SFS 2000:129 Lag om ändring i marknadsföringslagen (1995:450)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i marknadsf�ringslagen (1995:450);
utf�rdad den 30 mars 2000.
Enligt riksdagens beslut
1
f�reskrivs
2
i fr�ga om marknadsf�ringslagen
(1995:450)
dels
att 29 � skall ha f�ljande lydelse,
dels
att det i lagen skall inf�ras tv� nya paragrafer, 8 a och 13 a ��, samt
n�rmast f�re 8 a och 13 a �� nya rubriker av f�ljande lydelse.
J�mf�rande reklam
8 a �
En n�ringsidkare f�r i sin reklam direkt eller indirekt peka ut en an-
nan n�ringsidkare eller dennes produkter, bara om j�mf�relsen
1. inte �r vilseledande,
2. avser produkter som svarar mot samma behov eller �r avsedda f�r
samma �ndam�l,
3. p� ett objektivt s�tt avser v�sentliga, relevanta, kontrollerbara och ut-
m�rkande egenskaper hos produkterna,
4. inte medf�r f�rv�xling mellan n�ringsidkaren och en annan n�ringsid-
kare eller mellan deras produkter, varum�rken, firmor eller andra k�nne-
tecken,
5. inte misskrediterar eller �r neds�ttande f�r en annan n�ringsidkares
verksamhet, f�rh�llanden, produkter, varum�rken, firma eller andra k�nne-
tecken,
6. i fr�ga om varor med ursprungsbeteckning alltid avser varor med
samma beteckning,
7. inte drar otillb�rlig f�rdel av en annan n�ringsidkares varum�rkes, fir-
mas eller andra k�nneteckens renomm� eller varas ursprungsbeteckning, och
8. inte framst�ller en produkt som en imitation eller kopia av en produkt
som har ett skyddat varum�rke eller firma.
1
Prop. 1999/2000:40, bet. 1999/2000:LU13, rskr. 1999/2000:163.
2
Jfr Europaparlamentets och r�dets direktiv 97/7/EG av den 20 maj 1997 om konsu-
mentskydd vid distansavtal (EGT L 144, 4.6.1997, s. 19, Celex 397L0007), r�dets
direktiv 84/450/EEG av den 10 september 1984 om tilln�rmning av medlemsstaternas
lagar och andra f�rfattningar om vilseledande reklam (EGT L 250, 19.9.1984, s. 17,
Celex 384L0450) senast �ndrat genom Europaparlamentets och r�dets direktiv 97/55/
EG (EGT L 290, 23.10.1997, s. 18, Celex 397L0055) samt Europaparlamentets och
r�dets direktiv 97/66/EG av den 15 december 1997 om behandling av personuppgifter
och skydd f�r privatlivet inom telekommunikationsomr�det (EGT L 24, 30.1.1998,
s. 1, Celex 397L0066).
SFS 2000:129
Utkom fr�n trycket
den 11 april 2000
2
SFS 2000:129
Fakta Info Direkt, tel. 08-587 671 00
Elanders Gotab, Stockholm 2000
Vid en j�mf�relse som avser ett s�rskilt erbjudande skall det p� ett klart
och entydigt s�tt framg� n�r erbjudandet upph�r att g�lla eller, om det s�r-
skilda erbjudandet �r beroende av tillg�ngen p� produkten, de begr�nsningar
som d� g�ller f�r det. Om det s�rskilda erbjudandet �nnu inte har b�rjat
g�lla, skall det klart och entydigt ocks� framg� n�r specialpriset eller de an-
dra s�rskilda villkoren b�rjar g�lla.
Obest�lld reklam
13 a �
En n�ringsidkare f�r vid marknadsf�ring till en fysisk person an-
v�nda telefax eller s�dana uppringningsautomater eller andra liknande auto-
matiska system f�r individuell kommunikation som inte betj�nas av n�gon
enskild, bara om den fysiska personen har samtyckt till det p� f�rhand.
N�ringsidkaren f�r anv�nda andra metoder f�r individuell kommunikation
p� distans om inte den fysiska personen tydligt motsatt sig att metoden an-
v�nds.
29 �
Den som upps�tligen eller av oaktsamhet bryter mot ett f�rbud eller
ett �l�ggande som har meddelats med st�d av 14 eller 15 � eller mot en f�re-
skrift i 513a ��, skall ers�tta den skada som d�rigenom uppkommer f�r en
konsument eller n�gon annan n�ringsidkare.
Vid best�mmande av ers�ttningen till n�ringsidkare f�r h�nsyn tas �ven
till omst�ndigheter av annan �n ekonomisk art.
Denna lag tr�der i kraft den 1 maj 2000.
P� regeringens v�gnar
LARS-ERIK L�VD�N
Nils Dexe
(Finansdepartementet)