SFS 1995:453 Lag om ändring i lagen (1978:763) med vissa bestämmelser om marknadsföring av alkoholdrycker
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
SFS 1995:453
Utkom fr�n trycket
den 23 maj 1995
Lag
om �ndring i lagen (1978:763) med vissa best�mmelser
om marknadsf�ring av alkoholdrycker;
utf�rdad den 27 april 1995.
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs i fr�ga om lagen (1978:763) med
vissa best�mmelser om marknadsf�ring av alkoholdrycker
dels att i lagen skall inf�ras en ny paragraf, 5 �, av f�ljande lydelse,
dels att 3 � skall ha f�ljande lydelse.
3 � Handling som strider mot 2 � skall vid till�mpning av marknadsf�-
ringslagen (1995:450) anses vara otillb�rlig mot konsumenter.
5 � Regeringen f�r med avseende p� fr�mmande stat best�mma att
f�ljande skall g�lla.
Vid marknadsf�ring av alkoholdrycker f�r inte anv�ndas oriktiga eller
vilseledande ursprungsbeteckningar, genom vilka dryckerna direkt eller
indirekt anges vara frambragda eller tillverkade i den fr�mmande staten
eller i en region eller ort i den fr�mmande staten. Detta g�ller �ven om det
�kta ursprunget anges eller om beteckningen anv�nds bara i �vers�ttning
eller �r �tf�ljd av uttryck som "art", "sort", "typ", "kopia" eller liknande
uttryck.
1
Prop. 1994/95:123, bet. 1994/95:LU16, rskr. 1994/95:267.
746
SFS 1995:453
En handling som strider mot andra stycket skall vid till�mpning av
marknadsf�ringslagen (1995:450) anses vara otillb�rlig mot konsumenter.
Denna lag tr�der i kraft den 1 januari 1996.
P� regeringens v�gnar
MARITA ULVSKOG
Ingvar Paulsson
(Civildepartementet)
747