SFS 2022:494 Lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
1 2 3 4 5 6
7 8 9 0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i marknadsf�ringslagen (2008:486)
Utf�rdad den 19 maj 2022
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs att 3 � marknadsf�ringslagen (2008:486)
ska ha f�ljande lydelse.
3 � I denna lag avses med
aff�rsbeslut: ett beslut som fattas av en konsument eller en n�ringsidkare
om huruvida, hur och under vilka f�ruts�ttningar en produkt ska k�pas, om
hela eller delar av k�pesumman ska betalas, om produkten ska beh�llas eller
�verl�tas, eller om en avtalsenlig r�ttighet i samband med produkten ska
utnyttjas, oavsett om konsumenten eller n�ringsidkaren beslutar att handla
eller att avst� fr�n att handla,
elektronisk post: ett adresserat eller p� n�got annat s�tt individualiserat
elektroniskt meddelande i form av text, r�st, ljud eller bild som s�nds via ett
allm�nt elektroniskt kommunikationsn�t och som kan lagras i n�tet eller i
mottagarens terminalutrustning tills mottagaren h�mtar det,
god marknadsf�ringssed: god aff�rssed eller andra vedertagna normer
som syftar till att skydda konsumenter och n�ringsidkare vid marknads-
f�ring av produkter,
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen f�r �ndam�l som
faller utanf�r n�ringsverksamhet,
marknadsf�ring: reklam och andra �tg�rder i n�ringsverksamhet som �r
�gnade att fr�mja avs�ttningen av och tillg�ngen till produkter inbegripet en
n�ringsidkares handlande, underl�tenhet eller n�gon annan �tg�rd eller
beteende i �vrigt f�re, under eller efter f�rs�ljning eller leverans av produk-
ter till konsumenter eller n�ringsidkare,
n�ringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar f�r �ndam�l
som har samband med den egna n�ringsverksamheten,
produkter: varor, tj�nster, fast egendom, arbetstillf�llen och andra nyttig-
heter.
Denna lag tr�der i kraft den 3 juni 2022.
P� regeringens v�gnar
MAX ELGER
Linda Utterberg
(Finansdepartementet)
1 Prop. 2021/22:136, bet. 2021/22:TU17, rskr. 2021/22:302.
SFS
2022:494
Publicerad
den
26 maj 2022