SFS 1996:861 Lag om ändring i marknadsföringslagen (1995:450)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1359
SFS 1996:861
Utkom fr�n trycket
den 20 augusti 1996
Lag
om �ndring i marknadsf�ringslagen (1995:450);
utf�rdad den 19 juni 1996.
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs att 2 och 22 �� marknadsf�ringslagen
(1995:450) skall ha f�ljande lydelse.
2 � Lagen till�mpas d� n�ringsidkare marknadsf�r eller sj�lva efterfr�gar
produkter i sin n�ringsverksamhet.
Lagen till�mpas ocks� p� s�dana TV-s�ndningar �ver satellit som omfat-
tas av radio- och TV-lagen (1996:844).
22 � En n�ringsidkare f�r �l�ggas att betala en s�rskild avgift
(marknadsst�rningsavgift), om n�ringsidkaren eller n�gon som handlar p�
n�ringsidkarens v�gnar upps�tligen eller av oaktsamhet har brutit mot
n�gon best�mmelse i 5-13 ��.
Detsamma g�ller om en n�ringsidkare eller n�gon som handlar p� dennes
v�gnar upps�tligen eller av oaktsamhet bryter mot n�gon av best�mmelser-
na i 2 � andra stycket lagen (1978:763) med vissa best�mmelser om mark-
nadsf�ring av alkoholdrycker, 26 � andra stycket lokalradiolagen
(1993:120), 12 � f�rsta stycket andra och tredje meningen tobakslagen
(1993:581) eller 7 kap. 3,4 eller 10 �� radio- och TV-lagen (1996:844).
Vad som s�gs i f�rsta och andra stycket g�ller ocks� en n�ringsidkare
som upps�tligen eller av oaktsamhet v�sentligt har bidragit till �vertr�del-
sen.
Avgiften tillfaller staten.
1. Denna lag tr�der i kraft den 1 december 1996.
2. Best�mmelsen i 22 � i sin nya lydelse till�mpas endast p� �vertr�del-
ser som �gt rum efter ikrafttr�dandet.
P� regeringens v�gnar
LEIF BLOMBERG
Ingvar Paulsson
(Civildepartementet)
1
Prop. 1995/96:160, bet. 1995/96:KU29, rskr. 1995/96:296.