SFS 2014:16 Lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i marknadsf�ringslagen (2008:486);
utf�rdad den 16 januari 2014.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs2 i fr�ga om marknadsf�ringslagen
(2008:486)
dels att 1 och 37 �� ska ha f�ljande lydelse,
dels att det i lagen ska inf�ras en ny paragraf, 22 a �, samt n�rmast f�re
22 a � en ny rubrik av f�ljande lydelse.
1 �
3
Denna lag har till syfte att fr�mja konsumenternas och n�ringslivets
intressen i samband med marknadsf�ring av produkter och att motverka
marknadsf�ring som �r otillb�rlig mot konsumenter och n�ringsidkare.
Best�mmelser om marknadsf�ring finns bl.a. i
lagen (1992:1672) om paketresor,
tobakslagen (1993:581),
lagen (1995:1571) om ins�ttningsgaranti,
lagen (1996:1006) om anm�lningsplikt avseende viss finansiell verksam-
het,
lagen (1996:1118) om marknadsf�ring av kristallglas,
lagen (1999:268) om betalnings�verf�ringar inom Europeiska ekono-
miska samarbetsomr�det,
lagen (1999:158) om investerarskydd,
lagen (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamh�l-
lets tj�nster,
lagen (2004:299) om inl�ningsverksamhet,
prisinformationslagen (2004:347),
lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanf�r aff�rslokaler,
f�rs�kringsavtalslagen (2005:104),
lagen (2005:405) om f�rs�kringsf�rmedling,
lagen (2006:484) om franchisegivares informationsskyldighet,
lagen (2010:510) om lufttransporter,
radio- och tv-lagen (2010:696),
alkohollagen (2010:1622),
konsumentkreditlagen (2010:1846),
1 Prop. 2013/14:15, bet. 2013/14:CU7, rskr. 2013/14:118.
2 Jfr Europaparlamentets och r�dets direktiv 2011/83/EU av den 25 oktober 2011 om
konsumentr�ttigheter och om �ndring av r�dets direktiv 93/13/EEG och Europa-
parlamentets och r�dets direktiv 1999/44/EG och om upph�vande av r�dets direktiv
85/577/EEG och Europaparlamentets och r�dets direktiv 97/7/EG (EUT L 304,
22.11.2011, s. 64, Celex 32011L0083).
3 Senaste lydelse 2013:1055.
SFS 2014:16
Utkom fr�n trycket
den 28 januari 2014
2
SFS 2014:16
lagen (2011:914) om konsumentskydd vid avtal om tidsdelat boende eller
l�ngfristig semesterprodukt, och
lagen (2013:1054) om marknadsf�ring av modersmj�lksers�ttning och
tillskottsn�ring.
Information innan ett konsumentavtal ing�s
22 a �
Vid andra avtal �n distansavtal och avtal utanf�r aff�rslokaler enligt
1 kap. 2 � lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanf�r aff�rslokaler ska
n�ringsidkaren innan avtalet ing�s ge konsumenten klar och begriplig infor-
mation om
1. sitt namn och telefonnummer samt sin gatuadress och e-postadress,
2. produktens huvudsakliga egenskaper i den omfattning som �r l�mplig
med h�nsyn till produkten och till hur informationen ges,
3. produktens pris, inbegripet skatter och avgifter, eller, om priset inte kan
anges i f�rv�g, hur priset ber�knas,
4. kostnader f�r leverans eller porto och andra tillkommande kostnader,
5. villkoren f�r betalning samt f�r leverans eller fullg�rande p� n�got annat
s�tt och tidpunkt f�r leverans eller fullg�rande,
6. den r�tt som konsumenten har att reklamera enligt lag och hur reklama-
tion kan g�ras,
7. garantier eller liknande utf�stelser samt den assistans och service som
g�ller efter f�rs�ljningen,
8. avtalets l�ptid,
9. villkoren f�r att s�ga upp avtalet, om det g�ller tills vidare eller f�rnyas
automatiskt, och
10. funktionen hos digitalt inneh�ll, inbegripet tekniska skydds�tg�rder,
och vilken maskin- och programvara som kr�vs f�r att anv�nda det digitala
inneh�llet.
Informationsskyldigheten enligt f�rsta stycket g�ller inte, om informatio-
nen framg�r av sammanhanget. Informationsskyldigheten g�ller inte heller i
fr�ga om
1. vardagliga avtal som fullg�rs omedelbart,
2. andra avtal om fast egendom �n s�dana som avser uthyrning av fast
egendom, eller
3. avtal som anges i 2 kap. 1 � andra stycket 1, 2 och 68 samt fj�rde
stycket och i 3 kap. lagen om distansavtal och avtal utanf�r aff�rslokaler.
37 �
Den som upps�tligen eller av oaktsamhet bryter mot ett f�rbud eller ett
�l�ggande som har meddelats med st�d av 23, 24 eller 25 �, eller mot 7 �,
eller mot 8 � och n�gon av best�mmelserna i 9, 10, 1217 ��, eller mot n�gon
av best�mmelserna i 1822 a ��, eller mot n�gon av punkterna i bilaga I till
direktiv 2005/29/EG, ska ers�tta den skada som d�rigenom uppkommer f�r en
konsument eller n�gon annan n�ringsidkare.
N�r ers�ttningen till n�ringsidkare best�ms f�r h�nsyn tas �ven till omst�n-
digheter av annan �n ekonomisk art.
3
SFS 2014:16
Denna lag tr�der i kraft den 13 juni 2014.
P� regeringens v�gnar
BIRGITTA OHLSSON
Linda Utterberg
(Justitiedepartementet)
Norstedts Juridik AB/Fritzes
Elanders Sverige AB, 2014