SFS 1996:433 Lag om ändring i lagen (1992:1528) om offentlig upphandling
SFS 1996_433 Lag om ändring i lagen (1992_1528) om offentlig upphandling
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
lag om ändring i lagen (1992:1528) om offentlig upphandling;
utfärdad den 23 maj 1996. enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om lagen (1992:1528) om offentlig upphandling2 dels att 1 kap. 21 §, 2 kap. 1, 10 och 11 §§, 3 kap. 1, 2 och 17 §§, 5 kap. 4, 5 och 19 §§, 7 kap. 2 och 11 §§ skall ha följande lydelse, dels att det i lagen skall införas en ny paragraf, 4 kap. 8 a §, av följande lydelse. 1 kap. allmänna bestämmelser 21 § en upphandlande enhet får medge att en anbudsgivare eller anbudssökande rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudet eller ansökningen att få lämna anbud.
1 2
sfs 1996:433
utkom från trycket den 5 juni 1996
prop. 1995/96:165, bet. 1995/96:fiu13, rskr. 1995/96:247. lagen omtryckt 1993:1468.
687
sfs 1996:433
enheten får begära att ett anbud eller en ansökan förtydligas om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. 2 kap. varuupphandling 1 § bestämmelserna i detta kapitel tillämpas på sådan upphandling av varor som görs av en upphandlande enhet och beräknas uppgå till minst de belopp, exklusive mervärdesskatt, som anges i andra stycket (tröskelvärde). för statliga myndigheter är tröskelvärdet 130 000 särskilda dragningsrätter (sdr). för övriga upphandlande enheter är tröskelvärdet det lägsta av 200 000 ecu eller 200 000 sdr. 10 § förhandlad upphandling får, under förutsättning att de i förfrågningsunderlaget ursprungligen angivna kontraktsvillkoren inte väsentligt ändrats, användas om anbud som lämnats vid öppen eller selektiv upphandling inte motsvarar de krav på föremålet för upphandlingen som ställts upp i underlaget. om den förhandlade upphandlingen enligt första stycket inte omfattar samtliga korrekt lämnade anbud från anbudsgivare som motsvarar de krav som ställts på leverantör i det föregående upphandlingsförfarandet, skall den upphandlande enheten annonsera den förhandlade upphandlingen. 11 §3 förhandlad upphandling får användas utan föregående annonsering om 1. det vid öppen eller selektiv upphandling inte lämnats några anbud eller inte lämnats några lämpliga anbud, under förutsättning att de i förfrågningsunderlaget ursprungligen angivna kontraktsvillkoren inte väsentligt ändrats och att en rapport lämnas till eg-kommissionen, 2. varorna framställs enbart för forskning, utveckling, experiment eller studier, under förutsättning att framställningen inte sker i vinstsyfte eller för att täcka forsknings- och utvecklingskostnader, 3. varorna av tekniska eller konstnärliga skäl eller på grund av ensamrätt kan tillverkas eller levereras av endast en viss leverantör, 4. det är nödvändigt att genomföra upphandlingen, men synnerlig brådska, orsakad av omständigheter som inte kunnat förutses och inte heller kan hänföras till den upphandlande enheten, gör det omöjligt att hålla tidsfristerna vid öppen eller selektiv upphandling, 5. det gäller ytterligare leveranser från den ursprungliga leverantören, avsedda antingen som delersättning för eller tillägg till tidigare leveranser och ett byte av leverantör skulle medföra anskaffning av varor som skulle vara tekniskt oförenliga med de först anskaffade eller leda till oskäliga tekniska svårigheter avseende drift och underhåll. tilläggsleveranser som avses i första stycket 5 får avse längre tid än tre år endast om det finns särskilda skäl. 3 kap. upphandling av byggentreprenad 1 § bestämmelserna i detta kapitel tillämpas vid sådan upphandling av byggentreprenad eller koncession som uppgår till minst det lägsta av
688
3
senaste lydelse 1995:704.
5 000 000 ecu eller 5 000 000 särskilda dragningsrätter, exklusive mervärdesskatt. 2 § om ett byggentreprenadkontrakt delas upp i flera mindre delar, skall varje delvärde ingå i beräkningen av upphandlingens värde. för delkontrakt under 1 000 000 ecu behöver dock andra bestämmelser i detta kapitel än denna paragraf inte tillämpas, förutsatt att summan av de undantagna delkontrakten inte överstiger 20 procent av upphandlingens totala värde. en upphandling får inte delas upp i syfte att tröskelvärdet skall underskridas. 17 §4 förhandlad upphandling får, under förutsättning att de i förfrågningsunderlaget ursprungligen angivna kontraktsvillkoren inte väsentligt ändrats, användas om 1. anbud som lämnats vid öppen eller selektiv upphandling inte motsvarar de krav på föremålet för upphandlingen som ställts upp i underlaget, 2. det vid öppen eller selektiv upphandling inte lämnats några anbud eller inte lämnats några lämpliga anbud och en rapport lämnas till egkommissionen på dess begäran. om den förhandlade upphandlingen enligt första stycket 1 inte omfattar samtliga korrekt lämnade anbud från anbudsgivare som motsvarar de krav som ställts på leverantör i det föregående upphandlingsförfarandet, skall den upphandlande enheten annonsera den förhandlade upphandlingen. 4 kap. upphandling inom vatten-, energi-, transport- och telekommunikationsområdena 8 a § om värdet av en varu- eller tjänsteupphandling uppgår till minst 400 000 särskilda dragningsrätter (sdr), exklusive mervärdesskatt, eller en upphandling av byggentreprenader uppgår till minst 5 000 000 sdr, exklusive mervärdesskatt, och dessa värden är lägre än de värden som anges i 8 §, skall upphandlingen göras enligt bestämmelserna i detta kapitel. detta gäller om upphandlingen görs för verksamhet som består av 1. drift eller tillhandahållande av fasta nät i syfte att betjäna allmänheten i fråga om produktion, transporter, distribution eller försörjning med dricksvatten eller elektricitet eller av leverans av sådana nyttigheter till fasta nät, 2. utnyttjande av mark- eller vattenområden för tillhandahållande av terminaler, flygplatser eller hamnanläggningar, eller 3. drift av nät i syfte att betjäna allmänheten i fråga om lokala transporter med sådana transportmedel som avses i 1 § första stycket 3. första stycket gäller inte för upphandlande enheter som är privatägda och inte heller upphandling av tjänster för forskning och utveckling enligt avdelning a, punkt 8 i bilagan. 5 kap. upphandling av tjänster 4 § bestämmelserna i detta kapitel tillämpas vid sådan upphandling av tjänster som görs av en upphandlande enhet och beräknas uppgå till minst
4
sfs 1996:433
senaste lydelse 1995:704.
689
sfs 1996:433
de belopp, exklusive mervärdesskatt, som anges i andra stycket (tröskelvärde). för statliga myndigheter är tröskelvärdet 130 000 särskilda dragningsrätter (sdr). för övriga upphandlande enheter är tröskelvärdet det lägsta av 200 000 ecu eller 200 000 sdr. värdet av en upphandling skall beräknas med utgångspunkt i den uppskattade totala ersättningen till leverantören. 5 § om ett tjänsteupphandlingskontrakt delas upp i flera mindre delar skall varje delvärde ingå i beräkningen av upphandlingens värde. för delkontrakt under 80 000 ecu behöver dock andra bestämmelser i detta kapitel än denna paragraf inte tillämpas, förutsatt att summan av de undantagna delkontrakten inte överstiger 20 procent av upphandlingens totala värde. 19 §5 förhandlad upphandling får, under förutsättning att de i förfrågningsunderlaget ursprungligen angivna kontraktsvillkoren inte väsentligt ändrats, användas om 1. anbud som lämnats vid öppen eller selektiv upphandling inte motsvarar de krav på föremålet för upphandlingen som ställts upp i underlaget, 2. det vid öppen eller selektiv upphandling inte lämnats några anbud eller inte lämnats några lämpliga anbud och en rapport lämnas till egkommissionen på dess begäran. om den förhandlade upphandlingen enligt första stycket 1 inte omfattar samtliga korrekt lämnade anbud från anbudsgivare som motsvarar de krav som ställts på leverantör i det föregående upphandlingsförfarandet, skall den upphandlande enheten annonsera den förhandlade upphandlingen. 7 kap. överprövning, skadestånd, m.m. 2 § om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall länsrätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. om det är fråga om en upphandling som avses i 4 kap., får länsrätten vid vite förbjuda den upphandlande enheten att fortsätta upphandlingen utan att avhjälpa bristerna. länsrätten får omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. länsrätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. 11 §6 en upphandlande enhet kan få sina rutiner för upphandling enligt 4 kap. granskade av en oberoende granskare i syfte att bedöma om rutinerna stämmer överens med eg:s upphandlingsregler och denna lag. granskaren skall genomföra granskningen enligt europeisk standard och, sedan granskaren försäkrat sig om att eventuella brister rättats till, utfärda ett intyg om att rutinerna stämmer överens med denna lag. styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll ackrediterar granskare.
5
690
6
senaste lydelse 1995:704. senaste lydelse 1994:614.
vid ackrediteringen tillämpas bestämmelserna i lagen (1992:1119) om teknisk kontroll. kostnaderna för granskningen skall betalas av den upphandlande enheten. denna lag träder i kraft den 1 juli 1996. på regeringens vägnar erik åsbrink nils dexe (finansdepartementet)
sfs 1996:433
691
Viktiga lagar inom upphandlingsrätten
Lag (2016:1145) om offentlig upphandling
Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna
Viktiga lagar inom upphandlingsrätten
Konkurrenslag (2008:579)Lag (2016:1145) om offentlig upphandling
Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna
JP Infonets tjänster inom upphandlingsrätt
JP Infonets tjänster inom upphandlingsrätt
Stöter du på utmaningar gällande upphandlingar i din yrkesroll? JP Infonets tjänster fungerar som ett stöd och praktisk vägledning för dig som arbetar som upphandlare, leverantör till offentlig sektor, konsult eller på annat sätt med offentliga inköp. Vi har stor expertis inom konkurrens och upphandlingsområdet och ger dig en komplett bevakning av upphandlingsjuridiken. Se allt inom konkurrens och upphandlingsrätt.