SFS 2006:26 Lag om ändring i lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i lagen (2003:389) om elektronisk
kommunikation;
utf�rdad den 2 februari 2006.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs i fr�ga om lagen (2003:389) om elek-
tronisk kommunikation
dels att 4 kap. 11 �, 5 kap. 7 och 14 �, 7 kap. 11 � samt 8 kap. 21 � skall
ha f�ljande lydelse,
dels att det i lagen skall inf�ras en ny paragraf, 7 kap. 10 a �, av f�ljande
lydelse.
4 kap.
11 � En operat�r som avses i 4 � f�r f�rpliktas att iaktta kostnadst�ckning
eller till�mpa kostnadsorienterad eller annan priss�ttning f�r specificerade
typer av samtrafik och andra former av tilltr�de. Detta f�r ske om en mark-
nadsanalys enligt 8 kap. 6 � visar att en brist p� effektiv konkurrens inneb�r
att operat�ren kan ta ut �verpriser eller anv�nda prispress p� ett s�tt som
missgynnar slutanv�ndarna.
En f�rpliktelse enligt f�rsta stycket kan �ven avse skyldighet f�r operat�-
ren att till�mpa en viss kostnadsredovisningsmetod. En s�dan f�rpliktelse
skall f�renas med skyldighet att g�ra en beskrivning av metoden tillg�nglig
f�r allm�nheten. Kostnadernas huvudkategorier och reglerna f�r kostnads-
f�rdelningen skall framg� av beskrivningen.
Den som har f�rpliktats att kostnadsorientera sin priss�ttning skall visa att
priserna �r r�ttvisa och sk�liga med h�nsyn till kostnaderna och f�r �l�ggas
skyldighet att justera sina priser.
Regeringen eller den myndighet regeringen best�mmer meddelar f�re-
skrifter om den metod som skall till�mpas f�r ber�kning av kostnadsoriente-
rade priser, om vilka faktorer som skall l�ggas till grund f�r ber�kningen och
p� vilket s�tt detta skall ske.
5 kap.
7 �
2 Den som tillhandah�ller en allm�nt tillg�nglig telefonitj�nst skall
1. medverka till att n�dsamtal utan avbrott kan f�rmedlas avgiftsfritt f�r
anv�ndaren,
1 Prop. 2004/05:175, bet. 2005/06:TU4, rskr. 2005/06:142.
2 Senaste lydelse 2005:240.
SFS 2006:26
Utkom fr�n trycket
den 14 februari 2006
2
SFS 2006:26
2. i den m�n det �r tekniskt genomf�rbart, tillhandah�lla den som mottar
n�dsamtal lokaliseringsuppgifter,
3. p� villkor som �r r�ttvisa, kostnadsorienterade och icke-diskrimine-
rande tillgodose varje rimlig beg�ran om att l�mna ut abonnentuppgifter som
inte omfattas av sekretess eller tystnadsplikt enligt lag till den som bedriver
eller avser att bedriva abonnentupplysning,
4. avgiftsfritt tillhandah�lla en abonnent specificerade telefonr�kningar
som g�ller anv�ndning av ett allm�nt telefonn�t eller d�rtill h�rande allm�nt
tillg�ngliga telefonitj�nster, om inte abonnenten har beg�rt att r�kningen
skall vara ospecificerad,
5. se till att slutanv�ndare fr�n andra stater inom Europeiska ekonomiska
samarbetsomr�det kan n� svenska nummer, vars sifferstruktur saknar geo-
grafisk betydelse, om det �r tekniskt och ekonomiskt genomf�rbart och den
uppringde abonnenten inte av kommersiella sk�l har valt att begr�nsa tilltr�-
det f�r uppringande fr�n vissa geografiska omr�den, och
6. i verksamheten ta h�nsyn till funktionshindrades behov av s�rskilda
tj�nster.
Samtal som �r avgiftsfria f�r den uppringande abonnenten f�r inte anges
p� dennes telefonr�kning.
Regeringen eller den myndighet som regeringen best�mmer f�r meddela
f�reskrifter om p� vilket s�tt skyldigheterna skall fullg�ras och om undantag
fr�n skyldigheterna.
14 � Om en marknadsanalys enligt 8 kap. 6 � visar att det inte r�der effek-
tiv konkurrens p� marknaden f�r tillhandah�llandet av hela eller delar av det
minimiutbud av hyrda f�rbindelser som fastst�llts i en f�rteckning �ver stan-
darder i Europeiska gemenskapernas officiella tidning, f�r den som enligt
8 kap. 7 � har ett betydande inflytande p� den marknaden i hela eller delar
av landet f�rpliktas att tillhandah�lla ett minimiutbud samt att
1. under likv�rdiga omst�ndigheter till�mpa likv�rdiga villkor mot andra
som tillhandah�ller likv�rdiga tj�nster,
2. tillhandah�lla hyrda f�rbindelser till andra p� samma villkor och med
samma kvalitet som g�ller f�r operat�rens egna tj�nster eller f�r dotterbo-
lags eller samarbetspartners tj�nster,
2 a. till�mpa kostnadsorienterad priss�ttning,
3. utforma och anv�nda en l�mplig kostnadsredovisningsmetod,
4. offentligg�ra tekniska egenskaper,
5. offentligg�ra taxor, periodiska hyresavgifter och �vriga kostnader samt
ange om dessa �r differentierade, eller
6. offentligg�ra leveransvillkor.
Avvikelse fr�n taxor och leveransvillkor som offentliggjorts enligt f�rsta
stycket 5 eller 6 f�r inte g�ras utan tillst�nd fr�n den myndighet som reger-
ingen best�mmer.
7 kap.
10 a � Om en part h�nskjutit en tvist f�r avg�rande enligt 10 � f�r tillsyns-
myndigheten, om det med h�nsyn till den fr�gest�llning som tvisten aktuali-
serat �r l�mpligare att den avg�rs genom en �tg�rd inom ramen f�r den all-
m�nna tillsynen, besluta att inte ta upp tvisten f�r avg�rande.
3
SFS 2006:26
Har myndigheten inte vidtagit n�gon s�dan tillsyns�tg�rd som avses i f�r-
sta stycket inom fyra m�nader fr�n det att en part h�nskjutit tvisten, skall
myndigheten om n�gon av parterna g�r en ny ans�kan pr�va tvisten enligt
vad som anges i 10 �.
11 � Om det med h�nsyn till tvistens beskaffenhet �r l�mpligare, f�r till-
synsmyndigheten, i st�llet f�r att ta upp en tvist till pr�vning eller vidta en
�tg�rd inom ramen f�r den allm�nna tillsynen, h�nskjuta tvisten f�r medling.
Parterna skall i s�dant fall beredas tillf�lle att till myndigheten komma in
med f�rslag om l�mplig person att vara medlare.
Har medling p�g�tt i fyra m�nader eller avbrutits dessf�rinnan utan att
parterna kommit �verens, skall myndigheten p� ny ans�kan av n�gon av par-
terna pr�va tvisten enligt vad som anges i 10 �.
8 kap.
21 � Ett beslut om underr�ttelse enligt 7 kap. 4 � och ett beslut om att inte
ta upp en tvist f�r avg�rande enligt 7 kap. 10 a � f�rsta stycket f�r inte �ver-
klagas.
Denna lag tr�der i kraft den 1 april 2006.
P� regeringens v�gnar
ULRICA MESSING
Dan Sandberg
(N�ringsdepartementet)
Thomson Fakta, tel. 08-587 671 00
Elanders Gotab, Stockholm 2006