SFS 1992:1528
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
SFS 1992:1528 Lag
Utkom från trycket
OIBL ofifciltlig Upphandling;
den 30 december 1992
utfärdad den 17 december 1992.
Enligt riksdagens beslut' föreskrivs följande.
1 kap. Allmänna bestämmelser
Lagens lilläinpningsområde m. m.
1 § Denna lag innehåller allmänna bestämmelser om offentlig upphand
ling (1 kap. ), särskilda bestäm melser om offentlig upphandling av varor
(2 kap.), av byggentreprenad (3 kap.), inom vatten-, energi-, transport- och
telekommunikationsområdena (4 kap.) och av tjänster (5 kap.) samt be
stämmelser om överprövning, skadestånd, m. m. (6 kap.).
Lagen meddelas väsentligen till uppfyllande av Sveriges förpliktelser
enligt EES-avtalet och ansluter i övrigt till de direktiv om offentlig upp
handling som därutöver antagits inom Europeiska gemenskaperna (EG).
2 § Denna lag gä ller vid upphandling som görs av staten, kommuner,
landsting, kyrkliga kommuner och sådana andra upphandlande enheter
som avses i 5 och 6 §§.
För upphandling som görs av en myndighet eller beslutande församling
och som under stiger de tröskelvärden som anges i 2 —5 kap. gä ller dock
endast bestämmelserna i 1 kap. 4 §, 22 § och 23 § första stycket samt 6 kap.
l-8§§.
3 § Denna lag gäller inte
1. upphandling som omfattas av sekretess eller andra särskilda begräns
ningar med hänsyn till rikets säkerhet,
2. upphandling av försvarsprodukter och tjänster som inte har civil
användning,
3. upphandlingsförfaranden som överenskommits i internationella avtal
för ett gemensamt projekt mella n staterna inom Europe iska ekonomiska
samarbetsområdet (EES),
4. upphandlingsförfaranden som överenskommits i ett avtal beträffande
stationering av militär personal, eller
' Prop. 1992/93:88. bet. 1992/93: FiU5. rskr. 1992/93:120.
Jfr EES-avtalet b ilaga XVI och rå dets direktiv 92/13/EEG (EGT nr L76. 23.3,1992,
3648
s. 14) och 92/50/EEG (EGT nr L 209. 24.7 1992. s. 1).
¬
5. upphandlingsfbrfaranden som Överenskommits i en internationell
SFS 1992:1528
organisation.
Huvudregel om afarsmässighet
4 § Upphandling skall göras med utnyttjande av de konkurrensmöjlighe
ter som finns och även i övrigt genomfö ras affärsmässigt. Anbudsgivare,
anbudssökande och anbud skall behandlas utan ovidkommande hänsyn.
Definitioner
5 § I denna lag används följande termer med den betydelse som här
anges:
Upphandling: köp, leasing, hyra eller hyrköp av varor, byggentreprena
der eller tjänster.
Upphandlande enhet: statliga, kommunala och andra myndigheter, be
slutande församlingar i kommuner, landsting och kyrkliga kommuner,
sådana bolag, föreningar, samfälligheter och stiftelser som anges i 6 § samt,
såvitt avser upphandling enlig t 4 kap., sådana enheter som avses i 4kap .
I § andra stycket.
Upphandlingskontrakt: skriftlig a avtal som en upphandlande enhet in
går avseende upphandling enligt denna lag.
Byggentreprenad: ett bygg- eller anläggningsarbete i sin helhet, vars
resultat har en självständig funktion.
Koncession: ett upphandlingskontrakt avseende byggentreprenad där
ersättning för arbetet utgår i form av en rätt att utnyttja anläggningen eller
i form av dels en sådan rätt, dels betalning.
Leverantör: den som tillhandahåller varor eller utför arbeten eller till
handahåller tjänster även om han inte varit den som i det särskilda fallet
tillhandahållit eller utfört det som upphandlats.
Ramavtal: avtal som ingås mellan en upphandlande enhet och en eller
flera leverantörer i syfte att fastställa samtliga villkor för avrop som görs
under en viss period.
Förfrågningsunderlag: underlag för anbud, som en upphandlande enhet
tillhandahåller en leverantör.
Påskyndat förfarande: sådant förfarande som avses i 2 kap. 15 §, 3 kap.
20 § och 5 kap. 22 §.
Anbudsgivare: den som lämnar anbud.
Anbudssökande: den som ansöker om att få lämna anbud vid selektiv
eller förhandlad upphandling.
Öppen upphandling: upphandling där alla leverantörer får lämna anbud.
Selektiv upphandling: upphandling där en upphandlande enhet inbjuder
vissa leverantörer att lämna anbud.
Förhandlad upphandling: upphandling där en upphandlande enhet in
bjuder vissa leverantörer att lämna anbud och tar upp förhandling med en
eller flera av dem.
6 § Termen "upphandlande enhet" innefattar sådana bolag, föreningar,
samfälligheter och stiftelser som har inrättats för att fullgöra uppgifter i det
allmännas intresse och inte har en industriell eller kommer siell karaktär
och
3649
115-SFS 1992
¬
SFS 1992:1528
1. vars kapital huvud sakligen har tillskjutits av staten, en kommun, ett
landsting eller en kyrklig kommun, eller
2. vars upphandling står under statlig eller kommunal tillsyn, eller
3. vars styrelseledamöter utses av staten, en kommun, ett landsting eller en
kyrklig kommun, eller
4. vars styrel se till mer än halva antalet ledamöter utses av staten, en
kommun, ett landsting eller en kyrklig kommun.
Annonsering
7 § En upphandlande enhet skall annonsera upphandlingar om inte an
nat anges i 2 —5 kap.
8 § En annons om upphan dling skall på lämp ligt sätt sändas till Byr ån
for Europeiska gemenskapemas officiella publikationer. Om upphandling
sker enligt reglerna for påskynd at förfarande skall annonsen sändas med
telex, telegram eller telefax. Den skall innehålla uppgift om dagen for
avsändandet.
9 § En annons som avses i 8 § skall skrivas på något av de språk som är
officiella inom Europeiska gemenskapema.
10 § En annons som avses i 8 § får inte publiceras fore dagen for avsän
dandet till Byrån for Europeiska gemenskapemas officiella publikationer.
Annonsen får inte innehålla annan information än den som publiceras i
Europeiska gemenskapemas officiella tidning.
11 § En enhet som avslutat en upphandling enligt bestämmelsema i 2,3
eller 5 kap. skall inom 48 dagar därefter sända en annons till Byrån för
Europeiska gemenskap emas offic iella publikationer hur upphandlingen
har avslutats. Annonsen får inte innehålla uppgifter vars publicering skulle
strida mot något allmänt intresse eller motverka befogade affärs- eller
konkurrensintressen.
Upphandling med hänvisning till tekniska standarder m.m.
12 § Om forfrågningsunderlaget innehåller en teknisk beskrivning av
foremålet för upphandlingen skall beskrivningen göras med hänvisning till
europeiska tekniska specifikationer när sådana finns.
13 § En upphandlande enhet får utforma den tekniska beskrivningen på
annat sätt än som anges i 12 § om
1. det är teknis kt omöjligt att på ett tillfredsställande sätt fastställa om
foremålet for upphandlingen överensstämmer med europeiska tekniska
specifikationer,
2. tillämpning av sådana teknisk a specifikationer som avs es i 12 § inte
skulle göra det möjligt for den upphandlande enheten att upphandla ut-
mstning m, m. som är tekniskt förenlig med utmstning som redan används
av enheten eller skulle medföra orimliga kostnader eller orimliga tekniska
svårigheter, dock endast under fömtsättning att den upphandlande en he
ten har beslutat att inom en angiven tidsperiod gå över till sådana tekniska
3650
specifikationer.
¬
3. vad som skall upphandlas är av sådan nyskapande karaktär att gällan-
SFS 1992:1528
de standarder eller europeiska tekniska specifikationer inte är lämpliga,
eller
4. det finns särskilt föreskrivna tekniska krav.
För upphandling som avses i 4 kap. gäller inte kravet på en angiven
tidsperiod för övergången till tekniska specifikationer.
14 § En upphandlande enhet som tillämpar bestämmelserna i 13 § skall i
annonsen om upphandling an ge skälen till det och skal l vidare i fråga om
upphandling enligt 2, 3 och 5 kap. på begäran av EFTA: s övervaknings
myndighet tillhandahålla myndigheten skälen för sitt beslut.
15 § Om europeiska tekniska specifikationer som avses i 12 § inte finns
skall den tekniska beskrivningen göras med tillämpning av svensk st an
dard som överensstämmer med godtagen internationell standard.
Om sådan standard inte finns är det tillåtet att utföra beskrivningen med
tillämpning av annan svensk standard eller, om inte heller sådan standard
finns, annan standard.
16 § En upphan dlande enhet får varken i förfrågningsunderlaget eller i
annat underlag för upphandlingen beskriva föremålet för upphandlingen
på ett sådant sätt att endast en viss va ra eller process kan komma i frå ga.
Enheten får hänvisa till ett visst märke eller fabrikat om det finns
särskilda skäl. En sådan hänvisning skall utformas så att även likvärdiga
varor och processer kan komma i fråga.
Krav som får ställas på leverantören
17 § En leverantör kan uteslutas från deltagande i upphandling om han
1. är i konkurs eller likvidation, är under tvångsförvaltning eller är
föremål för ackord eller tills vidare har inställt sina betalningar eller ä r
underkastad näringsförbud,
2. är föremål för ansökan om konkurs, tvångslikvidation, tvångsförvalt
ning, ackord eller annat liknande förfarande,
3. är dömd för brott avseende yrkesutövningen enligt lagakraftvunnen
dom,
4. har gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen,
5. inte har fullgjort sina åligganden avseende socialför säkringsavgifter
eller skatt i det eg na landet eller i det land där upphandlingen s ker.
En upphandlande enhet får begära upplysningar om en leverantörs
tekniska förmåga och kapacitet samt om hans finan siella ställning.
En upphandlande enhet skall i annonsen om upphandling eller inbjudan
till anbudsgivning ange vilka upplysningar om förhållanden som avses i
andra stycket som enheten vill ha.
Enheten har rätt att utesluta en leverantör från deltagande om leverantö
ren i väs entligt hänseende har låtit bli att lämna begärda upplysningar om
förhållanden som avses i första och andra styckena eller lämnat felaktig a
uppgifter.
18 § En leverantör kan visa att han uppfyller krav som uppställts med
stöd av 17 § genom skriftliga bevis som är lämpade för ändamålet.
3651
¬
SFS 1992:1528
En upphandlande enhet skall i annonsen eller inbjudan till anbudsgiv-
ning ange på vilket sätt leverantören kan visa att han uppfyller de uppställ
da kraven.
Former för anbud och ansökningar om deltagande i anbudsgivning
19 § Anbud och ansökningar om deltagande i anbudsgivning skall avges
skriftligt. Ansökningar får göras muntligt eller genom telegram eller telefax
om de bekräftas genom en egenhändigt undertecknad handling. Bekräftel
sen skall lämnas omgående eller i vissa fall som anges i 2 —5 kap. komma
upphandlande enhet till handa inom frister som anges där.
Mottagande och öppnande av anbud
20 § Försändelser med anbud skall, så snart som möjligt efter anbudsti
dens utgång, öppnas vid en förrättning där minst två av den upphandlande
enheten utsedda personer skall delta. Anbuden skall foras upp i en förteck
ning, som skall bestyrkas av dem som deltar i forrättningen. På begäran av
en anbudsgivare skall dessutom en av handelskammare utsedd person
närvara. Kostnaderna for detta skall betalas av den som framställt begä
ran.
Vid förhandlad upphandling får försändelserna öppnas och anbuden
förtecknas utan en sådan förrättning som avses i första stycket. Anbuden
skall öppnas samtidigt eller, om det finns synnerliga skäl, allteftersom de
kommer in.
21 § En upphandlande enhet får medge att en anbudsgivare eller an
budssökande rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något
annat uppenbart fel i anbudet eller ansökningen att få lämna anbud.
Enheten får också medge att ett anbud förtydligas och kompletteras. Vid
öppen och selektiv upphandling får detta medges om det sker i syfte att
göra anbuden sinsemellan jämförbara (nollställning) och om det kan ske
utan risk fÖr särbehandling eller konkurrensbegränsning.
Prövning av anbud
22 § En upphandlande enhet skall anta antingen det anbud som har lägst
anbudspris eller det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga med
hänsyn till samtliga omständigheter såsom pris, driftkostnader, funktion,
miljöpåverkan m.m. Enheten skall i fö rfrågningsunderlaget eller i annon
sen om upphandling ange vilka omständigheter den tillmäter betydelse.
Omständigheterna skall om möjligt anges efter angelägenhetsgrad, med
den viktigaste först.
23 § Föreligger det fallet att en upphandlande enhet skall anta det anbud
som har lägst anbudspris, får enheten förkasta anbud som den anser vara
orimligt lågt, dock först sedan enheten begärt förklaring till det låga anbu
det och inte fått tillfredsställande svar. Förklaringen skall begäras skrift
ligt.
Om enheten valt ett dyrare anbud skall den vid varuupphandling ange
skälen för sitt beslut i en rapport till EFTA:s rådgivande kommitté fÖr
offentlig upphandling. Om det är fråga om upphandling enligt 3 eller
3652
4 kap. skall enheten dessutom avge en rapport till EFTA:s övervaknings
myndighet om vilka anbud som förkastats.
¬
Förvaring av handlingar
SFS 1992:1528
24 § En upphandlande enhet skall på betryggande sätt förvara anbud
och anbudsansökningar med tillhörande beskrivningar, modeller och rit
ningar samt anbudsförteckningar, sammanställningar och liknande.
Särskilda skyldigheter för upphandlande enheter
25 § Om en upphandlande enhet till mer än hälften bidrar till kostnaden
för byggentreprenad som avser anläggning av kommunikationsleder, ut
bildnings-, sport- och fritidslokaler, sjukhus eller allmänna förvaltnings
byggnader och som upphandlas av någon annan skall enheten se till att
bestämmelserna i 3 och 5 kap. iakttas vid upphandlingen.
2 kap. Vaniupphandling
Tröskelvärden m. m.
1 § Bestämmelserna i detta kapitel tillämpas på sådan upphandling av
varor som gör s av en upphandlande enhet och beräknas uppgå till minst
200000 ecu, exklusive mervärdesskatt, {tröskelvärde). För de enheter som
omfattas av GATT-överenskommelsen om statlig upphandling, är trös
kelvärdet dock det värde som vid vaije tillfälle gäller enligt särskilda
föreskrifter.
2 § Bestämmelserna i detta kapitel skall inte tillämpas på upphandling
som avses i 4 kap.
3 § För upphandlingskontrakt som avser leasing, hyra eller hyrköp och
löper på bestämd tid om högst tolv månader skall värdet beräknas till
kostnaden för kontraktet under löptiden. För upphandlingskontrakt som
avser längre tid skall värdet beräknas till den totala kostnaden med til lägg
av varans uppskattade restvärde. För upphandlingskontrakt som löper på
obestämd tid skall värdet beräknas till månadskostnaden multiplicerad
med talet 48.
För upphandlingskontrakt som avses i första stycket eller som gäller köp
och skall förnyas inom viss ti d skall värdet justeras antingen med hänsyn
till värdet av motsvarande upphandlingskontrakt som avslutats under det
föregående räkenskapsåret eller den föregående tolvmånadersperioden,
eller det uppskattade värdet av upphandlingskontrakt som kan antas bli
avslutade under det kommande räkenskapsåret eller den kommande tolv
månadersperioden.
Options- och förlängningsklausuler skall beaktas som om de utnyttjats.
4 § Bn upphandling avseende en viss kvantitet varor får inte delas upp i
syfte att tröskelvärdet skall underskridas.
5 § Flera upphandlingar av varor av samma typ som skall gö ras samti
digt skall anses som endast en upphandling vid tillämpning av I §. Om
tröskelvärdet då överskrids skall varje enskild upphandling göras enligt
bestämmelserna i detta kapitel.
3653
¬
SFS 1992:1528
Annonsering
6 § En upphandlande enhet som omfattas av GATT-överenskommelsen
om statlig upphandling skall för vaije budgetår genom förhandsannonse
ring informera om sina upphandlingar över 750000 ecu som enheten
planerat för vaije varuområde. Om förhandsannonsering gäller 1 kap. 8 —
io§§.
7 § En upphandlande enhet skall annonsera sin upphandling om inte
annat följer av 10 § andra stycket eller 11 §.
Val av upphandlingsförfarande
8 § Öppen upphandling sk all användas om inte något annat upphand
lingsförfarande får tillämpas enligt 9 eller 10 §.
9 § Selektiv upphandling får användas om kostnaderna för övriga förfa
randen inte står i skäl ig proportion till värdet av upphandlin gskontraktet
eller om det är motiverat med hänsyn till varans karaktär eller om det
finns andra särskilda skäl.
10 § Förhandlad upphandling får, under förutsättning att de i förfråg
ningsunderlaget ursprungligen angivna kontraktsvillkoren inte väsentligt
ändrats, användas om anbud som lämnats vid öppen eller selek tiv upp
handling inte motsvarar underla get och in te kan nollstä llas enligt 1 kap.
21 §.
Om den förhandlade upphandlingen enligt första stycket inte omfattar
samtliga korrekt lämnade anbud från det föregående upphan dlingsförfa
randet, skall den upphandlande enheten annonsera att den övergår till
förhandlad upphandling.
11 § Förhandlad upphandling får användas utan föregående annonse
ring om
1. det vid öppen eller se lektiv upphandling inte lämnats några anbud,
under förutsättning att de i för frågningsunderlaget ursprungligen angivna
kontraktsvillkoren inte väsentligt ändrat s och att en rapport lämnas till
EFTA: s övervakningsmyndighet,
2. varorna fram ställs enbart för forskning, utveckling, experiment eller
studier, under förutsättning att framställningen inte sker i vins tsyfte eller
för att täcka forsknings- och utvecklingskostnader,
3. varorna av tekniska eller konstnärliga skäl eller på grund av ensamrätt
kan tillverkas eller levereras av endast en viss leverantör,
4. det är nödvändigt att genomföra upphandlingen, men synnerlig
brådska, orsakad av omständigheter som inte kunnat förutses och inte
heller kan hänföras till den upphandlande enheten, gör det omöjligt att
hålla tidsfristerna vid öppen eller selektiv upphandling,
5. det gäller ytterligare leveranser från den urspru ngliga leverantören,
avsedda antingen som delersättning för eller tillägg till tidigare leveranser
och ett byte av leverantör skulle medföra anskaffning av varor som skulle
vara tekniskt oförenliga med de först anskaffade eller leda till oskä liga
tekniska svårigheter avseende drift och underhåll.
3654
¬
TiUäggsleveranser som avses i första stycket 5 får avse längre tid än tre år
SFS 1992:1528
endast om det finns särskilda skäl.
12 § En uppha ndlande enhet som väljer selektiv eller förhandlad upp
handling skall skriva en rapport om anledningen till detta. I fråga om
förhandlad upphandling skall det i rapporten också anges vilka omständig
heter som föranlett valet av upphandlingsförfarande.
Rapporten skall i sin helhet eller i sammanfattning överlämnas till
EFTA: s övervakningsmyndighet på dess begäran.
Tidsfrister
13 § Vid öppen upphandling skal l tiden för mottagande av anbud vara
minst 52 dagar från den dag då annonsen om upphandling avsändes.
En upphandlande enhet skall lämna ut förfrågningsunderlaget till en
leverantör inom fyra arbetsdagar från det att underlaget har begärts. Ytter
ligare information skall lämnas senast sex dagar före anbudstidens utgång,
om så har begärts i rimlig tid.
14 § Vid selektiv och förhandlad upphandling skall tiden för mottagan
de av ansökningar om att få lämna anbud vara minst 37 dagar från den dag
då annonsen om upphandling avsändes.
Vid selektiv upphandling skall en upphandlande enhet vid ett och sam
ma tillfälle till samtliga utvalda deltagare skicka ut både skriftlig inbjudan
att lämna anbud och förfrågningsunderlaget. Tiden för mottagande av
anbud skall vara minst 40 dagar från den dag inbjudan skickades ut till
deltagarna.
Ytterligare information om upphandlingen skall lämnas senast sex dagar
före anbudstidens utgång, om så har begärts i rim lig tid.
15 § Om de enligt 14 § angivna tidsfristerna inte kan tillämpas på grund
av brådska får tidsfristerna förkortas, den i 14 § första stycket till 15 dagar,
den i 14 § andra stycket till 10 dagar oc h den i 14 § tredje stycket till fyra
arbetsdagar (påskyndat förfarande).
16 § Om förfrågningsunderlaget är alltför omfattande för att kunna
skickas till anbudsgivare eller anbudssökande eller om anbudsgivningen av
något annat skäl måste föregås av besök på platsen för leveransen eller hos
den upphandlande enheten skall tidsfristerna i 13 och 14 §§ förlängas i
skälig utsträckning.
17 § Såväl ansökan från anbudssökande som inbjudan att lämna anbud
skall i det påskyndade förfarandet skickas på snabbast möjliga sä tt. En
ansökan eller inbjudan som görs genom telegram, telex, telefax, telefon
eller elektronisk överföring skall bekräftas genom en egenhändigt under
tecknad handling.
Alternativa utföranden
18 § En upphandlande enhet får inte förkasta ett utförande som är
alternativt i förhållande till kravspecifikation en i förfrågningsunderlaget
endast av det skälet att det är utformat enligt europeiska tekniska specifi-
3655
¬
SFS 1992:1528
kationer eller enligt svensk standard som i huvudsa k ansluter till europe
iskt godtagen teknisk specifikation.
3 kap. Upphandling av byggentreprenad
Tröskelvärden m. m.
1 § Bestämmelserna i detta kapitel tillämpas vi d sådan upphandlin g av
byggentreprenad eller koncession som uppgår till minst 5000000 ecu,
exklusive mervärdesskatt.
2 § Alla delentreprenader som ingår i en byggentreprenad skall tas med i
beräkningen av upphandlingens värde. Detta behöver dock inte tillämpas
för delentreprenader under 1000000 ecu, förutsatt att summan av delent
reprenaderna inte överstiger 20 procent av upphandlingens totala värde.
En upphandling får inte delas upp i syfte att tröskelvärdet skall under
skridas.
3 § I förfrågningsunderlaget får den upphandlande enheten begära att
anbudsgivaren redovisar vilka delar av upphandlingskontraktet som han
avser att lägga ut på någo n annan (tredje man).
4 § Vid beräkning av upphandlingens värde skall hänsyn tas även till
värdet av det material och den utrustning som tillhandahålls av den
upphandlande enheten och som är nödvändiga för arbetet.
5 § Bestämmelserna i detta kapitel skall inte tillämpas på upphandlingar
som avses i 4 kap.
Koncession
6 § En upphandlande enhet får i förfrågningsunderlaget bestämma att
den som söker konces sionen skall lägga ut minst 30 procent av konces
sionsvärdet på tredje man, med möjl ighet för den koncessionssökande att
öka denna minsta andel. Den minsta andel som skall gälla sk all anges i
upphandlingskontraktet.
7 § Om den som tilldel as koncessionen är en upphandlande enhet s kall
bestämmelserna i detta kapi tel iakttas vid den enhetens upphandling.
8 § Om flera företag går samman för att få en koncession, skall inte
något av dem anses som tredje man. Detsamma gäller anknutna företag.
Med anknutna företag avses vaije företag över vilket koncessionshava-
ren kan utöva ett bestämmande inflytande, vaije företag som kan utöva ett
sådant inflytande över koncessionshavaren och vaije före tag som tillsam
mans med koncessionshavaren står under bestämmande inflytande av
något annat företag på grund av ägande eller finansiellt deltagande eller på
grund av de regler företaget lyder under. Ett företag skall anses ha ett
bestämmande inflytande när det, direkt eller indirekt, i förhållande till ett
annat företag innehar större delen av företagets tillskjutna kapital, eller
3656
kontrollerar majoriteten av röstetal et på grund av aktieägan de eller mot-
¬
svarande eller kan utse fler än halva antalet ledamöter i foretagets admini-
SFS 1992:1528
strativa, verkställande eller övervakande organ.
Annonsering m. m.
9 § En upphandlande enhet skall genom förhandsannonsering informera
om upphandlingar över tröskelvärdet som enheten planerat och ange deras
huvudsakliga art och omfattning. Om förhandsannonsering gäller 1 kap.
8-10 §§.
10 § En upphandlande enhet skall annonsera sin upphandling om inte
annat följer av 15 eller 17 §.
11 § En upphandlande enhet skall inom 15 dagar från det att begäran
kommit in lämna up plysningar till varje anbudssökande eller anbudsgiva
re som så beg är om varför hans ansökan eller anbud förkastats. Den vars
anbud förkastats skall på begäran få veta vem som fick upphandlingen.
Om enheten beslutat att inte avsluta en annonserad upphandling eller att
göra om upphandlingen ska ll enheten på begäran lämna upplysningar till
anbudsgivare eller anbudssökande om skälen för sitt beslut. Enheten skall
underrätta Byrån fÖ r Europeiska gemenskapemas officiella publikationer
om sitt beslut.
Val av upphandlingsförfarande
12 § Öppen eller selektiv upphandling skall användas om inte annat
följer av 14 eller 15 §.
13 § Om en upphandlande enhet väljer att använda selektiv upphand
ling får den i annonsen ange hur många leverantörer den avser att inbjuda
att lämna anbud. Antalet leverantörer skall avvägas med hänsyn till arten
av det arbete som skall utföras men måste uppgå till minst fem.
14 § Förhandlad upphandling med föregående annonsering får använ
das om
1. entreprenaden utförs enbart fÖr forskning, utveckling eller experi
ment, under förutsättning att utförandet inte sker i vinstsyfte eller fÖr att
täcka forsknings- och utvecklingskostnader,
2. i särskilda fall arten av arbetena eller därmed förknippade risker inte
medger en förhandsvärdering.
15 § Förhandlad upphandling får användas utan föregående annonse
ring om
1. arbetena av tekniska eller konstnärliga skäl eller på grund av ensam
rätt kan utföras av endast en viss leverantör,
2. det är nödvändigt att genomföra upphandlingen, men synnerlig
brådska, orsakad av omständigheter som inte kunnat fömtses och inte
heller kan hänföras till den upphandlande enheten, gör det omöjligt att
hålla tidsfristerna vid öppen eller selektiv upphandling,
3. upphandlingen gäller tilläggsarbeten av den urspmngliga leverantören
som int e omfattas av det först avsedda projektet eller a v en föregående
upphandling, men som på grund av oförutsedda omständigheter blivit
3657
¬
SFS 1992:1528
nödvändiga för arbetets utförande, under förutsättning att tilläggsarbetena
inte utan tekniska eller ekonomis ka olägenhe ter kan skiljas från det ur
sprungliga upphandlingskontraktet, eller att tilläggsarbetena är nödvändi
ga för att byggentreprenaden skall kunna slutföras,
4. upphandlingen gäller nya arbeten som består enbart av en upprepning
av arbeten ingående i ett projekt som tidigare varit föremål för öppen eller
selektiv upphandling och arbetena tilldelas samma leverantör som tidigare
fått upphandlingskontraktet, om dessa nya arbeten beställs inom tre år
efter det att det ursprungliga kontraktet slöts och värdet av de nya arbetena
ingått i tröskelvärdeberäkningen och annonserats i samband med det
ursprungliga projektet.
Bestämmelserna i första stycket 3 tillämpas endast om värdet av tilläggs
arbetena inte överstiger hälften av det ursprungliga upphandlingskontrak
tets värde.
16 § Om en upphandlande enhet väljer förhandlad upphandling utan
föregående annonsering skall antalet anbudsgivare i förhandlingen inte
vara mindre än tre, förutsatt att det finns ett tillräckligt antal lämpliga
anbudsgivare.
17 § En upphandlande enhet får, under förutsättning att de i förfråg
ningsunderlaget ursprungligen angivna kontraktsv illkoren inte väsentligt
ändrats, övergå från öppen eller selektiv upphandling till förhandlad upp
handling om
1. anbud som lämnats vid öppen eller selektiv upphandling inte motsva
rar underlaget och inte kan nollställas enligt 1 kap . 21 §,
2. det vid öppen eller selektiv upphandling int e lämnats några anbud
eller inte lämnats några lämpliga anbud och en rapport lämnas till EFTA: s
övervakningsmyndighet på dess begäran.
Om den förhandlade upphandlingen enligt första stycket 1 inte omfattar
samtliga korrekt lämnade anbud från det föregående upphan dlingsförfa
randet, skall den upphandlande enheten annonsera att den övergår till
förhandlad upphandling.
Tidsfrister
18 § Vid öppen upphandling sk all tiden för mottagande av anbud vara
minst 52 dagar från den dag d å annonsen om upphandling avsändes. Om
den upphandlande enheten förhandsannonserat enligt 9 § får denna tid
förkortas till 37 dagar.
En upphandlande enhet skall lämna ut förfrågningsunderlaget till en
leverantör inom sex dagar fr ån det att underlaget har begärts. Ytterligare
information skall lämnas senast sex dagar före anbudstidens utgång, om så
har begärts i rimlig tid.
19 § Vid selektiv och förhandlad upphandling skall tiden för mottagan
de av ansökningar om att få lämna anbud vara minst 37 dagar från den dag
då annonsen om upphandling avsändes.
Vid selektiv upphandling skall en upphandland e enhet vid ett och sam
ma tillfälle till samtliga utvalda deltagare skicka ut både skriftlig inbjudan
3658
att lämna anbud och förfrågningsunderlaget. Tiden för mottagande av
¬
anbud skall vara minst 40 dagar från den dag inbjudan skickades ut till
SFS 1992:1528
deltagarna eller 26 dagar om den upphandlande enheten har förhandsan-
nonserat enligt 9 §.
Ytterligare information om upphandlingen skall lämnas senast sex dagar
före anbudstidens utgång, om så har begärts i rimlig tid,
20 § Om de enligt 19 § angivna tidsfristerna inte kan tillämpas på grund av
brådska får tidsfristerna förkortas, den i 19 § första stycket till 15 dagar,
den i 19 § andra stycket till 10 dagar och den i 19 § tredje stycket till fyra
dagar (påskyndat förfarande).
21 § Om förfrågningsunderlaget är alltför omfattande för att kunna
skickas till anbudsgivare eller anbudssökande eller om anbudsgivningen av
något annat skäl måste föregås av besök på platsen för leveransen eller hos
den upphandlande enheten, skall tidsfristerna i 18 och 19 §§ förlängas i
skälig utsträckning.
22 § Såväl ansökan från anbudssökande som inbjudan at t lämna anbud
skall i det påskyndade förfarandet skickas på snabbast möjliga sätt. En
ansökan eller inbjudan som görs genom telegram, telex, telefax, telefon
eller elektronisk överföring sk all bekräftas genom en egenhändigt under
tecknad handling som avsänts före tidsfristens utgång enligt 19 och 20 §§.
Särskilt förfarande
23 § En upphandlande enhet som avser att upphandla en byggentrepre
nad för bostadsbebyggelse behöver inte tillämpa bestämmelserna i detta
kapitel, om enheten på grund av arbetenas art och omfattning har behov
av at t leverantören deltar redan under planeringen. Valet av leverantör
skall dock i sådana fall göras enligt bestämmelserna om annonsering och
prövning av anbudssökande och anbudsgivare vid selektiv upphandling.
Alternativa utföranden
24 § Om det i annonsen om upphandling angetts att det anbud kommer
att antas som är det ekonomiskt mest fördelaktiga med hänsyn till samtliga
omständigheter, får en upphandland e enhet även pröva anbud som inne
håller ett alternativt utförande. En förutsättning är att enheten i annonsen
upplyst om a tt den kommer att pröva anbud som innehåller alternativa
utföranden och om de minimikrav som alternativa utföranden måste
uppfylla.
Ett alternativt utförande får inte förkastas endast av det skälet att det är
utformat enligt europeiska tekniska specifikationer eller enligt svensk stan
dard som i huvudsak ansluter till europeiskt godtagen teknisk specifika
tion.
3659
¬
SFS 1992:1528
4 kap. Upphandling inom vatten-, energi-, transport- och
telekommunikationsområdena
Tillämpningsområde
1 § Bestämmelserna i detta kapitel skall tillämpas vid upphandling av
varor och byggentreprenader som görs av en upphandlande enhet för
sådan av enheten bedriven verksamhet som består av
1. drift eller tillhandahållande av fasta nät i syfte att betjäna al lmänhe
ten i fråga om transporter, distribution eller försöijning med dricksvatten,
elektricitet, gas eller värme eller av leverans av sådana nyttigheter till fasta
nät,
2. utnyttjande av mark- eller vattenområden för prospektering eller
utvinning av olja, gas, kol eller andra fasta bränslen eller för tillhandahål
lande av terminaler, flygplatser eller hamnanläggningar,
3. drift av nät i syfte att betjäna allmänheten i fråga om transporter med
järnväg, spårväg, tunnelbana, buss, trådbuss eller linbana,
4. drift eller tillhandahållande av ett allmänt telekommunikationsnät
eller tillhandahållande av en eller flera allmänna telekommunikations
tjänster.
Vid tillämpning av bestämmelserna i detta kapitel innefattar termen
"upphandlande enhet" alla företag över vilka staten, kommun, lands ting
eller kyrklig kommun direkt eller indirekt har ett bestämmande inflytande
och företag som bedriver verksamhet enligt första stycket med särskilt
tillstånd från en myndighet.
2 § En upphandlande enhet som bedriver verksamhet som avser försörj
ning med dricksvatten ska ll tillämpa bestämmelse rna i detta kapitel inte
endast vid upphandling för den verksamheten, utan också vid upphand
ling som enheten gör för projekt inom vattenbyggnad, konstbeva ttning
eller dränering om minst 20 procent av den totala vattenmängd som
tillhandahålls av dessa projekt består av dricksvatten eller som gör s för
verksamhet som har samband med bortledande eller rening av avloppsvat
ten.
3 § En upphandlande enhet är inte skyldig att tillämpa bestämmelserna i
detta kapitel vid upphandling här i riket för verksamhet som avs es i 1 §
första stycket 1 -4 och bedrivs i ett land utanför EES, om inte fasta nät
eller markområden inom EES utnyttjas för verksamheten.
4 § Bestämmelserna i detta kapitel skall inte tillämpas av en upphand
lande enhet som bedriver buss transportverksamhet som avses i 1 § första
stycket 3 om även andra företag får bedriva sådan verksamhet inom
samma geografiska område på samma villkor.
Bestämmelserna skall inte heller tillämpas av en enhet som tillhandahål
ler tjänster som avses i 1 § första stycket 4, om upphandlingen uteslutande
syftar till att göra det möjligt för enheten att tillhandahålla en eller flera
telekommunikationstjänster och även andra företag har rätt att inom
samma geografiska område tillhandahålla samma tjänster på i stort sett
samma villkor.
3550
Bestämmelserna i detta kapitel sk all inte hel ler tillämpas vid upphand-
¬
lingar av varor eller byggentre prenader som görs för återforsäljning eller
SFS 1992:1528
uthyrning om även andra företag har rätt att återförsälja eller hyra ut på
samma villkor som den upphandlande enheten.
5 § En upphandlande enhet som omfattas av något av undantagen i 3 §
eller 4 § andra och tredje styckena skall på begäran av EFTA: s övervak
ningsmyndighet lämna uppgifter om den undantagna verksamheten.
6 § Om en upphandling av varor eller byggentreprenader innefattar
tjänster som är nödvändiga för leveransen av va rorna eller byggentrepre
naderna skall dessa tjänster anses ingå i varu- eller byggentreprenadupp
handlingen.
En upphandling som innefattar andra tjänster än sådana nödvändiga
tjänster som avses i första stycket skall i sin helhet anses som en varuupp-
handling om varornas värde, inklusive värdet av tjänster som avses i första
stycket, är större än värdet av andra tjänster som omfattas av upphand
lingen.
En programvara för tjänster skall anses som en vara om den upphandlas
av en enhet som bedriver verksamh et som avses i 1 § första stycket 4 och
programvaran skall användas i verksamheten.
7 § Bestämmelserna i detta kapitel ska ll inte gälla vid upphandling av
1. vatten, om upphandlingen görs för verksamhet enligt 1 § första styck
et I som avser dricksvatten, eller
2. energi eller bränsle för energiproduktion, om upphandlingen görs för
verksamhet enligt 1 § första stycket 1 och 2 som avser elektricitet, gas eller
värme eller som avser utnyttjande av mark- eller vattenområden för pros-
pektering eller utvinning av olja m. m.
Tröskelvärden m. m.
8 § Bestämmelserna i detta kapitel skall tillämpas vid sådan upphand
ling, vars värde exklusive mervärdesskatt uppgår till minst
1.400 000 ecu och gäller varor för verksamhet som omfattas av 1 § första
stycket 1 — 3,
2. 600000 ecu och gäller varor för verksamhet som omfattas av 1 § första
stycket 4,
3. 5 000000 ecu och gäller byggentreprenad.
9 § För varuupphandlingskontrakt som avser leasing , hyra eller hyrköp
och löper på bestämd tid om högst tolv månader sk all värdet beräknas till
kostnaden för kontraktet under löptiden. För upphandlingskontrakt som
avser längre tid skall värdet beräknas till den totala kostnaden med tilläg g
av varans uppskattade restvärde. För upphandlingskontrakt som löper på
obestämd tid skall värdet beräknas till månadskostnaden multiplicerad
med talet 48.
För upphandlingskontrakt som avses i första stycket eller som gäller köp
och skall förnyas inom viss tid skall värdet justeras antingen med hänsyn
till värdet av motsvarande upphandlingskontrakt som avslutats under det
föregående räkenskapsåret eller den föregående tolvmånadersperioden,
eller det uppskattade värdet av upphandlingskontrakt som kan anta s bli
3661
¬
SFS 1992:1528
avslutade under det kommande räkenskapsåret eller den kommande tolv-
månadersperioden.
Options- och forlängningsklausuler skall beaktas som om de utnyttjats.
10 § Flera upphandlingar av varor av samma typ som skall göras samti
digt skall anses som endast en upphandling vid tillämpning av 8 §. Om
tillämpligt tröskelvärde då överskrids skall vaije enskild upphandling g ö
ras enligt bestämmelserna i detta kapitel.
11 § Alla delentreprenader som ingår i en byggentreprenad skall tas med
i beräkningen av upphandlingens värde. Detta behöver dock inte tillämpas
för delentreprenader under 1000000 ecu, förutsatt att summan av delent-
reprenadema inte överstiger 20 procent av upphandlingens totala värde.
12 § Vid beräkning av värdet av en byggentreprenadupphandling skall
hänsyn tas även till värdet av det material, de n utrustning och de tjänster
som tillhandahålls av den upphandlande enheten oc h som är nödvä ndiga
for arbetet.
13 § En upphandling får inte delas upp i syfte att tröskelvärdena enligt 8 §
1 — 3 skall underskridas.
Annonsering m. m.
14 § En upphandlande enhet skall för varje budgetår genom förhandsan
nonsering informera om varuupphandlingar över 750000 ecu som enheten
planerat for varje varuområde. I fråga om byggentreprenadupphandling
skall enheten genom förhandsannons ering informera om upphandlingar
som överstiger tröskelvärdet enligt 8 § 3 som enheten planerat och ange
deras huvuds akliga art och omfattning. Om förhandsannons ering gäller
1 kap. 8-10 §§.
Inbjudan att lämna anbud får ske genom att ett meddelande på förhand
annonseras enligt reglerna i 1 kap. 8 -10 §§. I meddelandet skall anges dels
att upphandling kommer att ske genom selektivt eller förhandlat förfaran
de utan ytterliga re annonsering, dels att intresserade delta gare skriftligen
skall anmäla sitt intresse. Innan den upphandlande enheten därefter på
börjar upphandlingen skall de som anmält intresse uppmanas att skri ftli
gen bekräfta detta utifrån mer detaljerad e upplysningar om upphandling
en.
Inbjudan att lämna anbud får ske genom att den upphandlande enheten
i en annons tillkännager a tt den enligt 23 § upprättat och tillämpar ett
särskilt system för urval av deltagare.
15 § En upphandlande enhet skal l annonsera sin upphandling om inte
annat följer av 16 § andra stycket.
En enhet som avslutat en upphandling skall inom 60 dagar därefter
meddela EFTA: s övervakningsmyndighet hur upphandlingen har avslu
tats. Därvid skall enheten ange om den har tillämpat bestämmelserna i
1 kap . 13 § och även ange de upp gifter, vars offentliggörande skulle mot
verka befogade affärs- och konkurrensintressen.
3662
¬
Val av upphandlingsförfarande
SFS 1992:1528
16 § En upphandlande enhet skall använda något av de upphandlings-
förfaranden som nämns i 1 kap . 5 § med föregående annonsering.
En upphandlande enhet får avstå från annonsering om
1. det vid en annonserad upphandling inte lämnats några anbud, under
förutsättning att de i förfrågningsunderlaget ursprungligen angivna kon
traktsvillkoren inte väsentligt ändrats,
2. det som upphandlas avser forskning, utveckling eller experiment,
under förutsättning att framställningen av varorna eller utförandet av
byggentreprenaden inte sker i vinstsyfte eller för att täcka forsknings- och
utvecklingskostnader,
3. varorna eller byggentreprenaden av tekniska eller konstnärliga skäl
eller på grund av ensamrätt kan tillhandahållas av endast en viss leveran
tör,
4. det är nödvändigt att genomföra upphandlingen, men synnerlig
brådska, orsakad av omständigheter som inte kunnat förutses och inte
heller kan hänföras till den upphandlande enheten, gör det omöjligt at t
hålla tidsfristerna vid öp pen eller selektiv upphandling,
5. det är fråga om varuupphandlingskontrakt som gäller ytterligare
leveranser från den ursprungliga leverantören, avsedda antingen som del
ersättning för eller tillägg till tidigare leveranser, och ett byte av leverantör
skulle medföra anskaffn ing av varor som skulle vara tekniskt oförenliga
med de först anskaffade eller leda till oskäliga tekniska svårigheter avseen
de drift och underhåll,
6. det är fråga om byggentreprenad som gäller tilläggsarbeten av den
ursprungliga leverantören och som inte omfattas av det först avsedda
projektet eller av en föregående upphandling, men som på grund av
oförutsedda omständigheter blivit nödvändiga för arbetets utförande, un
der förutsättning att tilläggsarbetena inte utan tekniska eller ekonomiska
olägenheter kan skiljas från det ursprungliga upphandlingskontraktet, eller
att tilläggsarbetena är nödvändiga för att byggentreprenaden skall kunna
slutföras,
7. upphandlingen vid byggentreprenad gäller nya arbeten som består
enbart av en upprepning av arbeten ingående i e tt projekt som tidigare
varit föremål för öppen eller selektiv upphandling och arbetena tilldelas
samma leverantör som tidigare fått upphandlingskontraktet, om dessa nya
arbeten bestäl ls inom tr e år efter det att det ursprungliga kontraktet slöts
och värdet av de nya arbetena ingått i tröskelvärdeberäkningen och annon
serats i samband med det ursprunglig a projektet,
8. det gäller upphandling av varor som noteras och omsätts på en
råvarumarknad,
9. det gäller avrop mot ett gällande ramavtal,
10. det erbjud it sig en möjlighet a tt göra särskilt förmånliga inköp av
varor antingen genom att utnyttja tillfälliga erbjudanden att köpa till pris
väsentligt under marknadsvärdet eller genom att köpa i samband med att
en leverantör upphört med sin verksamhet eller t rätt i likvidation eller
försatts i konkurs eller varit föremål för liknande rättsligt förfarande.
3663
¬
SFS 1992:1528
Tidsfrister
17 § Vid öppen upphand ling skall tiden för mottaga nde av anbud vara
minst 52 dagar från den dag då annonsen om upphandl ing avsändes. Om
den upphandlande enheten förhandsann onserat enligt 14 § första stycket
får denna tid förkortas till 37 dagar.
18 § Om vid selektiv eller förhandlad upphandling en inbjudan att läm
na anbud tidigare annonserats gäller följande.
Tiden för mottagande av ansökan om att lämna anbud eller a v svar på
en anmodan att bekräfta intresset för anbudsgivning skall, om så är mö j
ligt, vara minst fem veckor frå n den dag annonsen avsändes för publice
ring och får i inget fall understiga tio dagar från den dag annonsen publice
rades.
En annan tid än den som anges i andra stycket kan avtalas med de
utvalda anbudssökandena, förutsatt att alla får samma tid att lämna an
bud, Om en sådan överenskommelse inte har kunnat uppnås bör tiden
vara minst tre veckor från dagen för inbjudan att lämna anbud. Om det
finns särskilda skäl kan denna tid förkortas till tio dagar. Under alla
omständigheter måste tiden avvägas så att möjlighet ges för intresserade
att på ett tillfredsställande sätt ta del av förfrågningsunderlaget.
19 § En upphandlande enhet skall lämna ut förfrågningsunderlaget till
en leverantör inom sex dagar från det att underlaget har begärts. Ytterliga
re information skall lämnas senast sex dagar före anbudstidens utgång, om
så har begärts i rimlig tid.
20 § Vid selektiv upphandling skall en upphandlande enh et vid ett och
samma tillfälle till samtliga utvalda deltagare skicka ut både skriftlig
inbjudan att lämna anbud och förfrågningsunderlaget.
21 § Om förfrågningsunderlaget är alltför omfattande för att kunna
skickas till anbudsgivare eller anbudssökande eller om anbud sgivning av
något annat skäl måste föregås av besök på platsen för leveransen eller hos
den upphandlande enheten skall tidsfristerna i 19 § förlängas i skälig
utsträckning.
22 § Såväl ansökningar från anbudssökande som inbjudan att lämna
anbud skall ski ckas på snabba st möjliga sätt. En ansökan eller inbjuda n
som görs genom telegr am, telex, telefa x, telefo n eller elektron isk överfö
ring skall bekräftas geno m en egenhändigt undertecknad handling som
avsänts före tidsfristens utgång enligt 18 §.
Särskilt system för urval av deltagare
23 § En upphandlande enhet får upprätta och tillämpa ett särskilt sy
stem för urval på förhand av leverantörer som får delta i selektiv eller
förhandlad upphandling. Enheten skall fastställa regle r för ett sådant ur
val. Reg lerna skall utformas så at t de innebär en garanti för att samma
krav ställs på vaije leverantör och för att urvalet görs utan ovidkommande
3664
¬
hänsyn. Reglerna skall hållas tillgängliga för leverantörer som begär att få
SFS 1992:1528
ta del av dem.
De leverantörer som valts ut skall föras upp i en förteckning.
24 § En upphandlande enhet skall inom sex månader pröva en ansökan
från en leverantör om att få vara med bland dem som väljs ut enligt 23 § .
Om enheten förutser att prövningen kommer att ta längre tid skall enheten
redan inom två månader upplysa leverantören om detta. En ansökan får
inte avslås på andra grunder än som framgår av de regler som avses i 23 §.
En leverantör vars ansökan avslagits skall underrättas om beslutet och om
skälen för detta.
En leverantör får inte avföras från den förteckning som avses i 23 § på
andra grunder än som framgår av de regler som avses i nämnda paragraf.
En enhet som öve rväger att avföra en leverantör från förteckningen skall
underrätta leverantören om detta och om skälen härför innan slutligt
beslut fattas. Leverantören skall även underrättas om det slutliga beslutet.
25 § En upphandlande enhet som upprättar ett särskilt system enligt
23 § skall i en annons upplysa om detta. Annonsen skall på lämpligt sätt
sändas till Byrån för Europeiska gemenskapemas offici ella publikationer
och skall skrivas på något av de språk som är officiella inom gemenskaper
na. Om systemet skall gälla under längre tid än tre år skall annonsen
publiceras årligen.
5 kap. Upphandling av tjänster
Gemensamma bestämmelser
Tillämpningsområde
1 § Bestämmelserna i detta kapitel tillämpas på upphandling av sådana
tjänster som inte omfattas av bestämmelserna i 2—4 kap. Bestämmelsema
i 11 — 26 §§ gäller endast vid upphandling av tjänster som avses i avdelning
A i bilaga till denna lag och bestämmelsema i 27 § endast vid upphandling
av tjänster som avses i avdelning B i bilagan.
Bestämmelsema i detta kapitel skall inte tillämpas i fråga om
1. anskaffning av eller nyttjanderätt i vad form som helst till fastighet,
byggnad eller annan egendom som utgör fast egendom eller tillbehör till
fastighet eller byggnad eller rättigheter av nu nämnt slag,
2. anskaffning, utveckling, produktion eller samproduktion av program
material eller sändningstid i etermedia,
3. telefoni, telex, radiotelefoni, personsökning eller satellittjänster,
4. skiljemanna- eller förlikningsuppdrag,
5. finansiella tjänster i samband med utgivning eller omsättning av
värdepapper och andra finansiella instmment,
6. anställningsavtal,
7. forskning och utveckling i andra fall än då tjänsten endast gäller den
egna verksamheten och helt finansieras av den upphandlande enheten,
8. verksamhet som rör förvaltning av statsskulden eller som avser tjäns
ter från Sveriges riksbank.
^665
¬
SFS 1992:1528
2 § Bestämmelserna i detta kapitel skall inte tillämpas vid uppha ndling
av tjänster från en annan upphandlande enhet som på grund av lag elle r
annan författning har ensamrätt att utföra tjänsten.
3 § Avser en upphand ling både varor och tjänster, skall upphandlingen
göras enligt bestämmelserna i detta kapitel, om värdet av tjänsterna över
stiger värdet av varorna.
En upphandling som avser tjänster enligt såväl avdelning A som avdel
ning B i bila gan, skall i sin helhet anses vara en upphandling av tjänster
som avses i avdelning A om värdet av sistnämnda tjänster överstiger
värdet av tjänster enligt av delning B. Om värdet av tjänster enl igt avdel
ning A understiger värdet av tjänster enligt avdelning B skall upphandling
en i sin helhet anses vara en upphandling av tjänster som avses i bilaga B.
Tröskelvärden m.m.
4 § Bestämmelserna i detta kapitel tillämpas vi d sådan upphandlin g av
tjänster, som uppgår till minst 200000 ecu, exklusive mervärdesskatt.
Värdet av en upphandling skall beräknas med utgångspunkt i den upp
skattade totala ersättningen till leverantören.
5 § Om ett tjänsteupphandlingskontrakt delas upp i flera mindre delar
skall varje delvärde ingå i beräkningen av upphandlingens värde. Upp
handlande enhet behöver dock inte ta med delkontrakt under 80000 ecu
vid tillämpning av 4 §, under förutsättning att summan av delko ntrakten
inte överstiger 20 procent av upphandlingens totala värde.
6 § I förfrågningsunderlaget får den upphandlande enheten begära att
anbudsgivaren redovisar vilka delar av upphandlingsko ntraktet som han
avser att lägga ut på någ on annan (tredje man).
7 § För upphandlingskontrakt som inte anger något totalpris skall värdet
beräknas till det fulla värdet av tjänsterna under kontraktets löptid om
denna är högst 48 månader och til l månadsvärdet multiplic erat med talet
48, om löptiden är längre eller om kontraktet löper på obestämd tid.
För upphandlingskontrakt som ska ll förnyas inom viss tid skall värd et
beräknas med hänsyn antinge n till kostnaden för motsvarande upphand
lingskontrakt, som den upphandlande enheten avslutat under det föregå
ende räkenskapsåret eller den föregående tolvmånadersperioden, eller till
den uppskattade kostnaden under tolv månader efter tjänstemas påbörjan
de eller under upphandlingskontraktets löptid om den är längre än tolv
månader.
Options- och förlängningsklausuler skall beaktas som om de utnyttjats.
8 § En upphandling av tjänster får inte delas upp i syfte att tröskelvärdet
skall underskridas.
9 § Vid beräkning av värdet av ett upphandlingskontrakt skall hänsyn
tas även till värdet av det material oc h den utmstning som tillhandahålls
av den upphandlande enheten och är nödvändiga för att tjänsterna skall
3666
kunna utföras.
¬
10 § Vid upphandling av försäkringstjänster skall värdet av upphand-
SFS 1992:1528
lingskontraktet beräknas med utgå ngspunkt i premiens belopp. För bank
tjänster och andra finansiella tjänster skall motsvarande beräkning göras
med utgångspunkt i summan av arvoden, provisioner, ränta och andra
former av ersättning. För arkitekttjänster och liknande tjänster skall be
räkningen göras med utgångspunkt i arvoden och provisioner.
Upphandling av tjänster som avses i avdelning A i bilagan
Annonsering
11 § En upphandlande enhet skall for vaije budgetår genom förhandsan
nonsering informera om upphandlingar av tjänster enligt avdelning A i
bilagan över 750 OÖO ec u som enheten planerat. I annonsen skall det
beräknade värdet av vaije tjänstekategori anges. Om förhandsannonsering
gäller 1 kap. 8-10 §§.
12 § En upphan dlande enhet skall annonsera sin upphandling om inte
annat följer av 17 eller 19 §.
13 § En upphandlande enhet skall inom 15 dagar från det att begäran
kommit in lämna upp lysningar till vaije anbudssökande eller anbudsgiva
re som så begär o m varför hans ansökan eller anbud förkastats. Den vars
anbud förkastats skall på begäran få veta vem som fick upphandlingen.
Om enheten beslutat att inte avsluta en annonserad upphandling eller att
göra om upphandlingen skall enheten på begäran lämna upplysningar till
anbudsgivare eller anbudssökande om skälen fÖr sitt beslut. Enheten skall
underrätta Byrån fÖr Europeiska gemenskapemas oöiciella publikationer
om sitt beslut.
Val av upphandlingsförfarande
14 § Öppen eller selektiv upphandling skall användas om inte annat
följer av 16 eller 17 §.
15 § Om en upphandlande enhet väljer att använda selektiv upphand
ling får den i annonsen ange hur många leverantörer den avser att inbjuda
att lämna anbud. Antalet leverantörer skall avvägas med hänsyn till arten
av de tjänster som skall utföras men måste uppgå till minst fem.
16 § Förhandlad upphandling med föregående annonsering får använ
das om
1. i särskilda fall arten av tjänsterna eller därmed förknippade risker av
särskilda skäl inte medger en förhandsvärdering,
2. de tjänster som skall upphandlas är av den arten att förfrågningsun
derlaget inte kan upprättas med tillräcklig precision fÖr att medge att val
kan göras av det bästa anbudet enligt reglerna fÖr öppet eller selektivt
förfarande.
17 § Förhandlad upphandling får användas utan föregående annonse
ring om
1. tjänsterna av tekniska eller konstnärliga skäl eller på grund av ensam
rätt kan utföras av endast en viss leverantör,
¬
SFS 1992:1528
2. det är nödvändigt att genomfora upphandlingen, men synnerlig
brådska orsakad av omständigheter som inte kunnat förutses och inte
heller kan hänföras till den upphandlande enheten gör det omöjligt att
hålla tidsfristerna vid öppe n eller selektiv upphandling,
3. upphandlingen gäller tilläggstjänster från den ursprungliga leverantö
ren som inte omfattas av det först avsedda projektet men som på grund av
oförutsedda omständigheter blivit nödvändiga fö r projektet, under förut
sättning att tilläggstjänsterna inte utan tekniska eller ekonomiska olägen
heter kan skiljas från det ursprungliga upphandlingskontraktet eller att
tilläggstjänsterna är nödvändiga for att därpå följande tjänster skall kunna
utföras,
4. upphandlingen gäller nya tjänster som består enbart av en upprepning
av tjänster ingående i ett projekt som tidigare varit föremål for öppen eller
selektiv upphandling och tjänsterna tilldelas samma leverantör som tidiga
re fått upphandlingskontraktet, om dessa nya tjänster beställs inom tre år
efter det att det ursprungliga kontraktet slöts och värdet av de nya tjänster
na ingått i tröskelvärdeberäkningen och annonserats i samband med det
ursprungliga projektet.
Bestämmelserna i första stycket 3 tillämpas endast om värdet av tilläggs
tjänsterna inte överstiger hälften av det ursprungliga upphandlingskon
traktets värde.
18 § Om en upphandlande enhet väljer förhandlad upphandling utan
föregående annonsering skall antalet anbudsgivare i förhandlingen inte
vara mindre än tre, förutsatt att det finns ett tillräckligt antal lämpliga
anbudsgivare.
19 § En upphandlande enhet får, under förutsättning att de i förfråg
ningsunderlaget urspru ngligen angivna kontraktsvillkoren inte väsentligt
ändrats, övergå från öppen eller selektiv upphandling till förhandlad upp
handling om
1. anbud som lämnats vid öppen eller selektiv upphandling inte motsva
rar underlaget och inte kan nollställas enligt 1 kap. 21 §,
2. det vid öppen eller selektiv upphandling inte lämnats några anbu d
eller inte lämnats några lämpliga anbud och en rapport lämnas till EFTA: s
övervakningsmyndighet på dess begäran.
Om den förhandlade upphandlingen enligt första stycket 1 inte omfattar
samtliga korrekt lämnade anbud från det föregående upphandlingsförfa
randet, skall den upphandlande enheten annonsera a tt den övergår till
förhandlad upphandling.
Tidsfrister
20 § Vid öppen upphandling s kall tiden för mottagand e av anbud vara
minst 52 dagar från den dag d å annonsen om upphandling avsändes. Om
den upphandlande enheten förhandsanno nserat enligt 11 § får denna tid
förkortas till 37 dagar.
En upphandlande enhet skall lämna ut förfrågningsunderlaget till en
leverantör inom sex dagar från det att underlaget har begärts. Ytterligare
information skall lämnas senast sex dagar före anbudstidens utgång, om så
3668
har begärts i rimlig tid.
¬
21 § Vid selektiv och förhandlad upphandling skall tiden för mottagan-
SFS 1992:1528
de av ansökningar om att få lämna anbud vara minst 37 dagar från den dag
då annonsen om upphandling avsändes.
Vid selektiv upphandling skall en upphandlande enhet vid ett och sam
ma tillfälle till samtliga utvalda deltagare skicka ut både skriftlig inbjudan
att lämna anbud och förfrågningsunderlaget. Tiden för mottagande av
anbud skall vara minst 40 dagar från den dag inbjud an avsändes eller 26
dagar om den upphandlande enheten har förhandsannonserat enligt 11 §.
Ytterligare information om upphandlingen skall lämnas senast sex dagar
före anbudstidens utgång, om så har begärts i rimlig tid.
22 § Om de enligt 21 § angivna tidsfristerna inte kan tillämpas på grund
av brådska får tidsfristerna förkortas, den i 21 § första stycket till 15 dagar,
den i 21 § andra stycket till 10 dagar och den i 21 § tredje st ycket till fy ra
dagar (påskyndat förfarande).
23 § Om förfrågningsunderlaget är alltför omfattande för att kunna
skickas till anbudsgivare ell er anbudssökande eller om anbudsgivning av
något annat skäl måste föregås av besök på platsen för leveransen eller hos
den upphandlande enheten, skall tidsfristerna i 20 och 21 §§ förlängas i
skälig utsträckning.
24 § Såväl ansökan från anbudssökande som inbjudan at t lämna anbud
skall i det påskyndade förfarandet skickas på snabbast möjliga s ätt. En
ansökan eller inbjudan som görs genom telegram, telex, telefax, telefon
eller elektronisk överförin g skall bekräftas genom en egenhändigt under
tecknad handling som avsänts före tidsfristens utgång enligt 21 och 22 §§.
Alternativa utföranden
25 § Om det i annonsen om upphandling angetts att det anbud kommer
att antas som är det ekonomiskt mest fördelaktiga med hänsyn till samtliga
omständigheter, får en upp handlande enhet även pröva anbud som inne
håller ett alternativt utförande. En förutsättning är att enheten i annonsen
upplyst om att den kommer att pröva anbud som innehåller alternativa
utföranden och om de minimikrav som alternativa utföranden måste
uppfylla.
Ett alternativt utförande får inte förkastas endast av det skälet att det är
utformat enligt europeiska tekniska specifikationer eller enligt svensk stan
dard som i huvudsak ansluter till europeiskt godtagen teknisk specifika
tion.
26 § Om anbudsgivare eller anbudssökande bedriver verksamhet i ett
EES-land i en företagsform som är tillåten i det landet får anbud eller
ansökningar om att få lämna anbud inte förkastas endast av det skälet att
svensk lag föreskriver en annan företagsform för verksamheten i fråga.
Upphandling av tjänster som avses i avdelning B i bilagan
27 § För upphandling av tjänster som avses i avdelning B i bilagan gäller
inte 1 kap. 7—11 och 17 — 25 §§.
Senast inom 48 dagar efter det att upphandlingen avslutats skall den
3569
¬
SFS 1992:1528
upphandlande enheten skicka ett meddelande därom till By rån för Eu ro
peiska gemenskapemas oSiciella publikationer. I meddelandet skall anges
om den upphandlan de enheten godkänner att meddelandet publiceras.
6 kap. Överprövning, skadestånd m. m.
Överprövning
1 § En leverantör som anser att han lidit eller kan komma att lida skada
enligt 2 § får i en framställning till länsrätten ansöka om åtgärder enligt
nämnda paragraf.
En ansökan enligt första stycket får inte prövas efter den tidpunkt då
beslut om leverantör har fattats.
2 § Om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap. 4 § eller någon
annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit
eller kan komma att lida skada, skall länsrätten besluta att upphandlingen
skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Om det
är fråga om en upphandling som avses i 4 kap., får länsrätten vid vite
förbjuda den upphandlande enheten att fortsätta upphandlingen utan att
avhjälpa bristerna.
Länsrätten får avslå ansökan om åtgärd enligt första stycket om den
skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara
större än skadan för leverantören.
Länsrätten får omedelbart besluta om åtgärd enligt första stycket första
meningen att gälla till dess något annat har beslutats.
3 § Ett mål, som avser åtgärder enligt 2 §, får inte avgöras slutligt så
länge medlingsförfarande enligt 10 och 11 §§ pågår.
4 § En ansökan enligt 1 § skall göras hos den länsrätt i vars domkrets den
upphandlande enheten har sitt hemvist.
Förbud mot överklagande
5 § Ett beslu t på vilke t denna lag är tillämp lig får inte överklagas med
stöd av 10 kap. kommunallagen (1991:900) eller 22 kap. kyrkolagen
(1992:300).
Skadestånd
6 § En upphandlande enhet som inte följt bestämmelserna i denna lag
skall ersätta därigenom uppkommen skada för leverantör.
7 § Anbudsgivare eller anbudssökan de som deltagit i en upphandling
enligt 4 kap. är berättigad till ersättning för kostnader för att förbereda
anbud och i övrigt delta i upphandlingen, om åsidosättandet av bestäm
melserna i denna lag men ligt har påverkat hans möjligh eter att tilldelas
upphandlingen.
3670
8 § Talan om skadest ånd skall väckas vid allmän domstol inom ett å r
¬
från den dag då beslut om leverantör fattats. Väcks inte talan i tid, är
SFS 1992:1528
rätten till skadestånd förlorad.
Granskning
9 § Nämnden för offentlig upphandling skall på begäran av en upphand
lande enhet utse en oberoende granskningsman som skall granska enhetens
rutiner för upphandling enligt 4 kap. i syfte att bedöma om rutinerna
stämmer överens med denna lag. Nämndens beslut får inte överklagas.
Granskningsmannen skall, om han försäkrat sig om att eventuella bris
ter rättats till, utfärda ett intyg om resultatet av g ranskningen.
Kostnaderna för granskningen skall betalas av den upphandlande enhe
ten.
Medling
10 § Utan hinder av att ansökan enligt 1 § har gjorts får en anbudsgivare
eller anbudssökande som anser att han lidit eller kan komma att lida skada
på grund av att en upphandlande enhet under pågående upphandling inte
följer bestämmelserna i 4 kap. begä ra medling hos EFTA: s övervaknings
myndighet. Framställning om medling kan också riktas till Nämnden för
offentlig upphandling, som omedelbart skall överlämna framställningen
till övervakningsmyndigheten.
11 § Den upphandlande enheten skall meddela EFTA; s övervaknings
myndighet om den vill delta i medlingsförfarandet och dessutom om
någon ansökan har gjorts enligt 1 § eller talan om skadestånd väckts.
12 § Om inte annat avtalas skall deltagarna i ett medlingsförfarande
bära sina egna kostnader och i lika delar bära övriga kostnader för förfa
randet.
3671
¬
SFS 1992:1528
Bilaga
Tjänster som avses i 5 kap.
Avdelning A
1 Underhåll och reparation av motorfordon, hushållsartiklar och ma
skinutrustning
2 Landtransport, inkl. säkerhetstransporter, kurir- och taxitransport,
utom postbefordran
3 Lufttransport, utom postbefordran
4 Postbefordran till lands och i luften, utom sådana tjänster som avses i
avdelning B 18
5 Telekommunikation*
6 Finansiella tjänster
a Försäkringstjänster
b Bank- och förvaltningstjänster mot avgifter, provision, ränta och
andra former av ersättningar**
7 Datatjänster och därmed anknutna tjänster
8 Tjänster för forskning och utveckling, som endast gäller den egna
verksamheten och helt finansieras av den upphandlande enheten
9 Redovisning, revision och bokföring
10 Marknadsundersökningar, inkl. opinionsmätningar
11 Konsulttjänster för administration och organisation av företag
12 Arkitekttjänster
Ingenjörs- och konstruktörstjänster, stadsplanering och landskapsar
kitektur och anknutna vetenskapliga och tekniska konsulttjänster
13 Tjänster avseende annonsering (reklam)
14 Fastighetsförvaltning, inkl. städning och löpande underhåll
15 Förlags- och tryckeritjänster, som utförs mot ersättning
16 Tjänster för avloppsrening, sophantering, sanering och liknande verk
samhet
Avdelning B
17 Hotell- och restaurangtjänster
18 Rälsbunden transport
19 Sjötransport och annan vattenburen transport
20 Stuveritjänster, godshantering i terminal, på flygplats, eller i hamnar
21 Juridiska tjänster***
22 Arbetsförmedling, till personalvård anknutna tjänster
23 Säkerhets- och bevakningstjänster, utom säkerhetstransporter
24 Utbildning, inkl. yrkesutbildning
25 Hälso- och sjukvård samt socialtjänst
26 Tjänster inom kultur, fritids- och idrottsverksamhet
27 Andra tjänster
* utom telefoni, telex, radiotelefoni, personsökning och satellittjänster
** utom tjänster i samband med utgivning ell er omsä ttning av värdepapper och
andra finansiella instrument, förvaltning av stats skulden och sädan a tjänster som
utförs av Sveriges riksbank
utom skiljemanna- och förlikningsuppdrag
3672
¬
Denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer. Lagen gäller inte
SFS 1992:1528
för upphandlingar som påbörjats före ikraftträdandet.
På regeringens vägnar
CARL BILDT
ANNE WIBBLE
(Finansdepartementet)
¬