SFS 2023:275 Lag om ändring i radio- och tv-lagen (2010:696)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i radio- och tv-lagen (2010:696)
Utf�rdad den 17 maj 2023
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs i fr�ga om radio- och tv-lagen (2010:696)2
dels att 5 kap. 4 � och 17 kap. 5 och 10 �� ska ha f�ljande lydelse,
dels att rubriken till 4 kap. ska lyda Krav p� tillst�nd och villkor,
dels att rubriken till 11 kap. ska lyda Tillst�nd och villkor f�r annan
ljudradio �n n�rradio och kommersiell radio,
dels att det ska inf�ras fyra nya paragrafer, 4 kap. 18 och 19 �� och
11 kap. 6 och 7 ��, och n�rmast f�re 4 kap. 18 � och 11 kap. 6 � nya rubriker
av f�ljande lydelse.
4 kap.
Villkor f�r verksamhet som finansieras med public service-avgift
18 � Regeringen f�r besluta om villkor f�r ett programf�retags tv-
s�ndningar, best�ll-tv och s�kbar text-tv genom tr�d om verksamheten
finansieras med public service-avgift enligt lagen (2018:1893) om
finansiering av radio och tv i allm�nhetens tj�nst.
Villkoren f�r st�llas upp endast om motsvarande villkor finns i
programf�retagets s�ndningstillst�nd och f�r inte avse annat �n
1. skyldighet att ut�va programverksamheten opartiskt och sakligt och
med beaktande av att en vidstr�ckt yttrandefrihet och informationsfrihet ska
r�da,
2. genm�len, och
3. f�rbud mot och villkor f�r reklam eller andra annonser, sponsring och
produktplacering.
19 � Ett beslut om villkor enligt 18 � f�r inneh�lla endast s�dana villkor
som programf�retaget har godtagit. Det f�r g�lla endast under tiden f�r
programf�retagets s�ndningstillst�nd och bara f�r s�ndningar och
tillhandah�llanden av program efter beslutet.
5 kap.
4 � Uppgifter som f�rekommit i ett program i en tv-s�ndning, i best�ll-tv
eller i s�kbar text-tv ska, om programmet inte �r reklam, beriktigas n�r det
�r befogat om
1 Prop. 2022/23:83, bet. 2022/23:KU34, rskr. 2022/23:187.
2 Senaste lydelse av rubriken till 11 kap. 2012:702.
SFS
2023:275
Publicerad
den
23 maj 2023
SFS
2023:275
2
programmet s�nts p� annat s�tt �n genom tr�d, eller
programmet s�nts eller tillhandah�llits av ett programf�retag vars
verksamhet finansieras med public service-avgift enligt lagen (2018:1893)
om finansiering av radio och tv i allm�nhetens tj�nst.
Uppgifter som f�rekommit i ett program i en tv-s�ndning eller i s�kbar
text-tv som s�nts genom tr�d b�r, om programmet inte �r reklam, beriktigas
n�r det �r befogat.
11 kap.
Villkor f�r verksamhet som finansieras med public service-avgift
6 � Regeringen f�r besluta om villkor f�r ett programf�retags ljudradio-
s�ndningar och best�llradio genom tr�d om verksamheten finansieras med
public service-avgift enligt lagen (2018:1893) om finansiering av radio och
tv i allm�nhetens tj�nst.
Villkoren f�r st�llas upp endast om motsvarande villkor finns i
programf�retagets s�ndningstillst�nd och f�r inte avse annat �n
1. skyldighet att ut�va programverksamheten opartiskt och sakligt och
med beaktande av att en vidstr�ckt yttrandefrihet och informationsfrihet ska
r�da,
2. beriktiganden,
3. genm�len, och
4. f�rbud mot och villkor f�r reklam eller andra annonser, sponsring och
produktplacering.
7 � Ett beslut om villkor enligt 6 � f�r inneh�lla endast s�dana villkor som
programf�retaget har godtagit. Det f�r g�lla endast under tiden f�r
programf�retagets s�ndningstillst�nd och bara f�r s�ndningar och
tillhandah�llanden av program efter beslutet.
17 kap.
5 �3 Den som inte f�ljer de best�mmelser och villkor som anges i denna
paragraf f�r �l�ggas att betala en s�rskild avgift. Detta g�ller
1. villkor om reklam, andra annonser, sponsrade program och
produktplacering som beslutats med st�d av 4 kap. 10 �, 4 kap. 18 � andra
stycket 3 och 11 kap. 6 � andra stycket 4,
2. best�mmelserna om otillb�rligt gynnande av kommersiella intressen
enligt 5 kap. 5 � och 14 kap. 2 �,
3. best�mmelserna, n�r det g�ller andra annonser �n reklam, i 5 kap. 6 �,
8 kap. 6 och 9 ��, 14 kap. 3 � och 15 kap. 3 och 4 ��,
4. best�mmelserna om exklusiva r�ttigheter i 5 kap. 9 �,
5. best�mmelserna om produktplacering i 6 kap. 1 och 2 ��, 3 � f�rsta
stycket, 4 � och 9 a kap. 4 och 5 ��,
6. best�mmelserna om sponsring i 7 kap. 13 och 48 ��, 9 a kap. 6 och
7 �� och 15 kap. 810 ��,
7. best�mmelserna om annonser i 8 kap. 15 ��, 7 � andra stycket och
10 �, 9 a kap. 8 och 9 �� och 15 kap. 1 och 2 ��,
8. best�mmelserna om virtuell annonsering och elektroniska
f�retagsskyltar i 8 kap. 11 och 12 ��, eller
9. best�mmelserna om reklam i 8 kap. 15 �.
Vid pr�vning av fr�gan om avgift ska p�f�ras ska r�tten s�rskilt beakta
�vertr�delsens art, varaktighet och omfattning.
3 Senaste lydelse 2020:875.
SFS
2023:275
3
Avgiften tillfaller staten.
10 � Granskningsn�mnden f�r radio och tv f�r besluta att leverant�ren av
medietj�nster p� l�mpligt s�tt ska offentligg�ra n�mndens beslut, n�r
n�mnden funnit att n�gon har brutit mot programrelaterade villkor som
beslutats med st�d av 4 kap. 8 eller 9 �, 18 � andra stycket 1 eller 2, 11 kap.
3 � eller 6 � andra stycket 13 eller best�mmelserna om beriktigande i 5 kap.
4 � f�rsta stycket. Ett s�dant beslut f�r dock inte inneb�ra att
offentligg�randet m�ste ske i leverant�rens program.
Beslutet f�r innefatta ett f�rel�ggande vid vite.
1. Denna lag tr�der i kraft den 1 juli 2023.
2. F�r s�ndningar och tillhandah�llanden av program i en tv-s�ndning, i
best�ll-tv eller i s�kbar text-tv f�re ikrafttr�dandet g�ller 5 kap. 4 � i den
�ldre lydelsen.
P� regeringens v�gnar
PARISA LILJESTRAND
Maria Fjellman Lundqvist
(Kulturdepartementet)