1
Svensk författningssamling
Lag
om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa
kollektivtrafiktjänster;
utfärdad den 17 juni 2011.
Enligt riksdagens beslut
1 föreskrivs2 följande.
Inledande bestämmelse
1 §
Denna lag syftar till att främja och stimulera marknaden för rena och
energieffektiva fordon och till att förbättra transportsektorns bidrag till Euro-
peiska unionens gemensamma miljö-, klimat- och energipolitik.
Lagens tillämpningsområde
2 §
Denna lag gäller vid upphandling enligt lagen (2007:1091) om offent-
lig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena
vatten, energi, transporter och posttjänster, om upphandlingen avser
1. köp eller leasing av bilar, eller
2. köp av persontransporttjänster som tillhandahålls av ett kollektiv-
trafikföretag inom ramen för ett avtal om allmän trafik.
Lagen gäller inte köp eller leasing av bilar som
1. är konstruerade och tillverkade för användning av Försvarsmakten, det
civila försvaret, räddningstjänsten eller ordningsmakten, eller
2. används uteslutande inom inhägnade järnvägs-, industri- eller tävlings-
områden eller andra liknande inhägnade områden.
3 §
Lagen hindrar inte att en upphandlande myndighet eller enhet ställer
andra eller längre gående krav på den upphandlade varan eller tjänsten än
som följer av denna lag.
Definitioner
4 §
I denna lag betyder
bil: ett fordon som i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
betecknas som personbil, buss eller lastbil,
leasing: hyra med en bestämd hyrestid på minst ett år, och
1 Prop. 2010/11:118, bet. 2010/11: FiU37, rskr. 2010/11:303.
2 Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/33/EG av den 23 april 2009 om
främjande av rena och energieffektiva vägtransportfordon (EUT L 120, 15.5.2009,
s. 5, Celex 32009L0033).
SFS 2011:846
Utkom från trycket
den 27 juni 2011
2
SFS 2011:846
Thomson Reuters Professional AB, tel. 08-587 671 00
Edita Västra Aros, Västerås 2011
livslängd: den tidsperiod som normalt kan beräknas förflyta från det att en
bil köps in till dess att den tas ur drift.
Andra termer och uttryck som används i denna lag har samma betydelse
som i lagen (2007:1091) om offentlig upphandling och lagen (2007:1092)
om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster.
5 §
Med kollektivtrafikföretag, allmän trafikplikt och avtal om allmän
trafik avses detsamma som i Europaparlamentets och rådets förordning (EG)
nr 1370/2007 av den 23 oktober 2007 om kollektivtrafik på järnväg och väg
och om upphävande av rådets förordning (EEG) nr 1191/69 och (EEG) nr
1107/70
3.
Hur bilars energi- och miljöpåverkan ska beaktas
6 §
Upphandlande myndigheter och enheter ska, vare sig de använder sig
av tekniska specifikationer eller ett kriterium för tilldelning av ett kontrakt
(tilldelningskriterium), när de genomför upphandlingar som omfattas av
denna lag, beakta energi- och miljöpåverkan vid drift under bilens hela livs-
längd.
7 §
Om den upphandlande myndigheten eller enheten väljer att beakta
energi- och miljöpåverkan som avses i 6 § som ett tilldelningskriterium, ska
driftskostnaderna under bilens hela livslängd för energianvändning och
utsläpp av koldioxid, kväveoxider (NO
X), icke-metankolväten (NMHC) och
partiklar omvandlas till ett belopp i pengar.
Bestämmelser om tekniska specifikationer finns i 6 kap. 1�7 §§ lagen
(2007:1091) om offentlig upphandling och i 6
kap. 1�7 §§ lagen
(2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och
posttjänster.
Bestämmelser om tilldelningskriterier finns i 12 kap. 1 och 2 §§ samt
15 kap. 16 § lagen om offentlig upphandling och i 12 kap. 1 och 2 §§ samt
15 kap. 16 § lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transpor-
ter och posttjänster.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 2011, men tillämpas inte på upp-
handlingar som har påbörjats före ikraftträdandet.
På regeringens vägnar
FREDRIK REINFELDT
STEN TOLGFORS
(Näringsdepartementet)
3 EUT L 315, 3.12.2007, s. 1 (Celex 32007R1370).