SFS 2001:271 Lag om ändring i marknadsföringslagen (1995:450)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i marknadsf�ringslagen (1995:450);
utf�rdad den 23 maj 2001.
Enligt riksdagens beslut
1
f�reskrivs att 22
� marknadsf�ringslagen
(1995:450) skall ha f�ljande lydelse.
22 �
2
En n�ringsidkare f�r �l�ggas att betala en s�rskild avgift (marknads-
st�rningsavgift), om n�ringsidkaren eller n�gon som handlar p� n�ringsidka-
rens v�gnar upps�tligen eller av oaktsamhet har brutit mot n�gon best�m-
melse i 513 ��.
Detsamma g�ller om en n�ringsidkare eller n�gon som handlar p� dennes
v�gnar upps�tligen eller av oaktsamhet bryter mot n�gon av best�mmelserna
i 14 � f�rsta stycket andra och tredje meningen tobakslagen (1993:581),
4 kap. 10 � alkohollagen (1994:1738) eller 7 kap. 3, 4 eller 10 � radio- och
TV-lagen (1996:844).
Vad som s�gs i f�rsta och andra stycket g�ller ocks� en n�ringsidkare som
upps�tligen eller av oaktsamhet v�sentligt har bidragit till �vertr�delsen.
Avgiften tillfaller staten.
Denna lag tr�der i kraft den 1 juli 2001.
P� regeringens v�gnar
BRITTA LEJON
Britta Ahnm� K�german
(Justitiedepartementet)
1
Prop. 1999/2000:55, bet. 2000/01:KU22, rskr. 2000/01:222.
2
Senaste lydelse 1999:1007.
SFS 2001:271
Utkom fr�n trycket
den 6 juni 2001
Fakta Info Direkt, tel. 08-587 671 00
Elanders Gotab, Stockholm 2001