1
Svensk författningssamling
Lag
om ändring i marknadsföringslagen (1995:450);
utfärdad den 21 november 2002.
Enligt riksdagens beslut
1
föreskrivs att 22
§ marknadsföringslagen
(1995:450) skall ha följande lydelse.
22 §
2
En näringsidkare får åläggas att betala en särskild avgift (marknads-
störningsavgift), om näringsidkaren eller någon som handlar på näringsidka-
rens vägnar uppsåtligen eller av oaktsamhet har brutit mot någon bestäm-
melse i 5�13 §§.
Detsamma gäller om en näringsidkare eller någon som handlar på dennes
vägnar uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot någon av bestämmelserna
i 14 § första stycket andra och tredje meningen eller 14 a § första stycket 2
tobakslagen (1993:581), 4 kap. 10 § alkohollagen (1994:1738) eller 7 kap. 3,
4 eller 10 § radio- och TV-lagen (1996:844).
Vad som sägs i första och andra stycket gäller också en näringsidkare som
uppsåtligen eller av oaktsamhet väsentligt har bidragit till överträdelsen.
Avgiften tillfaller staten.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2003.
På regeringens vägnar
ANN-CHRISTIN NYKVIST
Britta Ahnmé Kågerman
(Justitiedepartementet)
1
Prop. 2001/02:64, bet. 2002/03:KU2, rskr. 2002/03:2.
2
Senaste lydelse 2001:271.
SFS 2002:812
Utkom från trycket
den 29 november 2002
Thomson Fakta, tel. 08-587 671 00
Elanders Gotab, Stockholm 2002