SFS 2020:874 Lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i marknadsf�ringslagen (2008:486)
Utf�rdad den 29 oktober 2020
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs att 2 och 29 �� marknadsf�ringslagen
(2008:486) ska ha f�ljande lydelse.
2 �2 Lagen till�mpas
1. n�r n�ringsidkare marknadsf�r eller sj�lva efterfr�gar produkter i sin
n�ringsverksamhet,
2. p� tv-s�ndningar, best�ll-tv och videodelningsplattformar som omfattas
av radio- och tv-lagen (2010:696),
3. n�r Konsumentombudsmannen fullg�r sina skyldigheter enligt Europa-
parlamentets och r�dets f�rordning (EU) 2017/2394 av den 12 december
2017 om samarbete mellan de nationella myndigheter som har tillsynsansvar
f�r konsumentskyddslagstiftningen och om upph�vande av f�rordning (EG)
nr 2006/2004, och
4. n�r beh�rig myndighet fullg�r sina skyldigheter enligt Europaparla-
mentets och r�dets direktiv 2006/123/EG av den 12 december 2006 om
tj�nster p� den inre marknaden.
Best�mmelserna om garantier i 22 � till�mpas inte i fr�ga om en tj�nst
som tillhandah�lls av en n�ringsidkare som �r etablerad i en annan stat �n
Sverige inom Europeiska ekonomiska samarbetsomr�det (EES). Detsamma
g�ller 4 � tredje stycket och 7 � n�r en n�ringsidkare, som �r etablerad i en
annan stat �n Sverige inom EES, riktar marknadsf�ring mot en annan
n�ringsidkare.
29 �3 En n�ringsidkare f�r �l�ggas att betala en s�rskild avgift (marknads-
st�rningsavgift) om n�ringsidkaren, eller n�gon som handlar p� n�rings-
idkarens v�gnar, upps�tligen eller av oaktsamhet har brutit mot
7 �,
8 � och n�gon av best�mmelserna i 9, 10, 1217 ��,
18 �,
20 �, eller
n�gon av best�mmelserna i bilaga I till direktiv 2005/29/EG.
Detsamma g�ller om en n�ringsidkare upps�tligen eller av oaktsamhet
bryter mot n�gon av best�mmelserna i
64 kap. 46 � socialf�rs�kringsbalken,
7 kap. 3 � alkohollagen (2010:1622),
1 Prop. 2019/20:168, bet. 2020/21:KU3, rskr. 2020/21:16.
2 Senaste lydelse 2020:338.
3 Senaste lydelse 2020:338.
SFS
2020:874
Publicerad
den
3 november 2020
SFS
2020:874
2
8 kap. 7 � f�rsta stycket, 8, 9 eller 14 � f�rsta eller andra stycket,
9 a kap. 10 och 11 �� eller 15 kap. 4 � radio- och tv-lagen (2010:696),
11 � lagen (1995:1571) om ins�ttningsgaranti eller 8 � lagen (2004:299)
om inl�ningsverksamhet n�r det g�ller ett erbjudande som inte �r riktat bara
till andra �n konsumenter,
4 kap. 1 � 2 eller 3, 3 �, 4 � f�rsta stycket 2 eller 5 � 2 eller 3
lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter.
Vad som s�gs i f�rsta och andra styckena g�ller ocks� en n�ringsidkare
som upps�tligen eller av oaktsamhet v�sentligt har bidragit till �ver-
tr�delsen.
Avgiften tillfaller staten.
Denna lag tr�der i kraft den 1 december 2020.
P� regeringens v�gnar
ANNA EKSTR�M
Linda Utterberg
(Finansdepartementet)