SFS 1993:681 Lag om ändring i konkurrenslagen (1993:20)
SFS 1993:681 Lag om ändring i konkurrenslagen (1993:20)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
lag
om ändring i konkurrenslagen (1993:20);
utfärdad den 10 juni 1993.
sfs 1993:681
utkom från trycket
den 2 1 juni 193
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om konurrenslagen
(193:20)
dds au 69 s samt punkt 5 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
na skall ha följande lydelse.
dels att det i lagen skall införas fyra nya paragrafer, 64 a-64 d §. av
följande lydelse.
64 a § vid huvdförhandling i mål som anges i 63 § första stycket 1 —4
skall tingsrätten bestå av fyra ledamöter, av vilka två skall vara lagfarna
domare och två ekonmiska experter. en av de lagfarna domarna skall
vara rättens ordförande.
om det sedan huvdförhandlingen har påbörjats inträffar förfall för en
av ledamöterna, är rätten ändå domför.
vid huvdförhandling i fall som avses i 1 kap. 3 a § andra och tredje
styckena rättegångsbalken och vid avgörande av mål utan huvdförhand
ling, liksom vid handlägning som inte sker vid huvdförhandling, skall
tingsrätten, om inte anat följer av 64 b §. bestå av en lagfaren domare. i
sådana fäll får dock även en ekonmisk expert delta i tingsrätten.
64 b § vid avgörande av mål utan huvdförhandling och vid prövning
av frågor som hör till rättegången lår tingsrätten ha den sammansättning
som anges i 64 a $ första stycket om det föreliger särskilda skäl med
hänsyn till målets eller frågans beskaffenhet.
64 c § vid handlägning av ärenden som anges i 63 {t första stycket 5 och
6 skall tingsrätten ha den sammansättning som anges i 64 a § första
stycket. vid handlägning som avses i 3 och 4 § lagen (1946.807) om
handlägning av domstolsärenden skall tingsrätten dock bestå av en agfa
ren domare. 1 sådana fall får även en ekonmisk expert delta i tingsrätten.
64 d § regeringen förordnar för viss tid dem som skall tjänstgöra som
ekonmiska experter enligt 64 a och 64 c §. inträifar medan en c on-
' prop. 192/93:234. bcl. )92/93:nu34. rskr. 192/93:42.
139
sfs 1993:681 misk expert deltar i behandlingen av ett mål eller ärende en omständighet
som med for att förordnandet skall uphöra att gälla, skall förordnandet
oberoende därav anses ha fortsatt giltighet såvitt avser det pågående målet
eller ärendet.
den som skall tjänstgöra som ekonmisk e.xpen skall vara svensk med
borgare och får inte vara underårig eller i konurstillstånd eller ha förvalta
re enligt 1 1 kap. 7 § föräldrabalken.
69 § må! och ärenden i frågor som avses i 63 $ första stycket får handläg
gas gemensamt, om det är till fördel för utredningen. handlägningen skall
ske enligt vad som föreskrivs i 64 $ första stycket i samt 64 a och 64 b §.
ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
5. anmälan för undantag enligt 8 {j eller ansökan om icke-ingripandebe-
sked enligt 20 t; får prövas tore lagens ikraftträdande. om ett överklagande
i en sådan iråga har kommit in till tingsrätten före ikraftträdandet, skall
tingsrätten ha den sammansättning som anges i lagen (1946:807) om
handlägning av domstolsärenden i stället för den som anges i 64 c §.
i fråga om en anmälan eller ansökan som görs före lagens ikraftträdande
galler punkt 3 a—c ovan. den tidsfrist som där anges skall dock vara tio
månader.
på regeringens vägnar
per westerberg
jan stockhaus
(näringsdepartementet)
Viktiga lagar inom upphandlingsrätten
Lag (2016:1145) om offentlig upphandling
Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna
Viktiga lagar inom upphandlingsrätten
Konkurrenslag (2008:579)Lag (2016:1145) om offentlig upphandling
Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna
JP Infonets tjänster inom upphandlingsrätt
JP Infonets tjänster inom upphandlingsrätt
Stöter du på utmaningar gällande upphandlingar i din yrkesroll? JP Infonets tjänster fungerar som ett stöd och praktisk vägledning för dig som arbetar som upphandlare, leverantör till offentlig sektor, konsult eller på annat sätt med offentliga inköp. Vi har stor expertis inom konkurrens och upphandlingsområdet och ger dig en komplett bevakning av upphandlingsjuridiken. Se allt inom konkurrens och upphandlingsrätt.