SFS 2004:315 Lag om ändring i marknadsföringslagen (1995:450)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i marknadsf�ringslagen (1995:450);
utf�rdad den 19 maj 2004.
Enligt riksdagens beslut
1
f�reskrivs att 22
� marknadsf�ringslagen
(1995:450) skall ha f�ljande lydelse.
22 �
2
En n�ringsidkare f�r �l�ggas att betala en s�rskild avgift (marknads-
st�rningsavgift), om n�ringsidkaren eller n�gon som handlar p� n�ringsidka-
rens v�gnar upps�tligen eller av oaktsamhet har brutit mot n�gon best�m-
melse i 513 och 13 c ��.
Detsamma g�ller om en n�ringsidkare eller n�gon som handlar p� dennes
v�gnar upps�tligen eller av oaktsamhet bryter mot n�gon av best�mmelserna
i 14 � f�rsta stycket andra och tredje meningarna eller 14 a � f�rsta stycket 2
tobakslagen (1993:581), 4 kap. 10 � alkohollagen (1994:1738), 7 kap. 3, 4
eller 10 � radio- och TV-lagen (1996:844) eller, n�r det g�ller ett erbjudande
som inte �r riktat bara till andra �n konsumenter, 11 � lagen (1995:1571) om
ins�ttningsgaranti eller 8 � lagen (2004:299) om inl�ningsverksamhet.
Vad som s�gs i f�rsta och andra styckena g�ller ocks� en n�ringsidkare
som upps�tligen eller av oaktsamhet v�sentligt har bidragit till �vertr�del-
sen.
Avgiften tillfaller staten.
Denna lag tr�der i kraft den 1 juli 2004.
P� regeringens v�gnar
ANN-CHRISTIN NYKVIST
Anders Perklev
(Jordbruksdepartementet)
1
Prop. 2002/03:139, bet. 2003/04:FiU15, rskr. 2003/04:217.
2
Senaste lydelse 2004:103.
SFS 2004:315
Utkom fr�n trycket
den 2 juni 2004
Thomson Fakta, tel. 08-587 671 00
Elanders Gotab, Stockholm 2004