SFS 2020:876 Lag om ändring i alkohollagen (2010:1622)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i alkohollagen (2010:1622)
Utf�rdad den 29 oktober 2020
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs2 att 7 kap. 3 � alkohollagen (2010:1622)
ska ha f�ljande lydelse.
7 kap.
3 �3 Vid marknadsf�ring av alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande
preparat till konsumenter f�r kommersiella annonser inte anv�ndas i tv-
s�ndningar, best�ll-tv eller ljudradios�ndningar.
En leverant�r av en videodelningsplattform f�r inte tillhandah�lla s�dana
kommersiella annonser som avses i f�rsta stycket f�re, under eller efter
anv�ndargenererade videor eller tv-program p� plattformen.
Denna lag tr�der i kraft den 1 december 2020.
P� regeringens v�gnar
ANNA EKSTR�M
Lars Hedengran
(Socialdepartementet)
1 Prop. 2019/20:168, bet. 2020/21:KU3, rskr. 2020/21:16.
2 Se Europaparlamentets och r�dets direktiv (EU) 2015/1535 av den 9 september 2015 om ett
informationsf�rfarande betr�ffande tekniska f�reskrifter och betr�ffande f�reskrifter f�r informa-
tionssamh�llets tj�nster.
3 Senaste lydelse 2019:345.
SFS
2020:876
Publicerad
den
3 november 2020