. 2 � samt
15 kap. 14, 89 a och 10 ��, eller
4. domstol har funnit att ett program innefattat ett yttrandefrihetsbrott som
inneb�r ett allvarligt missbruk av yttrandefriheten.
F�rfogar en fysisk eller juridisk person, utan till�telse fr�n Myndigheten
f�r press, radio och tv, �ver mer �n ett tillst�nd f�r analog kommersiell radio
i ett s�ndningsomr�de, och finns det sk�l att anta att f�rfogandet kan inverka
menligt p� konkurrensen, f�r det eller de tillst�nd �terkallas som har l�mnats
efter det f�rsta tillst�ndet.
Har Myndigheten f�r press, radio och tv medgett �verl�telse trots att
tillst�ndshavaren redan f�rfogar �ver tillst�nd att s�nda analog kommersiell
radio i samma s�ndningsomr�de, och finns det sk�l att anta att �verl�telsen
kan inverka menligt p� konkurrensen, f�r tillst�ndet �terkallas endast om
beslutet om �verl�telsen grundats p� felaktiga eller ofullst�ndiga uppgifter
fr�n tillst�ndshavaren. �terkallelsen ska d� avse det eller de tillst�nd som
�verl�tits.
Om staten, landsting eller kommuner innehar ett tillst�nd att s�nda kom-
mersiell radio p� det s�tt som anges i 13 kap. 4 � andra stycket ska Myndig-
heten f�r press, radio och tv �terkalla det tillst�ndet.
Denna lag tr�der i kraft den 1 januari 2019.
P� regeringens v�gnar
ALICE BAH KUHNKE
Helena Swenz�n
(Kulturdepartementet)
3
Senaste lydelse 2017:569.