SFS 2022:264 Lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
1 2 3 4 5 6
7 8 9 0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i marknadsf�ringslagen (2008:486)
Utf�rdad den 7 april 2022
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs2 att 22 � marknadsf�ringslagen
(2008:486) ska ha f�ljande lydelse.
22 � En n�ringsidkare, som vid marknadsf�ringen erbjuder sig att genom
en garanti eller liknande utf�stelse under en viss tid svara f�r en produkt eller
del d�rav eller f�r en egenskap hos produkten, ska l�mna k�paren klar och
begriplig information om n�ringsidkarens namn och adress, produktens
beteckning, utf�stelsens villkor och hur k�paren kan g�ra utf�stelsen
g�llande. Information ska �ven l�mnas om att k�parens r�ttigheter enligt lag
inte p�verkas av utf�stelsen.
Utf�stelsen och informationen ska l�mnas vid f�rs�ljningen och senast vid
avl�mnandet av produkten. Dessa ska l�mnas i en handling eller i n�gon
annan l�sbar och varaktig form som �r tillg�nglig f�r k�paren.
Denna lag tr�der i kraft den 1 maj 2022.
P� regeringens v�gnar
MAX ELGER
Linda Utterberg
(Finansdepartementet)
1 Prop. 2021/22:85, bet. 2021/22:CU3, rskr. 2021/22:212.
2 Jfr Europaparlamentets och r�dets direktiv (EU) 2019/770 av den 20 maj 2019 om vissa aspekter
p� avtal om tillhandah�llande av digitalt inneh�ll och digitala tj�nster, i den ursprungliga lydelsen
samt Europaparlamentets och r�dets direktiv (EU) 2019/771 av den 20 maj 2019 om vissa aspekter
p� avtal om f�rs�ljning av varor, om �ndring av f�rordning (EU) 2017/2394 och direktiv
2009/22/EG samt om upph�vande av direktiv 1999/44/EG, i den ursprungliga lydelsen.
SFS
2022:264
Publicerad
den
12 april 2022