SFS 1994:614 Lag om ändring i lagen (1992:1528) om offentlig upphandling
SFS 1994_614 Lag om ändring i lagen (1992_1528) om offentlig upphandling
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
sfs 1994:614
utkom från trycket den 16 juni 1994
lag om ändring i lagen (1992:1528) om offentlig upphandling;
utfärdad den 2 juni 1994. enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om lagen (1992:1528) om offentlig upphandling2 dels att 7 kap. 9- 12 §§ skall betecknas 11 - 14 §§,
1
1184
2
prop. 1993/94:227, bet. 1993/94: fiu 18, rskr. 1993/94:339. lagen omtryckt 1993: 1468.
dels att 1 kap. 11 och 23 §§, 2 kap. 6, 8, 9 och 13 §§, 4 kap. 1, 4, 6, 8, 14 och 16 §§, 5 kap. 1 §, 6 kap. 9 och 17 §§ samt rubriken till bilagan till lagen skall ha följande lydelse, dels att rubrikerna närmast före 7 kap. 9 och 10 §§ skall sättas närmast före 7 kap. 11 respektive 12 §. dels att det lagen skall införas sju nya paragrafer, 1 kap. 26 §, 2 kap. 7 a och 11 a §§, 4 kap. 26 och 27 §§ samt 7 kap. 9 och 10 §§, av följande lydelse, dels att fyra nya rubriker skall införas närmast före 1 kap. 26 §, 4 kap. 26 §, 4 kap. 27 § och 7 kap. 9 § av följande lydelse. 1 kap. allmänna bestämmelser 11 § en enhet som avslutat en upphandling enligt bestämmelserna i 2, 3 eller 5 kap. skall inom 48 dagar därefter sända en annons till byrån för europeiska gemenskapernas officiella publikationer hur upphandlingen har avslutats. annonsen får inte innehålla uppgifter vars publicering skulle strida mot något allmänt intresse eller motverka befogade affärs- eller konkurrensintressen. enheten skall också upprätta en rapport om den avslutade upphandlingen. rapporten skall lämnas till efta s övervakningsmyndighet på dess begäran. rapporten skall innehålla uppgifter om 1. enhetens namn och adress och värdet av upphandlingen, 2. anbudsgivare eller anbudssökande som deltagit vid prövningen av anbud och anledningen till urvalet av anbudssökande, 3. anbudsgivare eller anbudssökande som inte vunnit framgång och anledningen till det, 4. vilken leverantör som fick upphandlingen och, i förekommande fall, hur stor del denne avser att lägga ut på någon annan, och 5. för förhandlad upphandling, anledningen till valet av det förfarandet. 23 § en upphandlande enhet får förkasta anbud som den anser vara orimligt lågt, dock först sedan enheten begärt förklaring till det låga anbudet och inte fått tillfredsställande svar. om enheten förkastat ett anbud av det skälet att det bedömts vara orimligt lågt, skall enheten avge en rapport om sitt beslut till efta:s övervakningsmyndighet eller, om anbudet avgetts vid upphandling enligt 4 kap., lämna upplysningar om beslutet i meddelande om avslutad upphandling enligt 4 kap. 15 §. uppgiftslämnande för statistikändamål 26 § att näringsidkare, kommuner och andra kan åläggas skyldighet att för statistikändamål lämna uppgifter beträffande offentlig upphandling följer av lagen (1992: 889) om den officiella statistiken. 2 kap. varuupphandling 6 § en upphandlande enhet skall för varje budgetår genom förhandsannonsering informera om sina upphandlingar över 750000 ecu som enheten planerat för varje varuområde. om förhandsannonsering gäller 1 kap. 8 10§§.
38-sfs 1994
sfs 1994:614
1185
sfs 1994:614
7 a § en upphandlande enhet skall inom 15 dagar från det att begäran kommit in lämna upplysningar till varje anbudssökande eller anbudsgivare som så begär om varför hans ansökan eller anbud förkastats. den vars anbud förkastats skall på begäran få veta vem som fick upphandlingen. om enheten beslutat att inte avsluta en annonserad upphandling eller att göra om upphandlingen skall enheten på begäran lämna upplysningar till anbudsgivare eller anbudssökande om skälen för sitt beslut. enheten skall underrätta byrån för europeiska gemenskapernas officiella publikationer om sitt beslut. 8 § öppen eller selektiv upphandling skall användas om inte något annat upphandlingsförfarande får tillämpas enligt 9 eller 10 §. 9 § om en upphandlande enhet väljer att använda selektiv upphandling får den i annonsen ange hur många leverantörer den avser att inbjuda att lämna anbud. antalet leverantörer skall avvägas med hänsyn till varans karaktär men måste uppgå till minst fem. 11 a § om en upphandlande enhet väljer förhandlad upphandling utan föregående annonsering skall antalet anbudsgivare i förhandlingen inte vara mindre än tre, förutsatt att det finns ett tillräckligt antal lämpliga anbudsgivare.
tidsfrister 13 § vid öppen upphandling skall tiden för mottagande av anbud vara minst 52 dagar från den dag då annonsen om upphandling avsändes. en upphandlande enhet skall lämna ut förfrågningsunderlaget till en leverantör inom sex dagar från det att underlaget har begärts. ytterligare information skall lämnas senast sex dagar före anbudstidens utgång, om så har begärts i rimlig tid.
4 kap. upphandling inom vatten-, energi-, transport- och telekommunikationsområdena tillämpningsområde 1 § bestämmelserna i detta kapitel skall tillämpas vid upphandling som görs av en upphandlande enhet för sådan av enheten bedriven verksamhet som består av 1. drift eller tillhandahållande av fasta nät i syfte att betjäna allmänheten i fråga om transporter, distribution eller försörjning med dricksvatten, elektricitet, gas eller värme eller av leverans av sådana nyttigheter till fasta nät, 2. utnyttjande av mark- eller vattenområden för prospektering eller utvinning av olja, gas, kol eller andra fasta bränslen eller för tillhandahållande av terminaler, flygplatser eller hamnanläggningar, 3. drift av nät i syfte att betjäna allmänheten i fråga om transporter med järnväg, spårväg, tunnelbana, buss, trådbuss eller linbana, 4. drift eller tillhandahållande av ett allmänt telekommunikationsnät
1186
eller tillhandahållande av en eller flera allmänna telekommunikationstjänster. vid tillämpning av bestämmelserna i detta kapitel innefattar termen ”upphandlande enhet” alla företag över vilka staten, kommun, landsting eller kyrklig kommun direkt eller indirekt har ett bestämmande inflytande och företag som bedriver verksamhet enligt första stycket med särskilt tillstånd från en myndighet. för upphandling av tjänster för verksamheter som avses i första stycket gäller, utöver detta kapitel, de bestämmelser till vilka hänvisas i 5 kap. i §. 4 § bestämmelserna i detta kapitel skall inte tillämpas av en upphandlande enhet som bedriver busstransportverksamhet som avses i 1 § första stycket 3 om även andra företag får bedriva sådan verksamhet inom samma geografiska område på samma villkor. bestämmelserna skall inte heller tillämpas av en enhet som tillhandahåller tjänster som avses i 1 § första stycket 4, om upphandlingen uteslutande syftar till att göra det möjligt för enheten att tillhandahålla en eller flera telekommunikationstjänster och även andra företag har rätt att inom samma geografiska område tillhandahålla samma tjänster på i stoft sett samma villkor. bestämmelserna i detta kapitel skall inte heller tillämpas vid upphandlingar som görs för återförsäljning eller uthyrning om även andra företag har rätt att återförsälja eller hyra ut på samma villkor som den upphandlande enheten. 6 §3 om en upphandling av varor eller byggentreprenader innefattar tjänster som är nödvändiga för leveransen av varorna eller byggentreprenaderna skall dessa tjänster anses ingå i varu- eller byggentreprenadupphandlingen. en upphandling som innefattar andra tjänster än sådana nödvändiga tjänster som avses i första stycket skall i sin helhet anses som en varuupphandling om varornas värde, inklusive värdet av tjänster som avses i första stycket, är större än värdet av andra tjänster som omfattas av upphandlingen. tröskelvärden m.m. 8 § bestämmelserna i detta kapitel skall tillämpas vid sådan upphandling, vars värde exklusive mervärdesskatt uppgår till minst 1. 400000 ecu och gäller varor eller tjänster för verksamhet som omfattas av 1 § första stycket 1-3, 2. 600000 ecu och gäller varor eller tjänster för verksamhet som omfattas av 1 § första stycket 4, 3. 5000000 ecu och gäller byggentreprenad. om en upphandling av tjänster görs genom en formgivningstävling skall 5 kap. 29 § tillämpas på tävlingen under förutsättning att den dels ingår i en upphandling av tjänster vars värde uppgår till minst något av de värden som nämns i första stycket 1 eller 2, dels görs för verksamhet som avses där. bestämmelserna i 5 kap. 29 § skall också tillämpas på alla tävlingar vars sammanlagda prissumma uppgår till minst nämnda belopp.
3
sfs 1994:614
1187
ändringen innebär att tredje stycket upphävs.
sfs 1994:614
annonsering m.m. 14 § en upphandlande enhet skall för varje budgetår genom förhandsannonsering informera om varu- och tjänsteupphandlingar över 750000 ecu som enheten planerat för varje varuområde eller tjänstekategori enligt avdelning a i bilaga till denna lag. i fråga om byggentreprenadupphandling skall enheten genom förhandsannonsering informera om upphandlingar som överstiger tröskelvärdet enligt 8 § 3 första stycket som enheten planerat och ange deras huvudsakliga art och omfattning. om förhandsannonsering gäller 1 kap. 8 - 10 §§. inbjudan att lämna anbud får ske genom att ett meddelande på förhand annonseras enligt reglerna i 1 kap. 8 - 10 §§. i meddelandet skall anges dels att upphandling kommer att ske genom selektivt eller förhandlat förfarande utan ytterligare annonsering, dels att intresserade deltagare skriftligen skall anmäla sitt intresse. innan den upphandlande enheten därefter påbörjar upphandlingen skall de som anmält intresse uppmanas att skriftligen bekräfta detta utifrån mer detaljerade upplysningar om upphandlingen. inbjudan att lämna anbud får ske genom att den upphandlande enheten i en annons tillkännager att den enligt 23 § upprättat och tillämpar ett särskilt system för urval av deltagare. val av upphandlingsförfarande 16 § en upphandlande enhet skall använda något av de upphandlingsförfaranden som nämns i 1 kap. 5 § med föregående annonsering. en upphandlande enhet får avstå från annonsering om 1. det vid en annonserad upphandling inte lämnats några anbud, under förutsättning att de i förfrågningsunderlaget ursprungligen angivna kontraktsvillkoren inte väsentligt ändrats, 2. det som upphandlas avser forskning, utveckling eller experiment, under förutsättning att framställningen av varorna eller utförandet av byggentreprenaden inte sker i vinstsyfte eller för att täcka forsknings- och utvecklingskostnader, 3. det som upphandlas av tekniska eller konstnärliga skäl eller på grund av ensamrätt kan tillhandahållas av endast en viss leverantör, 4. det är nödvändigt att genomföra upphandlingen, men synnerlig brådska, orsakad av omständigheter som inte kunnat förutses och inte heller kan hänföras till den upphandlande enheten, gör det omöjligt att hålla tidsfristerna vid öppen eller selektiv upphandling, 5. det är fråga om varuupphandlingskontrakt som gäller ytterligare leveranser från den ursprungliga leverantören, avsedda antingen som delersättning för eller tillägg till tidigare leveranser, och ett byte av leverantör skulle medföra anskaffning av varor som skulle vara tekniskt oförenliga med de först anskaffade eller leda till oskäliga tekniska svårigheter avseende drift och underhåll, 6. det är fråga om byggentreprenad eller tjänster som gäller tilläggsarbeten eller tilläggstjänster av den ursprungliga leverantören och som inte omfattas av det först avsedda projektet eller av en föregående upphandling, men som på grund av oförutsedda omständigheter blivit nödvändiga för arbetets utförande, under förutsättning att tilläggsarbetena eller till-
1188
läggstjänsterna inte utan tekniska eller ekonomiska olägenheter kan skiljas från det ursprungliga upphandlingskontraktet, eller att tilläggsarbetena är nödvändiga för att byggentreprenaden skall kunna slutföras, eller att tillläggstjänsterna är nödvändiga för att de ursprungliga tjänsterna skall kunna slutföras, 7. upphandlingen vid byggentreprenad eller tjänster gäller nya arbeten eller tjänster som består enbart av en upprepning av arbeten eller tjänster ingående i ett projekt som tidigare varit föremål för öppen eller selektiv upphandling och arbetena eller tjänsterna tilldelas samma leverantör som tidigare fått upphandlingskontraktet, om dessa nya arbeten eller tjänster beställs inom tre år efter det att det ursprungliga kontraktet slöts och värdet av de nya arbetena eller tjänsterna ingått i tröskelvärdeberäkningen och annonserats i samband med det ursprungliga projektet, 8. det gäller upphandling av varor som noteras och omsätts på en råvarumarknad, 9. det gäller avrop mot ett gällande ramavtal, 10. det erbjudit sig en möjlighet att göra särskilt förmånliga inköp av varor antingen genom att utnyttja tillfälliga erbjudanden att köpa till pris väsentligt under marknadsvärdet eller genom att köpa i samband med att en leverantör upphört med sin verksamhet eller trätt i likvidation eller försatts i konkurs eller varit föremål för liknande rättsligt förfarande, 11. det är fråga om upphandling som enligt tävlingsregler ansluter till en formgivningstävling och skall tilldelas vinnaren av tävlingen. om den tävling som avses i andra stycket 11 avslutats med att juryn bedömt att fler utföranden kan komma i fråga skall förhandlingen avse samtliga bidrag. alternativa utföranden 26 § om det i annonsen om upphandling angetts att det anbud kommer att antas som är det ekonomiskt mest fördelaktiga med hänsyn till samtliga omständigheter, får en upphandlande enhet även pröva anbud som innehåller ett alternativt utförande. en förutsättning är att enheten i annonsen upplyst om att den kommer att pröva anbud som innehåller alternativa utföranden och om de minimikrav som alternativa utföranden måste uppfylla. ett alternativt utförande får inte förkastas endast av det skälet att det är utformat enligt europeiska tekniska specifikationer eller enligt svensk standard som i huvudsak ansluter till europeiskt godtagen teknisk specifikation. bevarande av uppgifter 27 § en upphandlande enhet skall för varje upphandling bevara uppgifter om 1. skälen för de krav som enheten ställt på leverantörerna och för urvalet av dessa, 2. grunden för prövningen av anbud, 3. skälen för avstående av annonsering enligt 16 § andra stycket genom hänvisning till någon av punkterna i det stycket, 4. skälen för tillämpning av 1 kap. 13 §, 5. tillämpat undantag som avses i 4 kap. 5 §. uppgifterna skall bevaras i fyra år.
sfs 1994:614
1189
sfs 1994:614
5 kap. upphandling av tjänster 1 § detta kapitel gäller upphandling av tjänster av det slag som anges i avdelning a i bilaga till denna lag om tjänsterna inte omfattas av bestämmelserna i 2 och 3 kap. i fråga om upphandling av tjänster som avses i avdelning a i bilagan och som görs för verksamheter som avses i 4 kap. 1 § första stycket tillämpas dock endast andra stycket denna paragraf samt 2 §, 3 § andra stycket, 5 § första meningen, 6, 7, 9 och 10 §§ detta kapitel. vid upphandling av tjänster som avses i avdelning b i bilagan till denna lag tillämpas 6 kap. bestämmelserna i detta kapitel skall inte tillämpas i fråga om 1. anskaffning av eller nyttjanderätt i vad form som helst till fastighet, byggnad eller annan egendom som utgör fast egendom eller tillbehör till fastighet eller byggnad eller rättigheter av nu nämnt slag, 2. anskaffning, utveckling, produktion eller samproduktion av programmaterial eller sändningstid i etermedia, 3. telefoni, telex, radiotelefoni, personsökning eller satellittjänster, 4. skiljemanna- eller förlikningsuppdrag, 5. finansiella tjänster i samband med utgivning eller omsättning av värdepapper och andra finansiella instrument, 6. anställningsavtal, 7. forskning och utveckling i andra fall än då tjänsten endast gäller den egna verksamheten och helt finansieras av den upphandlande enheten, 8. verksamhet som rör förvaltning av statsskulden eller som avser tjänster från sveriges riksbank. 6 kap. upphandling som understiger de tröskelvärden som anges i 2 - 5 kap., m.m. krav som får ställas på leverantören 9 § en leverantör kan uteslutas från deltagande i upphandling om han 1. är i konkurs eller likvidation, är under tvångsförvaltning eller är föremål för ackord eller tills vidare har inställt sina betalningar eller är underkastad näringsförbud, 2. är föremål för ansökan om konkurs, tvångslikvidation, tvångsförvaltning, ackord eller annat liknande förfarande, 3. är dömd för brott avseende yrkesutövningen enligt lagakraftvunnen dom, 4. har gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen, 5. inte har fullgjort sina åligganden avseende svenska skatter eller socialavgifter. en upphandlande enhet har rätt att av en leverantör begära upplysningar om förhållanden som avses i första stycket. innan ett skriftligt anbud antas skall den upphandlande enheten, om det inte är onödigt, kontrollera om leverantören är 1. registrerad i aktiebolags-, handels- eller föreningsregistret, 2. registrerad för redovisning och inbetalning av mervärdesskatt, innehållen preliminär a-skatt och arbetsgivaravgifter, och 3. fri från skulder för svenska skatter och socialavgifter.
1190
en upphandlande enhet som av leverantören begär upplysningar om förhållanden som avses i första och tredje styckena skall i förfrågningsunderlaget, annonsen eller skrivelsen ange på vilket sätt leverantören kan lämna upplysningarna. upphandling som rör rikets säkerhet m. m. 17 § vid upphandling som avses i 1 kap. 3 § andra stycket får regeringen besluta om sådana undantag från bestämmelserna i detta kapitel som är nödvändiga med hänsyn till försvars- och säkerhetspolitiska intressen. regeringen får överlåta till en upphandlande enhet att själv besluta om sådana undantag som avses i första stycket. 7 kap. överprövning, skadestånd, m. m. tillsyn 9 § en särskild nämnd, nämnden för offentlig upphandling, utövar tillsyn över den offentliga upphandlingen enligt denna lag. vid sin tillsyn får nämnden inhämta alla nödvändiga upplysningar från upphandlande enheter. * upplysningarna skall i första hand inhämtas genom skriftligt förfarande. om det på grund av materialets omfång, brådska eller något annat förhållande är lämpligare, får upplysningarna inhämtas genom besök hos den upphandlande enheten. 10 § en upphandlande enhet är skyldig att tillhandahålla de upplysningar som nämnden för offentlig upphandling begär för sin tillsyn. bilaga förteckning av tjänster denna lag träder i kraft den 1 juli 1994. de nya bestämmelserna, med undantag för 6 kap. 17 §, gäller inte för upphandlingar som påbörjats före den 1 juli 1994. på regeringens vägnar anne wibble nils dexe (finansdepartementet)
sfs 1994:614
1191
Viktiga lagar inom upphandlingsrätten
Lag (2016:1145) om offentlig upphandling
Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna
Viktiga lagar inom upphandlingsrätten
Konkurrenslag (2008:579)Lag (2016:1145) om offentlig upphandling
Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna
JP Infonets tjänster inom upphandlingsrätt
JP Infonets tjänster inom upphandlingsrätt
Stöter du på utmaningar gällande upphandlingar i din yrkesroll? JP Infonets tjänster fungerar som ett stöd och praktisk vägledning för dig som arbetar som upphandlare, leverantör till offentlig sektor, konsult eller på annat sätt med offentliga inköp. Vi har stor expertis inom konkurrens och upphandlingsområdet och ger dig en komplett bevakning av upphandlingsjuridiken. Se allt inom konkurrens och upphandlingsrätt.