SFS 1993:924 Lag om ändring i lagen (1992:1528) om offentlig upphandling
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
SFS 1993:924
Utkom fr�n trycket
den 30 juni 1993
Lag
om �ndring i lagen (1992:1528) om offentlig
upphandling;
utf�rdad den 17 juni 1993.
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs i fr�ga om lagen (1992:1528) om
offentlig upphandling
dels att 1 kap. 3 och 5 �� och 5 kap. 1 � skall ha f�ljande lydelse,
dels att det i 5 kap. skall inf�ras sex nya paragrafer, 28 33 �� av
f�ljande lydelse,
dels att en ny underrubrik skall inf�ras f�re 5 kap. 28 � av f�ljande
lydelse.
1 kap. Allm�nna best�mmelser
3 � Denna lag g�ller inte
1. upphandling som omfattas av sekretess eller andra s�rskilda begr�ns-
ningar med h�nsyn till rikets s�kerhet,
2. upphandling av f�rsvarsprodukter och tj�nster som inte har civil
anv�ndning,
3. upphandlingsf�rfaranden som �verenskommits i ett internationellt
avtal mellan n�gon av staterna inom Europeiska ekonomiska samarbets-
omr�det (EES) och n�gon annan stat f�r ett projekt som �r gemensamt f�r
de avtalsslutande staterna,
4. upphandlingsf�rfaranden som �verenskommits i ett avtal betr�ffande
stationering av milit�r personal, eller
5. upphandlingsf�rfaranden som �verenskommits i en internationell
organisation.
5 � I denna lag anv�nds f�ljande termer med den betydelse som h�r
anges:
Upphandling:k�p, leasing, hyra eller hyrk�p av varor, byggentreprena-
der eller tj�nster.
Upphandlande enhet: statliga, kommunala och andra myndigheter, be-
slutande f�rsamlingar i kommuner, landsting och kyrkliga kommuner,
s�dana bolag, f�reningar, samf�lligheter och stiftelser som anges i 6 � samt,
1958
1
Prop. 1992/93:209, bet. 1992/93: FiU24, rskr. 1992/93:347.
SFS 1993:924
s�vitt avser upphandling enligt 4 kap., s�dana enheter som avses i 4kap.
1 � andra stycket.
Upphandlingskontrakt: skriftliga avtal som en upphandlande enhet in-
g�r avseende upphandling enligt denna lag.
Byggentreprenad: ett bygg- eller anl�ggningsarbete i sin helhet, vars
resultat har en sj�lvst�ndig funktion.
Koncession: ett upphandlingskontrakt avseende byggentreprenad d�r
ers�ttning f�r arbetet utg�r i form av en r�tt att utnyttja anl�ggningen eller
i form av dels en s�dan r�tt, dels betalning.
Leverant�r: den som tillhandah�ller varor eller utf�r arbeten eller till-
handah�ller tj�nster �ven om han inte varit den som i det s�rskilda fallet
tillhandah�llit eller utf�rt det som upphandlats.
Ramavtal: avtal som ing�s mellan en upphandlande enhet och en eller
flera leverant�rer i syfte att fastst�lla samtliga villkor f�r avrop som g�rs
under en viss period.
Formgivningst�vling: s�dan t�vling som avses i 5 kap. 28 �.
F�rfr�gningsunderlag: underlag f�r anbud, som en upphandlande enhet
tillhandah�ller en leverant�r.
P�skyndat f�rfarande: s�dant f�rfarande som avses i 2 kap. 15 �, 3 kap.
20 � och 5 kap. 22 �.
Anbudsgivare: den som l�mnar anbud.
Anbudss�kande: den som ans�ker om att f� l�mna anbud vid selektiv
eller f�rhandlad upphandling.
�ppen upphandling: upphandling d�r alla leverant�rer f�r l�mna anbud.
Selektiv upphandling: upphandling d�r en upphandlande enhet inbjuder
vissa leverant�rer att l�mna anbud.
F�rhandlad upphandling: upphandling d�r en upphandlande enhet in-
bjuder vissa leverant�rer att l�mna anbud och tar upp f�rhandling med en
eller flera av dem.
5 kap. Upphandling av tj�nster
1 � Best�mmelserna i detta kapitel till�mpas p� upphandling av s�dana
tj�nster som inte omfattas av best�mmelserna i 2 4 kap. Best�mmelserna
i 11 - 2 6 �� g�ller endast vid upphandling av tj�nster som avses i avdelning
A i bilaga till denna lag och best�mmelserna i 27 � endast vid upphandling
av tj�nster som avses i avdelning B i bilagan. F�r upphandling av tj�nster
som avses i avdelning A12 i bilagan och g�rs genom formgivningst�vling
g�ller vidare best�mmelserna i 2 8 - 3 3 ��.
Formgivningst�vling
28 � Med formgivningst�vling f�rst�s en t�vling om arkitekttj�nster el-
ler andra tj�nster som avses i avdelning A12 i bilagan och genomf�rs i syfte
att ge arrang�ren m�jlighet att fr�n de t�vlande f�rv�rva en ritning eller
n�got annat liknande t�vlingsbidrag till grund f�r utf�rande av en best�md
uppgift.
T�vlingen skall avslutas med att en jury utser vinnande t�vlingsbidrag.
Medlemmarna i juryn skall vara oberoende av de t�vlande.
29 � F�r upphandling som sker genom formgivningst�vling g�ller inte
1 kap. 19-25 ��. Vidare skall best�mmelserna i 3 0 - 3 3 �� till�mpas en-
1959
SFS 1993:924
dast p� formgivningst�vlingar som ing�r i en upphandling av tj�nster vars
v�rde uppg�r till minst 200000 ecu, exklusive merv�rdesskatt eller d� den
sammanlagda prissumman uppg�r till minst n�mnda belopp.
30 � Arrang�ren skall f�r varje t�vling fastst�lla t�vlingsregler. Reglerna
skall utformas s� att de inneb�r en garanti f�r att samma krav st�lls p�
varje t�vlande.
En formgivningst�vling f�r begr�nsas till ett visst antal t�vlande. Valet
av t�vlande skall g�ras utan ovidkommande h�nsyn. Valet f�r inte i n�got
fall g�ras med utg�ngspunkt i ett visst geografiskt omr�de.
31 � En upphandlande enhet som arrangerar en formgivningst�vling
skall annonsera t�vlingen. Enheten skall p� beg�ran skicka t�vlingsregler-
na till intresserade deltagare.
32 � Juryn skall utse vinnande t�vlingsbidrag med utg�ngspunkt i de
regler som best�mts f�r t�vlingen och i vad som upplysts i annonsen om
denna. Ett t�vlingsbidrag f�r presenteras f�r juryn endast p� ett s�dant s�tt
att det inte framg�r vem som har l�mnat ett enskilt bidrag.
33 � En upphandling som enligt t�vlingsreglerna ansluter till en t�vling
och skall tilldelas vinnaren f�r f�reg�s av f�rhandlingar utan f�reg�ende
annonsering. Om t�vlingen avslutats med att juryn bed�mt att fler utf�-
randen �n endast ett kan komma i fr�ga skall f�rhandlingarna avse samtli-
ga bidrag.
P� regeringens v�gnar
ANNEWIBBLE
Nils Dexe
(Finansdepartementet)
1960